Visa fullständig version : Jag blir så arg
Fy fan vad allt känns skit!!
Ringde studera idag för att kolla om de fått in mina betyg, de har dem och då frågade jag om de fixade mitt snitt åt mig (att de tog bort de kurser som sänker mitt snitt)
Jag har gjort en prövning i geografi och där var det tydligen inget problem, mitt nya betyg ersätter det gamla. Men sen är det problem angående mitt B-språk. Jag läste Sam-juridik och då behövde läsa 200p b-språk, jag valde tyska och läste steg 1 och 2. I steg 1 fick jag VG och steg 2 knappt G.
Jag har därför läst italienska på komvux och fick MVG i det och vill självklart ta bort de där G:et och ersätta med mitt MVG. Men det går INTE?! Det ska tydligen bara läggas till så jag får ett utökat program men mitt G i tyska finns kvar!!! Detta trots min studievägledare SA att det skulle ersättas.
Fy fan vad jag mår dåligt och är nu super stressad, har skrivit upp mig till prövningar o det kommer fan bli på håret att jag klarar detta. Jag fattar inte vad det är för fel på vår skolpolitik och system!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och så är det min födelsedag imorgon. Fyfan.
Mescreant
2009-03-19, 21:26
Grattis i förskott!
Gattis i förskott.
Problemet är väl att du fick fel information?
jeppe på berget
2009-03-19, 21:48
Grattis i förskott!
akerstrom
2009-03-19, 21:58
Grattis i förskott!
Wille005
2009-03-19, 21:58
Grattis i förskott!
Tackar *cupid* känns faktiskt lite bättre nu!
Måste dock fråga, Vad tycker NI jag ska välja. Tyska steg 1 (där måste jag få ett MVG för att höja) eller tyska steg 2 (måste få VG för att höja) Ökningen är lika på båda kurserna. Vad kan vara lättast?
Varför är betygen så viktiga, vad är det du siktar på?
Gattis i förskott.
Problemet är väl att du fick fel information?
Ja exakt! jäkla studievägledare... Men än är det inte kört! ska få alla uppgifter imorgon sen är det hårt plugg som gäller!
Rätt inställning, har inget aning men låter som det borde vara lättare att nå mvg på steg 1 eftersom du har läst steg 2 och har djupare kunskaper än normalt på steg 1.
Varför är betygen så viktiga, vad är det du siktar på?
Jag vill komma in på juristlinjen.. Har nu 18.3 i snitt men om jag nu skulle få ta bort det där G:et hade jag haft 18.65 *grr27*
Va? de låter som att din studievägledare inte vet vad han pratar om.
Man ska får plocka ihop sina bästa ämnen för att få sitt gymnasiebetyg, de kunde jag göra iaf. Så länge det inte förstör inte vanliga program, men OM de gör det kan man fortfarande sätta in t.ex italienska på sin matte C kurs, däremot får du betyg i ett s.k specialutformat program.
Frågan är om tyskabetyget är så viktig. Om det är 2500poäng totalt kan du höja snittet med 0,2 poäng. Ligger du på gränsen för antagningspoäng eller?
Grattis i förskott
Mescreant
2009-03-19, 22:21
Jag kompletterade med IT-kurser på en annan skola för att höja mitt snitt. Ersatte vanliga ämnen som jag hade godkänt eller väl godkänt i. Däremot hade jag inget slutbetyg innan kompletteringen utan fick det efteråt. Men det jag ville komma till var att första syovägledaren som jag pratade med, som var från universitetet, påstod att jag inte kunde göra så och inte hade en chans att komma in. Gick och pratade med en gubbe på komvux och han ordnade ihop betygen på 5 minuter och jag blev antagen. Så hör dig för.
kungconny
2009-03-19, 22:26
Grattis i förskott! Hoppas att det löser sig!
Prankie, Aa Precis. Jag ligger nu precis på gränsen (var i våras 18.3. Alltså det snittet som jag har nu). Men tyska höjer jag 0,2 och en 50p kurs med 0,1.
Mescreant, intressant. Ska iväg till komvux imorgon och snacka med dem. Jag ska också iväg till min gamla skola och se om min tyska lärare fortfarande jobbar kvar och snacka med henne om hon kan ändra mitt betyg till ett IG eftersom jag då kan ersätta det *cupid*
Fan vad jag skulle vilja ta mig ett snack med Jan björklund och be han fixa detta. För såhär kan det inte vara..
jag tackar för alla gratulationer! bara 1.5 timma nu tills jag blir 21 *popcorn*
Nää nu ska jag få min skönhet sömn och imorgon är man ett år äldre (fan va fort det går *gah!*)
Sov gott alla!
