handdator

Visa fullständig version : En rolig, men för vissa läsvärd händelse

Clyde
2009-03-22, 09:52
Tja folks! hoppas det är lugnt med er alla. Tänkte skriva en rolig men endå för visso läsvärd händelse jag var med om.

Igår natt, kunde jag inte låta bli att konfrontera en kille i 20-22 års åldern, som satt bakom mig i burgerhaket och käkade. Han med sina polare började snacka en massa skit om kriminella, och sa att det minsann skulle bli hårdare tag i fängelserna, så typerna och pundarna minsann fick sig en riktig läxa då det var bara deras eget fel, att dem hamnade där. Vilken jävla idiot, var så klart min första reaktion. Han är för MIG en typ, ett smuts, som vissa andra kanske skulle ha tagit både mobil och plåmbok av, och sedan skickat på en örfil. På plats. För vad han sa. Ingen därinne hade endå vågat göra ett skit. Om nån skulle göra det så blir det med hjälp av mobilen, en anmälan till grisen (polisen). Men grejen är att polisen råkar ju också vara en av dem grupper som jag, med många flera faktiskt hatar av hela våra hjärtan! in till döden. Jag hatar hela poliskåren, alla domare, nämdemän och åklagare och det står jag för. Sätter man sig i en situation som den här killen själv gjorde, måste man ju också räkna med att det motsatta partiet oftast finns där, bakom kulisserna i olika grader. Vid nåt tillfälle hör fel kille hans skitprat öppet, och då klipper han kanske honom. Om man har tid och energi för det. Sen får konsekvenserna med staten bli som dem blir, om det blir. Vi är ju endå hatade av nästan alla som inte själva en gång vart med i gamet. Så är det. Iaf av 9/10.

Jag som har tålamod, lackade den här gången rätt omgående, och gick fram till snubben och frågade han såhär; Du som är så stor i käften, Vill du följa med mig nu, jag kan fixa en skjuts, så kan du få säga rakt ut, det du tycker. Framför en kille som ska in på kåken om ett par dagar, och som suttit ett flertal gånger, vilket inneburit rena helvetena för hans liv många gånger. Då vart han knäpp tyst. Jag sa bara vafan, våga stå för dina åsikter även rakt emot dem du inte gillar här i samhället då, öga mot öga. Annars ska du hålla igen käften. Jag förklarade bara lite snabbt med endå vänligt, att du killen, måste förstå att alla har inte samma förutsättningar här i samhället som du kanske har haft, du ska veta att du sitter och gör bort dig nu offentligt. och du hade tur att det var snälla jag som hörde denna gång, som inte råkar vara en av grabbarna, som tycker det är värt att ödsla tid på att sopa till en kille, som i mina ögon, bara är en vuxen bebis. Sådana skrattar jag bara åt. Men denna gång lackade jag och ville att han skulle få sig en läxa med bara ord iaf. Det var för mest för hans egen skull jag gick fram.
Det jag ville var att snubben och övriga av hans polare runt omkring deras bord skulle förstå var att.
Många som sitter inne eller har sutttit eller är påväg, är om ni inte förstått, uppväxta med kriminalitet, många gånger med också missbrukande föräldrar, dålig ekonomi, och sedan droger med allt vad det innebär, och den biten. En massa skit alltså, vi har inte samma förutsättningar! att lyckas bra i samhället, redan från start. Många av oss, har iaf aldrig, aldrig svikit eller förråt en riktig polare när det väl gäller. Vi ställer upp för varandra och står för våra åsikter, mitt nere i den skit du inte kan föreställa dig. Vi överlever tamefan också på gatan om det behövs. Det tuffaste stället man efter kåken kan hamna på, men det gör inte du. Vi krigar likt förbannat vidare med samhället emot oss. DET ÄR BENHÅRDA GRABBAR enligt mig. Sa jag till han. Vi har en inbyggd 100% lojalitet till det vi tycker är rätt. Vi kanske ses ner och baktalas av dem flesta, säkert här inne med. Men vi skiter blankt i det! Våga fan stå för era åsikter öga mot öga, annars är du/ni bara så jävla patetiska, och hör fel snubbe dig så kan du ju förvänta dig det jag skrev ovan. Eller kanske du en dag också skulle råka bli konfronterad? Är det då rätt att slå snubben för det han sa? enligt mig är han inte värd det, ett onödigt problem. Men nej det är inte rätt, kommer dem flesta här inne tycka. Men skulle det vara fel då? Inte fan heller säger jag. Han satt ju sig själv i sitsen och får ta konsekvensen.

Att bli frihetsberövad är bland det tyngsta som finns, och allra värst är det i häktet, efter snutstationen då. Själv har jag inte suttit inne ännu. Men ungefär hälften av mina riktiga polare har suttit eller sitter inne, och jag kan tala om att inte fan vill dem eller jag, ha hårdare straff, med ännu fler restriktioner och nedtryckningar och ta mer skit. Det hjälper inte till förbättring! Jag lovar. Själv respekterar jag människor som oavsett åsikt, iaf vågar stå för dem, sen blir kanske konsekvenserna därefter. Skulle den här snubben haft lite stake, hade han iaf kunnat sagt vad han tyckte åtminstånde till mig, men det vågade han ju inte heller. Han satt knäpptyst och lyssnade, han sa inte ett jävla ord! några nickar fick jag. När jag var klar med mitt lilla föredrag och gick och satt mig igen, tog han fram sin mobil. Ca 5-10 min senare satt han och hans gäng med svansen mellan benen, i en självbetald taxi påväg därifrån. Snyggt? Nej men det måste ju ha vart jävligt pinsamt för dem också, kan jag förstå.

