Visa fullständig version : 18 årsgräns för energidryck?
Nu är det tydligen så att ungdomarna på någon skola i Björksätra drack lite för mycket energidryck enligt lärarna, så den lokala ICA handlarn har infört 18 årsgräns efter vädjande lärare....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4683063.ab
"Det är rätt att införa åldersgräns för energidrycker.
Det tycker 68,9 procent av de drygt 52 200 Aftonbladetläsare som röstat i frågan på onsdagskvällen. "
Vart är vi påväg säger jag bara.. Ska vi förbjuda Cola/Pepsi nu med? Koffeinet finns ju där med.
Vädra era åsikter gott folk! *grr27*
iof brukade vissa på min skola tävla i vem som drack flest redbull, och det är inte nyttigt..
Fullkomligt hatar Folk andedräkter när dom druckit energidryck, inte blir det bättre av att dom brukar rapa & blåsa än i ansiktet-*mini
Jäklar! Så många som säger ja?
Sheogorath
2009-03-18, 22:02
Det är bra mycket mer koffein i kaffe...
Pudzianovski
2009-03-18, 22:03
Nej. :thumbup:
Snart kommer det klagomål pga att eleverna beställt koffeintabletter från internet och sedan tryckt i sig 10-15st.
Sjukt löjligt om in frågar mig, speciellt om det finns ett café i skolan/närheten som serverar kaffe.
Jobbar på konsum, blev halvt utskälld av en dam för att vi inte har någon åldersgräns på red bull. Hennes barn och deras kompisar drack det framför datorn och sen var de vakna hela natten. Ville fråga om hennes son inte hade några föräldrar som kunde se efter barnen men ångrade mig.
Slutar säkert bara med att barnen bulkar upp som fan genom att köpa ett flak och ha i skåpet.
Funkade bra på min skola över halva min klass köpte redbullen på flak.
Vi borde förbjuda allting som man kan överdosera! Fan.. Tänk om folk började äta mycket salt, vi borde sätta åldersgräns på att köpa salt!!! *screwy*
:smash: Vissa människor är väll bara roliga dom.
Det är ju så jävla löjligt! Det är Red bull, vafan, låt ungarna dricka det!
Tjaa, det är så löjligt att jag inte tänker säga vad jag tycker.
Absolut inte. Jag skulle vara glad som lärare om kidsen drack energidrycker. De blir iaf aktiva på lektionen :)
Larsson85
2009-03-18, 23:45
Får dom ens lov att neka folk att köpa en viss vara om dom inte har lagligt stöd för det? Kan man inte anmäla det till diskrimineringsombudsmannen då?
Får dom ens lov att neka folk att köpa en viss vara om dom inte har lagligt stöd för det? Kan man inte anmäla det till diskrimineringsombudsmannen då?
Affärerna har rätten att välja om de vill sälja till kunden. Det suger.
Larsson85
2009-03-18, 23:51
Affärerna har rätten att välja om de vill sälja till kunden. Det suger.
Får dom införa en regel att dom inte vill sälja vissa varor till färgade människor också?
Får dom införa en regel att dom inte vill sälja vissa varor till färgade människor också?
Blir nog lättare om de bara säger nej till personen, vare sig den är färgad eller ofärgad ;)
Lärarna ska inte klaga. Ge oss några timmars sovmorgon så vi kan sova ut, skriver showerguy, 15 år.
Hahah :D helt rätt
På tal om energidryck; varför i hela fridens namn säljs Monster i halvlitersburkar? Det blir ju bara för mycket imo. Sen är jag väl lite koloskadad men att köpa en dricka som innehåller fler kalorier än en lunch med ris och tonfisk känns bara konstigt.
På tal om energidryck; varför i hela fridens namn säljs Monster i halvlitersburkar? Det blir ju bara för mycket imo. Sen är jag väl lite koloskadad men att köpa en dricka som innehåller fler kalorier än en lunch med ris och tonfisk känns bara konstigt.
mkt kalorier i den? :E
Larsson85
2009-03-19, 00:07
Blir nog lättare om de bara säger nej till personen, vare sig den är färgad eller ofärgad ;)
Fast nu menade jag mer att jag var intresserad av om det finns gränser för hur butikerna får diskriminera.
Fast nu menade jag mer att jag var intresserad av om det finns gränser för hur butikerna får diskriminera.
Jo förstod det, de får ju med stor säkerhet inte vara rasistiska, men de skulle ju tekniskt sett kunna neka svarta bara för att de inte vill.
