handdator

Visa fullständig version : få reda på genetik?

sen
2009-03-22, 01:47
Hej,

Fick reda idag då jag träffade min far som jag inte träffat på 1 år (bor väldigt långt borta där jag bor) att jag tydligen är släkt med en föredetta Olympia deltagare från min fars sida dvs (Jugoslav),går det på något sätt att få reda på ifall man har någon liknande gener som denna person?

Jag menar förstås utan att få något blodprov på personen i sig,vore bra att veta vilka delar från pappans sida som dominerar och förs över till sonen och när man börjar se likheter?,är 17 just nu.

Tack i förväg!

sen
2009-03-22, 02:05
Biceps fästen verkar inte lika i alla fall,har bara peak på en arm :(

High1ander
2009-03-22, 02:08
Utan blodprover så nej. Så länge det inte är några "superspecifika gener" som man kan se, typ att folk i din släkt plus han olympiasnubben har två näsor så kan man se att ni är lika, men det bevisar isf bara just att ni har båda två näsor var gemensamt, inte att ni har samma gener för hårfärg, bygga muskler, bränna fett, etc.

Bara för du fått en massa saker som gör att du liknar din pappa så kan du fortfarande ha mera dominanta saker från din mamma. Oavsett hur man vrider och vänder på det så har du fått minst 50% DNA från din mamma.

Genetik är lite mer komplicerat sen än vad jag beskrivit också.

Se det bara såhär, du får 50% random DNA från farsan och sen 50% random DNA från morsan. Därför kan syskon teoretiskt sett både ha 0% likhet med dig, och 100% likhet med dig, men genomsnittligt blir att man har 50% identiskt med sina syskon. Men jag kan ju ha gravt fel i detta. :)

sen
2009-03-22, 02:26
hmm,nja enda jag märkt att jag redan börjar sakta men säkert bli tunnhårig :(,nja ingen zlatan-näsa i släkten nej.

Någon som är lite mer insatt kanske kan berätta ifall jag kan vara lik min far på utseendet men mitt "inre" kan vara exakt som min mors?,eller delas allt?

Sebbe_H
2009-03-22, 02:32
Acceptera den du är bara, vad är saken med att veta exakt hur ens gener är? Är det olympia du satsar på så krävs det bra mycket annat än bara gener.

High1ander
2009-03-22, 02:36
hmm,nja enda jag märkt att jag redan börjar sakta men säkert bli tunnhårig :(,nja ingen zlatan-näsa i släkten nej.

Någon som är lite mer insatt kanske kan berätta ifall jag kan vara lik min far på utseendet men mitt "inre" kan vara exakt som min mors?,eller delas allt?

Alltså, du kan ju få din farsas yttre och få din morsas inre, typ sjukdomar eller immunitet mot sjukdomar, etc.

Men det är liksom för komplext för att säga det ena eller det andra, det är därför bara blodprov och jämförelse sen är det enda som är värt något.

T.ex. ögonfärg beror på flera olika gener. Men om man kan rulla tungan är bara en, men de i sig beror som allt annat om dominanta och recissiva gener.

Det här är ju högstadiebiologi...

sen
2009-03-22, 02:57
Tack i vilket fall,får vänta tills Jul då så får jag se om det blir nå blodprov,kostar säkert en del med *cry*

Sebbe_h : naturligvis,men vore kul att veta.

Frost
2009-03-22, 10:53
Tack i vilket fall,får vänta tills Jul då så får jag se om det blir nå blodprov,kostar säkert en del med *cry*

Sebbe_h : naturligvis,men vore kul att veta.

Om du inte är beredd att avlöna en/flera forskare under X antal år bör du nog fundera på att ge upp denna idé.

Du vill kolla om ni har "samma" gener. Som du redan fått svar så har ni otvivelaktigt en del som är lika och andra som är skiljer sig åt. Att först ta reda på detta förhållande och sedan avgöra huruvida likheterna/avvikelserna är relaterade till muskelbyggning samt hur de inbördes inverkar på varandra låter för mig som ett sisyfosarbete.

Förutsätt istället att ni förmodligen delar vissa gener och se det som en inspirationskälla i träningen.

King Grub
2009-03-22, 11:06
Nej, gener för muskelbygge är inget man kollar genom ett blodprov.

High1ander
2009-03-22, 11:06
I Amerikat så kan man få sitt DNA testat och se hur stor chans man har statistiskt sett för vissa sjukdomar. Kostar ca 2000$.

