Visa fullständig version : Viktökning under deff
Jag har precis råkat ut för något mindre uppmuntrande under min pågående deff. Först lite info;
Är inne på min 7e vecka.
Startvikt:65kg, idag 59,2kg
Längd:165 cm
Ålder: 26
Kön: tjej
Så här ser mitt dagliga upplägg ut:
Styrketräning á 1tim, 4ggr/vecka
Förbränningsträning=daglig, 550-750kcal/gång (även lördag och söndag)
Glutamin, pyruvate, kaffe m. 1/2dl mjölk
Förbränningsträning
1 port Designer Whey m.2tsk rapsolja
150g kokt äggvita el. omelett
1 port VP2 m. vatten & 1tsk rapsolja/150g keso/150g kesella
120g tonfisk/100g kyckling/100g mackrill..m.sallad
1 port VP2 m. vatten & 1tsk rapsolja/150g keso/150g kesella
1 port VP2 m. vatten
Styrketräning
1 port protipasta m. grönsaker/1 port NyTroPro m. 1dl havregryn
En gång/vecka har jag ätardag då jag unnar mig lösgodis och 1-2 muffins.
OK, nu till "problemet". I morse hade jag gått upp 0,3 kg sedan sista vägningen för 2v sedan.
Är det någon som vet anledningen el. möjlig andledning till detta. Själv känner jag mig smått frustrerad då jag inte fuskat eller ökat mitt intag sedan jag började.
Tacksam för svar.
:( :eek: :confused: null
[ 12 April 2002: Inlägget har ändrats av: Mallan ]
Har du någon omron att kolla det med? Det kan ju ha varit öking i muskler ;)
/Martin
JärnBjörn
2002-04-12, 12:47
jag funderar på om du har samma diet nu som när du startade? Alltså plockar du i dig lika mycket kcal??
Kalorimässigt borde det ha minskat då jag dragit ner kolhydratsintaget från 100-120g/dag till ~60g/dag. Istället har jag börjat äta fisk-&linfrö oljekapslar.
Jag vet, fett innehåller mer kalorier... :p
King Grub
2002-04-12, 13:28
Hade du ätit salt mat innan du vägde dig senast? Salt binder en hisklig massa vatten i kroppen - 50 gram vatten per gram salt, om jag inte missminner mig, så det skulle vara ganska lätt att binda 300 gram vatten i kroppen efter ett par salta mål.
hur länge går du på morgonen??? du kan inte räkna med att göra av med så mycket som 500-700kcal på en promenad. Då måste du gå i typ 3timmar ,springa eller ha en högre puls än 60% av max puls.
Om jag går en promaenad på ca 90minuter så gör jag ej av med mer kcal än ca 300. Dock är fett % högre typ 60% istället för 40-50 vid ett förbränningspass.
Nina :)
jj har rätt. Skit i vågen och ta en koll i spegeln istället. Ser det bra ut så är det rätt. Du har kanske börjat äta bättre så det är muskler istället?
//jörgen
[ 12 April 2002: Inlägget har ändrats av: Jorgen ]
Ursprungligen skickat av Nina:
<STRONG>
Om jag går en promaenad på ca 90minuter så gör jag ej av med mer kcal än ca 300.
Nina :)</STRONG>
Vad har du fått dessa siffor ifrån? Tror du räknar lite för lågt. Har för mig att du väger runt 70 kg, går du i någorlunda bra fart (ca 6 km/h) förbrukar du ca 6 kcal/min. Din energiförbrukning skulle bara motsvara ett tempo på 3 km/h vilket är väldigt långsamt.
Peter
>>peter, jag använder pulsklocka och jag tror mer på den en en kcal tabell.
En pulsklocka kan aldrig beräkna energiåtgången. Två personer med samma puls kan ha väldigt olika enegiförbrukning, det beror ju på hur vältränad man är och hur stor slagvolym man har. Och du kan heller inte beräkna hur stor del av energin som kommer från fett/kolhydrat via en puslklocka för att beräkna detta krävs att du mäter in och utandningsluften.
Vet att det finns pulsklockor som påstår att man genom att sätta på klockan och lägga sig på sängen kan beräkna en massa saker som exempelvis maxpuls, syreupptagningsförmåga mm. Det är kvalificerad bluff.
