Logga in

Visa fullständig version : att bara köttfärs?

johan karlberg
2009-03-18, 22:17
yeah, vad finns det för nack/fördelar att bara äta ja säg nötfärs?

alltså jag tänker mej en kolhydratslös diet med bara detta

fördelarna jag kan tänka mej är att det är gott, går att göra en massa olika grejjer av det, relativt billigt osv.

Jag lagar mat en gång i veckan och fryser in matlådor för jag har inte tid att stå å göra mat varje dag..

och att det är samma sak varje dag är inget problem för mej

thanks

Excite!
2009-03-18, 22:30
Du får så småningom brist på de vitaminer och mineralämnen som inte finns i nötfärs.

mikaelj
2009-03-18, 23:04
yeah, vad finns det för nack/fördelar att bara äta ja säg nötfärs?

alltså jag tänker mej en kolhydratslös diet med bara detta

Komplettera med ägg och ät lite broccoli/vitkål/paprika. Ev. byt ut saltet till Seltin. Se till att det är gräsbetat kött, annars får du i dig för lite omega-3. Kapsel eller lite fisk ibland. Då får du nog i dig allt du behöver.

Se http://www.kostdoktorn.se/mat

Pellegris
2009-03-18, 23:55
Komplettera med ägg och ät lite broccoli/vitkål/paprika. Ev. byt ut saltet till Seltin. Se till att det är gräsbetat kött, annars får du i dig för lite omega-3. Kapsel eller lite fisk ibland. Då får du nog i dig allt du behöver.

Ungefär som att koka soppa på en spik då? :)

Sniggel
2009-03-19, 00:10
Hjärnan måste börja använda ketoner som bränsle, vilket kan göra dig segare i huvudet och glömma ord, stava fel till rubriker m.m

Black Star Abyss
2009-03-19, 00:16
Hjärnan måste börja använda ketoner som bränsle, vilket kan göra dig segare i huvudet och glömma ord, stava fel till rubriker m.m

:laugh:

Till TS: Varför bara köttfärs? Kan inte komma på ett enda bra skäl till att bara äta köttfärs dag ut och dag in.

Sniggel
2009-03-19, 00:57
Det är dessutom rätt dyrt. Och tyvärr miljöovänligt.
Det behövs ju förmodligen kompletteras upp med lite näringsrika grönsaker i olika färger. Samt komplettera upp fettsammansättningen med andra livsmedel.
Visserligen lyckades jag göra en fullgod kost (minst 100% RDI på alla mineraler och vitaminer, fettsammansättningen var förmodligen inte optimal) på enbart fläskfärs och morötter (enligt programmet dietist xp) även om kosten var högst hypotetiskt men visst, köttfärs är rätt näringsrikt.

Eddie Vedder
2009-03-19, 05:49
Stek biffar på nötfärs och ägg, ta 2 fiskoljekapslar, servera med nykokt broccoli. Det kan du säker leva på. Blanda i ost i maten då och då för kalcium kanske.

hgus
2009-03-19, 06:52
Vid en så ensidig kost känns det som om risken för överdosering av ämnen borde vara rätt stor.

Sverker
2009-03-19, 07:25

Visst. Vi vet att smör på sommaren är aningen mjukare eftersom andelen omättat fett ökar något i smöret.
Men det är knappast linolensyra, EPA och DHA som ökar. Analytiska mängder kanske men knappast så att mängderna når upp till näringsrekomendationerna.
Större mängd konjugerande fettsyror, sk CLA blir det, men knappast Omega-3.

Vad gör vi oktober till maj ? Häller linfrön i djurfodret eller...

mikaelj
2009-03-19, 10:09
Visst. Vi vet att smör på sommaren är aningen mjukare eftersom andelen omättat fett ökar något i smöret.
Men det är knappast linolensyra, EPA och DHA som ökar. Analytiska mängder kanske men knappast så att mängderna når upp till näringsrekomendationerna.
Större mängd konjugerande fettsyror, sk CLA blir det, men knappast Omega-3.

Åhå.

Vad gör vi oktober till maj ? Häller linfrön i djurfodret eller...

Äter fisk!

mikaelj
2009-03-19, 10:10
Vid en så ensidig kost känns det som om risken för överdosering av ämnen borde vara rätt stor.

Vilka?

dyxeldoff
2009-03-19, 14:45
skulle vilja veta vad du kan gora for olika saker med bara kottfars

hgus
2009-03-19, 15:25
Vilka?

Det vet jag inte. Men min erfarenhet säger mig att det alltid brukar komma fram något förr eller senare vid ensidig kost.

johan karlberg
2009-03-19, 16:36
skulle vilja veta vad du kan gora for olika saker med bara kottfars

köttbullar, pannbiffar köttfärsslimpa köttfärssås

haha.. olika kryddblandningar så märker man inte att det bara är kött man äter..

mjölk skulle jag ju kunna lägga till då..

en biff till frukost är ju inte helt fel.. billigare än smörgåspålägg oxå..

