Visa fullständig version : Delas deffen normalt in i olika faser?
Nikodemus73
2009-03-17, 14:14
Hej!
Jag har sedan några veckor dragit ner på kaloriintaget och till en början gick allt bra. Jag tappade 0,5 - 1 kg i veckan och upplevde en bra energibalans. Sedan planade viktminskningen ut och jag kände mig orkeslös stundom. Jag konstaterade också att jag fått bort mina vanliga "fettdepåer" och nu har ett någorlunda jämnt lager fett att jobba vidare med. Min teori är nu att så länge fettförbränningen gick bra fick kroppen tillgång till en lagom mängd energi och därför upplevde jag energibalans. När fettförbränningen sedan planade ut, kanske på grund av att jag nådde en slags platå, fick kroppen brist på energi. Jag har nu blivit tvungen att öka kaloriintaget med cirka 500 kalorier/dag för att uppnå energibalans igen. Jag gick från 79 till 74 kilo innan jag fick problem och jag är 179 cm. Nu äter jag 2800 kcal/dag. (Låter väldigt mycket jämfört med andra på detta forum)
Min fråga är nu om det finns andra som upplever olika faser i deffen där man blir tvungen att korrigera sitt kaloriintag? Hur hanterar ni energibrist osv?
mattilainen
2009-03-17, 14:19
allt är individuellt och går du fortfarande ner med 2800kcal per dag så gör du rätt. Testa och se, men jag kan säga att jag också blir orkeslös vissa perioder men nu har det blivit bättre. Jag ligger på ett lågt kcal intag per dag och äter lite mer på helgen, funkar än så länge för mig. Kom ihåg att det ska vara roligt :)
Eddie Vedder
2009-03-17, 14:31
Ja det låter inte som något ovanligt och det finns flera förklaringar som kan spela in. Dels den självklara minskningen av BMR som följer av att kroppen väger mindre, mindre energikostnad att släpa på helt enkelt.
Därutöver tillkommer oftast en nedreglering av ämnesomsättningen utöver den som bara har med lägre kroppsvikt att göra. Omfattningen av den neregleringen är väldigt individuell och kan vara större för vissa än för andra.
En annan väldigt viktig faktor i sammanhanget är minskad spontanaktivitet, det som kallas NEAT.
http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/
Försök att öka på vardagsmotionen lite och kaske lägg till någon dag då du äter lite extra. Nu syftar jag inte på en "grisa-i-dig-allt-du-ser"-ätardag utan helt enkelt en dag med lite mer käk som ger dig ny energi och kanske ökad motivation.:)
Scratch89
2009-03-17, 14:53
Det där med minskat spontanaktivitet är rätt så fascinerande, då jag verkligen är ett praktexempel. Om man ligger på 1500 kcal om dagen är all aktivitet förutom rolig träning bortblåst; jag vickar inte ens på fötterna, eller trummar med händerna, som jag brukar göra.
Nikodemus73
2009-03-17, 15:01
Ja det låter inte som något ovanligt och det finns flera förklaringar som kan spela in. Dels den självklara minskningen av BMR som följer av att kroppen väger mindre, mindre energikostnad att släpa på helt enkelt.
Därutöver tillkommer oftast en nedreglering av ämnesomsättningen utöver den som bara har med lägre kroppsvikt att göra. Omfattningen av den neregleringen är väldigt individuell och kan vara större för vissa än för andra.
En annan väldigt viktig faktor i sammanhanget är minskad spontanaktivitet, det som kallas NEAT.
http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/
Försök att öka på vardagsmotionen lite och kaske lägg till någon dag då du äter lite extra. Nu syftar jag inte på en "grisa-i-dig-allt-du-ser"-ätardag utan helt enkelt en dag med lite mer käk som ger dig ny energi och kanske ökad motivation.:)
NEAT lät intressant. Det känns förstås väldigt logiskt och jag har nog en ganska aktiv vardag bredvid träningen. Bl a cyklar jag säkert mellan 45 - 60 min varje dag. Jag kanske helt enkelt låg lite lågt på kaloriintaget och att det gick bra så länge kroppen brände fett i högre takt. När sedan fettdepåerna minskade och fettförbränningen sjönk, fick jag för lite energi och tröttheten kröp på. Jag får helt enkelt göra som mattilainen säger och köra ett tag på mina 2800 kcal och se om det går åt rätt håll.
Tack!
Scratch89
2009-03-17, 15:04
NEAT lät intressant. Det känns förstås väldigt logiskt och jag har nog en ganska aktiv vardag bredvid träningen. Bl a cyklar jag säkert mellan 45 - 60 min varje dag. Jag kanske helt enkelt låg lite lågt på kaloriintaget och att det gick bra så länge kroppen brände fett i högre takt. När sedan fettdepåerna minskade och fettförbränningen sjönk, fick jag för lite energi och tröttheten kröp på. Jag får helt enkelt göra som mattilainen säger och köra ett tag på mina 2800 kcal och se om det går åt rätt håll.
Tack!
Jag tror snarare det beror på att du ätit lite mat under en längre tid, oberoende av hur fet du är nu eller var innan.
Det där med minskat spontanaktivitet är rätt så fascinerande, då jag verkligen är ett praktexempel. Om man ligger på 1500 kcal om dagen är all aktivitet förutom rolig träning bortblåst; jag vickar inte ens på fötterna, eller trummar med händerna, som jag brukar göra.
Ganska intressant faktiskt. Jag brukar alltid studsa med vaderna eller klia mig i huvudet. Har inte gjort det en enda gång sen jag började deffa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.