Visa fullständig version : Har du tankat etanol i din bensinbil?
hahavaffan
2009-03-16, 14:52
Nu när etanolen är nere i nästan hälften av vad bensinhelvetet är, så tänkte jag testa skvätta i lite etanol i tanken. Bilen i fråga är en BMW 323i från 1996, som gått 18.000mil ganska exakt.
Är det lugnt att tanka 20/80 E85/bensin tror ni?
Ja, polarn gjorde så för att få ner avgasvärdena förut. Funka bra.
Men vet inte om ajg skulle köra så jämt. Nån biltok får säga vad som är bäst.
Huva, det är säkert ingen fara men det känns på något sätt fel att prova detta. Jag har sett andra som experimenterat med 50/50 (på andra bensinbilar) och det är inte många kronor de sparar per mil, dock blir det ju mer spring till macken och lite bök när man är där för att tanka två gånger.
kungconny
2009-03-16, 14:56
Jag tror inte du känar många kronor på att tanka 20% etanol.
edit: pucktvåa *gah!*
MasterChief
2009-03-16, 15:09
Jag tror inte du känar många kronor på att tanka 20% etanol.
edit: pucktvåa *gah!*
Här behöver vi inte tro. Det är ju ganska lätt att räkna ut. Han sparar cirka 80kr/tank. Inte mycket för vissa. En del för andra.
En sak till kan vi vara säkra på. Hahavaffan är antingen snål och/eller fattig. Inget fel med det.
körde en 9000 92,a i ett år på 90% etanol 10% bensin utan problem.lite trögstartad vid - grader.
Har inget behov av att tanka etanol.
Jag kör ca: 50 mil i veckan med en liten Nissan Sunny i topptrim.
Den drar då 0.57 liter/milen.
Blandar man i mycket är det kanske läge att ställa insprutning & tändning ????
Lillgrabben
2009-03-16, 15:16
Nu när etanolen är nere i nästan hälften av vad bensinhelvetet är, så tänkte jag testa skvätta i lite etanol i tanken. Bilen i fråga är en BMW 323i från 1996, som gått 18.000mil ganska exakt.
Har priset på E-85 blivit mkt billigare sista veckan?
Förra veckan kostade 95 oktan 11,20, medan E-85 kostade 9,50 på "min mack". Då bilen drar cirka 30 % mer med E-85, torde tankning med E-85 inte vara speciellt fördelaktigt vid dagens priser.
Det går att blanda i etanol i tanken, men det är inte att föredra. Etanol påverkar packningar och rör på ett annat sätt och ger andra avlagringar än bensin. Dessutom blir det andra avlagringar på cylinderväggen. Men dessa saker är inget som du kommer märka av efter en tankning utan kommer först efter ett tags brukande.
Det finns trots allt vissa saker som skiljer etanolbilar från vanliga bensinbilar. Det är inte för skojs skull som Saab och andra säljer etanolbilar och bbensinbilar som olika modeller. Det skiljer trots allt vissa saker. Dessutom skiljer sig kompression och mappning.
Men som sagt det går att köra på etanol och dessutom under en lite längre tid.
hahavaffan
2009-03-16, 15:44
En sak till kan vi vara säkra på. Hahavaffan är antingen snål och/eller fattig. Inget fel med det.Student/prylbög så jag lägger hellre pengarna på annat dom gånger jag ska köra hem och hälsa på mor min som fyller år imorrn.
Ok, då vet jag. Tack Kolo, det blir inget E85 i tanken ;)
MasterChief
2009-03-16, 15:46
prylbög
Det är en mycket god anledning att dra in på soppapengarna. :)
Det är en mycket god anledning att dra in på soppapengarna. :)
ha ha
Hur hade du räknat innan? Kollar vi på Lillgrabbens exempel är ju inte priskskillnaden så stor och då förbrukningen ökar markant, skulle det utöver merjobbet snanare öka kostnaden?
MasterChief
2009-03-16, 16:26
ha ha
Hur hade du räknat innan? Kollar vi på Lillgrabbens exempel är ju inte priskskillnaden så stor och då förbrukningen ökar markant, skulle det utöver merjobbet snanare öka kostnaden?
Best Case Scenario.
Glömde att etanol går åt i snabbare takt. Vinsten är marginell.
Men vi får inte glömma de jettestora miljövinsterna. Hahavafan kanske kan få Nobels Fredspris.
Ganymedes
2009-03-16, 19:38
Men vi får inte glömma de jettestora miljövinsterna. Hahavafan kanske kan få Nobels Fredspris.
Ehum... Hur var det nu med miljön och etanol, med tanke på tillverkningsprocessen... *slap* ;)
Three pigs
2009-03-16, 19:52
Etanol utvinns från säd... För säd krävs energi.
hahavaffan
2009-03-16, 19:54
Hahavafan kanske kan få Nobels Fredspris.Ingen risk.
