Visa fullständig version : Bröstövning?
jonne_15
2009-03-18, 18:57
Jag kör bänkpress och peckdeck för bröst nu. Men jag har funderat på att lägga till en till övning. Det jag behöver få till mest är övre bröstmusklerna och sen klykan. Vilken ska jag då ta? Cable Cross Over eller Cabelflyes? Och vad ska jag tänka på när jag kör de övningarna för att få bästa resultat på de ställerna som jag nämnde ovan?
von huff
2009-03-18, 18:59
sneda hantelpressar,snedbänk och senda hantelflys är bra övningar för övre bröst
Klykan kan du inte göra ngt åt, handlar om muskelfästen etc, fast skaffa större muskler så ser d nog bra ut ;)
jag kör
Bänkpress
Sneda hantelpressar(sjukt bra övning har jag kommit fram till)
Flyes av något slag
dessa för bröst
jonne_15
2009-03-18, 19:08
Okej får väll testa hantelpress då :) Så cableflyes och den andra e inget att göra då?
Hantelflyes eller cableflyes funkar bra ;)
jonne_15
2009-03-18, 19:13
Okej. Tackar för snabba svar
Inge Enveten
2009-03-18, 19:47
Olika flyevarianter i cc är också bra
Arnoldski
2009-03-18, 19:47
Varför flies?
Vill du bygga massa är de nog onödiga. Träna flies skulle i alla fall jag säga att man mest gör för att det kan vara skönt eller kul att avsluta ett pass med, men ingen lyx man kan unna sig om man inte splittar kroppen rejält och tränar ofta.
Rak och sned bänk/hantelpress räcker nog gott. Kör oftare eller fler pass i veckan istället.
Mina fem...
Dips, gärna framåtlutande! :)
jonne_15
2009-03-18, 20:12
Varför flies?
Vill du bygga massa är de nog onödiga. Träna flies skulle i alla fall jag säga att man mest gör för att det kan vara skönt eller kul att avsluta ett pass med, men ingen lyx man kan unna sig om man inte splittar kroppen rejält och tränar ofta.
Rak och sned bänk/hantelpress räcker nog gott. Kör oftare eller fler pass i veckan istället.
Mina fem...
Okej men jag vill mest få till formen och inte bygga massa för tillfället
Bygg massa så kommer formen! Du kan inte forma brösten mer än att göra dem större..
Varför flies?
Mina fem...
Varför?
CrazyJoeDavola
2009-03-18, 20:18
Har du kolla övningsbanken här? Finns många bra övningar, tränar du på ett vettigt gym brukar det ofta finnas riktigt bra maskiner också. Sedan är det ju kul och bra att variera övningarna också!
jonne_15
2009-03-18, 20:22
Mitt schema är följande förresten:
Måndag: Bröst, mage, axlar, triceps, vader
Tisdag: Rygg, biceps, ben, underarmar
Onsdag: VILA
Torsdag: Bröst, mage, axlar, triceps, vader
Fredag: Rygg, biceps, ben, underarmar
Lördag:Bröst, mage, axlar, triceps, vader
Söndag: VILA
CrazyJoeDavola
2009-03-18, 20:24
Ser ut som ett hårt schema! :thumbup: Inte för lite vila?
Jag skulle göra om schemat
Axlarna tar mkt stryk liksom vissa andra saker
Dela upp schemat mer
Bröst triceps
Rygg + övriga saker
Axlar biceps
Ben
Kan vara en split, fungerar för mig
Tycker du kör bröst passet för tätt, försök ha minst 48 timmar vila innan du kör samma pass igen! Ta bort ett av bröst passen och vila där istället.. Tror det gör dig gott!
Arnoldski
2009-03-18, 21:14
Varför?
Flies tränar inte bröstmuskulaturen på något annat sätt än tex hantelpress.
Det bröstmusklerna gör vid bägge de övningarna är att föra in överarmarna framför kroppen. Det sker vid hantelpress och det sker vid flies. Ingen magi.
Vid flies lägger man då till det fullständigt onödiga momentet att statiskt belasta biceps och armbågsled. Inte bara gör du det, du blir dessutom tvungen att gå ned i vikter av just dessa anledningar (jämfört med pressar) och får följaktligen mindre överbelastning av bröstmuskulaturen, som du ju vill träna.
Man kan absolut köra i cable om man vill det, men då anser jag att man bör pressa, och inte köra flies.
Flies är enligt min mening lika onödigt som fikonövningar som enhands triceps-kickbacks med omvänt grepp och andra knasigheter.
Kan väl vara kul men ersätter aldrig de uppenbara övningarna.
Tyvärr måste jag nog inte hålla med dig Arnoldski.
