Visa fullständig version : Deffa, Bulka
vviikkttoorr
2009-03-17, 18:31
Är det okej att deffa, bulka när man inte växt färdigt:confused:
Det är inga problem! Det handlar ju "bara" om att gå upp eller ner i vikt.
Är det okej att deffa, bulka när man inte växt färdigt:confused:
Hela min uppväxt var en enda lång bulk och jag lever :D
Däremot ser jag inga fördelar med en hård deff i yngre år så länge du inte är ohälsosamt överviktig.
Scratch89
2009-03-17, 20:40
Jag tror att en långvarig underätning i de yngre tonåren kan leda till tillväxtproblem.
vviikkttoorr
2009-03-18, 17:28
Jag tror att en långvarig underätning i de yngre tonåren kan leda till tillväxtproblem.
precis de ja tänkte, väntar nog med sånt innan ja växt färdigt.
Tack för svaren:)
Eddie Vedder
2009-03-18, 18:20
Det är en fråga om hur pass omfattande bulken/deffen är. Självsvält under längre perioder är definitivt skadligt. Det kan hämma växten och leda till irreversibel benskörhet bla.
Att på samma vis bulka ohämmat i tidig ålder är också mycket illa då övervikt i tidig ålder innebär en rejält försämrad hälsa tidigt och riskerna är större för metabola hälsokonsekvenser som inträder både tidigare och blir värre än om viktuppgången kommer senare i livet. Högt BMI i tidig ålder är starkt sammankopplat med sjuklighet och viktbekymmer hela livet. Att man "växer ifrån" övervikten är statistiskt sett en myt. Det är precis tvärtom.
Yngre tonåren vilken ålder är de ungefär då? :P
Eddie Vedder
2009-03-18, 21:04
Yngre tonåren vilken ålder är de ungefär då? :P
Vad låter det som? Första halvan av tonåren typ. Och i vilket fall förstår jag inte vilket värde ett konkret tidsintervall har. I praktiken är det ju så enormt stor skillnad ändå för hur välutvecklade olika individer är i den åldern. En tidigt utvecklad 13-åring kan ju ha kommit längre i sin könsmognad än en väldigt sen 16-åring.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.