handdator

Visa fullständig version : Rökare bland oss icke-rökare

Demoneyes
2009-03-12, 09:16
Fler än jag som kan få en hel dag förstörd för att någon tänder en cigg mitt i kön till bussen osv?

Snälla rökare kan ni inte skänka en tanke till oss som inte röker och bara ta ett steg ifrån smeten av folk när ni ska röka?

Det är en del som har fattat att alla inte vill dra i sig de gaser ni drar i er och tar ett steg ifrån mängden, men det finns fortfarande alldeles för många som säkert inte ens tänker på att det finns folk med astma, folk i dess närhet som kanske just har gått bort pga rökning osv.

Jag vädja till er att gör ert yttersta för att inte råka er rök komma på oss som inte uppskattar den.

Tack/ Demon

KlopFer
2009-03-12, 09:21
Rökare vs icke-rökare

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108114&highlight=r%F6kare

Demoneyes
2009-03-12, 09:28
Denna tråd är inte en "bidra till lösningen till problemet-tråd" utan en vädjan till rökare där ute att bara tänka lite på oss andra.

Scratch89
2009-03-12, 10:39
Jag tycker också att folk kan visa lite mer hänsyn, men det gäller inte bara rökning utan allt från bilister som kör som galningar, till barnvagnsmarodörer som tror att de äger trottoarer och bussar och går fyra i bredd.

Shakemynuts
2009-03-12, 11:05
Har också astma och det är ett jäkla problem ute. Räcker att gå förbi nån som röker så får jag problem.

(Edit: Dessa 2 har då inte med varann att göra, jag går inte och säger åt folk som går förbi mig att släcka sina cigaretter. :D )

Är riktigt tråkigt när folk inte visar hänsyn. Måste be dom släcka ciggen annars blir det allvarligt och det är inte alltför många som förstår det. Försöker bara vara väldigt lugn i rösten och visa att jag inte menar något illa eller så när jag ber personen släcka den. Brukar fungera, men ibland är det ju idioter. Speciellt när jag går och ser på fotboll på Söderstadion på sommarna, alltid nån jävel som ska röka.

Minns ett tillfälle just på en fotbollsmatch, en kille framför mig tänder en cigg, jag knackar han på axeln och ber honom släcka den för att 1. Det är rökförbud, 2. Det finns massor av barn där och 3. Jag är allergisk.
Med dom 3 anledningarna, stirrar han på mig, säger inte ett ord och vänder sig om och fortsätter röka.
Hans kompis säger då: Seriöst, släck ciggen.

Mer sympati i allmänhet tack.

lectris
2009-03-12, 11:50
Finns många beteenden man kan störa sig på ute bland folk...

De som stannar mitt i gatan och blockerar gångvägen för andra, spottar ut snus vart som helst, slänger godispapper och annat överallt, osv osv osv

iNCREDiBLE
2009-03-12, 11:56
Finns många beteenden man kan störa sig på ute bland folk...

De som stannar mitt i gatan och blockerar gångvägen för andra, spottar ut snus vart som helst, slänger godispapper och annat överallt, osv osv osv

I de situationerna du räknar upp kan man välja hur man ska reagera. Men en astmatiker har inte det privilegiet. Luftrören reagerar på röken oavsett.

lectris
2009-03-12, 12:03
I de situationerna du räknar upp kan man välja hur man ska reagera. Men en astmatiker har inte det privilegiet. Luftrören reagerar på röken oavsett.

Absolut, sa inget annat heller :)

Clarkolofsson
2009-03-12, 12:13
Ni som har astma har väl nån medicin. Använd den vettja.

coxie
2009-03-12, 12:32
Jag själv röker inte, men så länge som det inte är rökförbud tycker jag att man ska ha rätt att röka. Att vara riktigt jävla röksugen är nog lika jobbigt som att behöva ta sin astmamedicin.

Greg
2009-03-12, 12:33
Jag tycker också att folk kan visa lite mer hänsyn, men det gäller inte bara rökning utan allt från bilister som kör som galningar, till barnvagnsmarodörer som tror att de äger trottoarer och bussar och går fyra i bredd.

