handdator

Visa fullständig version : Äter jag rätt mat vid rätt tillfälle?

zpliffen
2009-03-21, 20:48
Jag har läst runt lite om insulin och så som jag förstår så är det inte så optimalt att ha förhöjda insulinnivåer förutom vid frukost och efter träningen.

Har också förstått att enbart vassle som mellanmål är något som höjjer insulinnivåerna mycket.

Det jag då skulle behöva hjälp med är att om ni kan hitta något som jag missat som inte är så optimalt för insulinnivåerna och muskeluppbyggnaden.

Det här är vad jag äter under en träningsdag. Jag vet dock inte exakt i vilka mängder i gram allt är jag skippar på att skriva ner exakt hur mycket allt väger.

Frukost: 28 g vassle, ett glas juice eller mjölk, lite yoghurt, mackor med lite pålägg oftast ägg.

Lunch: Ris eller pasta med kycklingfilé, kött eller fisk och grönsaker. Jag vet inte exakt vilka mängder i gram som sagt men det är rätt så mkt. Här brukar jag inte oroa mig.

Precis innan träning: esapro eller vassle.

Direkt efter träning: Gainer.

Middag: Samma som lunch + esapro

Mellanmål: Vassle med någon macka + esapro

Kvällsmål: Ungefär som middagen men med lite mindre portioner.

Precis innan läggdags: En kaseindrink.

Väger för övrigt ca 84kg på 184cm och kanske 15 i bf. Är 19 år gammal.

King Grub
2009-03-21, 21:05
Ät din mat fördelad på hur många mål du vill, två, fyra, sex eller åtta, det spelar ingen roll. Se till att äta i samband med träning bara, annars behöver du inte hålla på och tajma med gram och minuter.

Insulin har ingen muskeluppbyggande effekt. Gamla rön.

Allt är mycket enklare än vad många tror.

zpliffen
2009-03-21, 22:48
Okej va bra. Men hur är det för att hålla insulinnivån låg när det gäller mellanmål för insulinet gör så fettförbränningen avtar.
Räcker det med att blanda vassle med kolhydrater för att inte insulinet ska bli för högt?
Spelar det nån roll isåfall om det är långsamma eller snabba kolhydrater?

C.E.J.
2009-03-21, 22:50
Okej va bra. Men hur är det för att hålla insulinnivån låg när det gäller mellanmål för insulinet gör så fettförbränningen avtar.
Räcker det med att blanda vassle med kolhydrater för att inte insulinet ska bli för högt?

Det spelar ingen roll, x3.

Nordström
2009-03-22, 00:32

What?

Eddie Vedder
2009-03-22, 06:18

Insulinfrisättningen är i stort sett proportionsenlig med energimängden, dvs mer mat och mer insulin.

Fett frisätter i stort sett inget insulin alls så en väldigt fet kost innebär liten insulinfrisättning.

Vassleprotein ger en kraftig insulinutsöndring, äter du dessutom kolhydrater kommer den bli högre och ju mer kolhydrater desto mer insulin. Oftast är det så att högre GI på ett livsmedel även ger högre insulinfrisättning men det finns flera livsmedel med undantag där.

mikaelj
2009-03-22, 10:05
Oftast är det så att högre GI på ett livsmedel även ger högre insulinfrisättning men det finns flera livsmedel med undantag där.

Är "hastigheten" av en kolhydrat en funktion av enbart hur många glukosmolekylor som sitter ihop, eller finns det någon annan faktor involverad?

King Grub
2009-03-22, 10:08

En frisk, aktiv individ som äter en någorlunda hyggligt sammansatt blandkost behöver inte fundera på sina insulinnivåer. Den negativa påverkan höga insulinnivåer har gäller kroniskt cirkulerande sådana, inte akut frisättning vid enstaka tillfällen hos ovannämnda tränande och friska individ. Och en vettig kost ger inte ens några speciella akuta frisättningar heller.

King Grub
2009-03-22, 10:10
Är "hastigheten" av en kolhydrat en funktion av enbart hur många glukosmolekylor som sitter ihop, eller finns det någon annan faktor involverad?

Man kan inte se på enbart kolhydraten, om man inte talar om intag av rena sockerarter. Alla normala kolhydratrika livsmedel ger kostfiber, protein och fett i större eller mindre utsträckning, som alla påverkar blodsockersvaret.

Och insulinfrisättningen ett livsmedel åstadkommer är inte kopplat enbart till kolhydratdelen; cornflakes som har högt GI ger litet insulinsvar, medan branflakes som har lågt GI ger stort insulinsvar, även om man äter lika mycket kolhydrat från båda.

creperiet
2009-03-22, 10:19
Och insulinfrisättningen ett livsmedel åstadkommer är inte kopplat enbart till kolhydratdelen; cornflakes som har högt GI ger litet insulinsvar, medan branflakes som har lågt GI ger stort insulinsvar, även om man äter lika mycket kolhydrat från båda.

Vad beror det på? Näringsvärdet i övrigt är väl i stort sett likadant?

King Grub
2009-03-22, 10:22
Veteprotein är mer insulinfrisättande än majsprotein.

creperiet
2009-03-22, 10:24
Veteprotein är mer insulinfrisättande än majsprotein.

:thumbup:

Tunnast
2009-03-22, 11:38
Lånar tråden lite om jag får...zpliffen: Du käkar ju väldigt många gånger per dag, alltså lite större mål än småätande. Jag ser att många käkar rättså lite middag runt 18 och sedan mycket mat vid 22...

En vardag äter jag frukost kl 7.30, lunch 11.30-12, mellanmål 15.30~, vad jag kallar middag kl 18 och kanske något mer på kvällen innan läggdags.

Jag har aldrig hört att någon käkar kvällens huvudmål vid 22 istället för runt 18, varför?

King Grub
2009-03-22, 11:42
Varför inte, om man trivs med det?

Tunnast
2009-03-22, 11:54
okej....heh

Så du menar att det spelar inte så stor roll när man äter bara det är regelbundet och man får i sig det man ska?

Har väldigt svårt för att äta mycket hemma men i skolan går det bra att bara lassa på..Får läsa lite mer här på forumet om kost o sånt.. Vet heller inte vad för kosttillskott man bör ta. Äre EAA och kreatin som gäller?

Body Guard
2009-03-22, 13:54
Varför köra EAA med vassle och till maten, förlorar man inte hela effekten med att EAA tas upp snabbt? De där 6-10 g kan man ju öka vassle mängden och ev maten så behöver man inte slösa sitt EAA?

C.E.J.
2009-03-22, 14:03
Så du menar att det spelar inte så stor roll när man äter bara det är regelbundet och man får i sig det man ska?

Grubs svar på första inlägget:

Ät din mat fördelad på hur många mål du vill, två, fyra, sex eller åtta, det spelar ingen roll. Se till att äta i samband med träning bara, annars behöver du inte hålla på och tajma med gram och minuter. ...

Allt är mycket enklare än vad många tror.