Sen får ju ni alla bilda er era egna uppfattningar, men jag hoppas att iaf någon härinne förstår min vinkel med. Man ska inte uttala sig om grejer man inte har nån som helst koll på. Speciellt om man inte vågar stå för allt sen. Bara problem.

Ha det bra allihopa och gör gärna inte för respekt av mig, denna tråd till en fullblodad debatt om det här med hårdare straff vs inga fängelser. Skriv hellre bara några rader lite kortfattat om vem du tyckte gjorde fel här. För det är fan inte mycket att tjaffsa om.

Peace!

C h r i s
2009-03-22, 10:07
De satt och diskuterade inom sin grupp om ett ämne, som du tydligen inte gillar att de pratar om. Då blir du halvt galen och går fram och genom ett hotfullt beteende minsann talar om vad som är rätt och fel?

Benhårda grabbar hit och dit, "ensam mot världen". Skitsamma, rånar man någon/något eller våldför sig mot någon ska man fasiken sitta i finkan. Sen om det spolierar ens framtida liv är upp till en själv. Då får man istället för självömkan ta sig i kragen och bättra på sig, annars är man inte värd någonting mer. Bara för att man är utblottad och fattig betyder inte att man inte har någon framtid.

Du vet nog vad jag tycker...

Durante
2009-03-22, 10:08
Så länge du är uppvuxen i sverige blir det bara patetiskt om du kör på "det är så synd om mig så jag måste parasitera på andra" stilen.

Ta dig samman istället så slipper du hamna i fängelset. Fast det kanske är lite tufft ändå?

bladhet
2009-03-22, 10:09
Skummade bara snabbt igenom din text och måste säga att det var nog du som gjorde bort dig offentligt.

Einar
2009-03-22, 10:10
Jag är för hårdare straff för grövre brott. Att en brottsling blir frihetsberövad för en stund är för mig helt okej om man skyddar samhället från honom/henne.
Det ska kännas att sitta inne. De som blivit överfallna/misshandlade och rånade kan bli traumatiserade för livet. De blir också frihetsberövade på ett sätt.

Arf Pingvin
2009-03-22, 10:13
Polaren som ska in i fängelse gjorde definitivt fel. Du är fel ute men gjorde inget fel kanske. Killarna som snackade var lite onyanserade men verkar som reko killar egentligen.

ryssen
2009-03-22, 10:13
fel. gör man brott ska man straff. du kanske vill att såna som englas mördare ska ha mildare straff men inte jag. mina ungar ska gå säkra ute.

jag har själv vat krimminell och straffet gjorde att jag håller mig på rätt sida lagen nuförtiden.

capture
2009-03-22, 10:18
Bara för man har en åsikt i ett ämne måste man verkligen inte skrika att så här tycker jag och försvara sin åsikter för kung och fosterland.

Du tycker att de borde åkt på en örfil. För mig är det närmare att tycka att du borde åkt på en som bar åt sig som du gjorde.

Ganymedes
2009-03-22, 10:20
Jag tror nog att han kanske visst stod för sina åsikter men att han inte var villig att få stryk (eller värre) för att bevisa det för dig eller dina gelikar.

Lite som de kristna som på plats konverterade till islam då de var gisslan, för att rädda sitt eget skinn. Varken de eller han tyckte nog att det viktigaste var att stå för sin åsikt i ord med tanke på vad det skulle kosta dem. Men jag tror att de knappast konverterade till islam i sina hjärtan; de stod nog för sina åsikter inombords ändå. Fegt eller strategiskt? Oavsett vilket så kanske det finns en poäng i att välja sina strider.

Vad hade killen i din berättelse att vinna på att åka med och säga det i ansiktet på en person som bevisligen redan har tveksamt förhållande till rätt och fel? Tror du att din och din kompis "respekt" skulle läkt den inslagna pannan han troligen skulle fått? Varför skulle han vara villig att offra sin hälsa för att behaga dig och din kompis?

Bortsett från det, så förstår jag ändå till viss del din tanke. Jag tycker också att det är alldeles för många mesar i samhället som inte kan stå för vad de tycker när det väl gäller. Men till skillnad från dig så verkar jag ha andra krav på när det ska vara meningsfullt att göra just det. Det ska ju finnas någon mening.

Du (?) och dina hårdare vänner lever inte under samma förutsättningar som killen du skrämde skiten ur på restaurangen. Så långt har du rätt. Men precis som du kräver av honom, kanske du och ditt gäng kan unna er att fundera på hur han har det och hur han ser det? Han kanske har skött sig hela sitt liv, men ändå ser han massa personer som stryker omkring och saboterar, stjäl, misshandlar och beter sig som neanderthalare. Han kanske inte gjort en fluga förnär, men har ändå blivit rånad på sin mobil eller haft inbrott t.ex. Är det rimligt att en person som är skötsam (oavsett förutsättningar) ska få en massa skit och sedan uppskatta det genom en malplacerad "förståelse"?

