Visa fullständig version : Är du orolig för arbetslösheten? Har du en reservplan?
Ganymedes
2009-03-19, 11:52
Fler och fler får kicken och nu är det tydligen den värsta krisen sedan 90-talet. Hur tacklar du det? Sitter du 100% säker på ditt jobb, eller har du börjat planera för hur din arbetslöshet ska påverka ditt liv?
Själv sitter jag nog ganska säkert (hoppas jag), men skulle det sluta illa skulle jag nog få sälja huset och börja studera istället. Gå på några loser-utbildningar på Arbetsförmedlingen, där man får lära sig hur man öppnar en dörr eller kuverterar ett brev är mer än vad min självkänsla pallar. Alternativt skulle jag bli sjukt religiös och övertygad om ett nästa liv, varpå jag skulle off'a mig själv och så vore saken biff. Fast jag satsar nog på alternativ 1.
Ni andra då? Planer? Tankar?
shut teh face
2009-03-19, 11:55
Jag studerar till Oracle DBA. Det var ganska stor brist på Oracle DBA'er innan finanskrisen och det är det fortfarande, speciellt på konsultsidan. Och det finns mest gamla gubbar som jobbar med detta idag. Det är väl bara nu som det är svårt att få anställning för det är anställningsstop lite överallt. Men det ser ganska ljust ut för mig, har precis fått en praktik och den kommer ge mig fina meriter för att söka jobb sedan (eller så blir jag erbjuden jobb på praktikplatsen).
Men rent allmänt så är det lugnt för mig då mina utgifter är små, jag går runt på cirka 3000 kr i månaden så jag kan egentligen gå panta burkar och överleva.
Jag kommer att plugga i minst 3 år till så jag oroar mig inte särskilt mycket.
Enda problemet är egentligen att hitta sommarjobb... men å andra sidan klarar jag mig utan också. Hade dock varit kul att jobba lite.
Känner mig rätt säker måste jag säga. Skiter det sig går jag på pappaledighet.
Scratch89
2009-03-19, 12:38
Mja, både och. Jag pluggar nu, och kommer troligen att läsa till extra saker för att få ut en högre examen än kandidat, så då har det förhoppningsvis hunnit vända. Problemet är sommarjobb, då jag var dum nog att inte spara undan några pengar rån förra sommaren. Får jag bara ett extra- eller sommarjobb är det chill.
Jag har inget fast jobb. Har viss typ av behovsanställning på ett gym, men ganska sällan. Har lite sparade pengar från ett tillfälligt jobb jag hade tidigare. Studerade från januari tills nu men kan inte studera förrän till hösten igen (eftersom mina sista kurser inte går förrän då) då jag antagligen kommer att ta examen. Har ett projekt på gång med några studenter och ett företag som kan ge pengar och håller dessutom på att starta upp ett eget företag, så ja jag har lite backup-planer, men ingen säker inkomst någonstans tyvärr. Jag lever ganska snålt och spenderar pengar nästan uteslutande på mat, nödvändiga resor, mediciner och räkningar.
Nej jag är inte orolig då mitt jobb inte påverkas nämnvärt av en lågkonjuktur. Det enda som påverkades precis i början var min inkomst då volymerna i aktierna jag handlar gick ner men nu har volymerna gått upp igen så allt är som vanligt igen.
Coxie är helt ärligt coolaste på hela kolozzeum.
Jag är inte et dugg orolig fick just ett nytt jobb med ett kontrakt på 6 månader.
Jag pluggar i 2,5 år till, så förhoppningsvis är ekonomin på uppgång när jag kommer ut på arbetsmarknaden.
Pluggar minst 2,5 år till och när jag kommer ut är jag inte orolig för att få jobb. Ingenjörsbristen är stor och kommer att vara ännu större framöver.
Blir jag av med mitt jobb skall jag bli bankrånare. Det är perfekt, ingen skulle misstänka mig, jag använder inte droger, har inga kriminella kontakter och minimalt belastningsregister.
obs det var ett skämt.
Blir jag av med mitt jobb skall jag bli bankrånare. Det är perfekt, ingen skulle misstänka mig, jag använder inte droger, har inga kriminella kontakter och minimalt belastningsregister.
obs det var ett skämt.