LadyInsane
2009-03-19, 00:10
Haha.. som att sätta åldersgräns på kaffe....
Oh noes, the war on drugs har nåt till koffein!!11one!1!
Nej, det finns regler mot diskriminering på grund av etnicitet o.s.v. men det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att diskriminera på grund av ålder, än så länge i alla fall.
De måste ju ha något som kompenserar för all skolmat de inte äter.
Haha! Snart kommer det väl vara bmi-gräns för personer under 18år (Åhhh dom förstår ju inte bättre, äter sig feta balbalbalbalab //Ica). "Jaha en Cola och en krämbulle, får jag se ditt Bmi-leg tack.. Jahaja 26,2 i Bmi, du får banta lite först" *screwy*
Nej, det finns regler mot diskriminering på grund av etnicitet o.s.v. men det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att diskriminera på grund av ålder, än så länge i alla fall.
Där har vi dig Mantus. Satt just och funderade på hur det nu var med vad som räknas som diskriminering. Först och främst kan man bara diskriminera minoriteter (har jag för mig). Så att i Stockholm på en klubb ha en kväll "enbart för skåningar" vore inte att diskriminera stockholmare utan snarare "en privat(-ish) tillställning".
Sen är där ju en del kategorier där man kan utföra diskriminering:
Mot ras (inga svarta), kön (inga tjejer), religion (inga shia-muslimer). Finns flera kategorier som man kanske tycker är självklara men jag har för mig att där var en kategori som man tycker är självklar men som inte är lagstiftad. Vet du kanske vilken jag menar Mantus?
Annars får du gärna länka just den paragrafen :)
Haha! Snart kommer det väl vara bmi-gräns för personer under 18år (Åhhh dom förstår ju inte bättre, äter sig feta balbalbalbalab //Ica). "Jaha en Cola och en krämbulle, får jag se ditt Bmi-leg tack.. Jahaja 26,2 i Bmi, du får banta lite först" *screwy*
Haha, så svenskt.
Men visst ibland undrar man vad man ska låta ungdomar få göra egentligen. En jag känner som är i 15-17 års-åldern som var på fitnessfestivalen, fick med sig en massa gratistight (populär fettförbrännare/prestationshöjare) från olika montrar (trots att det är åldersgräns på 18 år har jag för mig, något de som stod i montrarna inte verkade bry sig om). På kvällen kunde han inte sova och han verkade helt speedad enligt föräldrarna. Visade sig att han druckit 5st tight under kvällen. Så visst det finns många exempel på ungdomar som missbrukar det som missbrukas kan. :D
Sen var det ju förstås klasskompisen till mig (i gymnasiet) som drack ett antal red bull kombinerat med x antal koffeintabletter. jag hoppas jag kommer ihåg fel när jag får upp siffran x=10 i huvudet
Diskrimineringslag (2008:567)
Diskriminering
4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
4. sexuella trakasserier: ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet,
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.
Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning och ålder
5 § I denna lag avses med
1. kön: att någon är kvinna eller man,
2. könsöverskridande identitet eller uttryck: att någon inte identifierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön,
3. etnisk tillhörighet: nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande,
4. funktionshinder: varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå,
5. sexuell läggning: homosexuell, bisexuell eller heterosexuell läggning, och
6. ålder: uppnådd levnadslängd.
Även den som avser att ändra eller har ändrat sin könstillhörighet omfattas av diskrimineringsgrunden kön.
De lade till ålder till listan förra året, men jag vet inte hurvida lagen är tillämplig i detta fallet.
Så det är änligen implementerat. Det där EG-direktivet har ju varit på tal ända sedan jag började min utbildning 2005.
Nej, jag har ingen aning om hur en sådan diskrimineringsgrund skall tolkas. Står det något i förarbetena eller direktivet? Någon som har koll?
Kap 2 para 12 samma lag
Varor, tjänster och bostäder m.m.
12 § Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller
bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.
Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i
första stycket ska likställas med denne.
Förbudet gäller dock inte diskriminering som har samband med ålder.
Förbudet mot diskriminering som har samband med kön gäller inte
tillhandahållande av försäkringstjänster och hindrar inte heller att
kvinnor och män i fråga om andra tjänster eller bostäder behandlas olika,
om det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och
nödvändiga för att uppnå syftet.
Det verkar som om det fortfarande går att neka köp på grund av ålder.
Det verkar som om diskrimineringsgrunden ålder mest är tänkt som ett skydd inom arbetsförhållanden och dylikt.
