Visa fullständig version : Är du orolig för arbetslösheten? Har du en reservplan?
Ganymedes
2009-03-19, 11:52
Fler och fler får kicken och nu är det tydligen den värsta krisen sedan 90-talet. Hur tacklar du det? Sitter du 100% säker på ditt jobb, eller har du börjat planera för hur din arbetslöshet ska påverka ditt liv?
Själv sitter jag nog ganska säkert (hoppas jag), men skulle det sluta illa skulle jag nog få sälja huset och börja studera istället. Gå på några loser-utbildningar på Arbetsförmedlingen, där man får lära sig hur man öppnar en dörr eller kuverterar ett brev är mer än vad min självkänsla pallar. Alternativt skulle jag bli sjukt religiös och övertygad om ett nästa liv, varpå jag skulle off'a mig själv och så vore saken biff. Fast jag satsar nog på alternativ 1.
Ni andra då? Planer? Tankar?
shut teh face
2009-03-19, 11:55
Jag studerar till Oracle DBA. Det var ganska stor brist på Oracle DBA'er innan finanskrisen och det är det fortfarande, speciellt på konsultsidan. Och det finns mest gamla gubbar som jobbar med detta idag. Det är väl bara nu som det är svårt att få anställning för det är anställningsstop lite överallt. Men det ser ganska ljust ut för mig, har precis fått en praktik och den kommer ge mig fina meriter för att söka jobb sedan (eller så blir jag erbjuden jobb på praktikplatsen).
Men rent allmänt så är det lugnt för mig då mina utgifter är små, jag går runt på cirka 3000 kr i månaden så jag kan egentligen gå panta burkar och överleva.
Jag kommer att plugga i minst 3 år till så jag oroar mig inte särskilt mycket.
Enda problemet är egentligen att hitta sommarjobb... men å andra sidan klarar jag mig utan också. Hade dock varit kul att jobba lite.
Känner mig rätt säker måste jag säga. Skiter det sig går jag på pappaledighet.
Scratch89
2009-03-19, 12:38