Väldigt bra sagt.

Speciellt det med barnvagnarna.

ryssen
2009-03-12, 12:34
icke rökare är ett av dom mest gnälligaste och grinigaste mäniskorna nuförtiden.
hjälp jag känner röklukt jag kommer dö i passiv rökning nu.5timmar senare drar vi i oss en kvarte brännevin och några öl och blåser hjärncellerna för gott.

annat var det föritiden.

hultman
2009-03-12, 13:12
Oj, lite rök i närheten... Visst kan det väl vara omysigt om folk röker i en bil under en längre färd, men annars skiter jag rätt fullständigt i det.

14K
2009-03-12, 13:24
Tror inte alla går runt o hatar massa som röker men försök förstå de med astma, de har det inte lätt. Lätt och säga "klaga hit o dit" när ni inte vet hur de känner sig.

mangs
2009-03-12, 13:30
Folk överhuvudtaget som går i sin egen lilla värld och inte tänker på att andra inte uppskattar deras rök- eller svettlukt, deras barnvagnar och fan och hans moster borde tänka lite mer på andra som vistas ute i allmänheten. Nu tycjer jag iofs villkoren för rökare har försämrats väsentligt sedan rökförbud på uteställen och på arbetsplatser men det skadar ändå inte att ta hänsyn.

Jag stör mig däremot på folk som går långsamt och ställer kundvagnar och barnvagnar till höger och vänster utan ansats till att flytta dessa när någon vill förbi. Jag tycker mig se ett mönster i det hela att dessa personer antingen är äldre, kommer från inte så befolkade delar av landet eller bara rent allmänt är för upptagna med sitt för att ägna en tanke åt sina medmänniskor.

shut teh face
2009-03-12, 13:33
Ni har alla bra förslag men det värsta är folk med hundar som står och täcker hela gatan me sina koppel. Sen

Trance
2009-03-12, 13:35
icke rökare är ett av dom mest gnälligaste och grinigaste mäniskorna nuförtiden.
hjälp jag känner röklukt jag kommer dö i passiv rökning nu.5timmar senare drar vi i oss en kvarte brännevin och några öl och blåser hjärncellerna för gott.

annat var det föritiden.

Oj, lite rök i närheten... Visst kan det väl vara omysigt om folk röker i en bil under en längre färd, men annars skiter jag rätt fullständigt i det.

Jag tror ni inte vet var astma är. Här kan ni läsa mer om ni vill:

http://en.wikipedia.org/wiki/Asthma

Den är tyvärr på engelska. Men om ni vill så kan ni gå in på sökmotorn google.se och söka bara på svenska sidor. Där hittar ni säkert mer information.

Lycka till!

David_Utd
2009-03-12, 13:36
Som rökare brukar jag ta hänsyn till att blåsa ut röken åt ett håll där det inte finns andra människor.
Om det däremot kommer någon med barnvagn så släcker jag den minst 4 meter innan vi möts, något av en tvångs tanke jag har att inte röka i närheten av barnvagnar.

Greg
2009-03-12, 13:37
Ni har alla bra förslag men det värsta är folk med hundar som står och täcker hela gatan me sina koppel. Sen

Eller folk som går på rad på en smal gata.

FFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

coxie
2009-03-12, 13:38

FFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Så man ska gå i bredd på en smal gata?

Demoneyes
2009-03-12, 13:39
Självklart ska man absolut inte röka nära barnvagnar men det är ändå lustigt hur folk reagerar på rökning nära småbarn. Det är väl precis samma gifter vi som inte ligger i vagnen/är 5 år drar i oss eller?

Sluta skriva att vi som icke-rökare bara är gnälliga.
Det är ju inte så konstigt att man inte vill ha i sig gifter i form av rök om man nu inte valt det.

Är det så svårt att acceptera att folk med astma/barn/folk som ogillar röken allmänt inte vill ha den i sig?

Va en bättre medmänniska och ta några steg ifrån folk utan cigg i hand!

