Visa fullständig version : Längre muskelfasciklar av excentrisk styrketräning.
King Grub
2009-03-13, 13:07
The aim was to determine whether eccentric strengthening changed the muscle architecture of human biceps femoris and consequently, knee range of motion. Twenty-two subjects were randomly assigned to control and experimental groups. The experimental group completed an eccentric strengthening programme for 8 weeks. Outcome measures included hamstring muscle strength (one repetition maximum), the passive knee extension test (PKE) (knee joint angle at which the onset of passive tension occurs), fascicle length (FL) and pennation angle (PA). One repetition maximum increased by 34% (P < 0.01), the PKE test revealed a 5% increase in joint range of motion (P = 0.01),0 FL increased by 34% (P = 0.01) and PA did not change (P = 0.38). This is the first report of an increase in FL in the biceps femoris following eccentric resistance training. In addition, the results might imply that this fascicle lengthening could lead to an increase in the range of motion of the knee. Clinical implications for rehabilitation and injury prevention are discussed.
Eur J Appl Physiol. 2009 Mar 7. Effects of eccentric strength training on biceps femoris muscle architecture and knee joint range of movement.
http://www.springerlink.com/content/23637441m7130v4v/fulltext.pdf
vad är muskelfasciklar för något?
King Grub
2009-03-13, 13:09
Klungor av muskelfibrer. Första gången man visat att dessa kan förlängas.
Riktigt intressant. Synd att jag inte kan läsa fulltexten :/
king grub ursäkta min okunnighet men bara för att vara säker; man kan alltså förlänga muskler och förbättra sin stretch och ROM i övningar? jag skulle vara jätte tacksam om du kunde förklara studien tydligare. tack
Excentrisk, är det när man pressar upp vikten i t.ex bänkpress eller när man håller emot på vägen ner?
/r3mp
kungconny
2009-03-13, 15:25
Excentrisk, är det när man pressar upp vikten i t.ex bänkpress eller när man håller emot på vägen ner?
/r3mp
det är när du bromsar vikten på vägen ner.
Arnold hade rätt hela tiden. Damn it!
Arnold hade rätt hela tiden. Damn it!
Gillade han excentrisk träning?
Gillade han excentrisk träning?
Som fan.
Som fan.
Det har jag helt missat.
creperiet
2009-03-13, 16:36
Innebar den excentriska träningen finnen (nordic hamstring) eller var det curls eller något annat?
Anders The Peak
2009-03-13, 21:29
Det är fiberlängden(jag förstår att det var det du menade) som menas och det har observerats i tidigare studier kring stretch-induced hypertrophy. Men det är bra att man har konstaterat det nu.
Så vad kan man säga att detta betyder i praktiken? Bra med excentrisk träning för att...? rehab?
Anders The Peak
2009-03-13, 22:15
Så vad kan man säga att detta betyder i praktiken? Bra med excentrisk träning för att...? rehab?
En vanlig behandlingsform inom rehabilitering.
BengtBurk
2009-03-13, 23:52
Skulle man även kunna köra det i förebyggande syfte?
Har det någon annan effekt på musklerna i sig?
Fredriiik
2009-03-14, 00:33
Skulle man även kunna köra det i förebyggande syfte?
Har det någon annan effekt på musklerna i sig?
excentrisk träning är förbannat bra!
Läs lite i Fetknoppens träningsdagbok å se va han säger om de hela, han sitter inne me en jäkla massa info om de :)
BengtBurk
2009-03-14, 14:37
excentrisk träning är förbannat bra!
Läs lite i Fetknoppens träningsdagbok å se va han säger om de hela, han sitter inne me en jäkla massa info om de :)
Det ska jag göra, tack för tipset!
Om någon annan känner att de sitter inne på information som jag skulle kunna tänkas vilja veta så fyll gärna på :)
Långa slanka muskler, here cometh I!
prOtotype
2009-06-04, 09:41
Långa slanka muskler, here cometh I!
Rätta mig om jag har fel, men detta är helt olika saker. Du kan inte förändra hur din genetik gör att dina muskler ser ut, detta påverkar längden på muskelfibrerna inuti musklerna och därmed ROM, inte muskelfästen och formerna.
Gammal tråd, men tror att skaparn är medveten om detta och behagade skämta.
Studien bevisar vad många av oss länge trott.
Att excentrisk träning är viktig för att bibehålla full ROM och allra viktigast, bibehålla längden i de muskler som annars vid förkortning kan ge en rad olika diffusa besvär med hållning t.ex mage och kors/ländrygg
Minns att jag hösten 2005 hade mycket problem med kors/ländrygg, problemet var en förkortning orsakad av mycket koncentrisk marklyftsträning med utebliven stretch på detta dessutom. Efter en tur hos kiropraktorn och lite löpturer med stretch på detta löste det sig
Kan spekulera länge ifall jag _ej_ fått problem ifall jag gjorde hyperextensions istället, alternativt stretchade efter marklyftspass
Studien bevisar vad många av oss länge trott.
Jaså?
Jag hade aldrig anat något sådant faktiskt.
Jag kan tycka att exempelvis eccentrisk träning med begränsad ROM (kvittar iofs om den är eccentrisk eller koncentrisk) ej borde leda till ökad FL. Inte för att jag vet hur övningsutförandet var i studien. Men skillnaden mellan eccentrisk och koncentrisk träning är ju den att i det ena fallet arbetar muskeln under förlängning och i det andra arbetar muskeln under förkortning. Plus att man är starkare i den eccentriska fasen. Det står inget om hur mycket muskeln stretchas i abstractet vilket rent spontant känns som det är det som borde påverka mest om något.
Så det här är nytt för åtminstone mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.