Peter
kanske, men att hon gör av med 550-700kcal på att gå på morgonen, tror inte jag på. Sen om man gör av med 300 eller 400kcal spelar väl inte så stor roll??? Sen kan man ju undra hur hon mäter och i vilket tempo hon går, och vart hon fåttt sina siffror.
Jag tänker inte starta nån disskution med dig ang detta, då jag inte anser mig lika kunnig som dig, men det ger mig ändå rätten till en egen åsikt och jag hoppas att det är därför detta forum finns.
Eftersom jag inte vet hur länge hon går varje morgon kan jag inte ha någon åsikt om ifall hennes siffor stämmer. Men jag håller med om att 500-700 kcal låter mycket eftersom det då krävs att hon går halvrask i kring 2 timmar med sin kroppsvikt.
Det var inte meningen att vara taskig eller sätta dig på plats, jag ville bara hjälpa till. Givetvis får du ha en egen åsikt, men om den baseras på felaktiga grunder tycker jag det är bra om någon som anser att det är fel säger det.
Jag hade tyckt det var jättebra om jag hade kunnat få hjälp på ett sånt här forum för 5 år sedan när jag var ganska ny inom det här området. Ber återigen om ursäkt om du tycker jag var elak.
Peter
>>Peter, är inte sur alls.
>Nina & Peter,
Varför ska man gå i typ 2timmar för att göra av med ca 600kcal när man kan göra det på under timmen?
Bara undrar...
>Mallan,
Jag säger som de andra, låt spegeln tala först och sedan vågen. Vågen kan aldrig ha lika rätt som spegeln. ;) Angående 0,3kg viktökning är det inget att oroa sig över. Vägde du dig dagen efter din ätardag kan glykogendepåerna i musklerna väga mer, vätska etc.
Till sist vill jag ge alla som deffar ett litet "bortglömt" tips... Det bästa ni kan göra är att ta ett helkroppskort på er själva 1 gång i veckan så ni kan se och utvärdera era framsteg (förhoppningsvis). På det viset kan man hålla bra koll på om deffen går åt rätt håll eller om man behöver minska kcal något.
Kör hårt!
Vänligen,
Petrus
Tinner. Förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att det är bättre att jogga en timme och bränna 600 kcal än att gå i närmare två timmar? Eller menar du att du tror att hon inte behöver gå så länge som 1,5-2 timmar för att göra av med 600 kcal? Ber om ursäkt om man är lite trög såhär på morgonen!
Peter
>Peter,
Oj, nu blev det VÄLDIGT tidigt för mig åxå... Jag menar att om det är 600kcal man vill bränna så är det mycket mer effektivt att springa eller cykla i HÖGT/HÅRT tempo i typ 20-30 minuter. Under så korta pass hinner du inte börja tära på musklerna och framförallt, du har 1 1/2 timme extra som du kan använda under dagen.
Vänligen,
Petrus
Åse Columbus
2002-04-15, 11:56
Men........blir det inte kolhydratförbränning då istället för fett?
Åse :cool:
>Åse,
Delvis rätt. Kolhydraterna kommer att brännas paralellt med fettet givetvis. Under en promenad är andelen fett man bränner större procentuellt sett, men med det intensiva metoden kommer du att bränna fett i flera timmar efter passet. Man har ju ingen nämnvärd efterförbränning efter en promenad. En liten proteindrink efter passet åxå så kan det t om vara muskelbyggande. Träanr du intesivt så får du även mycket bättre syreupptagningsförmåga som åxå underlättar för förbränningen... Hoppas att det klarnade lite hur mina tankar går.
Vänligen,.
Petrus
Åse Columbus
2002-04-15, 13:02
Absolut!
Var bara nyfiken...jag kan inte springa eller hoppa ...så jag får nog ta den tid det tar....SUCK....men nu på vår-sommar-höst så är det ju inga problem....till vintern åker motionscykeln fram igen. Den måste jag oxå vara försiktig med....inflammationen är aldrig långt borta för mig... :(
Åse :cool:
->Tinner. Ok då förstår jag i alla fall hur du menade. Sen om jag ska vara rättvis och lika mycket besserwisser mot alla måste jag påpeka att man måste vara väldigt vältränad för att kunna göra av med 600 kcal på under en halvtimme ;)
Tror heller inte att man ska överskatta efterförbränningens betydelse men visst några extra kalorier blir det helt klart.
Vad gäller förbättrad syreupptagningsförmåga och fettförbränning håller jag med till 100%
Peter
iconoclast
2002-04-15, 21:58
När det ändå pratas efterbränning... jag lirar innebandy en gång i veckan, mest för att det är kul och för att få lite kondis, men det är ju inte så tokigt om man skulle bränna lite fett heller!
