handdator

Visa fullständig version : Digital Systemkamera

liQ
2009-03-18, 21:17
Funderar att köpa en digital systemkamera. Jag är nybörjare och idé är väl få bilder. Vill dock inte kosta på mer än 3500 ungefär.
Kollade på nikon kamerorna de såg spännande ut. Har kikat på pricerunner och även hittat en gammal tråd här på kolo. Men som allt kommer det ut nya prylar hela tiden tänkte höra här om ni kunde tipsa om nåt.

Frost
2009-03-18, 22:01
Funderar att köpa en digital systemkamera. Jag är nybörjare och idé är väl få bilder. Vill dock inte kosta på mer än 3500 ungefär.
Kollade på nikon kamerorna de såg spännande ut. Har kikat på pricerunner och även hittat en gammal tråd här på kolo. Men som allt kommer det ut nya prylar hela tiden tänkte höra här om ni kunde tipsa om nåt.

För den pengen skulle jag försöka få tag i en bättre begagnad D50. Med lite tur kan du få med lite extra prylar också.

Jarod
2009-03-18, 22:05
En begagnad Canon 20D eller kanske rent av en 30D om du har tur. Kitobjektivet funkar utmärkt i början tills du vet vad för något du vill fota.

Frost
2009-03-18, 22:39
En begagnad Canon 20D eller kanske rent av en 30D om du har tur. Kitobjektivet funkar utmärkt i början tills du vet vad för något du vill fota.

Nja, en 30D för 3500kr och jag skulle dra öronen åt mig. Då står nog allt inte rätt till, med kameran eller säljaren.

D50 är en gedigen modell som kvalitetsmässigt överträffar de senare D40 och D60. I alla fall vad gäller själva känslan. Har inte sett tillräckligt för att bedömma hur bilderna står sig dem emellan. Har dock svårt att se en nöbörjare bli besviken på bildkvalitén hos en D50. Då bör du även kunna få med ett ok stativ i budgeten vilket du kommer att vilja ha ganska så snart med en systemare.

Protein
2009-03-18, 22:45
Pentax K200 är en schysst kamera som går lös på runt 4k med 18-55mm objektiv.

Men om du är helt ny kanske du ska satsa på någon modell från Canon/Nikon eftersom det kryllar av billiga objektiv och tillbehör för dem på tex blocket.

Kimball
2009-03-19, 11:47
Nja, en 30D för 3500kr och jag skulle dra öronen åt mig. Då står nog allt inte rätt till, med kameran eller säljaren.
.

Såpass? Jag fick en ~3år gammal 30D för 3000:- för några månader sedan, så har man bara lite tur borde det gå för 3500:- på tex fotosidan.

Frost
2009-03-19, 14:31
Såpass? Jag fick en ~3år gammal 30D för 3000:- för några månader sedan, så har man bara lite tur borde det gå för 3500:- på tex fotosidan.

Ja, du har faktiskt rätt. Var dåligt påläst på Canon-priserna, ber om ursäkt. Tidigare inlägg kanske vittnar om vilket märke jag gillar bäst. :)

Isf är nog även 30D alldeles utmärkt för TS budget, förutsatt att skicket är gott förstås. Fotosidan är ju förövrigt ett bra tips även det.

liQ
2009-03-19, 17:01
Om man nu skulle köpa en begagnad vad ska man tänka på då? Självklart kan man väl se på ytisdan om den är förbannad risig, men tänkte om det fanns andra funktioner man bör kontrollera. Typ nån slags inställning eller vad det nu kan vara. Att köpa dyra saker begagnad kan kännas lite pirrigt åtminstone för mig.

Frost
2009-03-19, 17:40
http://www.99.se/digitalfoto/228566-kolla-skicket-pa-begagnad-kamera.html

Som nybörjare kanske det inte är lätt att ha koll på allt detta. Det utvändiga skicket är dock en god markör på hur kameran är använd. Sedan ska du naturligtvis få provfota och kolla på bilderna. Om du får det och säljaren i övrigt verkar seriös så är allt oftast ok enligt min erfarenhet.

liQ
2009-03-19, 17:56
http://www.99.se/digitalfoto/228566-kolla-skicket-pa-begagnad-kamera.html

Som nybörjare kanske det inte är lätt att ha koll på allt detta. Det utvändiga skicket är dock en god markör på hur kameran är använd. Sedan ska du naturligtvis få provfota och kolla på bilderna. Om du får det och säljaren i övrigt verkar seriös så är allt oftast ok enligt min erfarenhet.

Tack så mycket =p

Olympus E-420 är det annars en bra kamera? Såg först Nixon d40, sen fick jag höra från några idag att olympus att välja.

Frost
2009-03-19, 18:01
Tack så mycket =p

Olympus E-420 är det annars en bra kamera? Såg först Nixon d40, sen fick jag höra från några idag att olympus att välja.

Nja, det låter som en piratkopia. :D

Nikon D40 däremot är en vanlig nybörjarkamera. Har ingen egen erfarenhet av den mer än att "känt och klämt" på den. Den är klart plastigare än D50 och ger ett lite billigare intryck, men som ny på system blir du knappast besviken på den heller.

liQ
2009-03-19, 18:14
Nja, det låter som en piratkopia. :D

Nikon D40 däremot är en vanlig nybörjarkamera. Har ingen egen erfarenhet av den mer än att "känt och klämt" på den. Den är klart plastigare än D50 och ger ett lite billigare intryck, men som ny på system blir du knappast besviken på den heller.

Dum fråga D50? är det nixon? För i sånna fall hittar jag inte den.
Canon EOS 1000D har jag också smygtittat mest för prisen dock.
Men man kanske måste lägga till några tusenlappar till för att rejäl kamera.