Svårt att få tag i vapen och kollegor om du inte har några kriminella kontakter.
Lättare att börja smått, typ råna gamla pensionärer eller snatta tuggummi.
Inte röstat i omröstningen eftersom jag inte tyckte något alternativ passade in. Nej, jag oroar mig inte ett dugg. Pluggar förvisso nu under 2009 men jag vet att jag är garanterad jobb när jag är färdig med utbildningen januari 2010.
Svårt att få tag i vapen och kollegor om du inte har några kriminella kontakter.
Lättare att börja smått, typ råna gamla pensionärer eller snatta tuggummi.
Jaktlicens, och vad skall jag med kollegor till?
PMa mig om du behöver hjälp!
obs! Det var ett skämt.
OnT: Är inte alls orolig. Har 3 års kvar på studierna och har 2 jobb att välja mellan till sommarn.
En perfekt one man army med andra ord :D
Under devisen "Det löser sig alltid" så är det bara att köra på, men det känns helt meningslöst att söka sommarpraktik i byggsektorn eftersom alla har så lite att göra.
Vi får se hur jag klarar ekonomin under sommaren, det ser mörkt ut eftersom jag brände alla pengar på mitt utlandsår.
Om jag inte skulle få något jobb när utbildningen är klar så är jag turligt nog studieledig från SKF, det är bara att säga till så får jag börja jobba igen.
Under devisen "Det löser sig alltid" så är det bara att köra på, men det känns helt meningslöst att söka sommarpraktik i byggsektorn eftersom alla har så lite att göra.
Vi får se hur jag klarar ekonomin under sommaren, det ser mörkt ut eftersom jag brände alla pengar på mitt utlandsår.
Om jag inte skulle få något jobb när utbildningen är klar så är jag turligt nog studieledig från SKF, det är bara att säga till så får jag börja jobba igen.
Jo man har ju hört en hel del från vänner som jobbar i byggsektorn. De flesta verkar inställda på att bli varslade lagom till sommaren.
Sedan är byggsektorn förmodligen den mest konjuktursbundna, galet med jobb under högkonjukturen och heldött så fort det blir lite knapert.
von huff
2009-03-19, 21:21
Förbannat orolig för min egen del
Inget av alternativen stämmer på mig. Jag är inte orolig.
Mescreant
2009-03-19, 21:23
Nej, jag är oumbärlig och mina arbetsgivare är ena rika jävlar.
Jag sitter rätt löst till, men jag ser inte direkt negativt på om jag skulle få gå mer än att jag väl får leva snålare då. Förändring är intressant och efterlängtat.
Och ja, jag har reservplaner, men jag vet inte vilken jag väljer om jag nu skulle hamna i den situationen.
Jo man har ju hört en hel del från vänner som jobbar i byggsektorn. De flesta verkar inställda på att bli varslade lagom till sommaren.
Sedan är byggsektorn förmodligen den mest konjuktursbundna, galet med jobb under högkonjukturen och heldött så fort det blir lite knapert.
Ja, det är så jäkla tråkigt att man valt en bransch som inte har någon långsiktighet...
Men jag funderar starkt på att jobba inom offentlig sektor, iaf några år och den är ju inte lika känslig iaf.
Om man redan är på botten blir fallet inte så högt. "Donk".
Lever på forskningsanslag så jag är måttligt oroad 24/7/365.
Granatgiraffen
2009-03-19, 21:49
Aldrig orolig och aldrig reservplaner. Reservplaner byggs automatiskt för folk som är grymma.
Kebab-Arne
2009-03-19, 21:51
Har mer än 3 års studier kvar så är inte orolig. Dock blir det svårt att få sommarjobb. Gå och peta naveln i en 11 veckor eller vad det blir är väl lagom lockande. Än mindre lockande att jag kommer känna att jag behöver vara sjukt snål. Även om det inte är nån fara med ekonomin egentligen.
Rooobiin
2009-03-19, 21:57
Jag vet faktiskt inte, är väll inte direkt orolig.
Ska ändå börja studera senare och utbildningen är över 3år, så att bo hemma och bara "extra" knäcka lite då & då är i princip perfekt för mig just nu!:)
Jag är inte orolig, fick tom en rejäl löneförhöjning igår. Kändes lite wierd när andra får kicken som flugor.