Sen kan man ju göra "faderskapstest" och se hur många aleer man har gemensamt, men det bevisar bara eventuellt släktskap, de säger inget om hur man är som person vad man har för anlag osv.

Så det är mer eller mindre som frost säger, vill du verkligen få reda på "hur mycket DNA och viktigare vad just de DNA:et gör" så måste du anställa ett par forskare...

"There is no gene for the human spirit"

Mourten
2009-03-22, 11:19
Nej, gener för muskelbygge är inget man kollar genom ett blodprov.

Hur gör man ? skär ut muskelfibrer ur låret å kollar ?

Tolkia
2009-03-22, 11:19
Ett problem med din idé är att även om man testade, så vet man inte vilka gener som är av intresse för det du undrar över. Man skulle med andra ord inte bli särskilt mycket klokare av testet.

King Grub
2009-03-22, 11:25
Hur gör man ?

Det gör man inte, helt enkelt. Det finns hundratals gener som påverkar muskelfunktion och -tillväxt, och det krävs en studie för varje. Man har inte ens upptäckt alla relevanta gener.

Som den här på ACTN3-genotypen.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/1/154

Det är betydligt snabbare, enklare och mindre kostsamt för inviden att börja träna. Inom loppet av några månaders korrekt träning med ett vettigt kostupplägg, ser man om man har gener för byggning eller inte.

Mourten
2009-03-22, 11:26
i c.
inte helt oväntat kanske att de är oerhört komplext.

King Grub
2009-03-22, 11:31
http://www.acsm.org/AM/Template.cfm?Section=Home_Page&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm&CONTENTFILEID=951

Sniggel
2009-03-22, 13:55
Det säkraste testet du kan göra är att börja träna vettigt och äta ordentligt och se ifall du växer snabbare än de flesta andra i din ålder. Har du gener utöver det vanliga för muskelbygge borde du svara bra på vilken styrketräning som helst, även "felaktig", så länge du åtminstone tar i för kung och fosterland.
Kolla vad som händer på 5 år.

Sniggel
2009-03-31, 19:56
Det säkraste testet du kan göra är att börja träna vettigt och äta ordentligt och se ifall du växer snabbare än de flesta andra i din ålder. Har du gener utöver det vanliga för muskelbygge borde du svara bra på vilken styrketräning som helst, även "felaktig", så länge du åtminstone tar i för kung och fosterland.
Kolla vad som händer på 5 år.

Lol. Såg just din bild i dagsformstråden. Om du är 19 år så kan du nog ge dig på att du har elitgener.

hahavaffan
2009-03-31, 21:12
Var du inte 18 år enligt bildtråden?

Griip
2009-03-31, 21:53
Se det bara såhär, du får 50% random DNA från farsan och sen 50% random DNA från morsan.

Stämmer detta..? Till vilken grad stämmer det/stämmer det inte? Evolutionen måste väl ändå ta de "bästa" eller på något sätt välja? Visserligen finns det ju flertalet människor som ärver direkt dåliga egenskaper, varför? Det är ju lite dumt.

Rockhard
2009-03-31, 22:10
Stämmer detta..? Till vilken grad stämmer det/stämmer det inte? Evolutionen måste väl ändå ta de "bästa" eller på något sätt välja? Visserligen finns det ju flertalet människor som ärver direkt dåliga egenskaper, varför? Det är ju lite dumt.

Så funkar ju inte evolutionen, när barnet väl blivit till så har ju redan urvalet skett. Dvs skräp-gener försvinner för att individen dör innan den hinner skaffa barn typ.

Sparven från Minsk
2009-04-01, 06:39
Evolutionen är ingen liten dator som sitter och väljer ut de bästa egenskaperna ur generna och ger dem till nästa generations avkomma.
Det är charmen med genetik, man vet aldrig vad man får! Inte heller i djurvärlden ärvs de bästa egenskaperna ned direkt, utan det är en lottodragning.

Min mor och far är korta, men jag själv är lång, vilket kan komma längre tillbaka i släkten eller ås uppkom det nu hos mig pga random genuppsättning.

Att förutspå hur ett barn ska se ut genom att bara titta på föräldrarna är på gränsen till omöjligt. Man kan bli jättelik ena, ärva lite av bägge, eller bli ganska olik dem. Bara för att min pappa är liten och klen så måste inte jag vara dömd till att bli det ;)