Söta
2009-03-19, 17:06
Är nog beredd att hålla med mikaelj, lägg till några grönsaksbitar, några äggulor, lite mer smör eller baka in lite ost i köttfärslimpan så är saken biff.

Eller gör någon göttig sås. Gräddsås på stekskyn, koka köttbullarna i tomatsås. Eller varför inte en rejäl dos vitlökssmör?

Vill du inte äta grönsaker eller mejeriprodukter bör du i alla fall mixa ner lite lever i köttfärsen för att få i dig tillräckligt med C-vitamin.

Lefnart
2009-03-19, 17:26
Jag har också tänkt på detta, och väljer man 20% nötfärs får man mycket mer kcal per 100g plus att den färsen brukar vara bra mycket billigare, så det blir en hel del mer för pengarna. Kompletterar med ägg och broccoli, för C-vitaminets skull, som Eddie sa så får man ju i sig alla näringsämnen och mineraler man behöver. Jag hade lätt kunnat tänka mig leva på detta om det inte var för att jag älskar Avokado och solrosfrön och annat så mycket :]

944RS
2009-03-19, 19:05
köttbullar, pannbiffar köttfärsslimpa köttfärssås

haha.. olika kryddblandningar så märker man inte att det bara är kött man äter..

mjölk skulle jag ju kunna lägga till då..

en biff till frukost är ju inte helt fel.. billigare än smörgåspålägg oxå..

I mina recept så är det inte bara 100% kött i köttbullar, pannbiff, köttfärssås osv...
Bullarna brukar ha både ägg och havregryn samt lite kryddor.
Sås brukar jag göra på salsa eller krossade tomater.
Så helt kolhydratfritt är det ju inte...

Koka upp ett gäng med ägg och ha de i kylskåpet och ta sedan några varje dag. Tar inte lång tid och går att äta vid alla tidpunkter...

Nötter är oxå något som är lätt att ta med och komplettera måltiderna med.

mikaelj
2009-03-19, 19:55
Det borde gå att leva resten av livet på enbart ägg, makrill och broccoli, om man nu skulle vilja?

Ägg är det nya svart.

Lefnart
2009-03-19, 22:38
Kom iofs på att problemet med ägg är att det är en hel del(om man nu vill leva utan) kolhydrater i det. 1,4g per 100g, så i sammanhangen rätt mycket.

mikaelj
2009-03-19, 23:08
Kom iofs på att problemet med ägg är att det är en hel del(om man nu vill leva utan) kolhydrater i det. 1,4g per 100g, så i sammanhangen rätt mycket.

Skippa vitan.

(men jag tror att du kan lägga tillbaka mygg-silaren i byrålådan. ett kilo ägg ger 14g kolhydrater. hur mycket ägg äter du?)

Lefnart
2009-03-20, 00:32
Skippa vitan.

(men jag tror att du kan lägga tillbaka mygg-silaren i byrålådan. ett kilo ägg ger 14g kolhydrater. hur mycket ägg äter du?)

Om man ska äta en kolhydratfri kost är det ju rätt väsentligt :] Jag äter personligen runt 5-600g om dagen. Gott! :]

mikaelj
2009-03-20, 07:35
Om man ska äta en kolhydratfri kost är det ju rätt väsentligt :] Jag äter personligen runt 5-600g om dagen. Gott! :]

Du kan inte äta en kolhydratfri kost, då även kött innehåller glukos.

Men vad vinner du på att äta 0g (praktiskt omöjligt) jämfört med 7g kolhydrater?

Eddie Vedder
2009-03-20, 07:47
Du kan inte äta en kolhydratfri kost, då även kött innehåller glukos.

Bara när det tillsätts väl? I vissa köttprodukter tillsätter man ju små små mängder druvsocker, antagligen ur någon form av hållbarhetssyfte eller så.

Men muskelglykogenet bryts väl ner fullständigt via anaerob metabolism post mortem?

mikaelj
2009-03-20, 08:23
Men muskelglykogenet bryts väl ner fullständigt via anaerob metabolism post mortem?

Aha! Ja, dåså.

Kött: numera sockerfritt!

Flexipop
2009-03-20, 08:33
Köttfärs is the shit! Skulle inte kunna leva utan det. Ta bara en sak som Tacos utan bröd. 200g nötfärs 10%, sjukt mycket grönsaker, tomat, lök, sallad, gurka, broccoli mm lite guacamole och 2 matskedar sambal. Ca 500kcal per portion om du håller igen med "guacan". Klappat och klart!

Eddie Vedder
2009-03-20, 08:35
Aha! Ja, dåså.

I samma stund som djuret där upphör den aeroba metabolismen, inget syre tillförs ju när djuret slutat andas.

Men fortfarande finns ju glykogen kvar i musklerna (mängden beror på djurets glykogenstatus vid slakt och är t.ex. lägre om fisken/grisen/kon etc. har fått kämpa väldigt innan den dödats) och när syretillförseln stryps bryts glykogenet ner av mjölksyran. Du vet, kolhydrater förbrukas primärt som energikälla när metabolismen är anaerob.;)

mikaelj
2009-03-20, 09:22
I samma stund som djuret dör upphör den aeroba metabolismen, inget syre tillförs ju när djuret slutat andas.
(...)
Du vet, kolhydrater förbrukas primärt som energikälla när metabolismen är anaerob.;)

Och zombiekossan ägnar sig åt mycket anaerob metabolism? Jag får inte riktigt ihop det.