Går du ur gymnasiet med ett samlat betygsdokument kan du ta bort och lägga till kurser hur du vill.
Har du fått ett slutbetyg från gymnasiet kommer alla kurser som finns med där alltid att vara med, du kan alltså inte byta i ämne 1 som du fått G mot ämne 2 som du läst på komvux och fått MVG i. Men du kan däremot nog lägga till ämne 2 och därmed höja ditt snitt lite.
Så har jag fått för mig att det är.
Jag hade exakt samma problem. Jag fick praktiskt taget banka in i skallen på min tröga skolchef att de skulle plocka bort vissa betyg och ge mig ett specialutformat program innan de sändes in till VHS.:smash: Jag fick faktiskt ringa till VHS där de bekräftade att det gick att göra innan skolchefen gav mig ett specialutformat program. När det väl sänts in till VHS är det för sent att ta bort kurser om jag inte missminner mig.
Min studievägledare var för övrigt helt igenom usel då han menade på att man inte kunde bli jurist om man hade ett specialutformat program istället för det normala. Man undrar ibland vilket löst folk de anställer som inte ens klarar av basala uppgifter som att läsa ett papper jag som student kunde söka upp och läsa på en kvart.
Om det är så pass tight för dig hoppas jag du har reservplaner med. För med den här underbara finanskrisen är det mååånga som överväger studier, det ska bli intressant att se hur många fler sökande det blir och vad som händer med meritvärdena.
Högskoleprovsskrivarna ökade ju med 20% och 19-20:åringarna är fler än på länge, en stor årskull som kommer nu.
Shakemynuts
2009-03-20, 00:50
Grattis! :)
Om det är så pass tight för dig hoppas jag du har reservplaner med. För med den här underbara finanskrisen är det mååånga som överväger studier, det ska bli intressant att se hur många fler sökande det blir och vad som händer med meritvärdena.
Högskoleprovsskrivarna ökade ju med 20% och 19-20:åringarna är fler än på länge, en stor årskull som kommer nu.
Nej, det är det här eller inget. Om jag inte kommer in nu så får jag läsa upp mer eller något för att söka till SU som har sin intagning igen i vår, missar bara en termin då..
Alltså visst, finanskris osv osv. Men de "höga" utbildningarna har alltid haft ett högt söktryck och höga betyg så jag tror inte finanskrisen kommer påverka det direkt mycket. Men det är vad jag tror och hoppas. Vill så verkligen komma in nu, är trött på att jobba(trots att jag tog studenten i somras, gick om femman för att jag var ett retard då xD)
Komvux har stängt idag, jäkla slackers! ledigt varje fredag.. jo jag tackar. Men ska iaf iväg till min gamla skola och be min tyska lärare sänka mig till IG haha ska säga att jag fuska !! :cool: Om de inte går vägen så får jag dra förbi ngn bokhandel o köpa allt jag behöver. Det ska nog gå, på ett eller annat sätt!
Fan vad jag hatar när sover tungt och skönt och familjen kommer in kl 8 på morgonen (farsan är med i poliskören så han sjunger fan jävligt högt, men ganska fint *cupid*)
önska mig lycka till att sänka mitt betyg! :smash:
Ja, Jurist på SU rör sig inte jättemycket i betygsurvalet. Efter andra urvalet så var det lägsta antagna:
VT07 18.30
HT07 18.75
VT08 18.13
HT08 18.85
VT09 18.50
Men ser man till utvecklingen så var det jävligt högt med 18.50 på ett vårterminsintag, det är nämligen nästan alltid lägre än höstterminintaget. Min gissning är att HT09 landar runt 19.00
Tack så mycket Mental! skulle du kunna ta reda på hur det har sett på Umeås intagningsstatistik, eller ge mig en länk. Känns otroligt skönt att SU har en intagning till våren så då missar jag bara en termin isf! men så får jag inte tänka hehe :Virro
Var iaf till min skola idag och pratade med min rektor, det finns en möjligthet att allt kan lösa sig! men den är liten. Får reda på mer detaljer på måndag! Hände en jäkligt rolig grej också. Träffade min gamla lärare (jag har läst 6 kurser med honom varav 4 MVG och 2 VG) och berättade om min situation. Då säger han till mig "lungt, gör prövningarna och du får MVG" haha vet inte hur seriös han va, men antar att han kommer rätta ganska snällt *cupid*
http://vhs.se/templates/Page.aspx?id=1447
Här kan du kolla lägsta poäng på alla program på alla universitet rätt många år bakåt. Du konkurerar i BG om det är på betyg du söker.
Generellt är vårens intag lägre än höstens.
Umeå har tyvärr inte VT intagning, iaf inte jurist. Så då är det stockholm som gäller. Men då har jag gott om tid
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.