David_Utd
2009-03-12, 13:41
Självklart ska man absolut inte röka nära barnvagnar men det är ändå lustigt hur folk reagerar på rökning nära småbarn. Det är väl precis samma gifter vi som inte ligger i vagnen/är 5 år drar i oss eller?

Självklart röker jag inte i närheten av barn heller glömde tillägga detta.

Nitrometan
2009-03-12, 13:42
Ja, tänk om de hade kunnat gå i bredd istället. *grr*

Edit: Så man ska gå i bredd på en smal gata?
Tvåa...

Greg
2009-03-12, 13:52
Så man ska gå i bredd på en smal gata?

Ja, tänk om de hade kunnat gå i bredd istället. *grr*

Edit:
Tvåa...

Oj. Menade självklart bredd.

Tur att vi har komiker här som kan rätta mig.

Tack så mycket.

Tolkia
2009-03-12, 13:56
Har också astma och det är ett jäkla problem ute. Räcker att gå förbi nån som röker så får jag problem.

Är riktigt tråkigt när folk inte visar hänsyn. Måste be dom släcka ciggen annars blir det allvarligt och det är inte alltför många som förstår det.
Det här är en sak jag tycker är svår att förstå. Jag menar, om en person ber en släcka cigarretten p.g.a. att vederbörande har astma, hur kan det alls vara en fråga vad man skall göra? Jag råkar iofs inte ut för det, eftersom jag inte röker, däremot händer det att folk ber mig flytta på mig/byta bussäte etc. för att jag har hundhår på mig eller för att de besväras av parfym, hårspray etc. Det enda hyfsade i det läget är att göra som de ber, att börja argumentera om att "jamen jag har så lite parfym på mig etc. etc." är enbart fånigt (barnsligt). Det är inte som att de väljer att få besvär för att reta mig.

Shakemynuts
2009-03-12, 14:06

Är du allvarlig eller?

saab900
2009-03-12, 14:17
Det här är en sak jag tycker är svår att förstå. Jag menar, om en person ber en släcka cigarretten p.g.a. att vederbörande har astma, hur kan det alls vara en fråga vad man skall göra? Jag råkar iofs inte ut för det, eftersom jag inte röker, däremot händer det att folk ber mig flytta på mig/byta bussäte etc. för att jag har hundhår på mig eller för att de besväras av parfym, hårspray etc. Det enda hyfsade i det läget är att göra som de ber, att börja argumentera om att "jamen jag har så lite parfym på mig etc. etc." är enbart fånigt (barnsligt). Det är inte som att de väljer att få besvär för att reta mig.

+1

Typisk svensk som jag är tycker jag också det är fruktansvärt jobbigt att be någon släcka en cigarett, det ska mycket till innan jag besvärar någon så mycket att jag ber honom/henne att göra det. Sköt dig själv/skit i vad andra gör-mentaliteten sitter djupt rotad. Jag antar att de flesta inte ber någon släcka ciggen bara för att göra livet surt för den stackars rökaren, utan för att det är så besvärande att det överväger det stora hoppet mellan att irriteras över något, och att faktiskt be någon annan människa att visa hänsyn.

martikainen
2009-03-12, 16:20

Till dig och övriga personer som inte verkar ha mer hjärnkapacitet än killarna som går på fotboll för att slåss:

är ni totalt blåsta i huvudet?

Du tror att astma är ungefär som ett blödande sår? Sätt på ett plåster så är problemet löst?
Eller att ta av sig skon och plocka ur den där lilla irriterande stenen?

Skaffa lite kunskaper, jag hade barnastma och har fått astmanfall mer gånger än jag kan räkna tack vare rökare som konstant envisas med att tända cigaretter i bussköer, minutenköer, fotbollsmatcher, utomhuskonserter osv.
Det är fan inte bara att ta sin pulmicort/bricanyl, det lindrar men stoppar inte på något sätt ett anfall.

Skaffa lite respekt!!

*grr27*

stridis
2009-03-12, 16:38
Jag stör mig däremot på folk som går långsamt och ställer kundvagnar och barnvagnar till höger och vänster utan ansats till att flytta dessa när någon vill förbi. Jag tycker mig se ett mönster i det hela att dessa personer antingen är äldre, kommer från inte så befolkade delar av landet eller bara rent allmänt är för upptagna med sitt för att ägna en tanke åt sina medmänniskor.

