handdator

Visa fullständig version : Räkna baklänges?

Lellan
2009-03-19, 21:06
Ett sätt att se vilket underskott man legat på, borde väl vara ungefär att räkna på vikten man hade när man började (efter att ha droppat ngra kg vatten) - vikten man kommit till när man räknar? Och anta att ett kg kroppsvikt = 7000 kcal. På så sett ser man ca vilket intag man skulle haft viktbalans på? Inte helt vattentätt, eftersom en lättare kropp förbrukar mindre..

Men fattar ngn hur jag tänker? Eller ska jag sluta tänka? :Virro

(Tex så hade jag efter 4 dagar på pulver en vikt på 95, om jag nu efter 5 veckor har en vikt på drygt 85, kan jag väl räkna ut hur många kcal jag haft i underskott? Jobbar på att höja, men har fastnat lite i ngn mental spärr, fast jag vet att det vore bra att höja intaget i muskelbesparande syfte. Inbillar mig att "bakåträkna" skulle vara en säkrare faktor än att räkna ut energibehov utifrån tabell, men kan absolut ha fel.). Har haft ungefär samma aktivitetsfaktor, kanske ngt högre efter höjning från intag på 5-600 k till 1200 k.

mikaelj
2009-03-19, 21:14
Räkna baklänges är ett utmärkt sätt för att få reda på din energibalans när du är viktstabil. Under diet tror jag inte att det går att göra och få en tillförligtlig siffra.

hampfuz
2009-03-19, 21:16
Problemet med att göra så blir väl att man inte vet hur mycket av viktnedgången som består av fett/muskler/vatten/glykol osv.

1kg fett motsvarar ju som du sa runt 7000kcal men ett kilo muskler mycket mindre, tex.

Lellan
2009-03-19, 21:25
Räkna baklänges är ett utmärkt sätt för att få reda på din energibalans när du är viktstabil. Under diet tror jag inte att det går att göra och få en tillförligtlig siffra.

Problemet med att göra så blir väl att man inte vet hur mycket av viktnedgången som består av fett/muskler/vatten/glykol osv.

1kg fett motsvarar ju som du sa runt 7000kcal men ett kilo muskler mycket mindre, tex.

Visste väl att jag tänkte för baklänges bra för att det skulle vara sant.. :D

Iom att det gått/går lite för fort är det väl en del muskler som ryker (eg tycker jag mig inte "ha råd" att förlora muskler, men mår så gott som jag lever nu så det känns liksom märkligt att höja kcal.. Fast det är ju bara att hälla på olja, och göra som jag gör nu tex, mumsa massa sötmandlar).

Lefnart
2009-03-19, 22:34
På 46 månader har jag alltså legat på ca minus 273kcal om dagen för att gå ner 54 kg. Eftersom jag många många dagar legat på -1500 eller mer när jag var tyngre måste det betyda att jag har haft en hel del frosseridagar :D Det var ju roligt att räkna så här! :]