En sak som jag läser ut av ditt inlägg är att ni gör som ni gör för att överleva. I ren desperation. Då kan jag förstå att man begår brott som ger ekonomisk avkastning, eller stjäl mat eller t.o.m transportmedel. Men att springa runt och hota, misshandla eller bara vara ghetto-hård ger ingen respekt, förtåelse eller desperationssympati hos gemene man. Sedan tror jag också att den grupp du pratar om har svårt att skilja på orden "rädsla" och "respekt". De är inte synonyma...

En sak håller jag nog med dig om iaf: hårdare straff hjälper inte. Bevisligen inte. Daltande (som vi sysslar med nu) hjälper heller inte. Så vad är lösningen?

Nåväl. Min personliga åsikt: De som hamnat fel i livet (oavsett orsak) ska få en ärlig chans att ta sig ur det. De som inte tar den chansen när den ges, utan väljer att gång på gång begå allvarliga brott och förstöra för övriga i samhället, tja, de bör man inte släppa ut igen...

martintin
2009-03-22, 10:22
Vems fel är det då om man bryter mot lagen om inte lagbrytarns????? tycker det lät som vettiga killar med sunda åsikter som ditt agerande antagligen stärkte.

RandomC
2009-03-22, 10:23
Det var otroligt korkat gjort.
"Krigar vidare mot samhället..." "Det är benhårda grabbar enligt mig." Du är bara pinsam, det är ju för fan Sverige vi lever i.

Jag hatar hela poliskåren, alla domare, nämdemän och åklagare och det står jag för.

Varför hatar du dem? Är det för att du tycker det är ok att våldföra för sig på oskyldiga och ta saker som inte är dina?

meurt
2009-03-22, 10:28
Sluta tycka synd om dig själv och dina polare för att ni får sitta inne när ni begår brott. Har du själv ingen moral i kroppen när du tänker på alla som blir drabbade av brott? som får sina liv förstörda pga av att ni "hade en jobbig uppväxt". Stå för det NI har gjort och ta straffet för era handlingar.

LindaS
2009-03-22, 10:30
Om du nu är så insiktsfull så borde du ju låta den typen av kommentarer rinna av dig.

Och nej, han förstjänar inte en snyting för att han inte vet hur det är att sitta på anstalt.

Frost
2009-03-22, 10:35
Jag tror nog att han kanske visst stod för sina åsikter men att han inte var villig att få stryk (eller värre) för att bevisa det för dig eller dina gelikar..

+1

Det här var det löjligaste jag läst på länge. Klaga på sina förutsättningar här i livet och samtidigt generalisera så pass att man buntar ihop hela rättsväsendet till en grispåse. Låter som om det är dags att ta sig i kragen och fundera över vem som är en "vuxenbebis". Killen du konfronterade fick förmodligen bara vatten på sin kvarn. Om jag skulle våga säga det här i ditt ansikte? Inte i en mörk gränd iaf, men det är helt och hållet för att jag värnar om liv och hälsa...

Kräket
2009-03-22, 10:41
Måste säga att jag på något vis fascineras av denna smått absurda mentalitet Clyde visar upp i sitt ursprungsinlägg.

Inlägget är genomsyrat av någon sorts smått perverterad, och mycket primitiv machismo-attityd. Mellan raderna kan man utläsa den lätt triumfatoriska stämning Clyde väljer i sin beskrivning av händelsen.

Enligt min erfarenhet är detta en ganska vanlig, men icke desto mindre, förvriden bild av vad som gäller i samhället. De personer som Clyde hänvisar till, d.v.s. de "BENHÅRDA GRABBARNA" är ofta i realiteten de mest maktlösa, hjälplösa och förbisedda individer som finns i samhället. Deras maktlöshet är ofta såpass påtaglig att de måste be om lov för att få gå på toaletten, eller gå och kissa i burk ett antal gånger i veckan. De har ett batteri av personer inom frivård och sociala myndigheter och arbetsförmedling som håller dem under armarna, och ändå klarar de (tyvärr) i påfallande många fall inte att stå på egna ben. Som små barn faller de på knä, och förväntar sig att samhället ska kliva in, återigen, och lyfta upp dem. I min värld är det så långt ifrån den riktiga macho-man som arbetar utan att få beröm, som sliter och betalar skatt för att andra förutom honom själv ska ha det drägligt. En person som har makt och inflytande över sitt eget liv, och inte skulle finna sig i att bäras som ett litet barn.

Mot denna realitet, ja då kanske man kan förstå den truimf det innebär att som Clyde "sätta några på plats". För de mest maktlösa, så är väl denna trivialitet säkert en oerhörd (förljugen) känsla av lättnad (och självbedrägeri). Att äntligen, i all maktlöshet och hjälplöshet, få känna sig lite stor på jorden är säkert en väldig kick...*rolleyes*

Bahir
2009-03-22, 10:41
Pladder

Och the moral of the story är att du är dum i huvudet?