Etanol utvinns från säd... För säd krävs energi.
tur att det finns mycket män då :D
Three pigs
2009-03-16, 20:02
tur att det finns mycket män då :D
exactly my point :D
Brorsan har en Saab 95 2003, han har blandat etanol men vinsten är marginell. Det går åt mer etanol än bensin för att få ut samma "effekt"
Är det inte fortfarande olagligt att blanda etanol i en bensinreggad bil? Ett eventuellt bötesbelopp skulle ju i sådana fall kvickt överstiga de marginella vinsterna.
Svårt att få det att löna sig. Farsan provade en gång i en gammal 9000i som ändå inte skulle köras så mycket längre. Med 30 % etanol gick den skit, ända tills pumpen skar. Du riskerar att bensinpumpen ger upp i första hand, eftersom den inte är dimensionerad att pumpa upp till 30% mer som ju blir fallet när du tankar i E85. Den smörjs även av bensin, men inte av etanol, risk att den skär, både av den ökade belastningen och den minskade smörjningen. Du riskerar även att spridarna tar skada, och bränsleslangarna om det inte är bränslerör.
Sammafattning: Dumsnålt. Men är du inte rädd om bilen kan du ju pröva. Det blir ju ingen större besparing om du tankar 20% etanol. Sen är jag nyfiken på var du köper etanol för 5:48?
Är det inte fortfarande olagligt att blanda etanol i en bensinreggad bil? Ett eventuellt bötesbelopp skulle ju i sådana fall kvickt överstiga de marginella vinsterna.
Vet bara att konvertering är olagligt än så länge. Skulle förövrigt vilja se den polis som stoppar dig i en kontoll och tar ett prov ur tanken och skickar på analys :D
hahavaffan
2009-03-16, 22:34
Svårt att få det att löna sig. Farsan provade en gång i en gammal 9000i som ändå inte skulle köras så mycket längre. Med 30 % etanol gick den skit, ända tills pumpen skar. Du riskerar att bensinpumpen ger upp i första hand, eftersom den inte är dimensionerad att pumpa upp till 30% mer som ju blir fallet när du tankar i E85. Den smörjs även av bensin, men inte av etanol, risk att den skär, både av den ökade belastningen och den minskade smörjningen. Du riskerar även att spridarna tar skada, och bränsleslangarna om det inte är bränslerör.
Sammafattning: Dumsnålt. Men är du inte rädd om bilen kan du ju pröva. Det blir ju ingen större besparing om du tankar 20% etanol. Sen är jag nyfiken på var du köper etanol för 5:48?Tyckte jag skymtade 5:75 idag på macken... men det kanske inte stämde. Det vore dock gött om bensinhelvetet kostat 5-6kr :(
Vet bara att konvertering är olagligt än så länge. Skulle förövrigt vilja se den polis som stoppar dig i en kontoll och tar ett prov ur tanken och skickar på analys :D
Nej det lär vi aldrig se, risken är förmodligen obefintlig. Tänkte mer om farbror blåljus slirar in för vurre och ertappar en med med fel ståndare i hålet så att säga.
Håller med om att det finns andra vassare argument för att inte blanda.
Sammafattning: Dumsnålt. Men är du inte rädd om bilen kan du ju pröva. Det blir ju ingen större besparing om du tankar 20% etanol. Sen är jag nyfiken på var du köper etanol för 5:48?
9000 har ett generalfel på bensinpumparna så att det var etanolen litar jag inte på.
2st rasade på min 9000 innan jag började på etanolen.
PixelMiner
2009-03-16, 23:01
Det här verkar ju vara en bra artikel i ämnet:
http://www.cint.se/sweden/asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=764
9000 har ett generalfel på bensinpumparna så att det var etanolen litar jag inte på.
2st rasade på min 9000 innan jag började på etanolen.
Jo, har hört något om det, 2 pumpar på farsans med ;) Därför bör man nog inte göra det ännu värre genom att öka belastningen och minska smörjningen. Kan tipsa om biltemas för en femhundring, 350 för förpumpen, inte lika blodigt som saabs, om du skulle hinna med ett byte till. Men det är sköna bilar :hbang:
Jo, har hört något om det, 2 pumpar på farsans med ;) Därför bör man nog inte göra det ännu värre genom att öka belastningen och minska smörjningen. Kan tipsa om biltemas för en femhundring, 350 för förpumpen, inte lika blodigt som saabs, om du skulle hinna med ett byte till. Men det är sköna bilar :hbang:
bilen är såld nu men kan nog bli en ny 9000 då den är grymt skön med automat och lite lull lull.mycket bil för pengarna.
Etanol är en riktigt dum idé för bilar som inte är anpassade för det. Moderna bilar klarar visserligen en låg etanolhalt utan problem men högre halter är inget jag skulle köra med regelbundet(att klara avgasprovet på trimmade motorer, eller gamla Alfor, är givetvis helt okej).