Fatalist
2009-03-21, 14:10
Sitter rätt säker i och med att jag faktiskt sköter mitt jobb såpass bra att jag är oumbärlig på arbetsplatsen jämfört med de andra som där jobbar.
Sitter rätt säker i och med att jag faktiskt sköter mitt jobb såpass bra att jag är oumbärlig på arbetsplatsen jämfört med de andra som där jobbar.
Nu vet jag inte de exakta förhållanden som råder på din arbetsplats, men en sak jag märkt är att antalet som anser sig vara oumbärliga kraftigt överstiger antalet som faktiskt är det.
Krokodil
2009-03-21, 14:25
INGEN är oumbärlig!
Nej, går ut skolan om några månader och i slutet av juli rycker jag in i lumpen.
maaherra
2009-03-21, 14:30
Haha, ja det var jag också på min förra arbetsplats. Ändå lyckades dem ersätta mig efter att jag hade slutat *screwy*
Fatalist
2009-03-21, 14:32
Nu vet jag inte de exakta förhållanden som råder på din arbetsplats, men en sak jag märkt är att antalet som anser sig vara oumbärliga kraftigt överstiger antalet som faktiskt är det.
1. Se det röda.
2. Gamla goa jantelagen, eller?
INGEN är oumbärlig!
Nej, men det antal som skulle ryka innan mig är såpass många att vår verksamhet inte ens skulle kunna drivas vidare.
Förlåt till alla som tog illa upp när jag stack ut hakan och sa att jag var jävligt grym på det jag gör, nu inser jag att ni har rätt, man skall inte tro att man är något! Jag glömde bort att vi i grund och botten alla är svenskar. ;)
2. Gamla goa jantelagen, eller?
1. Ja, det är jantelagen som gör att jag inte utan reservationer ser en 20-åring som säger att den är oumbärlig på sin arbetsplats
2. Du sa "jantelagen"...
Jag är absolut inte oumbärlig på min arbetsplats, däremot är jag ganska uppskattad. Jag har en tillsvidareanställning och sitter ganska säkert på den.
Min "plan" just nu är att klättra i företaget. Skulle stället där jag jobbar nu sprängas/motsv så finns det fler liknade jobb i företaget som jag m fl har "förtur" till. Om jag blir arbetslös så har jag a-kassa som håller mig flytande i ett par månader iaf. Familj, vänner etc.
Det är otroligt slitsamt att vara arbetslös eller på väg att bli, samt att behöva oroa sig för sin försörjning, så jag lider med er som har det jobbigt just nu.
Jag är arbetslös sedan 2 månader tillbaks, whoopi :thumbup:. Är rätt orolig för arbetslösheten ja, på det sätt att det är jävligt svårt att få jobb nu och jag är rädd för att det ska dröja ett bra tag innan jag lyckas få anställning nån stans.
drakfelt
2009-03-21, 15:45
är inte orolig för tillfället, har ett stabilt extrakneg som i princip inte känner av låg/högkonjunkturer =)
marals76
2009-03-21, 15:50
Jobbar inom it... offentlig sektor.
Det arbetet jag utför medför med centraliserade lösningar vilket möjliggör att man kan effektivera på andra områden typ kundtjänst och springtekniker.
Som det är nu har vi fått större anslag så känner mig ganska säker vilket är skönt.
Denstillasittande
2009-03-21, 16:26
Japp jag är orolig. Dels också för det verka vara skakigt på firman tack vare problem i ledningen. Så detta löser jag genom att flytta till Norge nästa månad. Få se om detta löser mina problem eller om det går åt skogen:D
Inte en sekund, om någon sitter säker så är det jag. Mer finanskris!:thumbup:
Fatalist
2009-03-21, 23:58
1. Ja, det är jantelagen som gör att jag inte utan reservationer ser en 20-åring som säger att den är oumbärlig på sin arbetsplats
2. Du sa "jantelagen"...
Känner du dig otillräcklig som människa när en 20-åring påstår sig vara oumbärlig på sin arbetsplats?
Annars förstår jag inte varför du inte kan låta honom tycka/tro det?
Jag är inte orolig då jag jobbar i en bransch med låg arbetslöshet. Någon reservplan har jag inte.