Begår man brott får man sota för det. Att spöa någon för att dom inte håller med är ju bara ännu ett argument varför sådana människor ska spärras in.

High1ander
2009-03-22, 10:43
Jävligt pinsam historia, här är ju verkligen fallet också att skämtet är på dig, det var du som gjorde bort dig.

Jag tycker ju det är bra med någon som varit i systemet och så ger sin sak på hur saker är och hur det borde förbättras, men du kör ju med hot mot killen.

Det enda man egentligen märker är typ hur du inte vill bli del av "den goda sidan utan misär" men samtidigt klagar på hur synd det är med de som är på "onda sidan fylld med misär".

Bara så du vet, det ENDA du gjorde var att få killen att tycka det är viktigare att hålla sådana som dig inlåsta.

Bahir
2009-03-22, 10:50
PS. Rehabiliteringssystemet bör uppenbart förbättras avsevärt.

Arf Pingvin
2009-03-22, 10:51
Måste säga...

Kräket :bow:

Vinter
2009-03-22, 10:53
Ja jäklar, höll på att spotta ned skärmen och sätta kaffet i halsen av skratt.

christian
2009-03-22, 11:05
Tja folks! hoppas det är lugnt med er alla. Tänkte skriva en rolig men endå för visso läsvärd händelse jag var med om....

Peace!

Om nu flertalet av dina kompisar suttit inne flertalet gånger, så är det väl något som behöver förändras? Återfallsfrekvensen är tyvärr rätt hög.
Om det inte är hårdare fängelsestraff som hjälper, vad gör? Har du några idéer?

..

:thumbup:

Johan O
2009-03-22, 11:09
Om detta hände på riktigt och inte är ett skämt, så skulle jag säga att trådstartaren är en jävla tönt som skulle behöva ett rejält kok stryk av bosse batong.

burre
2009-03-22, 11:14
Haha, vilken kung.

tsp
2009-03-22, 11:20
Måste säga att jag på något vis fascineras av denna smått absurda mentalitet Clyde visar upp i sitt ursprungsinlägg.

Inlägget är genomsyrat av någon sorts smått perverterad, och mycket primitiv machismo-attityd. Mellan raderna kan man utläsa den lätt triumfatoriska stämning Clyde väljer i sin beskrivning av händelsen.

Enligt min erfarenhet är detta en ganska vanlig, men icke desto mindre, förvriden bild av vad som gäller i samhället. De personer som Clyde hänvisar till, d.v.s. de "BENHÅRDA GRABBARNA" är ofta i realiteten de mest maktlösa, hjälplösa och förbisedda individer som finns i samhället. Deras maktlöshet är ofta såpass påtaglig att de måste be om lov för att få gå på toaletten, eller gå och kissa i burk ett antal gånger i veckan. De har ett batteri av personer inom frivård och sociala myndigheter och arbetsförmedling som håller dem under armarna, och ändå klarar de (tyvärr) i påfallande många fall inte att stå på egna ben. Som små barn faller de på knä, och förväntar sig att samhället ska kliva in, återigen, och lyfta upp dem. I min värld är det så långt ifrån den riktiga macho-man som arbetar utan att få beröm, som sliter och betalar skatt för att andra förutom honom själv ska ha det drägligt. En person som har makt och inflytande över sitt eget liv, och inte skulle finna sig i att bäras som ett litet barn.

Mot denna realitet, ja då kanske man kan förstå den truimf det innebär att som Clyde "sätta några på plats". För de mest maktlösa, så är väl denna trivialitet säkert en oerhörd (förljugen) känsla av lättnad (och självbedrägeri). Att äntligen, i all maktlöshet och hjälplöshet, få känna sig lite stor på jorden är säkert en väldig kick...*rolleyes*

Jag vet inte om jag kanske är lättimponerad, men det där var något av det mest insiktsfulla jag läst på länge.

coxie
2009-03-22, 11:21
Ännu ett bevis på att det är begåvningreserven som blir kriminella.

Sluta göra brott om du inte vill sitta frihetsberövad, svårare än så är det inte.

Smml
2009-03-22, 11:22
Man har inte fri vilja. Dom som sitter inne gör det pga omgivning, uppväxt osv. Inte för att dom valde det.

Jag håller med Clyde.

xodd
2009-03-22, 11:27
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta... Helt klargjort är ju dock att Clyde är stenhårdare än stenhård, helt klart en sådan som tillför enormt mycket till samhället.

MasterChief
2009-03-22, 11:29
Nej jag har ingen respekt för BENHÅRDA kriminella trots att de kramas sinsemellan. Sluta förstöra för andra och stfu.

Alox
2009-03-22, 11:31
Fyfan vad pinsam du är Clyde. Det är du som sätter dig själv i fängelse. Det är du som väljer att begå brott. Det är du som inte tar tag i ditt liv.

Att det krävs hårdare straff är du och dina kompisar ett tydligt exempel på. Då hade ni kanske lagt ner med brotten.

coxie
2009-03-22, 11:32
Clyde (om han nu inte är ett troll) är lika hård som en liten gullig hundvalp.

