handdator

Visa fullständig version : Vikt problem!

Jeffreey
2009-03-12, 21:56
Hej jag lägger mitt första inlägg här på Kolozzeum.

Jag har lite problem med min vikt. Har spelat fotboll större delen av mitt liv och hade bra och tajt kropp. Anledningen till att jag slutade var en höftskada som gjorde att jag inte kunde fortsätta spela. Sen dess har kilona bara tryckt på.

Jag är 185cm lång och väger ungefär 85kg. Jag vet att det låter helt normalt men jag tycker att min mage är alldeles för stor. T.o.m mina gamla kompisar jag spelade fotboll ihop med tidigare att jag tagit på mig väldigt mkt vikt.

Tränar på gym i ett par månader nu och en vanlig träningsvecka ser ut såhär
Mån:Bröst/triceps o mage
Tis:Rygg/biceps
Onsdag: Spinning, mage
Torsdag:Axlar¨
Fre: Ben

Min stora fråga här nu är, har ni några tips på hur jag skulle kunna göra för att magen blir fastare och mer eller mindre platt. Jag är inte direkt ute efter en 6pack som de flesta utan vill ha en schysst vältränad platt mage.

Har märkt att jag gått upp med vikter när det gäller träningen men det har inte gett några synliga resultat. Självklart så förstår jag att det inte ska gå på någon vecka. Kom gärna med förslag.

mikaelj
2009-03-12, 22:06
Se till att äta rätt också.

"Träningen gör grammen; maten gör kilona"

Biffmeister!
2009-03-12, 22:08
Hej jag lägger mitt första inlägg här på Kolozzeum.

Jag har lite problem med min vikt. Har spelat fotboll större delen av mitt liv och hade bra och tajt kropp. Anledningen till att jag slutade var en höftskada som gjorde att jag inte kunde fortsätta spela. Sen dess har kilona bara tryckt på.

Jag är 185cm lång och väger ungefär 85kg. Jag vet att det låter helt normalt men jag tycker att min mage är alldeles för stor. T.o.m mina gamla kompisar jag spelade fotboll ihop med tidigare att jag tagit på mig väldigt mkt vikt.

Tränar på gym i ett par månader nu och en vanlig träningsvecka ser ut såhär
Mån:Bröst/triceps o mage
Tis:Rygg/biceps
Onsdag: Spinning, mage
Torsdag:Axlar¨
Fre: Ben

Min stora fråga här nu är, har ni några tips på hur jag skulle kunna göra för att magen blir fastare och mer eller mindre platt. Jag är inte direkt ute efter en 6pack som de flesta utan vill ha en schysst vältränad platt mage.

Har märkt att jag gått upp med vikter när det gäller träningen men det har inte gett några synliga resultat. Självklart så förstår jag att det inte ska gå på någon vecka. Kom gärna med förslag.

Välkommen till Kolozzeum, Jeffreey.

Jag har noterat ett problem som eventuellt kommer uppstå ifall att du fortsätter med det schemat du gör nu. Det är följande:
1. Du kommer bygga muskler under fettet (eftersom du har på tok för lite motionspass i ditt schema för att nå den mage du vill ha). Dessa muskler är svår att se då du har för mycket massa över musklerna.
2. Du har ingen vilodag - kroppen behöver en sådan här, oftast mitt i veckan för att kroppen ska återhämta sig och därigenom utveckla sig muskelmässigt.

Som jag uppfattar det är du ute efter en platt mage - detta får du inte genom att enbart köra "magpass" där du gör situps etcetera vilket jag antar att du gör. Faktum är att det bästa sättet att uppnå en slät mage är att motionera, tro det eller ej. Prioritera detta i första hand kombinerat med dina magpass, men som sagt - koncentrera dig primärt på att göra magen slät, senare när du gjort detta kan du (med en bra grund) bygga upp muskler som blir synliga.

Jeffreey
2009-03-12, 22:11

Jag försöker hålla det nyttigt. Men det jag inte förstår är kcal in/ut va är det för något? :/

Biffmeister!
2009-03-12, 22:15

Att äta rätt är lättare sagt än gjort men det ligger en sanning i det du säger.
Jeffreey, tänk på kosten kombinerat med mycket motion så kommer du ha en perfekt mage till beachen 09! :hbang:

ceejay
2009-03-12, 22:22
Jag försöker hålla det nyttigt. Men det jag inte förstår är kcal in/ut va är det för något? :/

Du har en grundförbrukning, som kanske ligger på 1700kcal, sen utför du aktiviteter under dan vilket kräver att du får i dig mer mat.

Om du totalt gör av med 3000kcal på en dag, måste du äta mindre för att gå ned i vikt och få en fastare mage. 2500kcal in ger -500 kcal

Billybilly
2009-03-12, 23:05

In, är antalet kalorier du stoppar i din mun - Ut, är de antal kalorier du förbrukar.

