handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna för att endast behålla benmusklerna?

sumialic
2009-03-18, 22:15
Nu är det såhär att jag för tillfället är nöjd med mina ben. Tänker inte lägga upp en bild ang det och ni får skrika disco om ni vill:) Kan mycket väl hända att jag senare tycker benen är för små jämfört med överkroppen och börjar bygga på dessa igen. Hur som helst så eftersträvar jag nu att endast bibehålla muskelmassan på benen.

Jag varierar träningsschema lite då och då under året och det varieras mellan helkroppspass, halvkroppspass och 3-split. Oavsett vilken av dessa jag kör så brukar jag sikta på runt 80 reps per vecka per muskelgrupp. Så kör jag helkroppspass innebär detta alltså att jag antingen kör 5x5, 8x3 eller 12x2 (varierar nämligen hur tungt jag lyfter också från pass till pass).

Ang. kost så kör jag just nu (och har som mål att fortsätta köra såhär i all evighet) någon form av abc-metoden (tror den kallas så). Jag käkar 3700kcal (500-700kcal +) om dagen i 2 veckor för att sedan käka 2500kcal (500-700 -) om dagen i 2 veckor.

Så hur många reps ben per vecka tror ni jag måste köra för att bibehålla muskelmassan? Tror ni det räcker med 25 reps?

ceejay
2009-03-18, 22:19
ligg kvar på samma vikt som du kör hela tiden så stannar nog utvecklingen

Godfella
2009-03-18, 22:22
Träna inte för att öka, så ska det nog gå bra. Kör lite benspark och lårcurl eller nått. Tycker det förövrigt är ganska befängt att inte vilja öka. Nåja...

dared
2009-03-18, 23:10
Träna inte för att öka, så ska det nog gå bra. Kör lite benspark och lårcurl eller nått. Tycker det förövrigt är ganska befängt att inte vilja öka. Nåja...

Jovisst kan det vara tråkigt, dock nödvändigt ibland om man vill ha en jämn fysik beroende på vad man själv tycker ser bra ut.

Nu behöver inte jag personligen oroa mig för att benen ska bli för stora på ett tag, men skulle jag känna att de blev klart större än min överkropp skulle jag kunna tänka mig att bara underhållsträna en period. (hade nog kört typ 3-4 set knäböj 1-5 reps dock eller ngt)

Förstår att andra tycker mer massa alltid är bättre dock. Alla har olika preferenser.

sumialic
2009-03-23, 20:42
Du hade alltså kört 3-4 set knäböj en gång i veckan?

Morty
2009-03-24, 00:25
Mina ben växer på 3 set knäböj i veckan!