Visa fullständig version : PPM-fonder?
Någonstans känns det som om det är dags att ta tag i PPM-fondsparandet. Därför tänkte jag höra med er vad ni har för fonder och varför ni valt just dessa?
Har ni några allmänna tips och råd så är det bara att skriva ner dem med :)
jag har PPM-Förvaltning, dvs min bank sköter den biten åt mig =)
/A
pragmatist
2009-03-12, 17:06
Jag kör bara olika tillväxtmarknadsfonder eftersom det är ett så långsiktigt sparande och jag inbillar mig att det trots allt ger bäst avkastning i ett längre tidsperspektiv. Har inte varit så kul det senaste året i och för sig, men det kan man ju säga om betydligt försiktigare fondval också.
Jag skulle inte rekommendera PPM förvaltning av någon bank. De har misslyckats rejält. Nackdelen är också att de enbart väljer sina egna fonder från PPM systemet och använder inte alla (mellan 700-800 fonder). De tjänar alltså pengar oavsett om du gör det eller inte eftersom de får förvaltningsavgiften också.
Twoship är ett företag som har enormt bra resultat av PPM förvaltning, advisor likaså. Av de större företagen är det nog enbart solidar med deras medelrisk portfölj som gått bra. Detta är baserat på statistik från start alltså.
Jag repeterar, håll dig borta från bankerna deras resultat är skit.
Personligen valde jag precis AMF Sverige fonden och la in allting där. Efter att ha legat i medicin fonder ett bra tag.
Jag skulle inte rekommendera PPM förvaltning av någon bank. De har misslyckats rejält. Nackdelen är också att de enbart väljer sina egna fonder från PPM systemet och använder inte alla (mellan 700-800 fonder). De tjänar alltså pengar oavsett om du gör det eller inte eftersom de får förvaltningsavgiften också.
Twoship är ett företag som har enormt bra resultat av PPM förvaltning, advisor likaså. Av de större företagen är det nog enbart solidar med deras medelrisk portfölj som gått bra. Detta är baserat på statistik från start alltså.
Jag repeterar, håll dig borta från bankerna deras resultat är skit.
Personligen valde jag precis AMF Sverige fonden och la in allting där. Efter att ha legat i medicin fonder ett bra tag.
Att alla banker endast väljer sina egna fonder stämmer inte men det låter som att du vet vad du talar om. Att resultatet är skit kan man väl också diskutera. Jämfört med vad ? Du jämför väl inte en medelriskportfölj med en högriskportfölj och förväntar dig att få fram något relevant ur det ?
/A
Att alla banker endast väljer sina egna fonder stämmer inte men det låter som att du vet vad du talar om. Att resultatet är skit kan man väl också diskutera. Jämfört med vad ? Du jämför väl inte en medelriskportfölj med en högriskportfölj och förväntar dig att få fram något relevant ur det ?
/A
Jämfört alla portföljer som vissa banker har sedan start 2000. Jag tror att det bara är Swedbank som har förvaltning medan resterande har portföljer du själv kan välja att ändra till, där "bankmannen" kan hjälpa dig. Vad jag har sett har ingen ppm portfölj av alla de banker jag gått igenom gått plus sedan start. Vissa är nere på -45%, vilket är helt galet. Sämst har jag för mig är SEB.
Tja, med tanke på att jag har suttit och sålt PPM-förvaltningstjänster för ett par olika företag så är jag rätt insatt...
Dav0d har helt rätt, banker ska man generellt undvika. Kan det vara så att Dav0d också har är pysslat med detta proffessionellt? =)
Som jag ser det finns det tre vägar att gå:
1. Man placerar själv, med eller utan rådgivning. Detta bör man endast göra om man är beredd att vara inne ca en gång i månaden och ändra om bland fonderna om det behövs.
2. Man låter ett företag göra en aktiv förvaltning. Det innebär att företaget byter fonder åt kunden. Det är viktigt att kontrollera så att företaget inte är kopplat till några PPM-fonder, är det det så kan de placera pengarna i sina egna fonder vilket inte kunden tjänar ett skit på. Det är som sagt därför bankerna kan vara dåliga val. Detta är ett bra val om man har relativt mycket pengar i sitt PPM-konto (vilket man har om man jobbat heltid de senaste 10 åren, då brukar det handla om runt 50 000). Skälet är vissa av företagen presterar rätt bra, men de tar alla ut en fast avgift. Jag vill bestämt avråda från ett företag som heter Monetar, de är skit men har bra marknadsföring. Twoship har historiskt sett varit absolut bäst, men de var länge bara en blogg, det handlade alltså inte om aktiv förvaltning. Bloggar är lite som apor, oändligt många av dem producerar till slut något riktigt bra, det säger inget om den enskilda apans skicklighet. Det finns ett tiotal företag som gör det här någon större nivå, man får googla på aktiv ppmförvaltning och kolla runt lite.
3. Man skiter i hela grejen och låter pengarna skötas av 7e AP-fonden. Knappast ett bra alternativ, men kan vara bättre än att vara helt okunnig och bara chansa. 7e AP-fonden ligger oftast väldigt nära det genomsnittliga PPM-kontot, och som jag förstått är det precis så det är tänkt att vara.
Jag tror att alternativ 2 är bäst för de allra flesta, men det snackas ofta skit om företagen som gör det. Visst, det kan anses som ett oschysst sätt att tjäna pengar på, men det beror ju snarare på att hela PPM-grejen inte var en så bra ide. Folk är inte tillräckligt intresserade för att det ska funka.
Själv har inte jobbat tillräckligt för att det ska vara några pengar att tala om, jag har därför lagt allt i en fond med så mycket risk som jag kunde hitta.
Denstillasittande
2009-03-12, 21:59
Började med PPM fonderna. Men när jag började läsa aktivt och sätta mig in i att har jag inte hittat ett gott ord om dessa PPM fonder. Det verka i princip enbart vara banken som tjänar på att.
Nu har jag satt de i högrisk fonder i tillväxtländer.
Jämfört alla portföljer som vissa banker har sedan start 2000. Jag tror att det bara är Swedbank som har förvaltning medan resterande har portföljer du själv kan välja att ändra till, där "bankmannen" kan hjälpa dig. Vad jag har sett har ingen ppm portfölj av alla de banker jag gått igenom gått plus sedan start. Vissa är nere på -45%, vilket är helt galet. Sämst har jag för mig är SEB.
Kan mkt väl stämma. Har själv Swedbanks förvaltning som pågått i ca 1 år och där rullar förvaltningen på bra. 1 år är som sagt en alldeles för kort mätperiod för att man ska kunna utläsa något vettigt av detta men jämfört med premiesparfonden så har förvaltningen gått bra. Sen är förvaltningen fri tills det år då man fyller 31 vilket är en bra chans till att utvärdera tjänsten.
/A
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.