Så ligger din energiförbrukning på 2500 kcal en dag, och du äter för 3000 kcal så kommer du gå upp i vikt, oavsett nyttig mat eller inte.

Det kan jämföras med utgifter och inkomster i ekonomin, fast tvärtom.
Du ska ha mer inkomster än utgifter, gällande pengar.
När vi pratar kalorier är det tvärtom, ut med mer än vad som kommer in, kort sagt.

Jeffreey
2009-03-13, 08:44
In, är antalet kalorier du stoppar i din mun - Ut, är de antal kalorier du förbrukar.

Så ligger din energiförbrukning på 2500 kcal en dag, och du äter för 3000 kcal så kommer du gå upp i vikt, oavsett nyttig mat eller inte.

Det kan jämföras med utgifter och inkomster i ekonomin, fast tvärtom.
Du ska ha mer inkomster än utgifter, gällande pengar.
När vi pratar kalorier är det tvärtom, ut med mer än vad som kommer in, kort sagt.

Tack så mycket nu börjar jag få en susning om hur det fungerar. så jag menar va jag hört är en pizza 2500kcal och det är ju en hel dags intagning isf. menar du då att 'om' jag skulle äta pizza varje dag och inget annat och bränner 3000kcal så skulle jag ändå gå ner i vikt ?

Flexipop
2009-03-13, 09:22
En pizza är väl snarare 1000 - 1500 kcal.
Om du äter för 2500kcal och bränner 3000kcal så går du garanterat ner i vikt ja. Även om du nog får ligga i rätt bra för att bränna 3000 kcal. Springa 4 timmar om dan allt vad du orkar typ.

Loos_
2009-03-13, 09:27
Tack så mycket nu börjar jag få en susning om hur det fungerar. så jag menar va jag hört är en pizza 2500kcal och det är ju en hel dags intagning isf. menar du då att 'om' jag skulle äta pizza varje dag och inget annat och bränner 3000kcal så skulle jag ändå gå ner i vikt ?

Alltså att räkna kcal är bra. Men det finns andra saker som man också skall ta hänsyn till tycker jag, även om många anser att kcal ut/in är det ända man behöver fundera på och att man sen kan äta vilken skit som helst.
Jag tycker att en blandning av hur mycket kcal man får i sig med vad det är för typ utav kcal man äter är bäst. Jag menar, att äta 2500kcal rån vitt bröd känns inte som lika effektivt ur viknedgågssynpunkt som 2500 från kyckling, kvarg och keso tex. För att inte tala om hur jävla dåligt man lär må.

Långsamma kolisar, mycket protein och en del fett. Men glöm inte heller att ligga på kcal-. Då kommer då se bra ut till sommaren!

Billybilly
2009-03-13, 16:14

Ja, det skulle man kunna säga, mer eller mindre.
Men inte rekommenderat att inta sitt dagsintag av energi från en pizza varje dag.

Är ut större än in, så går du ner, och likadant tvärtom, oavsett vad du äter.
Men genom att träna och "äta rätt" kan du bidra till att muskelnedbrytning minskar och du känner dig mätt längre och två hundra andra småfaktorer som är viktiga.

Har du läst deffguiden?

Jeffreey
2009-03-13, 18:03
Ja, det skulle man kunna säga, mer eller mindre.
Men inte rekommenderat att inta sitt dagsintag av energi från en pizza varje dag.

Är ut större än in, så går du ner, och likadant tvärtom, oavsett vad du äter.
Men genom att träna och "äta rätt" kan du bidra till att muskelnedbrytning minskar och du känner dig mätt längre och två hundra andra småfaktorer som är viktiga.

Har du läst deffguiden?

Ska läsa den. tack för alla tips. :thumbup:

Nick14
2009-03-13, 20:32
När du bygger muskler så måste du ligga på Kcal Överskott och för att få mindre fett Kcal underskott

Billybilly
2009-03-13, 22:57
Ska läsa den. tack för alla tips. :thumbup:

Att få en fastare mage är lättare sagt än gjort.

Har du redan fett på magen och du vill få den mer "slimmad", så blir den ju inte det bara för att man gör 500 situps om dagen. Magen bör tränas från olika håll och vinklar, fler övningar, vikter m.m.
Och man får inte fram "sexpacket" för att man tränar den 100 gånger om dagen när man har ett lager fett som täcker den.

För att få fram den magen du strävar efter krävs att kroppen gör sig av med fett, och det ådstakommer du genom att förbruka mer kalorier än vad du äter.
Här har du en guide som är väldigt bra, angående fettminskning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag tror ju mer på allsidig träning, styrka kombinerat med kondition, en kost som du mår bra av och träning som du tycker om.
Huvudsaken med träning är att du tycker om den, och att du mår bra, att man sedan ser bättre ut vältränad är bara ett plus.