Vid flies lägger man då till det fullständigt onödiga momentet att statiskt belasta biceps och armbågsled. Inte bara gör du det, du blir dessutom tvungen att gå ned i vikter av just dessa anledningar (jämfört med pressar) och får följaktligen mindre överbelastning av bröstmuskulaturen, som du ju vill träna.
Nu gillar jag förvisso heller inte övningen, men du måste ju ta med hävarmen i beräkningen. Överbelastningen i bröstmuskeln har jag faktiskt svårt att se att den skulle vara mindre i flies kontra pressar.
Arnoldski
2009-03-18, 21:23
Tyvärr måste jag nog inte hålla med dig Arnoldski.
Hm. Utveckla gärna.
Du måste väl ändå hålla med om att rörelsen vad bröstmusklerna beträffar blir precis likadan vid hantelflies som vid hantelpress?
Annars bör du nog fundera lite.
Och Jocke>
-Ja, hävarmen gör att det blir tyngre -men för vad? Jo primärtför armbågen och biceps som ska hålla emot hävarmen. Det blir ju jobbigare för brösten också så till vida att det krävs mer kraft att flytta vikten om den är längst ut i handen kontra låt oss säga en decimeter in, men den skillnaden blir ju en piss i havet jämfört med hur mycket tyngre du kan lasta på med bänkpressen.
Om man prompt måste göra nån liknande övning så kör pecdec då, men ni måste väl ändå inse att det för bröstmuskulaturens rörelse blir identiskt och att överbelastning is the shit om ni vill öka styrka och volym?
Förklara annars...
Jag tycker flyes är en utmärkt isolerande bröstövning, sen blir det ju såklart att man måste använda mindre vikter då hävarmen, som jocke sa, blir längre. Armen behöver inte jobba särskilt hårt, och det är ju trots att endast bröstmuskeln som drar upp hanteln.
Du menar alltså att det inte krävs mer av bröstmuskeln för att vrida in armen om vikten ligger som den gör i flies kontra om den ligger rakt ovanför kroppen (pressar)?
Klart det krävs en del statiskt jobb av andra muskler, men det är ändå inte det vi diskuterar här.
Arnoldski
2009-03-18, 21:38
Du menar alltså att det inte krävs mer av bröstmuskeln för att vrida in armen om vikten ligger som den gör i flies kontra om den ligger rakt ovanför kroppen (pressar)?
Klart det krävs en del statiskt jobb av andra muskler, men det är ändå inte det vi diskuterar här.
Jo det gör det -men det är inte intressant i sammanhanget.
Låt mig dra en parallel.
*Håller du med om att det blir ännu jobbigare för bröstmuskeln med hanteln längst ut på fingerspetsarna jämfört med en decimeter längre in mot kroppen, dvs i händerna? -Det blir ju ännu längre hävarm då, onekligen.
*Tror du att det fortfarande kommer vara bröstets styrka som begränsar den rörelsen, eller tror du att det blir vikten som du kan hålla på dina utsträckta fingrar?
-Jag inser att det är ett tillspetsat exempel utan verklig motsvarighet, men det illustrerar ditt resonemang. Du resonerar (som jag uppfattar det) på följande sätt:
*Längre hävarm = jobbigare = bättre för bröst utvecklingen
Jag resonerar:
*längre hävarm = jobbigare förbröstet om ens armar var två stålbalkar = den begränsande länken för vikten hamnar på andra ställen än bröstmuskeln.
*************'
Alltså -det jag försöker säga är att man kan alltid hitta på diverse varianter som gör en övning jobbigare att utföra -det betyder dock inte att den tränar muskeln bättre.
Man konstlar till det för mycket istället för att använda en muskel på det mest naturliga sätt den är till för.
Läs tex Guddis & Obesogens & Eddie_Vedders sida om "onödiga övningar"
"När överarmen ligger intill kroppen, som den gör i en kickback, är långa huvudet i aktiv insufficiens, och därmed är det rent anatomiskt svårt att få någon träningseffekt av långa huvudet i övningen Dessutom är det så att i triceps kickback är det som tyngst när muskeln är i inre rörelsebanan, och därmed är det svårt att använda tunga vikter och få ordentlig utväxling (hur många har sett någon köra kickbacks med 20 kgs hantlarna?).
När armen är i full extension och överkroppen är horisontell har många svårt att stabilisera skuldran, ffa om man har en extra vikt i handen. Det blir helt enkelt ett moment där det är väldigt tungt för trapezius/rhomboideerna som tillslut inte klarar att hålla skuldran intill kroppen. Därmed brukar det vara så att man drar fram axeln och skuldran för att orka lyfta vikten och detta är inte bra för axeln.