Förarbetena var i övrigt inte särskilt givande.
Tänkvärd artikel
www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893
Absolut inte. Jag skulle vara glad som lärare om kidsen drack energidrycker. De blir iaf aktiva på lektionen :)
Mja de "dampbarn" jag hade på min skola störde snarare lektionerna mera, men att straffa en hel åldersgrupp för det är inte rätt. Jag dricker ju med måtta lix och tkr det är riktigt kasst att inte kunna köpa när jag åker dit o hälsar på. fixar sig dock genom att köpa flak innan man åker dit :D O sen sälja dyrt till de "minderåriga" :naughty:
ThisIsTheOne
2009-03-19, 10:11
Anser lärarna att det stör/förstör lektionerna är det väl bara bra om försäljningen stoppas. Jag har svårt att tycka att det är en stor grej om barn inte får köpa energidryck, vilken de enbart dricker för att det anses ballt just nu.
Anser lärarna att det stör/förstör lektionerna är det väl bara bra om försäljningen stoppas. Jag har svårt att tycka att det är en stor grej om barn inte får köpa energidryck, vilken de enbart dricker för att det anses ballt just nu.
Undrar om det är åldersgräns på helgerna oxå? Och ska de inte förbjuda att ungdomar köper tändare, för det kan man ju sniffa? *screwy*
Kanske värt att sälja redbull från bagageluckan utanför skolområdet :naughty:
ThisIsTheOne
2009-03-19, 10:25
Undrar om det är åldersgräns på helgerna oxå?
Nej? Jag vet inte, men det hade väl fungerat skapligt att inte sälja under skoltid.
Nej? Jag vet inte, men det hade väl fungerat skapligt att inte sälja under skoltid.
Känns som att risken är överhängande att de är åldersgräns även på helger, det är ju ändå Sverige och dess förmynderi. Ibland går det till överdrift.
Nordenator
2009-03-19, 10:41
En burk energidryck innehåller väl ungefär 35 x 2.5 mg koffein, vilket är ungefär som en kopp starkt kaffe? Bara att förbjuda allt i så fall. Gärna cola zero också - för där kan man ju nå skitmycket koffein utan att bli fet. Snacka om farligt. Eller så litar man på att de flesta ungdomarna faktiskt har förmågan att tänka...
Sammanfattning av artikel i läkartidningen
Sammanfattningsvis har vi under ett par år samlat på oss ett antal fall där energidryck har varit den gemensamma nämnaren. I Irland, som har en population på drygt 4 miljoner, har deras nationella giftinformationscentral (NPIC) fått 18 förfrågningar åren 1999–2005 angående energidrycker, varav 17/18 patienter var symtomatiska. Symtomen var förvirring, takykardi, kramptillstånd och två dödsfall med relation till energidryck [pers medd, N Cassidy, NPCI, februari 2006).
Irländska motsvarigheten till Livsmedelsverket (Safefood, Food Safety Promotion Board) sammanfattade år 2004 kunskapsläget gällande energidryck och dess innehåll [2]. Slutsatsen var att kunskapen om energidryckers verkningsmekanism är begränsad, att internationell sammanställning behövs och att gravida kvinnor, barn under 16 år och individer som är känsliga för koffein bör undvika energidrycker. Man poängterade också att kunskapsläget är otillräckligt med avseende på maximalt dagligt taurinintag och vilka effekter kombinationen taurin, koffein och alkohol har vid fysisk ansträngning och dehydrering. Vi delar den irländska bedömningen, dvs att vi idag inte har tillräckligt underlag för att med ledning av det kunna säga att intag av energidryck generellt är säkert.
Livsmedelsverket gav sommaren 2001 rekommendationer om energidrycker. Råden angav att dryckerna inte är lämpliga som törstsläckare eller som vätskeersättning i samband med fysisk ansträngning, inte heller är det lämpligt att kombinera dem med alkohol. Dessa råd kvarstår tills vidare. Patienter med njursjukdom bör också avrådas från att använda taurininnehållande energidrycker.
Wille005
2009-03-19, 10:56
Nej.
Men det är viktigt att barnen lär sig hur farligt det kan vara. Personligen har jag varit nära på att dö pga intag av energidryck+koffein piller och ja - så var läxan lärd. Men samtidigt tycker jag det är läskigt med väldigt små LAN-barn som sitter och pimplar energidryck (Märk 8-12 år) men då är det snarare föräldrarnas ansvar att sätta upp regler. 18års gräns är bara löjligt... en gräns vid 15 kan vara rimligt men eftersom folk i den åldern knappast går runt med leg så är det onödigt att sätta en gräns, med andra ord är det som sagt upp till föräldrarna.
