Visa fullständig version : Fel i sköldkörtel = omöjligt att gå ner i vikt
Inge Enveten
2009-03-17, 21:45
Detta påstår min mor att läkaren har sagt till min syster. Long story short så är det så att min syster inte kunnat gå ner i vikt och hon har då alltså gått till en läkare som konstaterat att hon har ett fel i sin sköldkörtel som då innebär att någon hormon inte utsöndras som det ska.
ps min mor sa "körkörtel" men jag antar att hon menade sköldkörtel för jag tror inte ens det finns något som heter körkörtel!
Frågeställningen är då om detta kan stämma?
hahavaffan
2009-03-17, 21:46
Har hört nåt åt det håller ja. Fast det var tvärt om, nästan omöjligt att gå upp i vikt. Om det stämmer eller ej vet i fan dock.
The_RobRoy
2009-03-17, 21:46
Låter rimligt.. :)
Hypotyreos (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27542&PreView=)
Det betyder inte att det är omöjligt bara svårare, och när man medicinerats till rätt T3-T4 nivåer kan man jobba med sin vikt som alla andra.
Inge Enveten
2009-03-17, 22:08
Hypotyreos (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27542&PreView=)
Intressant. Tack!
Men om hon ändå uppnår ett kcal underskott så måste hon ju gå ner i vikt även om hon lider av detta, eller? Det är logiskt enligt mig...
Intressant. Tack!
Men om hon ändå uppnår ett kcal underskott så måste hon ju gå ner i vikt även om hon lider av detta, eller? Det är logiskt enligt mig...
Klart hon kan gå ner i vikt men beroende på sjukdom kan det ju vara väldigt ohälsosamt att göra det och hon kanske måste gå ner på ohälsosamt låga nivåer av kalorier för att kunna det.
Var nu snäll mot din syster och börja inte snacka om kcal in kcal ut när hon är sjuk.
Som det står i länken så går ämnesomsättningen ned, varför det blir svårare att uppnå kaloriunderskott. Vidare kan psyket påverkas på sådant sätt att man rör sig mindre (man blir deprimerad, känner sig trött och apatisk etc.), vilket minskar förbrukningen ytterligare. Det är inte per definition omöjligt att gå ned i vikt med hypotyreos, men svårare. Dessutom är hypotyreos ett sjukdomstillstånd och bör medicineras; det finns mer än vikten som påverkas negativt.
Edit: Pucktvåa
Inge Enveten
2009-03-17, 22:13
Först och främst så tackar jag er alla för riktigt bra svar på så kort tid.
Som det står i länken så går ämnesomsättningen ned, varför det blir svårare att uppnå kaloriunderskott. Det är inte per definition omöjligt att gå ned i vikt med hypotyreos, men svårare.
Jag förstod det, ville bara ha en bekräftelse från någon annan också.
Går att medicinera med tex Levaxin.
Musselbank
2009-03-17, 22:17
Fast hypotyreos behandlas väl typ alltid med hormon så att de ändå hamnar på normala nivåer och därför fungerar som folk i allmänhet när det gäller ämnesomsättningen?
Fast hypotyreos behandlas väl typ alltid med hormon så att de ändå hamnar på normala nivåer och därför fungerar som folk i allmänhet när det gäller ämnesomsättningen?
Vad jag förstått kan det ta åratal innan man uppnår tillfredställande rätt dos. Men då ska det vara som för alla andra, kan jag tänka mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.