Logga in

Visa fullständig version : Gör facket rätt?

johan karlberg
2009-03-20, 16:19
Hallå, nu har det blivit dags för lite varsel på företaget då.

Sammanlagt ska dem göra sig av med 32 personer, varav 7 inhyrda och 4 tjänstemän.

Det jag undrar är om är med i någon verkstadsklubb och kan svara på några frågor.

Facket (metall) sitter just nu i förhandlingar med arbetsgivaren. I styrelsen sitter 7 personer som ska vara med i sådana förhandlingar, men ordföranden och vice ordföranden har på något sätt stängt de resterande 5 utanför dessa förhandlingar.

Med anledningen att det bara kommer "läcka" ut en massa uppgifter om dem är med, Schysst att säga så om "sin" styrelse.

Till saken hör, man kan säga att det finns två grupper på jobbet, den ena är maskinsidan, och det andra är montage, ordf och vice ordf är just maskinarbetare, och dem har alltid slagits mer för maskinarbetarna än de övriga, i tex löneförhandlingar osv.

Så det känns inte så roligt att dem två sitter och förhandlar om oss övriga, för man vet ju att de kommer försöka lägga fram att maskinarbetarna ska vara kvar och bli omplacerade inom företaget.

Någon som vet om det får gå till på det här sättet?

Och hur gör man för att avsätta styrelsen?

långt vart det, men hoppas att någon är lite insatt

LindaS
2009-03-21, 10:51
Utefter vad du skriver:

Menar du Metalls styrelse?

2 personer av 7 kan inte vara beslutsfattande. Majoritetsbeslut är vanligtvis det som gäller.

Dom som företräder arbetarna ska göra det på ett rättvist sätt, d v s inte prioritera sin egen avdelning etc. Det representerar alla.

För att avsätta en styrelse krävs en misstroendeförklaring. Är det verkligen rätt läge för det?

Cilia
2009-03-21, 11:21
Frågan är vad som räknas med ska. Var står det eller är det bara praxis? Däremot har Linda rätt i att ska ni besluta om ngt annat så bör det vara styrelsebeslut på detta om inte stadgarna ger ordförande rätt att besluta hur delegationen ska se ut vid neddragning.

Hades
2009-03-21, 14:57
Uppsägningsordningen regleras antingen genom kollektivavtal eller (i den mån kollektivavtalet inte tar upp den frågan) genom lagen om anställningsskydd (LAS).

Jag är inte helt insatt eftersom jag just nu håller på att studera ämnet, men facket är ju en förening och har som uppgift att bevara medlemmarnas intressen. Hur de väljer att göra det regleras genom föreningens stadgar. Hur fackföreningen ska representeras vid förhandlingar bör därför stå i stadgarna och/eller kollektivavtalet, och ordföranden bör inte ha rätt avvika från dessa bestämmelser efter eget skön.

Jag antar att du pratar om pratar om fackets lokala avdelning ("verkstadsklubben"), och om du anser att de missköter sig så föreslår jag att du kontaktar den centrala organisationen och frågar vad som gäller.

johan karlberg
2009-03-21, 15:22
jo visst menar jag den lokala klubben, var nog lite otydlig där.

Som sagt de flesta på jobbet tycker ju att hela styrelsen ska få se/vara med vid denna viktiga förhandling om 21 anställda, de 5 som inte får vara med eller se vad ordf och vice ordf pratar om är skapligt missnöjda, att dem håller maskinarbetarna är redan känt och som sagt känns det inte alls bra att dem då stänger ute de andra som "representerar" övriga än maskinare.

Självklart är det väl inte rätt läge egentligen att försöka få ny styrelse heller men.

vi hade möte igår och dem sa då att det känns väldigt nära, besked kommer om ca 2 veckor, FÖR ATT! de ska åka ner till malmö på någon konferens och som han själv sa, vi får väl ta ett par öl extra. haha.. känns som det vart läge att stanna hemma, iaf en av dem så dem kan göra färdigt förhandlingen, då han själv sa att han ville göra det fort för det är så tungt för alla inblandade, no shit.

Jag är verkligen missnöjd med deras insatser.

Cilia
2009-03-21, 15:22
Uppsägningsordningen regleras antingen genom kollektivavtal eller (i den mån kollektivavtalet inte tar upp den frågan) genom lagen om anställningsskydd (LAS).

Jag är inte helt insatt eftersom jag just nu håller på att studera ämnet, men facket är ju en förening och har som uppgift att bevara medlemmarnas intressen. Hur de väljer att göra det regleras genom föreningens stadgar. Hur fackföreningen ska representeras vid förhandlingar bör därför stå i stadgarna och/eller kollektivavtalet, och ordföranden bör inte ha rätt avvika från dessa bestämmelser efter eget skön.

Jag antar att du pratar om pratar om fackets lokala avdelning ("verkstadsklubben"), och om du anser att de missköter sig så föreslår jag att du kontaktar den centrala organisationen och frågar vad som gäller.
Visst regleras det i LAS men man förhandlar alltid i frågan. Det är väldigt sällan som man strikt går efter LAS och det är den förhandlingen som han refererar till. Teori är en sak, verklighet en annan.

