handdator

Visa fullständig version : Kan mjölk ge diabetes?

AJO
2003-07-30, 15:07
Har hört att mjölk i stora mängder kan ge diabetes, stämmer det?

(Annars är ju mjölk(minimjölk) en rätt så bra sammansatt "måltid", lätt tillhands, och en bra protein källa........)

:eating:

Nils
2003-07-30, 15:41
Originally posted by AJO
Har hört att mjölk i stora mängder kan ge diabetes, stämmer det?

(Annars är ju mjölk(minimjölk) en rätt så bra sammansatt "måltid", lätt tillhands, och en bra protein källa........)

:eating:
Det finns studier med dessa resultat:
Att frukt, grönt och fettsnåla mejeriprodukter kan bidra till att hålla ett högt blodtryck i schack konstaterades för flera år sedan i den stora DASH-studien. Nu visar en nyligen publicerad amerikansk studie att mjölk även kan skydda mot diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom.

Jag har inte läst någon om att mjölk skulle *ge* diabetes. OK, det ger insulinsvar. Men det verkar inte ge diabetes.
Nils

AJO
2003-07-30, 19:01
Originally posted by Nils

Det finns studier med dessa resultat:
Att frukt, grönt och fettsnåla mejeriprodukter kan bidra till att hålla ett högt blodtryck i schack konstaterades för flera år sedan i den stora DASH-studien. Nu visar en nyligen publicerad amerikansk studie att mjölk även kan skydda mot diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom.

Jag har inte läst någon om att mjölk skulle *ge* diabetes. OK, det ger insulinsvar. Men det verkar inte ge diabetes.
Nils

Skydda mot diabetes?, har du ngn källa eller mer info om det?

Är det snabba eller långsamma kolisar i mjölk? Höjer det blodsockret mycket, av 1 liter mjölk per tillfälle?

King Grub
2003-07-30, 19:12
Originally posted by AJO

Är det snabba eller långsamma kolisar i mjölk? Höjer det blodsockret mycket, av 1 liter mjölk per tillfälle?

Kolhydraterna är mycket långsamma. Men mjölk ger ändå högt insulinpåslag. Om du dricker 1000 kj från mjölk har det ett InsulinIndex på 115, om vitt bröd har 100.

Nils
2003-07-30, 19:18
Originally posted by King Grub

Kolhydraterna är mycket långsamma. Men mjölk ger ändå högt insulinpåslag. Om du dricker 1000 kj från mjölk har det ett InsulinIndex på 115, om vitt bröd har 100.
Men det är inte riktigt jämförbart då mjölk innehåller mycket större andel protein som boostar insulinet.
Nils

King Grub
2003-07-30, 19:22

Men det är inte riktigt jämförbart då mjölk innehåller mycket större andel protein som boostar insulinet.
Nils

Jo, det är fullt jämförbart:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Nils
2003-07-30, 19:35

Jo, det är fullt jämförbart:

Fel utttryckt av mig. Ja det är jämförbart. Men är det relevant? Är ett födoämne med högt insulinindex och låg GI index bra eller dåligt? Variation i glukosnivåer i blodet är väldokumenterat dåligt. Men vilken roll spelar variation av insulin nivåerna?
Jag har inte läst någon studie som övertygat mig ännu.
Nils

King Grub
2003-07-30, 19:42

Fel utttryckt av mig. Ja det är jämförbart. Men är det relevant? Är ett födoämne med högt insulinindex och låg GI index bra eller dåligt? Variation i glukosnivåer i blodet är väldokumenterat dåligt. Men vilken roll spelar variation av insulin nivåerna?
Jag har inte läst någon studie som övertygat mig ännu.
Nils

Då är jag med. För som det står: "At the present time, we don't know how to interpret this type of response (low glycemia, high insulinemia) for long-term health. It may be a good outcome because the rise in insulin has contributed to the low level of glycemia. On the other hand, it may be not-so-good, because the increased demand for insulin contributes to beta-cell "exhaustion" and the development of type 2 diabetes. Until studies are carried out to answer these types of questions, the glycemic index remains a proven tool for predicting the effects of food on health."

Men för muskelbygge och fettförlust är insulinindex ganska relevant i alla fall, även om det skulle visa sig vara mindre viktigt i diabeteshänseende.

Nils
2003-07-30, 19:53

Men för muskelbygge och fettförlust är insulinindex ganska relevant i alla fall, även om det skulle visa sig vara mindre viktigt i diabeteshänseende.
Du menar att man skulle satsa på höga insulinindex föda under bulk och låga vid deff? ja. Det stämmer nog.
Nils

King Grub
2003-07-30, 20:09

Du menar att man skulle satsa på höga insulinindex föda under bulk och låga vid deff? ja. Det stämmer nog.
Nils

Ja, precis. Eller, för att kanske undvika att bli alltför insulinresistent, toppa insulinnivåerna ett par gången om dagen, kanske direkt på morgonen med en stor vassledrink och sedan direkt efter träningen med högt GI och II.

LunaSpice
2003-07-30, 22:33
Vart hittar man insulinindex nånstans eller finns det något sätt man kan räkna ut insulinpåslaget hos olika livsmedel? Hur toppar man insulinnåverna på bästa sätt?

King Grub
2003-07-31, 06:42
Länken ovan är tyvärr den bästa jag hittat. II är inte alls lika utforskat som GI. Efter träningen är i alla fall snabba kolhydrater och rejält med vassleprotein ett säkert sätt att toppa dem.

http://www.thefactsaboutfitness.com/articles/fatloss.htm

http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm