handdator

Visa fullständig version : Ska köpa villa (kanske), frågor..

Coldsmith
2009-03-15, 13:19
Hej hå, då jag och killen insåg att gymmet tar för mycket plats i min tvåa så har vi börjat klura på att köpa villa. Så länge vi får lägenheten såld (bostadsrätt, köpa någon?) så kommer vi att gå över till en villa med en hyffsad tomt.

Dock är inte gräsmattan lagd, bara grovplanerad. Någon här som sått gräsmatta? Vart sjutton får man tag i all jord man behöver? Och hyr man in en traktor för att fräsa upp/ner tomten eller kan man ordna det för hand? Och hur sjutton klappar man till marken sen så den blir lagom kompakt?

Sen kom vi in på gräsklippare, finns ju elgräsklippare nu, och det känner vi vore ett bra alternativ, förutsatt att de fungerar vettigt. Någon som har klippt med elgräsklippare? Med sladd och utan. Åsikter?

Mago
2009-03-15, 13:24
Jag skulle aldrig köpa gräsklippare med sladd i alla fall. VM i irritationsmoment.

Cilia
2009-03-15, 13:27
Jag har aldrig klipp med en gräsklippare med sladd men en kompis har gjort och hon körde över sladden sen funkade den inte mer.

Jag skulle nog köpa färdig gräsmatta och rulla ut iställer för att så men jag är en otålig själ. Jord kan du köpa hos lokala trädgårdsmästaren t ex.

MasterChief
2009-03-15, 13:57
Jag har kört många år med elgräsklippare. Funkar bra. Till och med när jag ägde en jättetomt i Tyresö Racksta pallade den trycket trots att jag inte klippte så ofta som jag borde. Jag gillar eldrivet faktiskt och slipper gärna tjafset med bensin. På landet har vi en bensindriven och den är stark, men är smutsig och jävlig.

MasterChief
2009-03-15, 13:58
För övrigt är det riktigt seriöst att köpa villa för att man ska få plats med gymmet. Och med linnanläggningen. Optitänkande!

MasterChief
2009-03-15, 14:22
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004141322_Administrators860/20041004141322_Administrators860.dbp.asp

hahavaffan
2009-03-15, 15:44
Gräs skall klippas av en Klippo med Briggs & Stratton-motor. Gärna en som är äldre än en själv :D

Menigar
2009-03-15, 15:46
På familjens landställe så har gräset såtts för hand, det är något i stil med 800-1000kvm gräsmatta. 2-4cm grojord och krattat för hand. Tog ungefär 1vecka för en krutgubbe.

Angående gräsklippare så skulle jag börja med el och se om det räcker för uppgiften, klipper man regelbundet och det är jämn och lättkörd mark så brukar elgräsklippare räcka till.

hahavaffan
2009-03-15, 15:48
Angående gräsmattan... kolla om du kan hitta nån som har billig rullgräsmatta. Jag hjälpte en polare att lägga ut sån, och bortsett från tistlarna som medföljde så blev det grymt bra och gick lätt som fan.

n1tro
2009-03-15, 16:14
flytta in i villan först alltså..se till så att den i alla fall är okej och att ni trivs, resten e småsaker

Coldsmith
2009-03-15, 17:26
flytta in i villan först alltså..se till så att den i alla fall är okej och att ni trivs, resten e småsaker

Lägga gräsmatta och måla om hela huset är väl inte småsaker direkt men.
Sen vill vi få det gjort så snart som möjligt efter inflytt. Tänker inte direkt gå och dra benen efter oss hela sommaren för att "känna" på huset.

Tack för alla svar! Får klura på gräsklippare. Enda frågetecknet kvar är väl hur man bultar till gräsmattan så den blir kompakt efter alla kubikmeter jord som ska på.

Denstillasittande
2009-03-15, 17:35
Ska du på med stora mängder jord så är de smidigaste är att lägga ut det med en maskin, tex kompaktlastare eller grävmaskin. För att behöver så stora mängder så kommer de sätta ojämnt om du kratta ut allt för hand. Om så gräsmattan själv är det rätt smidigt att ha en gräsvält att rulla över med så att det blir jämnare. Golfbanor och sådant bruka ha en sådan.

Hör efter bland anläggningsfirmor om jord de bruka ha upplag.

EnJoker
2009-03-15, 17:44
Själv kör jag med elgräsklippare och fördelarna jämfört med en bensinare är att den låter mindre, är ren, du slipper tankning och underhåll av motorn. Nackdelen är ju självklart sladden om du köper en sådan som du måste kasta runt med och sen får du räkna med att du råker köra över den någon gång. Men överlag gillar jag elgräsklipparen bättre, den blir inget direkt störningsmoment för grannarna heller.

14K
2009-03-15, 18:01
Alla rekommendera att du inte ska köpa gräsklippare med sladd..

Jag rekommenderar att ALDRIG köpa villa. För jävla dyrt o för jävla mycket o göra. bott i villa 10 år. aldrig mer. ALDRIG MER!