Min morsa gillar att gå med kundvagn när hon shoppar och då skippar hon rullatorn(hon kommer från obygd ursprungligen) och hon har mycket väl schå att inte gå på hala fläckar o dyl utan anse sig utöver det behöva tänka på raska ynglingar som mycket väl kan gå krok utan problem. Ditt problem är?

BigSpawn
2009-03-12, 16:42
hehe, kul att min tråd kom upp länkad:P

Tror inte att en del(rökare) förstår hur svårt det kan vara att undgå att få i sig röken de släpper ut. Jag har astma men inte såpass att jag får anfall av röken från en cigg, men kan tänka mig att de som har sån astma inte har det lätt inne i stan.
har tänkt på det ibland jag springer iväg till affären på lunchen, att ibland så får man i sig mer cigarettrök än friskluft på den lilla korta vägen man går(förutom alla härliga avgaser).

Inte lätt att undgå röken då det dels är folk som går framför som röker, folk som står och väntar på buss/annat, och folk man möter.

Ända rätta vore att införa rökförbud överallt med feta böter och endast tillåta rökning inom vissa rutor;)

coxie
2009-03-12, 16:48
Ända rätta vore att införa rökförbud överallt med feta böter och endast tillåta rökning inom vissa rutor;)

Eller så skiter vi i folk med astma.

MichiPich
2009-03-12, 17:01
Eller så skiter vi i folk med astma.

Dö i kol.

Patrick Bateman
2009-03-12, 17:02
Eh ?

coxie
2009-03-12, 17:06
Dö i kol.

Då jag inte röker blir det nog rätt svårt.

Kaew
2009-03-12, 17:21
ni som har astma har väl nån medicin. Använd den vettja.

+1

Exhale_
2009-03-12, 17:30
Fler än jag som kan få en hel dag förstörd för att någon tänder en cigg mitt i kön till bussen osv?

Har du astma? Annars ser jag inte hur din dag kan bli förstörd av att någon röker i busskön..

jaaaaag
2009-03-12, 17:41
Okej det förstör inte hela min dag men jag hatar när folk tänder en cigg i närheten av mej. Hur kan man vara så korkad att man börjar röka från början.. och om ni nu måste, så tvinga inte andra människor att andas in skitet.

Bra tråd!!

Dan S
2009-03-12, 18:02
Folk överdriver, men ser jag en person som tänder en cigarett nära en folksamling, med flit alltså. Och röken åker rakt på dom, vad fan? Det är samma sak som om jag går och rapar på någon i princip. Lika vedervärdigt och det gör en pissed off till tusen att se det. Brist på respekt, hänsyn och allt vad det innebär att ge fan att störa andra helt oprovocerat. Personligen vill jag ha total förbud på cigaretter, det ger inget bra i slutändan. Och jag hatar folk som röker bland folk, även om min åsikt inte räknas. Jag funderar på att gå och rapa på folk som röker och andas på dom.

Visa hänsyn, jag har inte astma, men jag vill heller inte lukta på aprök.

mangs
2009-03-12, 21:37
Min morsa gillar att gå med kundvagn när hon shoppar och då skippar hon rullatorn(hon kommer från obygd ursprungligen) och hon har mycket väl schå att inte gå på hala fläckar o dyl utan anse sig utöver det behöva tänka på raska ynglingar som mycket väl kan gå krok utan problem. Ditt problem är?

Att hon troligtvis står i vägen?

Det finns ju alltid undantag men jag syftar framför allt på människor som är vid såpass god vigör att de kan ratta runt en kundvagn. Dock kan jag reta ihjäl mig på allt möjligt folk som står i vägen. Oftast när man är i livsmedelsaffärer finns det någon stjärna som glänser med att ställa sin vagn vid mjölken så att man inte kommer förbi och när man till sist lyckast baxa sig in står h*n och gllor som ett jävla fån på Mellanmjölken och kan inte bestämma sig om h*n skall ta 1 eller 1,5 litersförpackningen. Bry dig för all del inte om oss andra 12 som står bakom dig och vet vad vi skall ha.

