Visa fullständig version : Protein"berika" bananbröd
Tjena! Håller på och mixtrar lite med ett recept på bananbröd som jag hittade på Ciderssons blogg för några månader sedan. Har ökat på med dubbelt så mycket ägg som receptet sa samt tagit bort en femtedel mjöl och lagt till lite mer banan. Radar upp de ingredienser med värda att nämna, tillkommer gör bakpulver, bikarbonat, kanel, osv.
230g banan (2.5st bananer)
240g ägg (4 stora ägg)
200g mjöl (4dl)
50g honung (2msk)
Näringsvärde per 100g: 199kcal 6.7g protein 32g kolhydrater 4.5g fett
Blev faktiskt lite missnöjd när jag såg den låga proteinmängden. Trodde faktiskt att den skulle vara högre tack vare äggen, men jag gissar att bananen drar ner det hela. Vad kan man tillsätta för proteinrika ingredienser? Tänker främst på vad man skulle kunna byta ut mjölet mot.. Soyamjöl kanske?
Sedan får ju honungen gå bort och jag drar nog ner på mängden banan också.
Några observandum:
- Sojamjöl smakar annorlunda än vetemjöl.
- Eftersom brödet bakas med bikarbonat är risken ganska stor att det kommer att börja smaka lut om du plockar bort honung och banan. Bikarbonat kräver tillsats av något surt för att fungera bra som jäsmedel, utan tillräcklig sur tillsats får du bikarbonat som inte har reagerat kvar i brödet, och bikarbonat är inte gott. Du kan prova att ersätta med fil, sirap eller lingonsylt.
(Varför inte baka ett annat bikarbonatbröd när du ändå vill baka ett bröd som inte har särskilt mycket gemensamt med bananbrödet?)
Hur kan bananen dra ner värdet av äggen? De innehåller väl så mycket protein som de gör?
Angående mer protein så kanske det kan funka med bakepro? Jag har aldrig använt det så vet inte hur det smakar eller hur konsistensen är. Men du kan ju börja med att byta ut delar av mjölet.
bear.flowertwig
2009-03-18, 20:08
Hur ser originalreceptet ut?
Så här tror jag
Ingredienser:
2 1/2 dl mosad banan
2 ägg
1 1/2 dl vatten
5 dl vetemjöl
1tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 msk flytande honung.
Så det känns som om han glömde lite i sitt modifierade recept, bakpulver och bikarbonat kanske och krydda?
Några observandum:
- Sojamjöl smakar annorlunda än vetemjöl.
- Eftersom brödet bakas med bikarbonat är risken ganska stor att det kommer att börja smaka lut om du plockar bort honung och banan. Bikarbonat kräver tillsats av något surt för att fungera bra som jäsmedel, utan tillräcklig sur tillsats får du bikarbonat som inte har reagerat kvar i brödet, och bikarbonat är inte gott. Du kan prova att ersätta med fil, sirap eller lingonsylt.
(Varför inte baka ett annat bikarbonatbröd när du ändå vill baka ett bröd som inte har särskilt mycket gemensamt med bananbrödet?)
- Jo det vet jag, men chansar gärna som ett experiment. Men är det överhuvudtaget en hyfsad idé att använda soyamjöl istället för vetemjöl? Vet inte riktigt vad användningsområdet för soyamjöl ligger. :em:
- Det visste jag inte! Men jag tänkte inte ta bort bananen helt, bara dra ner på mängden en smula.
1. Hur kan bananen dra ner värdet av äggen? De innehåller väl så mycket protein som de gör?
2. Angående mer protein så kanske det kan funka med bakepro? Jag har aldrig använt det så vet inte hur det smakar eller hur konsistensen är. Men du kan ju börja med att byta ut delar av mjölet.
1. Bananen innehåller andra ämnen samt "tar plats" och sänker proteininnehållet per 100g, även om den totala mängden protein i brödet inte är lägre.
2. Vad är bakepro för något?
1.Så här tror jag
Ingredienser:
2 1/2 dl mosad banan
2 ägg
1 1/2 dl vatten
5 dl vetemjöl
1tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 msk flytande honung.
2. Så det känns som om han glömde lite i sitt modifierade recept, bakpulver och bikarbonat kanske och krydda?
1. Det receptet är det ja!
2.
Radar upp de ingredienser med värda att nämna, tillkommer gör bakpulver, bikarbonat, kanel, osv.
...
bake pro är protein som du kan ha som ersättning för mjöl, tål värme osv
bear.flowertwig
2009-03-18, 22:49
Så här tror jag
Ingredienser:
2 1/2 dl mosad banan
2 ägg
1 1/2 dl vatten
5 dl vetemjöl
1tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 msk flytande honung.
Så det känns som om han glömde lite i sitt modifierade recept, bakpulver och bikarbonat kanske och krydda?
Just nu står det Ciabatta på schemat men det där får jag lust att prova.
Nån som kan rekommendera?
Just nu står det Ciabatta på schemat men det där får jag lust att prova.
Nån som kan rekommendera?
Är det receptet jag själv utgått från. Brödet är sjukt gott enligt mig, nästan som en kaka dock (om det nu skulle vara negativt vet jag inte). Med lite smör och ost och ett glas mjölk till är det rysligt gott! :D
Bikarbonatbröd av den här typen är sjukt gott.
Eftersom du lagt till två ägg ( = mer vätska i smeten) skulle jag gissa att du kan plocka bort åtminstone den halva bananen utan att det märks. För att ta bort mer måste du dock ersätta den med något annat "blött" för att inte proportionerna vätska/mjöl skall bli konstiga (med jäsningsmissar som följd, alt. att brödet inte gräddas igenom eller blir astorrt och inte gott). Fil brukar kunna fungera (jag skulle föreslå 3% fil och inte lättfil, p.g.a. konsistensen; lättfil är väldigt rinnigt jämfört med mosad banan). Obs. dock att det blir mindre sött om du plockar bort bananen.
kanske man kan ersätta honungen med sötningsmedel?
bear.flowertwig
2009-03-19, 19:59
kanske man kan ersätta honungen med sötningsmedel?
Funkar säkert:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3550773&postcount=1112
1. Bananen innehåller andra ämnen samt "tar plats" och sänker proteininnehållet per 100g, även om den totala mängden protein i brödet inte är lägre.
Då förstår jag men du skrev inte det som procent utan i gram det var därför jag inte klickade.
Björnen, du är så sjukt huslig.
bear.flowertwig
2009-03-19, 22:46
Björnen, du är så sjukt huslig.
Fast det är kontrasterna som gör det. Langa viktskivor omkring sig vrålandes och avsluta med en krabba så intensiv att ögonen är på väg att lämna sin hålor. För att en timme senare ömt pyssla om sin boeuf bourgignon filosoferandes om fler användningsområden av rökt sidfläsk över ett glas rött.
Nu ska jag göra bananbröd med russin.
bear.flowertwig
2009-03-20, 00:25
Mmm, nybakat med smör på... Det knullar i munnen :kinky:
Har bytt ut en del av mjölet mot kakao, honungen mot sötningsmedel. Chokladkaka med 17% protein blir det då!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.