Durante
2009-03-22, 11:49
Man har inte fri vilja. Dom som sitter inne gör det pga omgivning, uppväxt osv. Inte för att dom valde det.

Jag håller med Clyde.

Säg det till dom i u-länderna som kämpar och lyckas göra något med sitt liv, då framstår det "hårda" livet i sverige som en räkmacka...

+1 på kräket! :thumbup:

Stoltz
2009-03-22, 11:50
Kräket formulerade det hela väldigt bra.

Vilken jävla lipsill du är, du och dina "benhårda grabbar". Kanske dags att kamma sig och sluta gnälla på att 'det är så synd om oss med poliser, domare och nämndemän som håller fast lagarna i vårt Sverige'.

Ditt och dina benhårda polares förfarande är ju inget annat än ett minus för samhället och något som uppenbarligen inte bör eftersträvas.

Jag håller med Clyde.

Nej, förändring av ens självt är ju helt unheard of.

Bahir
2009-03-22, 11:53
Man får väl hoppas att Smml var ironisk. Han kunde ha gjort ett bättre jobb att visa det dock.

Smml
2009-03-22, 12:04

Jag håller med Clyde.

Man får väl hoppas att Smml var ironisk. Han kunde ha gjort ett bättre jobb att visa det dock.

Så man har fri vilja?

LoTiX
2009-03-22, 12:09
Är trådskaparen seriös? Har något kollat tidigare inlägg? Du är allt som är fel med samhället. En riktig brottsling förstår i alla fall hur fel det han gör är. Och du, de var tysta för att en urbotat dum kille kom fram och ville bråka, hade själv blivit mållös.

Jag håller med Clyde.

Läst två veckor Filosofi A på gymnasiet?

petah
2009-03-22, 12:11
Kräket :thumbup:

Jag vet inte vad jag ska säga Clyde, men riktigt riktig verkar du inte.

xodd
2009-03-22, 12:16

Jag håller med Clyde.

Förklaringsmodeller för att vissa människor blir som de blir kan se oerhört olika ut. Men att försöka säga ifrån sig allt egenansvar genom att säga att "jag blev uppfostrad såhär, hade tuff barndom etc" funkar inte riktigt, och är framför allt inte på när verklighetsförankrat.

I de flesta utav fallen där människor hamnat i fängelse beror det på att de just gjort ett medvetet val. I de fall där det kommer fram att den dömde inte varit medveten om det den gjort och de konsekvenser som handlandet fört med sig brukar vanligtvis hamna inom rättspsykiatriska vården.

CroCop
2009-03-22, 12:20
Sitter jag i lugn och ro och käkar med mina polare och en snubbe kommer fram och börjar hota och tjafs mot mig för något jag sagt så skulle jag precis som den här killen gjorde hålla en låg profil och försöka lösa problemet utan bråk,om det innebär att sitta knäpptyst och lyssna på tiominuters tjackpladder så skulle jag göra det.

Vet du varför jag inte "skulle stå upp för mina åsikter mot dig"? Därför att de inte är värt det!Jag vill inte riskera att få en kniv i magen så jag får gå med stomi i ett halvår och missa ett års ordentlig träning. Jag vill inte sitta ett halvår efter denna händelse och förbanna mig själv för att jag skulle "stå upp för mig själv" och därmed fick en teleskopbatong i huvudet så jag tvingas gå runt med huvudvärk 24 timmar om dygnet. Jag vill heller inte spöa upp dig så jag tvingas sitta och oroa mig för rättegångar och problem med att få jobb med mera i framtiden.

Jag vill bara käka upp min burgare och gå vidare med mitt sköna softa liv.

Smml
2009-03-22, 12:20
Förklaringsmodeller för att vissa människor blir som de blir kan se oerhört olika ut. Men att försöka säga ifrån sig allt egenansvar genom att säga att "jag blev uppfostrad såhär, hade tuff barndom etc" funkar inte riktigt, och är framför allt inte på när verklighetsförankrat.

I de flesta utav fallen där människor hamnat i fängelse beror det på att de just gjort ett medvetet val. I de fall där det kommer fram att den dömde inte varit medveten om det den gjort och de konsekvenser som handlandet fört med sig brukar vanligtvis hamna inom rättspsykiatriska vården.

Det handlar inte om att vara medveten om det man gör. Utan att man inte väljer att man ska göra det eller inte.

Frost
2009-03-22, 12:27
Det handlar inte om att vara medveten om det man gör. Utan att man inte väljer att man ska göra det eller inte.

Så, eftersom kriminella ej kan "välja" att avstå brott bör rehabilitering ses som bortkastade pengar och det enda sättat att hindra dessa individer från att begå brottsliga handlingar är fortsatt inkapacitering?

Mago
2009-03-22, 12:28

Ok, du är determinist. Var är din poäng?

sehnpaa
2009-03-22, 12:31
Det är lite intressant att se hur en majoritet kommenterare, med tillsynes individualistiska åsikter, sluter upp i ett ryggdunkande kollektiv och hånar de få övriga.

Extremerna på skalan tycks vara "endast personligt ansvar" och "endast samhällets ansvar". Är det så främmande att tänka sig att en vettigt lösning finns någonstans därimellan?