Några potentiella problem man kan råka ut för:
Motorn misständer/knackar
Igensatt bränsefilter och andra delar pga att alkohol är ett effektivt lösningsmedel (vilket också kan öka slitaget i motorn och att insprutningen funkar dåligt)
Ökad mängd fukt/vatten i soppan
Förstörda slangar och packningar (etanol är bra på att förstöra gummi)
Bränslepumpen ger upp (inte dimensionerad för de högre kraven på soppa och slitage på delar som inte är gjorda för att klara etanol)
Vissa plast-tankar mår inte speciellt bra av etanol (se ovan)
Problem med kolvringarna och viss risk att motorn skär pga ökat slitage och friktion
Kort och gott: etanol är bajs för motorer som inte är anpassade för det.
Berguven
2009-03-17, 09:00
Etanol och bensin borde väl inte lösa sig så bra i varandra?
johan karlberg
2009-03-17, 09:22
Etanol och bensin borde väl inte lösa sig så bra i varandra?
Nä, tankar du 50/50 kommer bensinen lägga sej på (beroende på vilken sida tanklocket sitter) på ena sidan, och etanolen på den andra.
Blandar du 70/30 kommer det bli en helt galen snedfördelning och bilen kan välta.
Vadå halva priset ?? HAr det hänt något jag missat :smash:
Förut när den kosta 8.59:- och bensinen låg på 13 spänn så lönade det sig.
Men så fort bensinen går ner under den gränsen så är det ickelönbart i min mening.
Ja kör en Saab 93 1,8 biopower
Pd
Daniiiel
2009-03-17, 10:56
bilen är såld nu men kan nog bli en ny 9000 då den är grymt skön med automat och lite lull lull.mycket bil för pengarna.
9000 är saabs bästa bygge
Berguven
2009-03-17, 14:05
Nä, tankar du 50/50 kommer bensinen lägga sej på (beroende på vilken sida tanklocket sitter) på ena sidan, och etanolen på den andra.
Blandar du 70/30 kommer det bli en helt galen snedfördelning och bilen kan välta.
Tack för eder dryghet.
Vad skulle fördelen med en blandning vara om ämnena ändå (eventuellt) inte blandar sig med varandra?
Pepparkakssmurfen
2009-03-17, 15:50
Nu när etanolen är nere i nästan hälften av vad bensinhelvetet är, ...
???:confused:
Bor du i brasilien vid etanolfabriken,eller?
problemet är att etanolen tvättar ut packningar och dyl ,och kan få slangar att torspricka, risken e inte jätte stor, men men , kan behövas att byta bränslefilter efter etanoltankning,
hahavaffan
2009-03-17, 17:06
???:confused:
Bor du i brasilien vid etanolfabriken,eller?Är nästan säker på att det stod 5,75kr per liter på Statoil här i Halmstad, men jag kan ju ha sett fel. Det var på håll, och jag körde bil :thumbup:
johan karlberg
2009-03-17, 18:52
troligtvis 9,75 då,
jag skulle tro att etanol och bensin blandar sig, dels eftersom etanolen som finns på macken är 15% bensin i, och i vanliga bensinen är det minst 5% etanol.
Jag tankade 100% e85 i min seat leon 1.8t -01, funkade skit bra i 2 fulla tankar, sen gick den ner sig i det där "safe" läget i styrboxen, men det var bara och tanka bensin tills den lampan slocknade sen fortsätta med e85 ett tag till för att sen upprepa. Har inte haft några problem med bilen sen dess.
Som jag har fattat det så är det någon annan typ av bränsleslang och pump, och andra ventiltätningar, och annan mjukvara då.
Men jag vet ej säkert.
problemet är att etanolen tvättar ut packningar och dyl ,och kan få slangar att torspricka, risken e inte jätte stor, men men , kan behövas att byta bränslefilter efter etanoltankning,
Bränslefiltret behöver ingen oroa sej för. Bensinen vi tankar innehåller 5% etanol så att etanolen som man ev tankar extra skall hitta och ha bort några avlagringar är väldigt otroligt.
Nej, har inte ens kommit på idén. Jag tycker jag är busig som tankar 95 fast rekomendation är 98.
Nej, har inte ens kommit på idén. Jag tycker jag är busig som tankar 95 fast rekomendation är 98.
Varför tankar du 95 oktan trots rekomendationen om 98 oktan? Om motorstyrningen är optimerad för 98 oktan(vilken den förvisso sällan är på vanliga bilar) så lär det inte finnas några fördelar med sämre soppa.
Dom sa när jag frågade på Audi att det går bra att köra på 95 men att jag får ut mer motorkapacitet om jag tankar 98. Så det gör ingen skada på motorn.
Dom sa när jag frågade på Audi att det går bra att köra på 95 men att jag får ut mer motorkapacitet om jag tankar 98. Så det gör ingen skada på motorn.
Kolla vad det står i handboken och kör på det. De flesta bilar är mappade för 95 oktanig soppa och då blir 98 oktanigt främst en aning dyrare. En motor mappad för 98 oktanig soppa däremot, t.ex. sportbilar eller om man chipat styrboxen, ska helst köras med den soppan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.