Visa fullständig version : Hjälp! Behöver det här sys?
Scratch89
2009-03-15, 16:21
Igår blev jag full som en apa och ramlade med en flaska i handen, som krossades och gjorde ett rätt så jobbigt sår i mitt finger. Det blödde rätt så mycket när det väl hände, men nu så här dagen efter så blöder det ingenting; det gör bara ont och ser läskigt ut.
Det jag undrar är om det behöver sys? Jag har full rörlighet och känsel i fingret, så ingenting är skadat, men såret sitter på det nedersta vecket (där fingret blir hand, så att säga) så det kanske tar ett tag att läka, särskilt när det har blivit något köttsåraktigt.
Jag frågar här först, dels för att akuten på en söndag tar tio timmar, och dels för att jag inte har råd att åka och betala för att bli sydd.
Följdfråga, iofs. Hur är det med gratis vård och ålder? Är det 18 eller 21? Jag bor i Göteborg.
Lite dåliga bilder, men man ser ändå hur det ser ut. Allt som är innanför den svarta "ringen" som bildats (syns bra på första bilden) är köttsår, och det känns som om det är hyfsat djupt.
http://i44.tinypic.com/5cefdh.jpg
http://i41.tinypic.com/awb7k0.jpg
Sjukvårdsrådgivningen, ffs. (Jag antar att de inte håller stängt på söndagar?)
Pyttesår som antagligen inte behöver sys.....avvakta en dag eller två och blir det inte värre så blåser vi faran över.
såg inte ut som ett så farligt sår på bilderna, tvätta o tejpa ihop ;)
Ring sjukvårdsupplysningen i Göteborg, då får du tala med en sköterska som kan rådgiva dig, förmodligen bättre än att fråga på Kolozzeum,
Göteborg, Södra och Mellersta Bohuslän 0771-703 150
Inte ett enda emoskämt :(
Det där behöver du bara tvätta rent och tejpa som sagt.
EDIT: där kom det :D
Scratch89
2009-03-15, 16:28
Sjukvårdsrådgivningen, ffs. (Jag antar att de inte håller stängt på söndagar?)
Ring sjukvårdsupplysningen i Göteborg, då får du tala med en sköterska som kan rådgiva dig, förmodligen bättre än att fråga på Kolozzeum,
Göteborg, Södra och Mellersta Bohuslän 0771-703 150
Ah, att jag inte tänkte på det. Jag tänkte inte ens på att det fanns; i SKövde fanns det bara akuten, vårdcentralen och en jourhavande, aggressiv sjuksköterska.
Tack för svaren!
Emo :d
Men för helvete.
Currenthill
2009-03-15, 16:29
Jag vill minnas att när jag själv råkat ut för liknande saker och pratat med läkaren så är det bara aktuellt att sy inom 6-8 timmar från att skadan inträffade.
Hur skall personen på rådgivningen veta hur såret ser ut?
von huff
2009-03-15, 16:34
rengör+muminplåster så är det bra:)
Andy.da.wohoo
2009-03-15, 16:35
Rengör + plåster låter som en bra idé tycker jag.
Scratch89
2009-03-15, 16:35
Hur skall personen på rådgivningen veta hur såret ser ut?
Jag kom precis att tänka på det, jag med.
Försent att sy, och jag tror inte de hade sytt även om du kom in med det direkt när det hände, håll det rent bara
Skulle du sytt så skulle du gjort det igår, nu är det för sent som någon tidigare sa, rengöring och plåster är nog det bästa :)
Emo :d
Var full....missade handleden.... :D
Seriöst ser det ut som ett jobbigt sår då jag kan tänka mig att du kommer att dra sönder det hela tiden.
Sparven från Minsk
2009-03-15, 17:00
Rengör, tejpa, snyggt ärr! :thumbup:
Scratch89
2009-03-15, 17:01
Hur tejpar man ett sår? Och följdfråga, hur tejpar man roten på ett finger? Det kommer ju bli mumiefering på halva handen innan det blir bra.
Scratch89
2009-03-15, 17:15
Jag kom precis på att jag har en blivande idrottslärare till granne. Är det något han borde kunna så är det att fixa sår och skador.
Råkade ut för något liknande:
Ett djupt skärsår på pekfingret.
Regör noga, dra ihop med ett bra plåster eller förband.
Fingrar är jobbiga, men försök att hålla stilla om det är djupt så det läker.
Sätt ev. på en skena på fingret så att det inte går att böja/sträcka ut.
Råkade ut för något liknande:
Ett djupt skärsår på pekfingret.
Regör noga, dra ihop med ett bra plåster eller förband.
Fingrar är jobbiga, men försök att hålla stilla om det är djupt så det läker.
Sätt ev. på en skena på fingret så att det inte går att böja/sträcka ut.
Akta er för raka stabiliseringar av fingrar, brosk kan bildas och så går de inte att använda sen. Går ganska snabbt. Bättre om det går att röra lite.
Ett annat tips är att köpa Desivon och rengöra med en gång per dag ungefär. Jag själv hade 2 sår som inte såg mycket till världen ut men när jag diskade så råkade jag köra in diskborste i det ena på fingret när såret var mjukt så det for åt helvete och blev jävligt dåligt, tog väldigt onödigt lång tid för det att läka.
