handdator

Visa fullständig version : skillnad på 3 och 4 set?

Jacke89
2009-03-21, 16:41
Hejsan.

Jag undrar lite vad skillnaden är på 3 och 4 set när man styrketränar.

Innan körde jag 3 set, de första setet hade jag nog klarat några reps till, andra setet någon rep till och det sista klarar jag precis det rep antal jag satt upp (säg 10).

Men om jag kör 4x8 istället och blir precis 8 i sista setet, eftersom man kört massa reps ändå innan, vad blir skillnaden eftersom man ändå bara kör till fail i sista setet i båda set-antalen? Blir ju lite jobbigare i andra setet om man kör 3 set och då några fler reps i varje set istället för att köra 4 set och köra några reps lägre i varjeset så man precis klarar 8 i sista.

Mourten
2009-03-21, 17:37
4*8 blir just 2 reps mer än 3*10 så du kommer stressa muskler 2 reps mer.
Men vad de i praktiken skulle göra för skillnad mellan 4*8 mot 3*10 känns rätt svårt att orda om, jag tycker du tränar för lätt iaf om du är trött på sista repet förens sista set.
Jag kör, vilket flertalet här tycker här fel dock, till failure eller forced i varje set i varje övning pass ut och pass in. Dvs skriver jag 4*9 kanske de är 10, 9, 9 , 7

pellepedal
2009-03-21, 19:58
Som sagt, det blir ju bl.a. högre volym.

jag tycker du tränar för lätt iaf om du är trött på sista repet förens sista set.
Jag kör, vilket flertalet här tycker här fel dock, till failure eller forced i varje set i varje övning pass ut och pass in. Dvs skriver jag 4*9 kanske de är 10, 9, 9 , 7

Fel och fel.. Det beror ju helt på hans upplägg och träningsfilosofi för övrigt...
Han kan ju träna sina muskler oftare = fler tillväxttillfällen om han inte kör till eller förbi failure hela tiden.

Under de perioder som jag ökar absolut mest kör jag själv ganska få set till failure, och jag kan träna mina muskler upp till tre ggr/v.