Visa fullständig version : Pepparrot
Kom i helgen över ett mindre parti pepparrot.
Vad kan lagas för maträtt där man använder en större mängd av denna rot?
slitenhet
2009-03-15, 20:24
Vet att det kan användas i många fiskrätter, bland annat till torsk och gädda.
Här är ett exempel: http://receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/torsk-med-pepparrot
jävla fuling *L*
jag har ju föreslagit pepparotssoppa
Slitenhet, vi pratar nu mängder som överskrider tillbehör till en gädda *g*
slitenhet
2009-03-15, 20:45
Slitenhet, vi pratar nu mängder som överskrider tillbehör till en gädda *g*
Såpass. Piranha äter väl en hel del så det går ju alltid att laga väldigt mycket åt gången?:D
Såpass. Piranha äter väl en hel del så det går ju alltid att laga väldigt mycket åt gången?:D
Gädda är grymt svårt att äta, så otroligt mycket ben, utöver det smakar gammal trästock.
Som sagt soppa kan vara en bra idé.
Den är ju godast färsk, men det går bra att riva och torka eller djupfrysa den om man har större mängder.
Jag föreslår även att du försöker ugnsbaka den, det blir nog jättegott.
Jag föreslår även att du försöker ugnsbaka den, det blir nog jättegott.
+1
Viktigt att den skalas noggrant innan också!
bear.flowertwig
2009-03-15, 21:54
"komma över" och "mindre parti" får det att låta lite som att det en mörk kväll i Årsta föll av en pall papparrot från en lastbil.
Soppa som i vanlig hederlig grönsakssoppa? Skiva och i med skiten? I så fall måste jag pröva
fisksoppa med lax, eller ugnstekt med klyftpotatis, vitlöksmör och en fin köttbit
Pepparrotssås till kött för helvete! Det finns ingen gräns för hur mycket pepparrot man kan riva i. Rinner inte tårarna så är det för lite i.
Ställer mig skeptisk till att baka dem i ugnen. Här visserligen aldrig testat, men kan tänka mig att de skulle ha kvar mycket av sin pikanta smak. Som tillbehör till något annat finns det nog risk att de tar över alltför mycket. Men jag kan ju ha fel.
Blir nyfiken om vad det är du har kommit över? Stora mängder pepparrot är ju knappst något man vanligtvis snubblar över bara sådär. :)
Pepparrotssås till kött för helvete! Det finns ingen gräns för hur mycket pepparrot man kan riva i. Rinner inte tårarna så är det för lite i.
Tro mig - det finns en gräns när det kan bli för mycket av det goda. Ligger någonstans runt en halv ungsplåt...
Gör egen pepparrotsvisp, passar till allt, även separat *drool*
Fast du får nog göra en jävla massa visp om du har så mycket pepparrot som det verkar.
slitenhet
2009-03-15, 22:21
Gädda är grymt svårt att äta, så otroligt mycket ben, utöver det smakar gammal trästock.
Som sagt soppa kan vara en bra idé.
Gädda är ingen höjdare, men det var bara ett exempel. Med torsk eller liknande fisk slipper man benig sunksmak.
AnderssoN
2009-03-15, 22:27
Ungsstekt falukorv med pepparrotssås, det är grejer det.
"komma över" och "mindre parti" får det att låta lite som att det en mörk kväll i Årsta föll av en pall papparrot från en lastbil.
Alltså jag är inte den som begick själva brottet, det hela är en harang av okunskap av grönsaker samt en brist på sunt förnuft som utrönat i ett överskott på pepparot, kanske en årskonsumtion för en mindre restaurant.
Alltså jag är inte den som begick själva brottet, det hela är en harang av okunskap av grönsaker samt en brist på sunt förnuft som utrönat i ett överskott på pepparot, kanske en årskonsumtion för en mindre restaurant.
Det här börjar utveckla sig till något mycket roligt som du måste berätta mer om =)
gorillan11
2009-03-16, 00:31
soppa, blir skit gott!
bear.flowertwig
2009-03-16, 00:41
Jag förstår.
Min "kompis" kapade en lastbil med pepparrot för att han (felaktigt) dragit slutsatsen av en studie publicerad på Pub Med att pepparrot har kraftigt anabola egenskaper. (Rätt svar är: Dill)
Woah! En pepparrotskräm och ha till någon vit fisk (gärna hälleflundra, men det är ju inte den billigaste fisken). *drool* Så sjukt gott! Har dock halvt ätit sönder mig på det efter att ha ätit det minst 4 ggr i veckan i 2 månader *popcorn*
Det här börjar utveckla sig till något mycket roligt som du måste berätta mer om =)
Alla historier ska inte berättas.
Jag förstår.
Min "kompis" kapade en lastbil med pepparrot för att han (felaktigt) dragit slutsatsen av en studie publicerad på Pub Med att pepparrot har kraftigt anabola egenskaper. (Rätt svar är: Dill)
Ibland räcker det med att gå ner på Konsum
Skala, skär i portionsbiitar, linda in varje bit i folie, frys in allt i plastpåse. När du sen ska använda den så river du den frusen. Pepparroten står sig minst ett år utan att förlora allt för mycket styrka.
Ett par kilo pepparrot senare så är du ganska less på att göra det och då kan du slänga det som blir över, det finns alltid mer pepparrot att få tag på.
För färsk pepparrot så strimla den fint och släng ner i en wook.
För fryst så gör aromsmör till grillat/stekt kött.
Du kan ju försöka "råka" få tag på lite renkött också så har du maten klar för ett år framåt :)
Åt snittar med hjortkött och pepparrot i helgen,funkade sig väldigt fint.
Pepparrots- och betsås (serveras till kött, t.ex. rostbiff):
(Ger ca 5 dl)
2,5 dl riven pepparrot (färsk eller inlagd i ättika)
2,5 dl kokta, skalade och rivna rödbetor
0,5 dl rödvinsvinäger smaksatt med en ört blandning, vitlök eller chilipeppar
1 tesked salt
1 tesked socker
Blanda alla ingredienserna i en skål (som inte reagerar med råvarorna). Smaka av och tillsätt eventuellt mer vinäger. Förvara blandningen i en skål med lock och kyl den i några timmar innan användningen.
Av receptet verkar det som att man kan man lägga in den; det kanske kan vara ett alternativ om man har ohemula mängder liggande.
Pepparrotskött på högrev tex, gissar på att recept finns i de flesta baskokböcker.
Titta så många bra och trevliga tips du får. Nu tycker jag att du skrider till verket och lagar något riktigt gott så kan vi komma hem till middag på dig. Lite mycket gnäll ifrån din sida just nu tycker jag.
-Englund
2009-03-16, 19:28
Självfallet ska du göra pepparrotssås av allt! Kan man ha till mycket, mums!
MyungChul
2009-03-16, 21:05
Gör pepparrotspickles på allting!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.