Karlberg, din post är inte den tydligaste. Det är svårt att följa. Men frågan är hur dom har utsetts till att förhandla. Du måste läsa stadgarna. Sen måste ni prata med dom utifrån vad som står där. Men jag håller med om att det låter som om ni är sent ute.

johan karlberg
2009-03-21, 15:54
Nu sitter jag ju tyvärr inte med i styrelsen själv, utan detta är från en kamrat på jobbet som är med i styrelsen som sagt detta, han funderar på att lämna styrelsen nu på måndag för att visa sitt missnöje.

Så som jag fattat det så ska hela styrelsen vara med att godkänna listan på vilka som får gå när dem har förhandlat färdigt. Men dem är besvikna på att de två högsta satt inför alla jobbar kompisar och sa att dem inte litar på resten av styrelsen.

Men visst, jag måste kolla upp hur det är sagt att detta ska gå till.

Samtidigt kan man ju undra hur de två högsta tänker oxå, det måste väl vara bättre att alla sitter med och diskuterar hur det ska gå till, om nu alla ska vara med och godkänna denna lista sen. för annars så sätter ju ordf käppar i hjulet för sig själv. Men dem kanske får godkänna den själva jag vet inte. jag tänkte ringa till metall i mogon och höra hur det fungerar.
Men det känns som att de bara håller varandra om ryggen, lite som en sekt.

Facket kommer jag nog att lämna så fort detta är över iaf. Känns som dem prioriterar helt fel saker.

Företaget hade lämnat ett förslag till förhandlarna som inte alls gick efter las, fackets lista gick mer efter las.

Men Las vara eller inte vara är ju en annan diskussion. Kan själv tycka att företaget ska få välja hur de ska forma sitt företag, för idioter som inte sköter sig finns ju i alla företag och det är ju dem det verkar vara svårast att bli av med.

Sen får väl vi alla skylla oss själva då det inte alls var länge sen det var omval på styrelsen.. shame on me

LindaS
2009-03-21, 16:03
Jag förstår att du är besviken och du har rätt att vara det, oavsett när styrelsen/representanterna valdes.

Däremot är inte det bästa sättet att påverka facket att dra sig ur. Vill du påverka så ta vara på dina rättigheter istället, engagera dig mer kanske, ställ krav. Jag tycker att man förlorar mycket av sin rätt att klaga om man drar sig ur. Missförstå mig rätt.

Hades
2009-03-21, 16:26
Visst regleras det i LAS men man förhandlar alltid i frågan. Det är väldigt sällan som man strikt går efter LAS och det är den förhandlingen som han refererar till. Teori är en sak, verklighet en annan.

Nja, LAS är i detta avseende semidispositiv, vilket innebär att man bara får avvika från den genom kollektivavtal. Det är sant att det finns en förhandlingsskyldighet, men det innebär inte att man får avvika från LAS utan stöd i kollektivavtalet.

sascha
2009-03-21, 16:34
Nja, LAS är i detta avseende semidispositiv, vilket innebär att man bara får avvika från den genom kollektivavtal. Det är sant att det finns en förhandlingsskyldighet, men det innebär inte att man får avvika från LAS utan stöd i kollektivavtalet.

Förtydligande:

I detta fall finns 2 § 3 st. i LAS som möjliggör för en avtalsturlista. För att detta ska vara möjligt krävs dock, precis som Hades ovan nämner, att man i KA sagt "avtalade turlistor är möjliga vid överenskommelse" (i brist på bättre formulering) eller dyl.

Hades
2009-03-21, 16:41
Förtydligande:

I detta fall finns 2 § 3 st. i LAS som möjliggör för en avtalsturlista. För att detta ska vara möjligt krävs dock, precis som Hades ovan nämner, att man i KA sagt "avtalade turlistor är möjliga vid överenskommelse" (i brist på bättre formulering) eller dyl.

Innebär det att facket och arbetsgivaren under överläggningarna helt fritt kan komma överens om en turordning, eller måste det finnas några objektiva kriterier i KA att utgå ifrån?

sascha
2009-03-21, 16:44
Innebär det att facket och arbetsgivaren under överläggningarna helt fritt kan komma överens om en turordning, eller måste det finnas några objektiva kriterier i KA att utgå ifrån?

Fritt. Dock säger man i praxis att överenskommelsen (eller snarare turlistan) inte får...

vara diskriminerande
slå ut oorganiserade
strida mot god sed
otillbörligt urholka ATs rättigheter enligt lag

I trådskaparens fall skulle ju till exempel punkt tre och fyra kanske bli aktuella.

Hades
2009-03-21, 17:04
Fritt. Dock säger man i praxis att överenskommelsen (eller snarare turlistan) inte får...

vara diskriminerande
slå ut oorganiserade
strida mot god sed
otillbörligt urholka ATs rättigheter enligt lag

I trådskaparens fall skulle ju till exempel punkt tre och fyra kanske bli aktuella.

:thumbup:

Tack!