Börja sedan inte prata barnvagnar med mig. Jag har ibland ratta 2 barnvagnar själv och vet att det kan vara besvärligt men det är fan ta mig upp till föräldrarna att se till att man inte bara stannar upp mitt i en smal passage och kliar sig i röven utan att flytta sig bort från folkmassorna först.

Piranha
2009-03-12, 21:46
Jag finner det lustigt.

En rökare förpestar trådskaparens dag, och då skall de vädjas till samtliga rökare.

En bättre sak vore om du sa till enskild person som nu rökte ner dig istället, men jag antar du inte gjorde detta?

Vad händer om du halkar på ett bananskal?

Skall alla bananätare få en vädjan då att sluta slänga bananskal?

ceejay
2009-03-12, 21:47
Att hon troligtvis står i vägen?

Det finns ju alltid undantag men jag syftar framför allt på människor som är vid såpass god vigör att de kan ratta runt en kundvagn. Dock kan jag reta ihjäl mig på allt möjligt folk som står i vägen. Oftast när man är i livsmedelsaffärer finns det någon stjärna som glänser med att ställa sin vagn vid mjölken så att man inte kommer förbi och när man till sist lyckast baxa sig in står h*n och gllor som ett jävla fån på Mellanmjölken och kan inte bestämma sig om h*n skall ta 1 eller 1,5 litersförpackningen. Bry dig för all del inte om oss andra 12 som står bakom dig och vet vad vi skall ha.
Börja sedan inte prata barnvagnar med mig. Jag har ibland ratta 2 barnvagnar själv och vet att det kan vara besvärligt men det är fan ta mig upp till föräldrarna att se till att man inte bara stannar upp mitt i en smal passage och kliar sig i röven utan att flytta sig bort från folkmassorna först.

hahahahah wOOORD!!!

drog till willys idag efter skolan för att köpa mjölk, jag ser hyllan med den mjölk jag ska ha och går med bestämda steg mot den. Ett par meter innan så kommer det fram någon 50-60-talist och ställer sig mitt i vägen framför mjölken.( Hyllan fanns för.övrigt inne i hörnet, så totalt blockad)
Jag står och väntar en halvmeter bakom henne på att hon ska bli klar, men det tar sin lilla tid. Hon står med 2 olika livsmedel i handen och kan inte välja, och har ingen koll alls på personen bakom. Det slutade med att jag fick ursäkta mig och fråga om hon kan flytta på sig.(blir bara irriterad på folk ibland, även fast det inte är något egentligen:))

angående rökning så bryr jag mig inte så mycket om röklukten.

shut teh face
2009-03-12, 21:58
Det är ju lagligt att röka och om man är utomhus så får man röka vart man vill. Om någon inte vill drabbas av detta så får de hålla sig borta från mig!
Om jag går ut och fiser dödliga fisar så är det ju inte mitt problem ifall någon mår dåligt, jag har rätt o fisa.

Men seriöst så brukar jag aldrig röka i närheten av folk, det är inte så snällt att tända cigg på gatorna där man går runt folk.

Fast jag gör bara detta för jag är snäll, om man inte är snäll så har man all rätt o röka vart man vill (utomhus).

enzodiac
2009-03-12, 22:07
Jag finner det lustigt.

En rökare förpestar trådskaparens dag, och då skall de vädjas till samtliga rökare.

En bättre sak vore om du sa till enskild person som nu rökte ner dig istället, men jag antar du inte gjorde detta?

Vad händer om du halkar på ett bananskal?

Jag får en känsla av att alla rökare man säger till skyller på dom andra rökarna. Ni röker minsann aldrig i närheten av folk men lik förbannat står det minst en person utanför varje ingång till mataffärer, tunnelbana, arbetsplats och dylikt. Varje dag får jag dessutom gå bakom ett gäng rökare när jag kliver av tunnelbanan och ska gå i en 200 meter lång gång med TAK.
Ja rökarna skiter i taket!
Häromdagen såg jag en person gå med en tänd cigarett på tunnelbaneperrongen som är inomhus också.