Jag är behovsanställds. Var blev av med mitt jobb delvis kring jul.
Så det suger rätt hårt då jag aldrig vet från vecka till vecka ifall jag behövs.
Men nu ska jag utomlands en månad och till hösten blir det plugg så i don't give a dam just nu =)
...
Det är inget fel på att vara oumbärlig och ej heller att säga att man är det (dock kanske inte på arbetsplatsen, i onödan), men jag tycker det skulle vara kul att få veta vad du har för position, vad företaget sysslar med och vad din specialitet är som skyddar din anställning? Nu menar jag det genuint, och inte som någon "du är skyldig att förklara dig"-diss.
Fatalist
2009-03-23, 00:03
Det är inget fel på att vara oumbärlig och ej heller att säga att man är det (dock kanske inte på arbetsplatsen, i onödan), men jag tycker det skulle vara kul att få veta vad du har för position, vad företaget sysslar med och vad din specialitet är som skyddar din anställning? Nu menar jag det genuint, och inte som någon "du är skyldig att förklara dig"-diss.
Jag vill inte outa mig för mycket, eftersom detta är teh internets, och dessutom har jag ingen skyldighet att göra det heller. :)
Jag arbetar på en arbetsplats där det såklart finns många olika ställningar som kräver olika kompetenser, och de flesta har inte mer kompetens än det de jobbar med. Jag har dem alla och har dessutom börjat få lite förberedande upplärning för att kunna ta över som skiftledare när så krävs. Jag har dessutom redan gått in som skiftledare några gånger, med berömt resultat. Det är dessutom ingen rättvis värld, detta är en värld där de starka överlever - jag kommer mycket bra överrens med mina chefer och blir lite favoriserad till vissa omotiverade arbetares förtret, och det är jag stolt över. Jag har börjat förstå hur man skall spela i detta samhället för att nå någon vart. Istället för att gå och gnälla över andra jobbar jag med min egen situation.
Företaget är i princip konjunkturokänsligt. :)
Skönt att veta att familjeföretaget finns om det skulle bli knapert. Kids still need their toys.
Lelle Pelle
2009-03-23, 01:25
Inte det minsta orolig, jag sitter säkert.
Studerar i minst 2,5år till så jag är inte orolig än iaf! Sommarjobb är det dock lite dåligt med, får se vad som händer :)
Pluggar jobbar deltid, tyvärr inom en branch som kan drabbas på sikt. Får helt enkelt dra ned på standarden när det gäller ekonomin och nöjen. Inte så mycket att göra, CSN kan man innte heller räkna med tyvärr.
Inte en sekund, om någon sitter säker så är det jag. Mer finanskris!:thumbup:
Jobbar du på AF eller? ;)
Är just nu timanställd.
Eftersom avdelningen haft för mycket personal senaste åren ska runt 30 personer varslas samtidigt som dom ska ta in 6 st nya för att få in yngre och hungrigare arbetskraft.
Just nu ser det bra ut.
arjeplogarn
2009-03-23, 10:59
Studerar just nu och har 1.5 år kvar.
Har 3 garanterade jobb till sommaren om jag vill.
Sen har jag 4 företagsprojekt varav jag ska starta upp två på allvar i sommar.
Min förra arbetsplats stängde pga krisen, så hastigt men lustigt blev jag omplacerad. Hoppas att detta inte ryker, men säker sitter man väl aldrig även om jag är fast anställd.
Planerar ekonomin, men det gör jag väl oavsett. Har goda referenser, tro på mig själv jobbmässigt och inga dyra vanor så skulle jag bli arbetslös hoppas jag att jag kan göra det bästa av det.
Jag är arbetslös. Säljer min unga kropp till läkemedelsforskningen. Hellre det än kommunist.
Jag är arbetslös. Säljer min unga kropp till läkemedelsforskningen. Hellre det än kommunist.
Så man är en kommunist för att man går på A-kassa?
überstarken
2009-03-23, 20:41
Nej, jag jobbar i driften på ett kärnkraftverk där vi är inte långt över grundbemanningen, alltså bemanning som krävs för att få köra verket öht, så det anställs folk för fullt och att kicka någon vore som att skjuta sig själv i foten... Så jag är inte det minsta orolig. :)
Så man är en kommunist för att man går på A-kassa?
