AlexanderM
2009-03-12, 19:13
Hej!
Är ny på forumet, så hej alla! Undrade om jag kunde titta in för att få lite assistans med min träning.
Har tränat tidigare.. men var tvungen att lägga av efter ett halvår, eftersom jag fick problem med ryggen. Nu är det "åtgärdat", och jag är tillbaka igen, 3 år senare.
Har nu tränat igen i ungefär 6 månader, tränar 3 dagar i veckan, och till största delen går det bra. Men har kört fast när det gäller bröstmusklerna, och behöver tips.
Detta är hur jag tränar:
(brukar normalt sett vila 30 sekunder mellan varje set, och siktar på 3x10)
Måndag:
Rygg/Biceps
-Latsdrag till bröstet 3x10
-Skivstångcurl 3x10
-Hantelcurl 3x10 (alternerar varannan + paus, så längre paus här)
-Hantelrodd
-Skivstångcurl (igen, lägre vikter)
-Underarmscurl med stång 3x10
Torsdag:
Bröst/Axlar/Triceps
-Bänkpress 3x10
-Flies i maskin 3x10
-Axelpress med hantel 3x10
-Baksida axel i Cable 3x10
-Pushdowns 3x10
-Hantelpress 3x10
-Triceps i maskin 3x10
Lördag:
Ben/Mage
Knäböj 3x10
Benspark 3x10
Leg Curl 3x10
Crunches 3x10
Problemet verkar vara att bröstmusklerna inte får träning nog (min gissning) eftersom jag inte känner mig särskilt trött i dem efteråt, och ej brukar få så mycket träningsvärk. Har försökt lägga till mer övningar, men kroknar alltid i Triceps före, så har t. ex. inte möjlighet att göra mer bänk i slutet av passet när bröstmusklerna vilat upp sig, eftersom jag är för trött i triceps.
Det är också så att jag sällan klarar 3x10 i Bänk. Ser snarare ut kanske: 10/6/3 eller liknande.
Mina egna idéer är:
-Längre vilopaus då jag kör bänk. Kanske kan göra att jag klarar mer reps och får tyngre träning?
-Lägga om träningen till fyra dagar, där jag tränar axlar bröst en dag och triceps för sig.
-Flytta triceps till en av de andra dagarna.
-Arrangera om schemat helt (på något sätt).
Blev ett ganska långt första inlägg detta. Tacksam om jag kunde få lite input, då jag är något av en nybörjare på detta!
/Alex
Är ny på forumet, så hej alla! Undrade om jag kunde titta in för att få lite assistans med min träning.
Har tränat tidigare.. men var tvungen att lägga av efter ett halvår, eftersom jag fick problem med ryggen. Nu är det "åtgärdat", och jag är tillbaka igen, 3 år senare.
Har nu tränat igen i ungefär 6 månader, tränar 3 dagar i veckan, och till största delen går det bra. Men har kört fast när det gäller bröstmusklerna, och behöver tips.
Detta är hur jag tränar:
(brukar normalt sett vila 30 sekunder mellan varje set, och siktar på 3x10)
Måndag:
Rygg/Biceps
-Latsdrag till bröstet 3x10
-Skivstångcurl 3x10
-Hantelcurl 3x10 (alternerar varannan + paus, så längre paus här)
-Hantelrodd
-Skivstångcurl (igen, lägre vikter)
-Underarmscurl med stång 3x10
Torsdag:
Bröst/Axlar/Triceps
-Bänkpress 3x10
-Flies i maskin 3x10
-Axelpress med hantel 3x10
-Baksida axel i Cable 3x10
-Pushdowns 3x10
-Hantelpress 3x10
-Triceps i maskin 3x10
Lördag:
Ben/Mage
Knäböj 3x10
Benspark 3x10
Leg Curl 3x10
Crunches 3x10
Problemet verkar vara att bröstmusklerna inte får träning nog (min gissning) eftersom jag inte känner mig särskilt trött i dem efteråt, och ej brukar få så mycket träningsvärk. Har försökt lägga till mer övningar, men kroknar alltid i Triceps före, så har t. ex. inte möjlighet att göra mer bänk i slutet av passet när bröstmusklerna vilat upp sig, eftersom jag är för trött i triceps.
Det är också så att jag sällan klarar 3x10 i Bänk. Ser snarare ut kanske: 10/6/3 eller liknande.
Mina egna idéer är:
-Längre vilopaus då jag kör bänk. Kanske kan göra att jag klarar mer reps och får tyngre träning?
-Lägga om träningen till fyra dagar, där jag tränar axlar bröst en dag och triceps för sig.
-Flytta triceps till en av de andra dagarna.
-Arrangera om schemat helt (på något sätt).
Blev ett ganska långt första inlägg detta. Tacksam om jag kunde få lite input, då jag är något av en nybörjare på detta!
/Alex