handdator

Visa fullständig version : Digital Systemkamera

liQ
2009-03-18, 21:17
Funderar att köpa en digital systemkamera. Jag är nybörjare och idé är väl få bilder. Vill dock inte kosta på mer än 3500 ungefär.
Kollade på nikon kamerorna de såg spännande ut. Har kikat på pricerunner och även hittat en gammal tråd här på kolo. Men som allt kommer det ut nya prylar hela tiden tänkte höra här om ni kunde tipsa om nåt.

Frost
2009-03-18, 22:01
Funderar att köpa en digital systemkamera. Jag är nybörjare och idé är väl få bilder. Vill dock inte kosta på mer än 3500 ungefär.
Kollade på nikon kamerorna de såg spännande ut. Har kikat på pricerunner och även hittat en gammal tråd här på kolo. Men som allt kommer det ut nya prylar hela tiden tänkte höra här om ni kunde tipsa om nåt.

För den pengen skulle jag försöka få tag i en bättre begagnad D50. Med lite tur kan du få med lite extra prylar också.

Jarod
2009-03-18, 22:05
En begagnad Canon 20D eller kanske rent av en 30D om du har tur. Kitobjektivet funkar utmärkt i början tills du vet vad för något du vill fota.

Frost
2009-03-18, 22:39
En begagnad Canon 20D eller kanske rent av en 30D om du har tur. Kitobjektivet funkar utmärkt i början tills du vet vad för något du vill fota.

Nja, en 30D för 3500kr och jag skulle dra öronen åt mig. Då står nog allt inte rätt till, med kameran eller säljaren.

D50 är en gedigen modell som kvalitetsmässigt överträffar de senare D40 och D60. I alla fall vad gäller själva känslan. Har inte sett tillräckligt för att bedömma hur bilderna står sig dem emellan. Har dock svårt att se en nöbörjare bli besviken på bildkvalitén hos en D50. Då bör du även kunna få med ett ok stativ i budgeten vilket du kommer att vilja ha ganska så snart med en systemare.

Protein
2009-03-18, 22:45
Pentax K200 är en schysst kamera som går lös på runt 4k med 18-55mm objektiv.