Visa fullständig version : Easy come easy go?
BigDwarf
2009-03-18, 15:01
Om jag tex äter en gång om dagen och har ett underskott på ca 14-1500 kcal så går jag ner ganska snabbt i vikt. Det sägs ju att man går upp dessa kilon igen ganska fort om man kör den metoden!? Jag förstår ändå inte hur riktigt. Om jag har ett dagsbehov på säg 2300kcal, måste jag inte ligga på ett överskott på 14-1500kcal för att gå upp den vikten igen!?
Kroppen kommer gå i svält o spara det mesta och så fort du får i dig mat igen så "sparar" den fall du svälter den igen.
King Grub
2009-03-18, 15:11
Kroppen kommer gå i svält o spara det mesta och så fort du får i dig mat igen så "sparar" den fall du svälter den igen.
Struntprat.
Det krävs ett ett visst överskott på en viss tid för att gå upp en viss vikt. Exakt hur stor del av viktuppgången som består av fett kontra fettfri massa är individuellt, men efter en viktnedgång bestående av mestadels fett, kommer en ev kommande viktuppgång också att bestå mest av fett. Men det är fortfarande ett visst energiöverskott som krävs för att gå upp. Du går inte upp för 5000 kcal i vikt, oavsett om det handlar om fett eller fettfri massa, av att överäta 4000 kcal, bara för att du nyligen har bantat.
Så det finns inget som heter kroppen går i svält? Eller att kroppen sparar på energi ?
Struntprat.
Det krävs ett ett visst överskott på en viss tid för att gå upp en viss vikt. Exakt hur stor del av viktuppgången som består av fett kontra fettfri massa är individuellt, men efter en viktnedgång bestående av mestadels fett, kommer en ev kommande viktuppgång också att bestå mest av fett. Men det är fortfarande ett visst energiöverskott som krävs för att gå upp. Du går inte upp för 5000 kcal i vikt, oavsett om det handlar om fett eller fettfri massa, av att överäta 4000 kcal, bara för att du nyligen har bantat.
Så för mig va det ett dåligt beslut att köra en 2-3 månaders deff nu innan sommaren, då jag kommer öka mera fett istället för muskler då jag fortsätter bygga i sommar / höst?
Så det finns inget som heter kroppen går i svält? Eller att kroppen sparar på energi ?
Om jag har förstått allting rätt så är det bara bs. Tror även jag läste att kroppen förbrukar mer energi under en deff än annars
Så för mig va det ett dåligt beslut att köra en 2-3 månaders deff nu innan sommaren, då jag kommer öka mera fett istället för muskler då jag fortsätter bygga i sommar / höst?Hur skulle du annars ha gjort? Klart du inte gjort ett dåligt beslut om det var det du ville. Om du var nöjd med vikten du hade innan så kanske man kan se det som lite onödigt men att det skulle vara dåligt bestämmer bara du.
Om jag har förstått allting rätt så är det bara bs. Tror även jag läste att kroppen förbrukar mer energi under en deff än annarsFörsta dygnen förbrukar man ibland lite extra energi. Efter det så kan ens kaloriförbrukning sänkas något i förhållande till hur de normalt är.
Om man slutar en deffperiod och sen börjar äta precis likadant och lika mycket som innan så får man räkna med att man kommer hamna på samma vikt som innan om man inte ändrat sin livstil så man gör av med mer energi.
Att kroppen går i svält och tar upp allt som den får så fort man börjar äta igen är som sagt rent struntprat. Däremot sparar kroppen energi under en deff till följd av att man ligger på ett kaloriunderskott, ens viloförbrukning blir lägre än vid energibalans.
Viloförbrukningen går dock tillbaka till normal när man börjar äta mer igen (läs energibalans).
Rätta mig om jag har fel.
King Grub
2009-03-19, 20:33
Viloförbrukningen går dock tillbaka till normal när man börjar äta mer igen (läs energibalans).
Rätta mig om jag har fel.
Det är inte alls säkert att den gör det.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/906
enzodiac
2009-03-19, 20:51
Så för mig va det ett dåligt beslut att köra en 2-3 månaders deff nu innan sommaren, då jag kommer öka mera fett istället för muskler då jag fortsätter bygga i sommar / höst?
Jag tror du måste förstå vad som menas med att du går upp mestadels fett. Läs igen. MESTADELS. Om du går upp 10kg i vikt så skulle jag påstå att det nästan alltid är mestadels fett du gått upp. Mestadels anger ju ingen siffra.
När du deffar på rätt sätt går du ner mestadels i fett.
När du sedan bulkar går du upp mestadels i fett.
Men balansen mellan dessa två, om man gör rätt, resulterar i lägre fettprocent på samma vikt efter en tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.