Eddie Vedder
2009-03-20, 09:30
Och zombiekossan ägnar sig åt mycket anaerob metabolism? Jag får inte riktigt ihop det.

Ja så skulle man kunna uttrycka det.

Ämnesomsättningen i muskeln fortskrider även efter att djuret är dött. Men ingen tillgång till syre som sagt. Då blir det en nedbrytning av enbart glykogen och pH i köttet förändras. Vilket pH köttet får påverkas som sagt av glykogenhalten vid slakt och detta i kombination med hur fort/långsamt nedbrytningen sker kommer avgöra köttkvalité ur sensorisk och mikrobiologisk synpunkt.

Googla PSE-kött och DFD-kött.

stridis
2009-03-20, 10:18

Zombiekossan. Härligaste benämning jag hört på länge:bow:
Ja, vad tror folk egentligen? Att cellerna bara stängs av som att släcka en lampa för att cirkulationen stannat? Muskelceller är inte hjärnceller direkt som är väldigt kinkiga och inte tål speciellt bra med cirkulationsbortfall (även de överlever ju det i begränsade fall, t ex vid TIA transient ischemic attack).

mikaelj
2009-03-20, 11:01
Jag tänkte inte så långt. Det är ju rätt uppenbart när man tänker ett steg längre.

Du vet hur hjärnan funkar utan kolhydrater... :)

OskarD
2009-03-20, 19:28

Skoja inte. Jag har sett etiketter på smörgåsskinka som talar om just detta. Varpå min reaktion var "varför hade de socker i skinkan tidigare?"

mikaelj
2009-03-20, 19:31
Skoja inte. Jag har sett etiketter på smörgåsskinka som talar om just detta. Varpå min reaktion var "varför hade de socker i skinkan tidigare?"

Nå't ska ju vara smakbärare, och när människor envisas med att köpa fettbefriade varianter får man tillsätta socker för att få skinkan att smaka skinka... Så är det åtminstone för lättyoghurt, möjligt att druvsockret har någon faktisk funktion i skinka. Något om mjölksyrabakterier läste jag nyss.

*platshållare för raljerande text om Livsmedelsverkets rekommendationer om magert kött & mejeri som den egentliga orsaken*

Sverker
2009-03-20, 20:05
Glukosen är nog med för att ge smak. Små mängder sött kan lyfta fram andra smaker.
Aldrig funderat på det...glukosen finns bara med:D

stridis
2009-03-20, 20:18
Det blir saftigare då ja om man pumpar in sockerlösning. Konsumenter föredrar i smaktest kyckling med ganska hög vattenhalt, annars blir det trådigt och trist. Samma med skinka?

Sedan har jag för mig att om det inte är helmuskelskinka så ingår det i processen på något sätt när de tumlar skinkan.

Bahir
2009-03-21, 10:26
fördelarna jag kan tänka mej är att det är gott, går att göra en massa olika grejjer av det, relativt billigt osv.

Inte enbart för att märka ord men äter du bara köttfärs så går det nog inte att göra "en massa" grejer av det. Du kommer att behöva tillsätta något, och då blir det oftast lite kolhydrater och fett på köpet.

Jag lagade köttfärssås månader i sträck, nu tycker jag att det är äckligt.

mikaelj
2009-03-21, 10:44
Det blir saftigare då ja om man pumpar in sockerlösning. Konsumenter föredrar i smaktest kyckling med ganska hög vattenhalt, annars blir det trådigt och trist. Samma med skinka?

Kommer inte saftigheten från vatten och E451? Socker+salt är väl mer som en marinad. Det var intrycket jag fick från min kycklingpåse.

Ändå lite tråkigt att förmarinera det. Jag märkte själv hur mina smaklökar blev mycket känsligare när jag skar ner rejält på kolhydratmängden i maten.

Sverker
2009-03-21, 11:06
E451 höjer pH -> ökar proteinets vattenbindande förmåda -> saftigare skinka.
Koksalt ökar jonstyrkan och ökar proteinets löslighet -> ökar proteinets vattenbindande förmåda -> saftigare skinka.

Självklart gäller samma sak för kycklingkött.

stridis
2009-03-21, 12:19
Sverker förklarar så kortfattat och elegant.:thumbup:

johan karlberg
2009-03-21, 12:24
Inte enbart för att märka ord men äter du bara köttfärs så går det nog inte att göra "en massa" grejer av det. Du kommer att behöva tillsätta något, och då blir det oftast lite kolhydrater och fett på köpet.

Jag lagade köttfärssås månader i sträck, nu tycker jag att det är äckligt.

men snälla nån... det enda jag behöver tillsätta är ju salt peppar om jag vill..

men som sagt tror de flesta fatt ahur jag menade