Jag är inte medlem i någon A-kassa (Alfa-kassan är kommunism).
Jag är inte medlem i någon A-kassa (Alfa-kassan är kommunism).
Ja en frivillig försäkring är verkligen essensen i kommunism.
Är inte så orolig. Har en bra utbildning och ett antal års erfarenhet. Det som kan hända är väl att jag måste byta ort, men det kan jag leva med i så fall=)
Magisterexamen och kan titulera mig civilekonom om dryga året. Ser arbetsmarknaden allt för dålig ut kan jag läsa en ettårig master på det. Fast då behövs nog kapital från sommarjobb eller deltidsjobb. Men det löser sig.
Nej, jag sa upp mig och drog till Australien med ett working-holiday visa. Finns gott om ströjobb och stränderna är underbara!
Ja en frivillig försäkring är verkligen essensen i kommunism.
Inte för att jag håller med tejpis, men är Alfakassan frivillig? Den kan väl alla ansöka om oavsett om de betalat in något i systemet eller inte?
Inte för att jag håller med tejpis, men är Alfakassan frivillig? Den kan väl alla ansöka om oavsett om de betalat in något i systemet eller inte?
Ingen aning, men även om det är som du säger så är det ju frivilligt.
Nej, jag sa upp mig och drog till Australien med ett working-holiday visa. Finns gott om ströjobb och stränderna är underbara!
Aaah nice!
Jag är student med minst två år kvar, håller på att starta företag men har inga större investeringskostnader. Starta eget i lågkonjan är grymt, det kan bara gå bättre...
Inte särskilt orolig men ekonomin hänger alltid över en litegrann som student. Ska försöka spara en mindre buffert men den lär ätas upp av nöjen i sommar.
machine gun
2009-03-24, 13:19
Halvtidsarbetslös sedan 1/3 och kan eventuellt bli heltidsarbetslös från 1/5. Samtidigt finns det typ inga jobb att söka inom min bransch, så det är inte så kul. Kommer antagligen att läsa till de sista poängen för att uppgradera min examen till en magister i höst, om jag inte får något jobb. Det är ju bara att skjuta upp problemet några månader, men förhoppningsvis är man iaf lite mer konkurrenskraftig med en snyggare titel.
Ingen aning, men även om det är som du säger så är det ju frivilligt.
Det är frivilligt att ta pengar av dem, men folket tvingas betala då Alfa-kassan är finansierad av staten.
CrazyJoeDavola
2009-03-24, 17:59
Blev uppsagd idag efter nästan 6år på samma arbetsplats :(
von huff
2009-03-24, 18:06
jepp är orolig bor i en liten stad och det kommer att vara runt 200personer som blir färdiga nu i vår så det kan vara en ordentlig konkurrens på arbetsmarknaden men har själv jobb enda till oktober men om jag inte slipper in till rätt skola så vet jag inte vad fan man ska hitta på
Jag är inte direkt orolig då jag sitter tryggt på min arbetsplats och företaget går än så länge bra och anställer ortfarande om än i lägre takt. SKulled et ändå skita sig på något sätt vilket är mer troligt för frugans del så har vi amorterat på lånen och dessutom sparat ihop en buffert så vi skulle klara oss bra rätt länge med bara en inkomst.
Alla har vetat om att det skulle bli tuffare tider så de som haft möjlighet att spara och trygga sin framtid men inte gjort detta får faktiskt skylla sig själva en hel del. För de som är nyutexaminerade och övriga som inte haft möjlighet till detta så gäller det att kämpa på och lägga upp en bra strategi för att just du skall få jobb. Det handlar oerhört mycket om personlighet när man söker jobb. Verkar man intresserad och framåt har man mycket vunnet.
Menar du att du frivilligt avstår din rätt till grundersättning (vad nu den kan vara) av ideologiska skäl? Avstår du offentligt finansierad sjukvård också?
Jag är inte direkt orolig då jag sitter tryggt på min arbetsplats och företaget går än så länge bra och anställer ortfarande om än i lägre takt. SKulled et ändå skita sig på något sätt vilket är mer troligt för frugans del så har vi amorterat på lånen och dessutom sparat ihop en buffert så vi skulle klara oss bra rätt länge med bara en inkomst.