Det finns otaliga övningar som är betydligt bättre för triceps och som även aktiverar långa huvudet, därför tycker jag triceps kickback är en onödig övning."
(citat från: http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-5/)
**************'
Jag menar inte att vara envis och otrevlig men generellt sett är jag emot övningar som gör att man kan hantera mindre vikt om det inte finns en uppenbar och solklar anledning. Varför göra knäböj med skivstång stående på en boll? Vill man träna knäböj gör man knäböj, vill man träna balans gör man det. Kombinationen må träna båda men den är då rakt inte en bra övning fö att träna upp benmuskulaturen jämfört med vanliga böj.
Hoppas ni i alla fall förstår mina poänger, oavsett om ni håller med elller ej.
Förstår vad du menar och köper helt resonemanget kring kickbacks, men aktiv insufficiens är väl ändå inget som uppnås vid flies?
Tycker vi får låta någon mer anatomiskt kunnig lösa frågan, men jag har svårt att se att det är en särskilt begränsande faktor någonstans i armen med tanke på att armleden kan låsas ut och handleden knappast är ett problem hos någon vid så pass lätta vikter som det ändå tvingas bli.
Kortfattat: jag förstår vad du menar, men anser att du har fel. "Let's agree to disagree" tills vi får en anatomisk redogörelse. :)
Arnoldski
2009-03-19, 08:34
Ja, vi kan se ifall andra kommentarer ramlar in så klart! :)
Jag upplever att mina argument för varför flies är sämre än pressar inte biter, men jag har fortfarande inte hört nåt argument kring varför flies skulle kunna vara bättre och i så fall hur.
Men jag köper att vi chillar! :cool:
Flyes tränar bröstmusklerna och involverar inte triceps och axlarna (i alla fall inte så att det stör om man har bra teknik), lägger man sen till att hävarmen blir längre så är det då inte så konstigt att man inte hanterar samma vikter.
De stora problemen med flyes är däremot att den körs för ofta/mycket, för tidigt och med usel teknik.
Om någon som tränat ett bra tag grundar bröstträningen med en eller två övningar som baseras på pressrörelser och sen avslutar med flyes så är det däremot en ganska bra kombination, antingen i samma pass eller utspritt på halvkropp/helkropp.
christian9
2009-03-19, 14:24
En annan sak att tänka på är att kroppen har en viss uppsättning favoritfibrer att ta i bruk vid varje inbanad rörelse, så även om man anser att bröstmuskulaturen utför samma arbete vid flyes som press så blir fiberrekryteringen i muskeln annorlunda eftersom du lurar in hjärnan i ett nytt rörelsemönster.
Dessutom, jag vet att det sägs att man inte kan specialträna en del av en muskel i fibrernas längdriktning, men jag lyckades lik förbannat få till mer massa på bröstmuskelns inre delar för ett par år sedan genom att byta ut några set bänk- och hantelpress mot cable flyes och pec-deck träning där jag bara arbetade i "slutläget", där bröstmuskeln är som mest kontraherad.
Hejnomax
2009-03-19, 17:53
Flies i CC har en fördel jämtemot pressar och det är att brösten får jobba ordentligt även i slutläget, där de kan kan slappna av i pressar.
jonne_15
2009-03-19, 20:01
Jag skulle göra om schemat
Axlarna tar mkt stryk liksom vissa andra saker
Dela upp schemat mer
Bröst triceps
Rygg + övriga saker
Axlar biceps
Ben
Kan vara en split, fungerar för mig
Tycker du kör bröst passet för tätt, försök ha minst 48 timmar vila innan du kör samma pass igen! Ta bort ett av bröst passen och vila där istället.. Tror det gör dig gott!
Okej det kanske är lite väl häftigt men det har fungerat för mig och jag har fått bra resultat =) Men något tips på annat schema? Ceejay jag tycker ditt schema är för mycket splitat men tack ändå
jonne_15
2009-03-19, 20:04
Men om jag kör så här då? Bänkpress, lutande bänkpress (för övre bröst) och Cable Cross Over? Kanske slänger in peckdecken på slutet ;)
Vad är CC förresten? :P
om du kör 5 gånger i veckan tycker jag att du ska dela upp kroppen i minst 3 faktiskt
japp det funkar att köra de bröstövningarna som du precis skrev**
jonne_15
2009-03-19, 20:07
om du kör 5 gånger i veckan tycker jag att du ska dela upp kroppen i minst 3 faktiskt
japp det funkar att köra de bröstövningarna som du precis skrev**
Okej, men jag tycker det känns rätt bra att köra 2-split.
Fast kanske ska ta o fundera på det där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.