Frost
2009-03-19, 18:43
Alltså, Nikon D50 är en modell som inte tillverkas längre. Den ersattes av D40 och D60 vilka många anser inte lever upp till kvalitén hos D50.

Klart du mer mer kamera för mer pengar, frågan är bara hur seriös du blir med ditt fotograferande. Blir du biten kommer ändå kringutrustningen att överstiga själva kamerahuset prismässigt. Förstår att du tvekar att köpa begagnat om du har begränsad erfarenhet. Instegsmodellerna hos både Canom och Nikon är bra kameror att börja med. Det kommer nog ta ett tag för dig att växa ur dem. Sedan ska man ha i åtanke att mycket av bildkvalitén hänger på objektiven och inte på kamerahuset.

Ett ex. på vad jag hade skaffat med din budget:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=100868

Du kommer att uppskatta en billigare kamera med både långzoom och standardobjektiv mer än en dyrare kamera låst till standardobjektivet om du tvingas välja skulle jag tro. Det beror förstås vad du planerar att använda kameran till. Läs i olika fotoforum, där står mycket mer!

mangs
2009-03-19, 18:44
Nikon, inte nixon.

Jag var nära på att köpa en sytemare begagnad med hoppade av då säljaren kändes oseriös. Jag köpte allting nytt istället vilket jag inte alls ångrar. Vem vet vad den kameran kan ha varit med om innan.

Mitt tips är att om du köper begagnat så lita på din magkänsla över säljaren och kameran.

liQ
2009-03-19, 18:56
Alltså, Nikon D50 är en modell som inte tillverkas längre. Den ersattes av D40 och D60 vilka många anser inte lever upp till kvalitén hos D50.

Klart du mer mer kamera för mer pengar, frågan är bara hur seriös du blir med ditt fotograferande. Blir du biten kommer ändå kringutrustningen att överstiga själva kamerahuset prismässigt. Förstår att du tvekar att köpa begagnat om du har begränsad erfarenhet. Instegsmodellerna hos både Canom och Nikon är bra kameror att börja med. Det kommer nog ta ett tag för dig att växa ur dem. Sedan ska man ha i åtanke att mycket av bildkvalitén hänger på objektiven och inte på kamerahuset.

Ett ex. på vad jag hade skaffat med din budget:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=100868

Du kommer att uppskatta en billigare kamera med både långzoom och standardobjektiv mer än en dyrare kamera låst till standardobjektivet om du tvingas välja skulle jag tro. Det beror förstås vad du planerar att använda kameran till. Läs i olika fotoforum, där står mycket mer!

Aha oki nu börjar jag hänga med lite. Så objektiven är rätt viktig alltså. Du hör ju att man inte har koll. Just nu tycker jag att Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 har en ok pris att spendera ut min ekonomisk perspektiv. Kanske ska försöka mig på den.

Frost
2009-03-19, 19:35
Aha oki nu börjar jag hänga med lite. Så objektiven är rätt viktig alltså. Du hör ju att man inte har koll. Just nu tycker jag att Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 har en ok pris att spendera ut min ekonomisk perspektiv. Kanske ska försöka mig på den.

Låter absolut vettigt om man vill satsa på en ny kamera och inte vill spendera för mkt. Det fnns dessutom ett stort utbud av tillbehör till den på begagnatmarknaden. Lycka till!

liQ
2009-03-19, 20:37
Låter absolut vettigt om man vill satsa på en ny kamera och inte vill spendera för mkt. Det fnns dessutom ett stort utbud av tillbehör till den på begagnatmarknaden. Lycka till!

Yes, tack för hjälpen!

cero
2011-06-24, 14:39
Ska lägga 5000-6000 på ett ungefär och har tittat på Nikon D3100. Sen har jag sett att det finns mindre systemkameror som skulle kunna vara lite smidigare att ta med sig. Vad tycker ni om dom, och vad är det för skillnad? Tips om andra kameror i samma prisklass uppskattas.

Yes
2011-06-24, 15:04
D3100 är så liten att någon med stora händer förmodligen kan gömma den i ena handen. Man får intrycket av att den är större än vad den är när man ser rescensioner, men kläm på den i butik och den känns riktigt liten.

Hur kompaktare systemkameror är har jag ingen aning om. Dessutom finns det ju några olika modeller. Fast generellt kan man säga att de tar bilder.

cero
2011-06-25, 13:50
D3100 är så liten att någon med stora händer förmodligen kan gömma den i ena handen. Man får intrycket av att den är större än vad den är när man ser rescensioner, men kläm på den i butik och den känns riktigt liten.

Hur kompaktare systemkameror är har jag ingen aning om. Dessutom finns det ju några olika modeller. Fast generellt kan man säga att de tar bilder.

Tack! Tycker du det är "aktuellt" med en D3100? Man vill ju inte köpa något gammalt.

Yes
2011-06-25, 14:07
Det är Nikons senaste instegsmodell för digatala systemkameror.

Jag och Sundsarn har härjat lite i fototråden fram och tillbaka om huruvida jag borde skaffa en begagnad D90 eller en D3100. Du kan ju kika där för lite olika funderingar. Jag fick tillslut en bra deal och valde en D90 men jag tror inte en D3100 hade varit ett dåligt köp.

Bäst är väl annars att kika på vad man har för behov och vad man tänkt använda kameran till, och sen se vad det är för system man köper in sig på(dvs. även kolla på objektiv och tillbehör).

vespa
2011-06-25, 17:30

Kan man sälja en Canon 20D för c.a. 1500? Har en liggandes