Det andra var ett väldigt djupt skavsår som var på en av mina tår, det trodde jag skulle räcka med compeed men det skulle jag aldrig ha använt för det var alldeles för djupt. Så det tog också jätte onödigt lång tid att läka och blev jävligt äckligt..
Tips från en idiot! :D
grimfish
2009-03-15, 17:51
Det behöver inte sys. Däremot är det viktigt att se till att få bort allt glas. Tryck lämpligen med ett punktformigt föremål, t.ex. en pincett, mot fingret för att känna om allt är borta. Var noggrann med rengöring. Tejpa i första hand med kirurgtejp när du har rengjort.
Scratch89
2009-03-15, 17:51
Update!
Vi tog Compeed och satte över, så att såret drog ihop sig lite grann, och för att jag skulle tänka på att inte vickla för mycket med fingret. Sen tog vi läkartejp och virade runt, så att jag inte ska sitta och pilla, och för att det ska bli lite stabilare.
Han blev lite blek när jag visade såret. "Ah'men satan vad djupt!", och sen tyckte han att jag skulle åka in och sy, men det är ju för sent.
grimfish
2009-03-15, 17:56
Fingerskador läker i regel bäst osydda. Det är bara om de glipar mycket som det ibland kan bli aktuellt.
Scratch89
2009-03-15, 17:58
Fingerskador läker i regel bäst osydda. Det är bara om de glipar mycket som det ibland kan bli aktuellt.
Man kunde se rakt in i fingret. :D
grimfish
2009-03-15, 18:01
Du kan ju för säkerhets skull kontrollera att du har full känsel och kan böja och sträcka fingret normalt. Men det är sällan som man skär av en sena med en glasbit.
Scratch89
2009-03-15, 18:05
Du kan ju för säkerhets skull kontrollera att du har full känsel och kan böja och sträcka fingret normalt. Men det är sällan som man skär av en sena med en glasbit.
Känsel och rörlighet är det inga problem med, som jag skrev i första inlägget. Däremot tyckte min granne att det var konstigt att det inte gjorde särskilt ont, som när jag rörde fingret och såret glipade och höll på. Jag vet inte riktigt hur det funkar; troligtvis gjorde det satans ont i natt, men jag var inte tillräckligt sinnesnärvarande för att kunna analysera smärtan.
Kroppen borde väl på något sätt vara smart och dämpa smärtan när det gått ett tag.
Inte handskada men mina erfarenheter om att sy/inte sy
Jag har slått hål på huden i ansiktet två gånger. Första gången kom jag in för sent till läkaren och det blev till att tejpa. Det har jag fortfarande kvar ett fult ärr av. Andra gången var det ögonbrynet som sprack upp och det är knappt synbart idag.
Båda skråmorna var väldigt små jack men resultatet av läkningsprocessen blev mycket bättre på det sydda såret.
grimfish
2009-03-15, 18:13
Om glipan är större än ungefär 1 cm i avslappnat läge kan man ibland sy, men det förekommer inte på den delen av fingret.
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=218919&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
Tejpa igen sårkanterna. Svårt att se hur djupt det är men ett litet ärr där är väl ingen fara?
Äh, det där är bara ett köttsår. Plåster räcker
tntballe
2009-03-15, 18:48
Inget att besvära sjukvården med.
Ett annat tips är att köpa Desivon och rengöra med en gång per dag ungefär.
Utmärkt att blanda med Finlandia, dessutom!
Man kunde se rakt in i fingret. :D
Eek.
Men det blöder åtminstone inte längre? Bara du ser till att hålla det rent (stor yta att få bakterier i!), så kan du se hur det känns imorron.
Du lär bli varse om ett skönt bultande när du vaknar...
Scratch89
2009-03-15, 19:12
Eek.
Men det blöder åtminstone inte längre? Bara du ser till att hålla det rent (stor yta att få bakterier i!), så kan du se hur det känns imorron.
Du lär bli varse om ett skönt bultande när du vaknar...
Det blöder inte längre, nej. Jag tycker att bultandet borde ha infunnit sig redan, men jag var nog inte nykter imorse när jag vaknade, så det kanske blir en dags fördröjning. ;)
hoikka poika
2009-03-15, 19:38
En kompis till mig skar sig med en kniv över insidan av tre fingrar. När såret hade läkt ihop lyfte han något riktigt tungt, det slutade med att kirurger fick gräva efter fingersenor i armvecket på honom. Han hade tydligen skadat senorna och de klarade inte belastningen vid lyftet.
Kanske bäst att kolla upp?
Scratch89
2009-03-15, 20:00
En kompis till mig skar sig med en kniv över insidan av tre fingrar. När såret hade läkt ihop lyfte han något riktigt tungt, det slutade med att kirurger fick gräva efter fingersenor i armvecket på honom. Han hade tydligen skadat senorna och de klarade inte belastningen vid lyftet.
Kanske bäst att kolla upp?
Aj. *spy*
Vi får se hur det blir. Är det inte bättre på, säg, tisdag, så kollar jag upp det. Just nu gör det inte ont, utan är bara besvärligt att jag inte kan böja fingret om jag ska greppa saker. Tur att playstationkontrollen ser ut som den gör...
Håller tummarn! Vill inte höra att nåt tokfailar när du ska marklyfta sedan :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.