Snälla rökare gå iväg från ingångarna och folkmassorna...

Piranha
2009-03-12, 22:14
Jag får en känsla av att alla rökare man säger till skyller på dom andra rökarna. Ni röker minsann aldrig i närheten av folk men lik förbannat står det minst en person utanför varje ingång till mataffärer, tunnelbana, arbetsplats och dylikt. Varje dag får jag dessutom gå bakom ett gäng rökare när jag kliver av tunnelbanan och ska gå i en 200 meter lång gång med TAK.
Ja rökarna skiter i taket!
Häromdagen såg jag en person gå med en tänd cigarett på tunnelbaneperrongen som är inomhus också.

Snälla rökare gå iväg från ingångarna och folkmassorna...

Jag såg du var på metallica häromdagen.

För några månader sen spelade min granne metallica på hög volym sent på kvällen.

Jag hade jättesvårt att sova.

Snälla spela inte metallica sent på kvällen.

enzodiac
2009-03-12, 22:15

För några månader sen spelade min granne metallica på hög volym sent på kvällen.

Jag förstår, men detta handlar om rökning och inte annat man kan störa sig på i samhället.

johan karlberg
2009-03-12, 22:16
hehe, kul att min tråd kom upp länkad:P

Tror inte att en del(rökare) förstår hur svårt det kan vara att undgå att få i sig röken de släpper ut. Jag har astma men inte såpass att jag får anfall av röken från en cigg, men kan tänka mig att de som har sån astma inte har det lätt inne i stan.
har tänkt på det ibland jag springer iväg till affären på lunchen, att ibland så får man i sig mer cigarettrök än friskluft på den lilla korta vägen man går(förutom alla härliga avgaser).

Inte lätt att undgå röken då det dels är folk som går framför som röker, folk som står och väntar på buss/annat, och folk man möter.

man kan ju faktiskt flytta sig dit röken inte blåser oxå..

Piranha
2009-03-12, 22:17
Jag förstår, men detta handlar om rökning och inte annat man kan störa sig på i samhället.

Exakt jag skiter fullständigt i andras rökvanor, och det gör säkerligen hårdrocks spelandet också.

FFS säg till personen som gjorde fel, och dra inte alla över samma kant.

enzodiac
2009-03-12, 22:25
Jag tycker det är helt befogat att dra alla över samma kant i detta fallet. Rökare ställer ENDAST till med besvär, både för sig själva, andra och samhället. Något annat kan man ju försöka inbilla sig själv.

redbullen
2009-03-12, 22:27
Jag brukar inte skryta om mej själv, men jag är rökare (hållr på att lägga av) som faktist bryr mej om dom som finns i min närhet när jag röker.

På jobbet får vi röka om vi vill, men eftersom jag är en av två som röker så går jag gärna ut.
Har en gammal plåtspann jag fimpar i så slipper man skiten på bakgården
Är det fest, ja då får jag undan och röker en bit bort.
Möter jag tex någon när jag är ute och går så försöker jag till och med blåsa röken åt andra sidan när vi möts
Reglen som kom att det var rökförbud på uteställen är kanonbra, jag går hellre ut och tar en cigg än att stå inne i en svettig lokal med en cigg i munne, PLUS att jag slipper få dumma brudars cigg i ansiktet som ska veva som fan med armarna och en cigg mellan fingrarna...

Men jag håller med om att det finns MYCKET rökare som inte visar någonsom helst respekt för ikke rökande

//Rökare som försöker sluta

C h r i s
2009-03-12, 22:29

Ja, för det är verkligen ett lika förekommande fenomen som att någon idiot blåser rök rakt i ansiktet på dig, och det påverkar din hälsa negativt? Som tidigare sagt tror jag väldigt många utav rökarna skyller ifrån sig, att de minsann är skötsamma. Problemet är att de flesta tror att så länge någon inte är placerad inom en radie av 2 meter slipper man röklukten... fel.

