Visa fullständig version : Specifik uppvärmning?
mjölk-dryck
2009-03-17, 10:29
Jag har av en gympolare fått vanan att alltid värma upp i roddmaskin (förutom innan ett benpass, då är det ett par minuter på cykeln som gäller). Det är logiskt att göra detta innan ett rygg/biceps pass men annars är det väl egentligen ganska meningslöst? Borde isf vara bättre att värma upp med låga vikter i hantelpress/pushdowns på ett triceps/bröst pass eller är huvudsaken att man får upp kroppstemperaturen?
Snoken94
2009-03-17, 13:11
Förstår inte riktigt...men på det sättet jag "värmer upp" i bänkpress är väl att bara ta stången först och sen höja och höja till sin vikt?
Man lägger sig inte bara på bänken och kör direkt på 80kg t.ex,
jag tar stången först, känner på...ökar till 60 kanske, sen tar jag 80.
Om man nu kan kalla det en uppvärming så...är det väl det.
Men i ben cyklar jag inte några minuter iaf,
jag värmer inte riktigt upp för knäböj, jag gör som i bänken:
tar stången och försöker få in tekniken helt rätt och sen lägger jag på vikter.
Men att få upp kroppstempen...helt klart bättre att ta låga vikter först, sen höja.
Inte panga på med högsta direkt :p Har nog inte ens sett någon göra det på gymmet,
kanske några idiot-20åringar som inte ens vet ett skit om hur man utför övningarna.
/Snoken
Jag värmer upp grenspecifikt.
Ska jag köra bänk börjar jag med liniment för axlar, tricepsfästen och pec.minor, samt korsrygg. Sedan är det vanligtvis 2x20xstången som gäller i bänk, sedan rotatorcuffar 2x20x2.5, uppvärmning i vanlig bänk tior upp till ca 60% 1RM, 3-4 set femmor och treor upp till ca från 60->75% 1RM, sedan 4-5 arbetsset på 75-95% 1RM. Ungefär så.
För knäböj och marklyft är det liknande, bara att jag värmer upp med mer set vanligtvis. Får lätt värme, men blir snabbt stel i korsryggen av bäde böj o mark, så det tar längre..
Scratch89
2009-03-17, 14:31
Det är hyfsat värdelöst att värma upp på cykel eller annan konditionsmaskin, förutom för att just bli varm. Du får ju ingen inbaning av rörelsen, och inte heller minskar du någon skaderisk. Ska du ha en effektiv uppvärmning skulle jag rekommendera inbaning på lägre vikter.
Danny Devito
2009-03-17, 15:43
Bra post om uppvärmning: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3135283&postcount=15
Martin Löwgren
2009-03-17, 21:25
Jag förespråkar generell uppvärmning följt av specifik pyramiaduppvärmning för de muskelgrupper som ska tränas.
Brukar göra liknande förberedelser som elo_ när jag ska köra de 3 stora eller annan påfrestande basövning. Om det Marklyft, kör jag något uppvärmningsset i lårcurl, 1-2 set rygglyft (med fokus på extension/flexion i korsrygg) och/eller bellyback. Därefter börjar jag värma upp på 50 kg och ökar vikten med 30 kg per set. börjar med kanske 8 reps och når 2 reps innan jag börjar med min arbetsvikt. Vilar extra länge innan jag börjar detta set. Brukar ta ca en halvtimme innan uppvärmningen är klar (för marklyft).
Brukar ta promenaden till gymmet från bussen/hemmet/tuben som uppvärmning, börjar sen bana in övningen jag ska köra med tom stång/hantel och sedan bygga upp vikterna efterhand. Har aldrig gillat att värma upp på cykel/rodd osv, tycker det bränner för mycket kraft och koncentration ifrån träningen i övrigt.
bear.flowertwig
2009-03-17, 22:41
Tycker roddmaskin är en utmärkt uppvärmning. Givetvis kompletterat med en specifik uppvärmning för muskelgruppen som ska tränas.
Jag brukar köra intensiv boxning i luften så länge jag orkar,hopprep,upphopp och sedan skaka loss och småjogga lite på stället.Det är en skitbra uppvärmning för mig.Man får verkligen upp flåset och blir varm.Blir lite konditionsträning med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.