Logga in

Visa fullständig version : Snabb-bantning innan sommaren.

Heppez
2009-03-17, 22:26
Tjenare gott folk.

Det ligger till såhär att jag väger lite för mycket och ska ner kanske 10-15kg. Jag är helt enkelt överviktig.
Det jag undrar är om jag ligger på en väldig massa kcal underskott kommer jag förlora väldigt mycket muskelmassa eller kommer kroppen äta av fettet först innan det börjar äta av musklerna?

Funderar att köra en riktigt bantning på kanske vatten och endast sallad i bara kanske två veckor, tror ni att det skulle funka? Muskler är inte extremt viktigt för mig just nu, vill bara ner i fett så jag kan börja om från "0" och börja träna och äta riktigt.

Tacksam för snabba svar! Tack o Hej!

omnibus
2009-03-17, 22:31
Ju större underskott desto mer muskler kommer att ryka, speciellt om din diet inte kommer innehålla något protein.

Heppez
2009-03-17, 22:34
Om jag dricker proteinshake då? Så jag får i mig dem proteinerna man behöver?

Hajp
2009-03-17, 22:36

Kombinera motionsträningen med tung styrketräning så behåller du mycket av muskelmassan

Kischen
2009-03-17, 22:37

Det beror på hur stort underskottet är och hur mycket fettmassa du har.
Har du inte läst "deff - en guide" som finns klistrad längs upp i deff-delen så börja med det:)

mattilainen
2009-03-17, 22:37
Räkna ut när du vill vara klar, sen kollar du hur mycket du behöver få i dig per dag för att komma dit. Jag tycker inte vatten och sallad verkar så bra, men fungerar det för dig så..

Men läs deffguiden ett par gånger, tills du förstår. Då får du en blick i hur man räknar ut kcal ut och sedan kör du efter det. Det behövs inte vatten och sallad för att gå ner i vikt.

Heppez
2009-03-17, 22:40
Jag har läst deff-guiden ett antal ggr, Men det är inte en deff jag är ute efter. Vad jag är ute efter är att gå ner mina kilo på kanske max en månad. Och jag är beredd att köra vatten-fasta om det nu är tvunget. Det jag vill veta är om jag kmr tappa massvis med muskler eller om kroppen käkar upp det mesta av fettet först?

mikaelj
2009-03-17, 22:46
Det är jättekorkat, och eftersom muskler tar så lång tid att bygga upp vill du inte prioritera bort musklerna till förmån för fettet.

Inför "beach 2009" (som verkar vara ditt mål) kommer du se smalfet ut istället, eftersom musklerna är borta. Det är väl inte vad du vill?

Heppez
2009-03-17, 22:51
Mikaeilj, ville bara ha svar om det var så, att kroppen käka upp fett först innan dem gav sig på muskler, eller om man förlorade mkt muskelmassa.

mikaelj
2009-03-17, 22:55
Mikaeilj, ville bara ha svar om det var så, att kroppen käka upp fett först innan dem gav sig på muskler, eller om man förlorade mkt muskelmassa.

Den ger sig på bägge.

Proteinbehovet ökar vid energiunderskott, vilket gör att du i än högre grad kommer bli av med muskler om du inte har ett ordentligt proteinintag i maten.

Grönsallad är en typisk proteinsnål måltid. Fett- och kolhydratsnål också. "Just generally pretty trim" (3p)

Heppez
2009-03-17, 22:57
Alright, men då får det bli att försöka "deffa" ner sig. Men vill endå öka i muskelmassa. När man ligger på -500 verkar det bara som att man kan behålla sin muskelmassa.. Jag vill ju öka, fast minska i fett?

Kan man öka sin muskelmassa men minska i fett? Eller är det inget som går ihop?
För "Deffa" verkar ju bara handla om att behålla sin muskelmassa.

mikaelj
2009-03-17, 22:58
Alright, men då får det bli att försöka "deffa" ner sig. Men vill endå öka i muskelmassa. När man ligger på -500 verkar det bara som att man kan behålla sin muskelmassa.. Jag vill ju öka, fast minska i fett?