Nu har jag inte astma, men jag tycker det ändå är väldigt otrevligt att konstant andas in röklukt, vilket jag får uppleva dagligen. Tvivlar inte på att majoriteten av oss ickerökare tycker likadant.

Kanske ska börja med att så fort jag ser en person röka nära en folkmassa smyga mig fram och dra en riktig stinkande brakare precis bredvid honom/henne, tror jag säkert han/hon kommer uppskatta.:thumbup:

Edit: Visst finns det ett fåtal rökare som sköter sig. Så tummen upp till er.

Piranha
2009-03-12, 22:29
Jag tycker det är helt befogat att dra alla över samma kant i detta fallet. Rökare ställer ENDAST till med besvär, både för sig själva, andra och samhället. Något annat kan man ju försöka inbilla sig själv.

Attityden säger allt där.

PowPow
2009-03-12, 22:31
Men jag håller med om att det finns MYCKET rökare som inte visar någonsom helst respekt för ikke rökande

//Rökare som försöker sluta

Och minst lika MYCKET ickerökare som inte visar någon som helt respekt för rökare.

----

Sen har jag svårt att förstå hur människor kan få ciggaretrök blåst i ansiktet på sig varje dag? Var fan lever ni egentligen? Ni måste ju utstråla någon slags märkliga signaler som får rökare att medvetet blåsa rök i ansiktet på er.

Jag har åkt buss regelbundet i en jäkla massa år, i olika städer, och jag kan inte minnas att jag någonsin fått rök blåst i mitt ansikte.

redbullen
2009-03-12, 22:33
Kan säga att det finns inget positivt som rökningen har gett mej genom alla år....
Förutom att väldigt få av alla bloss har varit goda.

Bara ekonomiskt är de ju sjukt

Snabb räkning med dagspriser..
Ett paket om dagen på ett år 40kr*365dagar=14600kr, alla år jag rökt 14600kr*12,5år blir 182500kr....

Jävla dyrt pris för att förstöra sin kropp, hur mycket mat och protein får man inte för drygt 200.000 bananer liksom :P

BigSpawn
2009-03-12, 22:34
man kan ju faktiskt flytta sig dit röken inte blåser oxå..
Som sagt, en del har svårt att förstå det:smash: om du går på en 2 meter bred trottoar och var tredje person framför dig röker, samt några står och röker längs med vägen med, hur hade du då tänkt dig undvika röken? kanske ska gå och hålla andan.

Finns många skötsamma rökare, men tyvärr inte dom som syns.

redbullen
2009-03-12, 22:35
Och minst lika MYCKET ickerökare som inte visar någon som helt respekt för rökare.

Jo jo men jag menade bara angående rökningen, inte det andra :D

//Peter

PowPow
Och var fanken står man i kö till bussen? Talar ni om den korta stunden från det att bussen har anlänt tills dess att alla nya passagerar har kommit ombord på bussen?

Rataxes
Det här är en sak jag tycker är svår att förstå. Jag menar, om en person ber en släcka cigarretten p.g.a. att vederbörande har astma, hur kan det alls vara en fråga vad man skall göra? Jag råkar iofs inte ut för det, eftersom jag inte röker, däremot händer det att folk ber mig flytta på mig/byta bussäte etc. för att jag har hundhår på mig eller för att de besväras av parfym, hårspray etc. Det enda hyfsade i det läget är att göra som de ber, att börja argumentera om att "jamen jag har så lite parfym på mig etc. etc." är enbart fånigt (barnsligt). Det är inte som att de väljer att få besvär för att reta mig.Jag hade ärligt talat ingen aning om att det var vanligt med sådan känslighet, och kanske man inte ska vara så snabb att döma folk för att de har svårt att relatera till/föreställa sig detta, och därför i en sån situation kan bli en aning ställda.

PowPow
2009-03-12, 22:36
Jo jo men jag menade bara angående rökningen, inte det andra :D

//Peter

Jag snackar också om rökningen.
Många verkar vilja få det att verka som om vi lever i ett samhälle där ickerökare anpassar sig efter rökare, och inte tvärt om.

redbullen
2009-03-12, 22:36
Som sagt, en del har svårt att förstå det:smash: om du går på en 2 meter bred trottoar och var tredje person framför dig röker, samt några står och röker längs med vägen med, hur hade du då tänkt dig undvika röken? kanske ska gå och hålla andan.