Alla har vetat om att det skulle bli tuffare tider så de som haft möjlighet att spara och trygga sin framtid men inte gjort detta får faktiskt skylla sig själva en hel del. För de som är nyutexaminerade och övriga som inte haft möjlighet till detta så gäller det att kämpa på och lägga upp en bra strategi för att just du skall få jobb. Det handlar oerhört mycket om personlighet när man söker jobb. Verkar man intresserad och framåt har man mycket vunnet.
Det är kört!!!!!1 :(
Samtidigt säger vissa att ett för stort intresse inte är bra heller - man ska inte verka desperat eller väldigt tillrättalagd på sätt och vis. Men visst det gäller att bli gillad när det blir tuffa tider ( :( återigen ).
MojjMojj
2009-03-24, 20:20
Nyutbildad ordningsvakt, så nu behöver jag inte oroa mig nå mer. Finns hur mkt jobb som helst, bevakningsföretagen skriker efter OV's och extrajobb på krog/pub kan vara riktigt bra extra-cash också om bevakningsföretaget godkänner det. :)
Jag märker bara av att det är jävligt svårt att få jobb. Jobbar lite i en videobutik och där kommer jag verkligen inte bli uppsagd, jag jobbar där när dom behöver mig, vilket är mer sällan än vad man skulle vilja.
Alla har vetat om att det skulle bli tuffare tider så de som haft möjlighet att spara och trygga sin framtid men inte gjort detta får faktiskt skylla sig själva en hel del.
Jo folk som jobbat i ett gäng år utan att spara upp en hyffsat buffert är inte allt för smarta. Folk som lånar pengar till ny bil+hus/lägenhet och lägger sig precis på gränsen utan att tänka på att bli arbetslösa/räntan höjs är rent sagt dumma.
Framförhållning och planering är nödvändigt oavsett vad det gäller.
Jo folk som jobbat i ett gäng år utan att spara upp en hyffsat buffert är inte allt för smarta. Folk som lånar pengar till ny bil+hus/lägenhet och lägger sig precis på gränsen utan att tänka på att bli arbetslösa/räntan höjs är rent sagt dumma.
Framförhållning och planering är nödvändigt oavsett vad det gäller.
:thumbup:
Håller med helt och hållet.
Menar du att du frivilligt avstår din rätt till grundersättning (vad nu den kan vara) av ideologiska skäl? Avstår du offentligt finansierad sjukvård också?
Nej, för att jag uppenbarligen klarar mig på egen hand. Det handlar inte om ideologi, utan om personlig erfarenhet av myndigheter, alfa-kassan, arbetsförmedlingen, soc osv. som jag inte vill uppleva igen.
Dock anser jag att nästan all form av "offentlig finansiering" är fel sätt att hantera problem.
reservplanen som alla bör ha som har haft en inkomst den heter "någon eller några sparade årslöner" om man vill kunna leva med exakt samma standard som när man arbetar.
eller allra minst A-kassa och sparpengar för att överleva något år. eller om man sänker sin standard så behöver man inte ens jobb. jag tänker på existensminimum och jourlägenhet. men om man vill vara något mitt i mellan så räcker a-kassa för en lgh och föda.
Företaget har så sjukt mycket att göra framöver så dom ska expandera i sommar, dom ska dubbla personalantalet och målet är att öka omsättningen med ~100.000.000Nok. Jag vet inte riktigt men jag tror jag sitter någorlunda säkert.
EDIT:
Reservplanen är Norsk a-kassa..
Måste säga att arbetsmarknaden ser ovanligt ljus ut i Stockholm just nu, finns hur mycket jobb som helst att söka. Men visst det är surt att vara tex ekonom just nu och förvänta sig bra betalt, när nyutbildade rörmokare och kyltekniker tjänar bättre och kan ställa krav.
Måste säga att arbetsmarknaden ser ovanligt ljus ut i Stockholm just nu, finns hur mycket jobb som helst att söka. Men visst det är surt att vara tex ekonom just nu och förvänta sig bra betalt, när nyutbildade rörmokare och kyltekniker tjänar bättre och kan ställa krav.
Menar du att det ser bra ut för alla brancher? För inom mitt område är det inte helt gott om jobb.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.