Nu är det så att träningarna är väldigt sena... typ 22-23 och oftast håller vi ännu längre, kanske till 23.30.... detta för ju med sig att man duschar, åker hem och slänger sig i sängen. Hur påverkar detta efterbränningen?
Efterförbränning är egentligen inget mystiskt, den beror bara på att man är anfådd och har hög puls ett tag efter att man slutat träna. Pulsen går ju inte ner från 170 till 55 i samma sekund som man stannar. Denna ökade syreförbrukning efter träningen gör att energiförbrukningen då är förhöjd (detta kan pågå i mellan 10 minuter och flera timmar). Detta påverkas inte av vad klockan är, om energin tas från kolhydrater eller fett till denna efterförbränning beror som vanligt på en mängd faktorer men jag tror inte det påverkas av om man sover eller är vaken.
Denna efterförbränning förekommer främst när man tränat så hårt att mjölksyra bildas och uppgår till max 15% av arbetets energiförbrukning.
Peter
Stålkrull
2002-04-16, 07:55
> Peter
Kul att höra din åsikt om efterförbränning. Har själv aldrig trott på påståendet att hårda pass ska påverka förbränningen i flera timmar, ja rent av ett halvt dygn efter träningens slut.
Är man vältränad så har man återfått normalpulsen 10-15 minuter även efter ett mycket hårt pass. Återgår man då till sin ”normala” förbränning eller finns det några andra eftersläpande effekter? Vilken påverkan har mjölksyran i efterförbränningen?
Har Du några bra referenser om efterförbränning då jag ofta hamnar i diskussion om detta.
//Janne
Det finare nämnet för efterförbränning är EPOC, Excess Postexercise Oxygen Consumtion. Mängden energi som förbrukas är alltid direkt beroende av hur mycket syre som tas upp (5 kcal/liter). För att ha en efterförbränning måste man alltså ha förhöjd puls och andning.
Efterförbränningen beror på att man efter träningen har en förhöjd kroppstemp, mängden katabola hormoner ex adrenalin och därmed ökad cirukulation och andning.
Dessutom påverkar mängden mjölksyra som bildats under passet eftersom denna kräver syre för att metaboliseras bort. Man kan enkelt uttrycka det så att man skapat sig en syreskuld under träningen vilken måste betalas efteråt.
Verkar lite osäkert hur stor efterförbränningen kan vara. Jag har läst och hört en del olika uppgifter: högst 50 kcal (nutrition for health, fitness & sport), max 10-15% av träningens energikostnad (föreläsning) och upp emot 100 kcal (svensk idrottsmedicin nr 2/99). Dessa siffror ska alla vara under ganska extrema förhållanden det vill säga hårda pass där mjölksyra bildats.
Har dåligt med referenser till forskningsartiklar så detta inte är något specialämne för mig men här är en:
Gillette et al. Postexcercise energy expenditure... International Journal of Sport Nutrition 4:347-60, 1994
Sök på medline/pubmed så kan du säkert hitta hur många som helst. Om du väljer att forska vidare i det här får du gärna meddela vad du kommer fram till.
Peter
Stålkrull
2002-04-16, 09:11
> Peter
Tack för svaret och särskilt for ordet ”EPOC ”. Ska göra lite sökningar dock utan ambition att forska.
//Janne
Nuförtiden kallas det ju "forska" när baren på lågstadiet slår upp vilken som är sveriges största sjö.
Ok, jag varierar min förbränningsträning. Ibland tar jag morgonpromenad (i högt tempo, ca 1mil=~90min, varierande terräng), joggar i ca 45-60 min eller kör intervall. Detta för att variera och även träna upp min kondition.
Måste dock erkänna att jag använder mig av en pulsmätare som jag uppdaterar 1gång/vecka då min kondition förbättras med tiden.
Ang. viktökningen. Tack för alla uppmuntrande svar. Jag kände mig lagom glad när man kämpat i 2v och på fredagsmorgonen klev upp på vågen för att bevittna resultatet...Idag vet jag bättre. Spegeln el. fotografi. Har även sagt åt sambon att ta sig en ordentlig titt (kritiskt) varannan vecka. :rolleyes:
Träningen har gått bra. Ökat eller legat kvar vid styrketräningen.
;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.