Varför är du så besatt av siffrorna på vågen?

Vad sägs om att minska i fett, öka i muskelmassa men väga lika mycket?

Nelli
2009-03-17, 23:00
Du kommer forlora massor av muskler och en del fett.
Det gar inte sa att du forlorar forst fett sen muskler.
For att minimera forlusten av muskler maste du ata adekvat protein.
Du maste aven ata fett for att dina hormoner osv sa fungera som de ska.

Heppez
2009-03-17, 23:02
Varför är du så besatt av siffrorna på vågen?

Vad sägs om att minska i fett, öka i muskelmassa men väga lika mycket?

Ja, är det möjligt? Med en deff verkar det ju som att man bara ska behålla sin befintliga muskelmassa.

mikaelj
2009-03-17, 23:06
Ja, är det möjligt? Med en deff verkar det ju som att man bara ska behålla sin befintliga muskelmassa.

Hård träning och rätt kost.

Jag tycker själv om att ha något att bläddra i. Boken "TNT Diet" kostar 150 spänn i en nätbutik nära dig och är riktad till just såna som du.

Fatcan
2009-03-17, 23:21

Ja, man lägger inte på sig muskelmassa på ett kaloriunderskott.

Onigiri
2009-03-18, 06:30
Säg att du sen tappat 15 kilo på några få veckor då, du ser liten blek och tanig/senig ut. Är det lika bråttom att bygga upp sig igen på några veckor?

Nelli
2009-03-18, 06:36
Du skriver inte vad du vager eller hur lang du ar.
Men det ska val tillaggas att om du har en hogre bf% sa kan du lagga dig pa ett hogre underskott ie tappa mer fett. Forutsatt att du borde fortfarande fa i dig adekvat protein och fett.
Och trana tung styrka saklart :) och sedan nar deffen framskrider se over ditt intag och sakta ner farten.

Heppez
2009-03-18, 07:17
Ja, man lägger inte på sig muskelmassa på ett kaloriunderskott.

Okej, så jag måste alltså lägga mig på kaloriöverskott för att kunna öka musklerna, men då ökar jag även i fett.

Får bli att bygga nu då och äta som fan.. för att ta deffen lite senare.

Kischen
2009-03-18, 08:16
Okej, så jag måste alltså lägga mig på kaloriöverskott för att kunna öka musklerna, men då ökar jag även i fett.

Får bli att bygga nu då och äta som fan.. för att ta deffen lite senare.

Eller så börjar du deffa direkt tills du är nöjd och lägger dig senare på ett lätt överskott för att öka långsamt.

mikaelj
2009-03-18, 08:27
Eller så börjar du deffa direkt tills du är nöjd och lägger dig senare på ett lätt överskott för att öka långsamt.

Eller skippa deff och bara börja träna hårt, uteslut raffinerade kolhydrater (godis, läsk, pasta, vitt ris), adekvat proteinintag. +muskler, -fett. Tada.

Ganymedes
2009-03-18, 08:30
Lägg ner det där med bantning. Om du minskar 10 kg på att äta sallad och dricka vatten, så är en påtok för stor del av den viktminskningen muskler. När du sedan börjar äta normalt igen kommer du gå upp. Och knappast i muskler. Slutresultatet är att du kommer väga lika mycket (eller t.o.m mer!) men med högre procent fett än nu. Knappast speciellt önskvärt...

Ingen ser på dig vad din våg visade i morses. Själv väger jag 15 kg mer än min ganska överviktiga kollega. Helt oväsentligt vad vågen visar.