LoTiX
2009-03-22, 12:33
Det är lite intressant att se hur en majoritet kommenterare, med tillsynes individualistiska åsikter, sluter upp i ett ryggdunkande kollektiv och hånar de få övriga.

Extremerna på skalan tycks vara "endast personligt ansvar" och "endast samhällets ansvar". Är det så främmande att tänka sig att en vettigt lösning finns någonstans därimellan?

Oj vad provocerande. Oavsett extremerna föreligger det ett personligt ansvar vid varje brottslig handling.

Trance
2009-03-22, 12:35

Med andra ord så hade inte de som satt på McDonalds och pratade om ämnet något val att ha de åsikter de har. Så varför väljer ju Clydes sida?

sehnpaa
2009-03-22, 12:54
Oj vad provocerande. Oavsett extremerna föreligger det ett personligt ansvar vid varje brottslig handling.Nej, men tycker man så kan man iallafall avskriva sig en av extremerna. Tycker man att det föreligger ett samhällsansvar vid varje brottlig handlig kan man också avskriva sig den andra.

Kanske var poängen med Clyde's inlägg att uppmärksamma att det faktiskt finns fler faktorer än det personliga valet?

Bahir
2009-03-22, 13:15
Kanske var poängen med Clyde's inlägg att uppmärksamma att det faktiskt finns fler faktorer än det personliga valet?

Hävdar man att man bör få förlindrat straff eller värre (bättre för förbrytaren) för att man har slagit in pannbenet på en gammal kärring för att sedan råna henne på de tillgångar hon hade på sin person (som man innan överfallet inte visste värdet av) så har man enligt uppskattningsvis en överväldigande majoritet av samhället fel. Händelsen ovan kan ersättas mot andra brott.

Poängen är att man, speciellt i det Svenska samhället som erbjuder långt fler hjälpalternativ till diverse problem och missbruk, inte får rätten att bryta mot lagen (skada andra, ta eller förstöra deras egendom mm), och det spelar ingen roll vad ens förflutna är (skapa separat tråd för diverse filosofiska teorier om ni känner för att argumentera för antagonistiska åsikter). Det är som att någon som har blivit misshandlad av sina föräldrar som barn skulle få "rätten" att misshandla sina egna barn. Vad annat leder det till om inte ett minst lika sketet liv för de barnen?

Ju fler som följer den gyllene regeln (Gör mot andra som ni vill att de ska göra mot er) desto bättre.

rapzidi
2009-03-22, 13:15
Var ju varken rolig eller läsvärd :(

Seriöst dock, bra skrivet Kräket.

Smml
2009-03-22, 13:27
Så, eftersom kriminella ej kan "välja" att avstå brott bör rehabilitering ses som bortkastade pengar och det enda sättat att hindra dessa individer från att begå brottsliga handlingar är fortsatt inkapacitering?

Nej rehabilitering (omprogramering) är det som fungerar. Inte fängelsestraff.

hahavaffan
2009-03-22, 13:35
Haha. Det är så gött att man kan lita på att Kolozzeum står för underhållningen en tråkig bakissöndag.

Trance
2009-03-22, 13:35

Enligt?

sascha
2009-03-22, 13:37
Enligt?

Anthony Burgess, så klart.

Exdiaq
2009-03-22, 13:42
Så man har fri vilja?

Att inte bli kriminell trots att man har haft kass uppväxt? Ja, det finns tusentals exempel på det och jag har sett flertalet personligen.

OnT: Allt har redan sagts flertalet gånger i tråden, behöver inte upprepa.

tano
2009-03-22, 13:46
Konstigt nog orkade jag läsa igenom hela Clydes inlägg, trodde väl det skulle komma någon poäng eller iaf något som gjort mödan värt. Brukar ju komma en del roliga historier här på kollo, men detta var bara *spy*

Finns bara en sak att säga till Clyde, och jag citerar honom själv

Han satt ju sig själv i sitsen och får ta konsekvensen.

Bryter man reglerna får man ta konsekvenserna. Var bara glad att du/ni lever i Sverige och dessa konsekvenser är relativt små i jämförelse med övriga världen.

Ganymedes
2009-03-22, 13:48

Ta och titta på statistiken för återfallsförbrytare och kom sedan tillbaka...

Vad gäller den fria viljan och ursäkten "dålig barndom" så är det ju intressant att det finns ett ganska stort antal med just den sortens barndom att skylla på, men som ändå inte blir kriminella... Att fly sitt ansvar genom att skylla på någon/något annat är ju bara mjäkigt. En dålig barndom kan förklara ett lagvidrigt val, men aldrig ursäkta det.

skaparn
2009-03-22, 14:08
När kommer tråden "Galen typ på burgerhaket" som beskriver hur man inte får vara okunnig utan bli mer eller mindre hotad?

Clarkolofsson
2009-03-22, 14:15
Whine whine. Riktigt moget att hata alla poliser. Du är 13 och har svartfärgad snelugg?