Borde förbjuda dessa koffeinsockerbomber helt. Vafan, drick mjölk istället så får man något nyttigt i sig.
shut teh face
2009-03-19, 12:06
Förbjud ungdomar istället, inför den gamla skolan igen där läraren får slå barnen med pinne, in med skoluniform och få vett på ungarna istället. Självklart ska man också dyrka Hitler och disciplin, man ska tilltala lärarna med magister.
Vill tipsa om att kvällens anna skipper program handlar om energidrycker, hon ska med sina bönor&groddar&grönt te, bota en tjej som drack 900burkar om året.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4729326.ab#abArticleComments
Varför inte förbjuda dumhet helt enkelt, det skulle hjälpa oss andra som kan dricka energidrycker eller äta koffeintabletter eller what ever som de begränsar i tron att de gör saker för folks bästa.
Om de inte är redbull så är det nå annat... va fan.
Scratch89
2009-03-25, 16:20
Vill tipsa om att kvällens anna skipper program handlar om energidrycker, hon ska med sina bönor&groddar&grönt te, bota en tjej som drack 900burkar om året.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4729326.ab#abArticleComments
Anna Skipper och Aftonbladet i samma inlägg, det känns illa.
Håller inte de ihop som ler och långhalm?
900 burkar om året är väl inte så farligt, inte ens 3 om dagen.
enstorochstark
2009-03-25, 16:25
Så nu ska man behöva ta ställning till huruvida vad man ska svara ungarna som står och trycker utanför konsum och undrar om man köpa cigg... nej, snus... nej, folköl... nej, energidryck! :thumbup:
På tal om om liknande saker, har de börjat sälja nikotintuggumin på vanliga mataffärer? För det var en yngre tjej (kanske 16-17) som kom fram och frågade om jag kunde köpa ut just det. *screwy*
coxie Om varje burk är 25 ml (vilket de alltid brukar vara) är det ju "bara" 0.6 dl energidryck per dag... Känns ju inte överdrivet mycket farligare än en glas cola (också mycket socker och skit) eller en öl på kvällskvisten.
coxie Om varje burk är 25 ml (vilket de alltid brukar vara) är det ju "bara" 0.6 dl energidryck per dag... Känns ju inte överdrivet mycket farligare än en glas cola (också mycket socker och skit) eller en öl på kvällskvisten.
Eller 15 koppar kaffe om dagen.
Jens.Andersson
2009-03-25, 17:10
Får mig att tänka tillbaks till högstadietiden och hur den extremt krävande svenska undervisningen tvingade oss att äta dextrosol för att klara av skolan från 08-12 och hålla oss vakna. Iaf kom dextrosol i små händiga askar med små tabletter. Någon kom sen på den briljanta idén att dextrosolen "slog" mycket hårdare om den sniffades. Lärarna blev inte glada när eleverna satt med fint uppradade linor som drogs emellanåt under lektionen.
Att förbjuda folk som är 16-17 att köpa energidryck är lite fjolligt. Men smågrabbar(och tjejer!) som går och sveper i sig 2-3 liter redbull, monster eller dylikt är fan inte bra, de blir ju helt speedade.
Att förbjuda folk som är 16-17 att köpa energidryck är lite fjolligt. Men smågrabbar(och tjejer!) som går och sveper i sig 2-3 liter redbull, monster eller dylikt är fan inte bra, de blir ju helt speedade.
Hur ska dom kunna vara vakna på hela DH om dom inte får dricka 4 flak Power King?
Rockhard
2009-03-25, 17:40
Ja. Ungdomar har tillräckligt med energi som det är.
Frågan är varför i helvete affärer, stat och fan vet vem ska behöva ta ett ansvar som borde vara föräldrarnas. Det är ju deras ansvar först och främst att se till att barnen inte knarkar ihjäl sig på Powerking och lösningen borde vara ganska lätt. Ge inte ungarna några pengar om dom ändå knarkar bort dom!
Anna Skipper + Bangbros, det känns bra. :laugh:
Andy.da.wohoo
2009-03-25, 19:19
Nej, det kommer bara bli en massa langning isåfall, ungefär som med alkohol.
Saxat, men rolig historia ändå ;)
Detta är så töntigt, så jag måste dela med mig.