Loos_
2009-03-18, 09:18
Kolla på min journal bara! Jag tror det säger allt!
Jag la mig på ca 900kcal om dagen och rasade i vikt. Blev det bättre? NEJ!!!
Jag blev som någon ovan skrev smalfet. Eller egentligen spinkig och fet. Hade man haft lite vett i huvudet så hade man deffat långsamt och behållt musklerna.

ALDRIG ATT JAG GÖR EN SÅN GREJ IGEN!*cry*

Bilderna finns högst upp på första sidan!

j2b
2009-03-18, 09:42
Kolla på min journal bara! Jag tror det säger allt!
Jag la mig på ca 900kcal om dagen och rasade i vikt. Blev det bättre? NEJ!!!
Jag blev som någon ovan skrev smalfet. Eller egentligen spinkig och fet. Hade man haft lite vett i huvudet så hade man deffat långsamt och behållt musklerna.

det så kallade pommes frites-syndromet, smal och fet :P

ej riktat mot dig personligen alltså :)

Fatcan
2009-03-18, 10:06
Eller skippa deff och bara börja träna hårt, uteslut raffinerade kolhydrater (godis, läsk, pasta, vitt ris), adekvat proteinintag. +muskler, -fett. Tada.

Och hur skulle det funka tror du? För att bli av med fett måste man ligga på kaloriminus, då bygger man inga muskler. För att lägga på sig muskler måste man ligga på ett kaloriöverskott, då lägger man också på sig fett.

gorillan11
2009-03-18, 10:14
10-15 kg på drygt 2½ månad, blir svårt att lyckas utan att tappa för mycket muskler.
läs deffguiden och ta sedan beslut enligt mig :)

Fatcan
2009-03-18, 15:41
Och hur skulle det funka tror du? För att bli av med fett måste man ligga på kaloriminus, då bygger man inga muskler. För att lägga på sig muskler måste man ligga på ett kaloriöverskott, då lägger man också på sig fett.

Skulle gärna vilja ha ett svar. Du påstår altså att man bygger muskler och går ned i fettvikt för att man utesluter kolhydrater?

mikaelj
2009-03-18, 16:27
Skulle gärna vilja ha ett svar. Du påstår altså att man bygger muskler och går ned i fettvikt för att man utesluter kolhydrater?

Nej, var ser du den implikationen? Den har du själv lagt dit.

Jag påstod att man kan minska i fettmassa samtidigt som man ökar i muskelmassa. Reduktion av kolhydrater gör det troligtvis enklare, men min poäng var att reduktion av fettmassa och ökning i muskelmassa inte står i motsatsförhållande.

Fatcan
2009-03-18, 16:38
Nej, var ser du den implikationen? Den har du själv lagt dit.

idag 08:16

Jag påstod att man kan minska i fettmassa samtidigt som man ökar i muskelmassa. Reduktion av kolhydrater gör det troligtvis enklare, men min poäng var att reduktion av fettmassa och ökning i muskelmassa inte står i motsatsförhållande.

Jo visst, timar man kaloriintaget så att man ligger på kaloriplus på träningsdagar och ett underskott på träningsfria dagar så att det slutar på ett underskott totalt så går det väl. Men för de flesta kommer det nog kännas som man bara står och trampar på samma ställe.

mikaelj
2009-03-18, 17:19
Jo visst, timar man kaloriintaget så att man ligger på kaloriplus på träningsdagar och ett underskott på träningsfria dagar så att det slutar på ett underskott totalt så går det väl. Men för de flesta kommer det nog kännas som man bara står och trampar på samma ställe.

Ja, och? Är du överviktig finns det definitivt inga hinder för att forma om din kropp till det bättre med bra kosthållning (t.ex. som du beskrev) och träning.

Var inte det ursprungsproblemet?

Fatcan
2009-03-19, 22:56
Ja, och? Är du överviktig finns det definitivt inga hinder för att forma om din kropp till det bättre med bra kosthållning (t.ex. som du beskrev) och träning.

Nej precis, det var inte det jag kommenterade heller...