Jacksatan
2009-03-22, 14:19
Kontantan av ditt inlägg: ingen som gör brott bör bära ansvaret för det, eftersom han har haft en tuff uppväxt.
Alla som försöker stävja brottslighet - såsom poliser, åklagare, domare osv är idioter.
Alla som har en åsikt om någon som gjort brott ska hålla käften så att han inte åker på spö. Plus att han är en idiot.

Tycker du det låter rimligt, Clyde? Har du ägnat en jävla tanka åt alla brottsoffer som drabbas av brotten? Hur otrygga många känner sig i samhället idag? Nej, istället intar du martyrrollen och tycker synd om dig själv och andra brottslingar. Försök se lite längre än till ditt eget välbefinnande nästa gång du uttalar dig.

palme
2009-03-22, 14:22
Clyde...om man klipper till alla som säger dumma saker så kommer man inte ha tid över till nåt annat ;)

Donner
2009-03-22, 14:22
Du snackar en massa om att ta konsekvenserna, och med detta menar du att få på käften. Kan inte ett gäng människor få prata om vad de vill utan att du ska gå fram och hota med våld? Det du säger är att om någon har en annan åsikt än dig så är det deras eget fel ifall de blir misshandlade. Bra jobbat där, förstår att samhället raserar när jag läser din text.

Frillan
2009-03-22, 14:27
Vilket jävla skitsnack du kör. Ska jag ut och råna en liten unge och skylla på min uppväxt och samtidigt kalla mig för lojal och benhård? Är man benhård lyckas man, oftast.

skaparn
2009-03-22, 14:29
Frågan som kvarstår är: För vilka är detta "en läsvärd händelse"?

Stoltz
2009-03-22, 14:31

Hela tråden kan sumnmeras av din signatur min vän.

Mescreant
2009-03-22, 14:34
wat

Pudzianovski
2009-03-22, 14:39
Tycker det var grymt läsvärt. Känner verkligen att jag har utvecklats av att läsa texten.

Mescreant
2009-03-22, 14:40
Det man är/blir bra på fortsätter man oftast med. Oavsett om det är något bra eller dåligt. Jag själv har gjort uppskattningsvis 100-150 inbrott och åkt fast 3 gånger. Jag ångrar allt jag har gjort emot privatpersoner, och skulle aldrig kunna göra något som drabbar privatpersoner idag. Även om det mesta har varit emot företag. Rån, narkotika och hemfridsbrott tar jag starkt avstånd till. Skulle jag ha blivit tvungen att klippa något idag så hade det blivit just emot företag med inriktning på kontanter som tidigare.

När det gäller folk som hamnat på den kriminella banan så finns det alltid hopp. Det mesta hänger på hur man är som människa. Vissa ger fan i allt och många börjar med knark. Andra inser att man faktiskt har en egen kraft att förändra sitt liv bara man vill. Det var så jag lyckades ta mig ur min inbrottsbana.

wat

Kwon
2009-03-22, 14:47
Låter som Clyde är, har varit, eller kommer bli kriminell och glorifierar detta.

Vad som var roligt vet jag inte, mest tragiskt.

Lelle Pelle
2009-03-22, 14:49
Men satan, jag håller med dig Clyde! Det här var fan roligt, på riktigt. Jag skrattade mig genom hela din text. Du är ju retarderad på riktigt, hur fan tänker du egentligen? Har du och alla dina vänner haft en svår uppväxt? Prova läsa nyheterna någon gång.

Jag håller för övrigt med killarna på Donken, straffen borde vara hårdare i Sverige. Ett par år för våldtäkt? Kopiera staternas straffskala rakt av så börjar det lika något.

Kwon
2009-03-22, 14:52
Läste lite mer och tycker det är bra att Clyde brytit sig in (sorry for the pun) bort från inbrottsbanan.

Speciellt efter 150 inbrott.

tano
2009-03-22, 14:54

Alltså vid närmare eftertanke så har det gett mig lite mer insikt hur en "polishatare" tänker.
Man kan ju alltid hoppas att Clydes inlägg inte alls reflekterar hans personliga tankar utan att han ville att vi skulle börja reflektera över detta synsätt.

pragmatist
2009-03-22, 15:05

Med andra ord har vi inget val om vi sätter kriminella i fängelse, eller kanske torterar och avrättar dem. Vi gör ju det på grund av vår "omgivning, uppväxt, o.s.v.", eller hur?

skaparn
2009-03-22, 15:15
Alltså vid närmare eftertanke så har det gett mig lite mer insikt hur en "polishatare" tänker.
Man kan ju alltid hoppas att Clydes inlägg inte alls reflekterar hans personliga tankar utan att han ville att vi skulle börja reflektera över detta synsätt.

Du har en poäng där. Det blir lite som när jag läste en sådan där Proana-sida. Det var otroligt mycket mer lärorikt att se deras interna diskussioner än att höra otaliga psykologer och psykiatriker försöka beskriva hur de tänker. Eller; jag fick i alla fall ett helt annat perspektiv på det hela.

Thewind
2009-03-22, 15:19
Det gläder mig något oerhört att se vilken respons trådskaparens inlägg fick. Jag vill påstå att den kultur som finns runt kriminaliteten idag, med tillhörande glorifiering är mycket dyr för mänskligheten, både räknat i kronor, lidande och liv.