I eftermiddags så traskade jag iväg till Konsum i hopp om att kunna stilla mitt sockerbehov.
Väl framme mötes jag av några av den yngre generationen, dom stod utanför och sipprade på ett par cancerpinnar. Dom väste åt mig att komma dit, försiktigt närmade jag mig.
Den ena grabben darrade och räckte fram en femtiolapp och viskade sakta
”Kan du köpa ut åt oss?”
Jag, som är en moraliskt korrekt medborgare, kunde inte säga ja.
- Nej?
- Men va fan? Det är RedBull vi ska ha!
Genast kändes situationen en gnutta genant och vi båda visste att vi kunde hamna i trubbel genom att bara prata om det.
Jag knep tag i den tillknycklade femtiolappen och ryckte loss ciggen ur munnen på den ena snubben sedan tog jag ett bloss, fimpade och gick in. Jag röker dock inte, så det blev en pinsam och brutal hostattack ifrån mig.
Jag kom ut med fyra iskalla Redbulls burkar innanför jackan. Deras ögon lyste upp.
Jag ville bara komma därifrån, så jag räckte över dom och började ge mig hemåt.
Lillkillen sprang ifatt mig och stoppade mig.
- Eyy du, kan du göra några fler sånna här ärenden åt oss?
- Nej, varför skulle jag göra det? Detta var en engångsföreteelse.
- Men snälla, gör du det så skyddar vi din rygg.
Våran konversation fick abrupt slut då en random gubbe hade sett vad som hade försiggått och sprang nu efter småungarna.
Löjligt imotbh.
Hur ser ni på regeln om åldersgräns på Energidrycker?
Har ni råkat ut för något liknande?
Vad är det för värld vi lever i när dagens ungdomar ger sig efter Engergidrycks-langare?
enstorochstark
2009-03-25, 19:38
Eller 15 koppar kaffe om dagen.
Huh? Koffeinmängden menar du då eller? Fast det stämmer väl inte heller:
Spike Shooter 1200 mg/l Burk, 25 cl 300 mg
Cocaine 1120 mg/l Burk, 25 cl 280 mg
Vanligt starkt kaffe 800 mg/l Kopp, 15 cl 120 mg
Koffeintabletter (apotekets) 100 mg/styck 1 tablett 100 mg
Foosh Power Mints 100 mg/styck 1 pepparmint 100 mg
Red Bull 320 mg/l Burk, 25 cl 80 mg
Svart te 400 mg/l Kopp, 20 cl 80 mg
Amerikansk Jolt Cola 200 mg/l Burk, 33 cl 66 mg
Svagt kaffe 400 mg/l Kopp, 15 cl 60 mg
Svensk Jolt Cola 150 mg/l Burk, 33 cl 50 mg
Coca Cola 135 mg/l Burk, 33 cl 45 mg
Grönt te 200 mg/l Kopp, 20 cl 40 mg
Trocadero 80 mg/l Burk, 33 cl 26.6 mg
Vicks Red Energy 25 mg/tablett 1 tablett 25 mg
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
Jag som trodde vi var på samma sida i om hur tokigt detta var. :cool:
Anna Skipper + Bangbros, det känns bra. :laugh:
Fyfan vad underbart att se henne bli våldsamt dubbelmackad, kanske det skulle banka lite vett i skallen på henne :D
Jag kan bara tänka mig i hur det kommer se ut i framtiden
"- Ey de är Muhammed
- Hej det är Karl Svensson här, som går i 5an..
- Ey tjena bruschan... vad villa du?
- Jag vill köpa ett flak red bull, har du inne?
- Ja mannen, vi ses den vanliga platsen om 10 min"
Robert Svensson
2009-03-26, 02:05
Löjeväckande, de är ju knappast "berusade".
Ganymedes
2009-03-26, 08:36
Allt som står i Aftonbladet är värt att ta med en nypa salt. Fast det klart, salt är ju farligt i stora doser... Hm....
Nitrometan
2009-03-26, 09:01
Allt som står i Aftonbladet är värt att ta med en nypa salt. Fast det klart, salt är ju farligt i stora doser... Hm....
AB är farligare än salt.
sebbehebbe
2009-05-04, 15:15
Jag tycker det borde finnas någon slags gräns i alla fall, såg nämligen en lite knatte som bar på tre 50cl burkar med energidryck idag. Han var så liten att han knappt kunde bära dem. Fan, en sån liten ska ju inte hälla i sig sån skit.
18år är lite väl att ta i, 15år skulle vara mer lämpligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.