Litecore
2009-03-15, 18:10
Gräs skall klippas av en Klippo med Briggs & Stratton-motor. Gärna en som är äldre än en själv :D
päronen har en sån, riktig gammal gjutjärnshäck om jag får gissa.. men fortfarande kickass!
kan försöka övertala gubben att sälja om priset är rätt. hörde jag 10000 kr som startbud? :D

Toobbee
2009-03-15, 18:19
Jorden sjunker av sig själv, billigast är väl att beställa ett flak eller hur mkt jord det är ni ska ha sen köra ut det själv med skottkärra och kratta ut det direkt när det är som lösast, sen vänta några veckor så kommer ni se att det sjunker, kratta och raka till det då och då. Det är lite jobb men det är värt det, rätt kul fakstiskt. Sen kan man ju så gräs eller lägga färdigt (själv skulle jag lägga färdigt) det är lite dyrare men blir kanon. Gräsklippare beror ju helt på hur stor tomt och hur mkt ork man har men elklipp eller en självdragare är ju perfekt för en normalstor trädgård.

z_bumbi
2009-03-15, 18:23
Gräsmatta
En vält för att platta till gräsmattan kan man oftast låna/hyra där man köper grösfrön/rullar med gräsmatta (om man inte känner någon som har en) men jag föreslår att du sätter dig ner och antingen surfar på trädgårdskötsel eller går till ett bibliotek och lånar lite böcker. Det är mer än topplagret med jord som avgör hur bra en gräsmatta blir.

Jord
Kommuner/återvinningsföretag kan ha kompostjord och är den testad för tungmetaller så kan det vara ett bra köp, den kan leveras i stora "IKEA-kassar" som man sen själv öser ur, med lastbil direkt på flaket eller att man själv får hämta den.

Gräsklippare
Även om storleken på tomten inte är avgörande utan storleken på gräsmattorna så klarar en standard elgräsklippare inte riktigt av en normal tomt, typ 800-1000 kvadrat, i en klippning. Att ha dubbla batteripack eller ta det i två omgångar löser det problemet. Iofs är en handjjagare bra motion och de håller oftast betydligt längre.

hahavaffan
2009-03-15, 18:39
päronen har en sån, riktig gammal gjutjärnshäck om jag får gissa.. men fortfarande kickass!
kan försöka övertala gubben att sälja om priset är rätt. hörde jag 10000 kr som startbud? :DMin farsa har också en. Det är LÄTT hans käraste ägodel. Vi snackade om att köpa en ny till honom i födelsedagspresent, men han fick nys om det och satte stopp för planerna :D Den är helt sjuk. Står en hel vinter under ett plasttak utomhus. Sen på våren häller man på lite 95-oktan och drar i snöret två-tre gånger sen är aset igång. Den spyr förvisso svarta avgaser i tio minuter efter första starten, men sen går den som en klocka resten av sommaren. Så jävla bra motorer.

Pepparkakssmurfen
2009-03-15, 19:52
Köp en handjagare och få lite motion på köpet. Miljövänligt är det också!

http://www.viivilla.se/xdoc/articles/0000012536.jpg

Coldsmith
2009-03-15, 20:01
Köp en handjagare och få lite motion på köpet. Miljövänligt är det också!

http://www.viivilla.se/xdoc/articles/0000012536.jpg

Funderat på det faktiskt, men är orolig för att den kommer riva upp spår i gräsmattan till en början.

Jompan
2009-03-15, 20:08
Rotak 43 LI (http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/se/sv/rotak/anwendungen01.htm)

Denna skulle jag vilja ha. Två medföljande batterier gör att man inte behöver ha nån stopptid i prinicip. Efter halv uppladdningstiden är 80% av batteriet laddat. Man behöver heller aldrig ladda upp den fullt eller tänka på att ladda ut batteriet helt. Den har ingen självurladdning. Låter inte mycket heller enligt utsago. Så du kan klippa gräsmattan klockan 6 på morgonen utan att störa grannen ;)

Jag är i alla fall såld på den, funderar på att köpa den till mamsen när hon fyller år.

Coldsmith
2009-03-15, 20:21
Rotak 43 LI (http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/se/sv/rotak/anwendungen01.htm)

Denna skulle jag vilja ha. Två medföljande batterier gör att man inte behöver ha nån stopptid i prinicip. Efter halv uppladdningstiden är 80% av batteriet laddat. Man behöver heller aldrig ladda upp den fullt eller tänka på att ladda ut batteriet helt. Den har ingen självurladdning. Låter inte mycket heller enligt utsago. Så du kan klippa gräsmattan klockan 6 på morgonen utan att störa grannen ;)

Jag är i alla fall såld på den, funderar på att köpa den till mamsen när hon fyller år.

Dom rekommenderar den till tomter upp till 600kvadrat. Huset vi kikar på har 1000kvadrat.

Blir nog att så mattan själv tror jag, ett projektarbete minsann. Men sånt kan vara kul också!

Baskagge
2009-03-15, 21:50
Vi har haft en Rotak 43 LI sen förra sommaren och gräsmattan är runt 1000 kvardrat skulle jag tro. Den fungerar fint även om vi behöver ladda batteriet en gång. Kanske inte riktigt lämpad för en skogsträdgård med långt gräs dock.

Coldsmith
2009-03-15, 23:18
Fast nu när jag börjar efterforska om gräsmattor så är det visst cylinderklippare som är bäst. VIll ha en riktigt fin matta så.
Kan det verkligen göra sån stor skillnad?

Baskagge
2009-03-16, 00:45
Är du riktigt pedantisk köper du en vertikalskärare också. Cylindergräsklippare kräver att gräsmattan är relativt plan, men det blir finare klippning.

Denstillasittande
2009-03-16, 10:40
Det är jorden som gör största skillnaden hur mattan blir. Är kvaliten dålig just nu gräv en del av att så du garanterat få bra jord. Träd och skugga gillar inte gräsmattor eller. Är det dåligt från början gör knappast en vertikalklippare någon större skillnad.

Raschmus
2009-03-16, 14:30
Är inte speciellt insatt men har klippt gräs åt hyresfastigheter och min absolut favorit, utan tvekan, är en bensindriven klippo. Det finns säkert bättre varianter, men just klippo har jag varit sjukt nöjd med iallafall.