Mr.Cosybear
2009-03-22, 15:21
Troll, trollare, trollast

Mescreant
2009-03-22, 15:23
Tråden känns som ett långt avsnitt av Chappelle's show: "When keeping it real goes wrong"

MojjMojj
2009-03-22, 15:42
Jisses. Vet inte ens vad jag ska skriva. Clyde du skämde ut dig rejält både på burgershoppen och här på forumet. Hade du seriöst förväntat dig något stöd i det du skrev eller är du för "hård" för att bry dig om vad andra tycker och tänker, eller är det bara du och dina "BENHÅRDA grabbar" som har rätt och alla andra har fel. Starta en kult och vänta på moderskeppet.

Och nej jag vill inte slåss med dig om detta och jag skulle hellre be om ursäkt och INTE mena det än att få huvudet inslaget av dig och dina "benhårda gangsters".
Om du tycker det är fegt så får du tycka det och jag tänker inte mörda dig eller våldta din syster för att Jag anser att du agerat orespektfullt mot mig genom att tycka det.

Det finns gränser för vad man slåss för, som en vuxen människa. Annars blir man bara sedd som en idiot. Ex. vem faaaan tror du det är som slåss för dina rättigheter att ha dina korkade åsikter? Är det dina grabbar, tror inte det. Det är nog en liiiiten större chans att det kommer vara den där killen som du skällde ut och agerade hotfullt mot som kommer slåss för dig. troll troll troll!

David86
2009-03-22, 15:55
Har vi tur har du en polisanmälan i brevlådan inom de närmsta dagarna, fast tyvärr, precis som offret du valde ut med förhoppningen att få dig ett slagsmål sa, så är det för klena straff.

Avesta
2009-03-22, 16:24
Han skojar ju bara, lite som Mangs trådar om märkliga händelser. Fortsätt Clyde *popcorn*

coxie
2009-03-22, 16:34
Läste det igen och det måste väl vara ett skämt eller?

Arf Pingvin
2009-03-22, 16:37
Han skojar ju bara, lite som Mangs trådar om märkliga händelser. Fortsätt Clyde *popcorn*

Kanske.

Det man är/blir bra på fortsätter man oftast med. Oavsett om det är något bra eller dåligt. Jag själv har gjort uppskattningsvis 100-150 inbrott och åkt fast 3 gånger. Jag ångrar allt jag har gjort emot privatpersoner, och skulle aldrig kunna göra något som drabbar privatpersoner idag. Även om det mesta har varit emot företag. Rån, narkotika och hemfridsbrott tar jag starkt avstånd till. Skulle jag ha blivit tvungen att klippa något idag så hade det blivit just emot företag med inriktning på kontanter som tidigare.

När det gäller folk som hamnat på den kriminella banan så finns det alltid hopp. Det mesta hänger på hur man är som människa. Vissa ger fan i allt och många börjar med knark. Andra inser att man faktiskt har en egen kraft att förändra sitt liv bara man vill. Det var så jag lyckades ta mig ur min inbrottsbana.

Eller kanske inte. Svårt att avgöra.

mangs
2009-03-22, 17:02
Jag sitter här och blir illa till mods när jag läser trådskaparens världsbild. I min värld trodde jag att om man var kriminell så var det ett medvetet val och man är medveten om att andra får lida för ens egna egoistiska handlingar. Om det var en skämttråd så misslyckades du grovt.

När jag läste hur du agerar och tänker, undrar jag vad som gått snett i samhället. Om du vill så kan du komma på rätt köl men med din attityd verkar du inte riktigt ha viljan. Mitt tips är at tdu slutar gnälla och skärper till dig.

Mescreant
2009-03-22, 17:23

Om det inte är ett riktigt långt skämt som sträcker sig längre än ett år tillbaka så ser jag tyvärr bara att det finns två alternativ.
Antingen är det som signaturen Tano skrev. Att han är en f.d kriminell som har någon slags genomtänkt baktanke med tråden och känslorna den väcker.

Eller så är det på riktigt. Då är han sorglig.

Eller så missar jag något, hoppas det.

coxie
2009-03-22, 17:27
Det jag reagerat på är att han inte svarat på några frågor, klassiskt trollfenomen.

Mescreant
2009-03-22, 17:28
En beundransvärd trollning om det är så, på min ära.

MasterChief
2009-03-22, 17:30
Det jag reagerat på är att han inte svarat på några frågor, klassiskt trollfenomen.

Han är ute och snor saker.

Mescreant
2009-03-22, 17:35
Å andra sidan får man ge honom lite creds. Det var ju för att vara snäll han gjorde det. För att lära killen en billig läxa som inte kostar honom en månad på sjukhuset. Som han egentligen förtjänar när han vädrar sina högst normala åsikter om straffskalor och kriminalitet inför sina vänner.

coxie
2009-03-22, 17:36

Sant han kan vara på jobbet.

Kischen
2009-03-22, 17:49
Sant han kan vara på jobbet.

precis, dom flesta burgerhak har öppet på söndagar ;)

skaparn
2009-03-22, 18:18

Nejnej, han sitter inne ju. Internettid endast en timme per dag för STENHÅRDA GRABBAR!