Finns många skötsamma rökare, men tyvärr inte dom som syns.

Svårt att undevika röken helt, men man kan göra vad man kan för att unvika att det träffar en ikke rökare, dock vet jag inte om personer jag möter varje dag röker eller inte *gah!* men jag utgår ifrån att dom inte gör det.

//Peter

enzodiac
2009-03-12, 22:37

Måste bara fråga. Vad säger den allt om?

redbullen
2009-03-12, 22:37
Jag snackar också om rökningen.
Många verkar vilja få det att verka som om vi lever i ett samhälle där ickerökare anpassar sig efter rökare, och inte tvärt om.

Ja jo de kan jag hålla med om till viss del.

//Peter

C h r i s
2009-03-12, 22:41
Och var fanken står man i kö till bussen? Talar ni om den korta stunden från det att bussen har anlänt tills dess att alla nya passagerar har kommit ombord på bussen?

Så du menar att man ska stå 30 meter bort bara för att någon idiot står och röker? Jag får vänta i ungefär 30 minuter på min buss, och det brukar vara ett tjugo-trettiotal personer som skall på. Kom inte och säg att vi ska flytta på oss för att en kille står och röker? Han kan mycket väl släpa sig bort 20 meter, om det ska vara så nödvändigt att röka varje levande minut av livet... lite respekt för omgivningen får man faktiskt ha.

PowPow
2009-03-12, 22:44
Så du menar att man ska stå 30 meter bort bara för att någon idiot står och röker? Jag får vänta i ungefär 30 minuter på min buss, och det brukar vara ett tjugo-trettiotal personer som skall på. Kom inte och säg att vi ska flytta på oss för att en kille står och röker? Han kan mycket väl släpa sig bort 20 meter, om det ska vara så nödvändigt att röka varje levande minut av livet... lite respekt för omgivningen får man faktiskt ha.

Ja, respekt är verkligen nyckelordet, och respekt handlar inte bara om att andra ska respektera din vilja och dina preferenser. Ska exempelvis en hög med rökare vara tvugna att gå bort bara för att du är överkänslig?

Hade jag rökt i det sammanhanget hade jag antagligen gått bort en bit, om det annars hade kommit rök på de andra människorna. Hade jag varit känslig mot rök och någon annan hade rökt så hade jag antagligen gått bort.

Jag hade i alla fall inte stått kvar och kokat. Framför allt hade jag väl aldrig väntat i 30 minuter på en buss. Vad fan, gå hemifrån senare, om det nu inte är transfer :D

Tolkia
2009-03-12, 22:47
Jag hade ärligt talat ingen aning om att det var vanligt med sådan känslighet, och kanske man inte ska vara så snabb att döma folk för att de har svårt att relatera till/föreställa sig detta, och därför i en sån situation kan bli en aning ställda.
Jag tror inte att det är så vanligt, heller, men uppenbarligen förekommer det. Min poäng var mest att det inte behöver vara så svårt. Den som besväras säger till, och den som råkat besvära anpassar sig; allt inom rimliga gränser. Problem solved, eller behöver egentligen inte ens uppstå.

Lite samma sak med alla som skriker om barnvagnar och kundvagnar och folk som står ivägen och kliar sig i röven. Om ni vågade öppna munnen och på ett hyfsat sätt be personerna släppa fram er, kanske ni skulle slippa dränkas i adrenalinfloden.

enzodiac
2009-03-12, 22:47
Varför man inte höjer skatten på tobak och alkohol är för mig helt absurt.
Det går bra att förbjuda knark men inte cigaretter som även påverkar andra direkt och kostar samhället sjuka summor pengar.

ryssen
2009-03-12, 22:58
Varför man inte höjer skatten på tobak och alkohol är för mig helt absurt.
Det går bra att förbjuda knark men inte cigaretter som även påverkar andra direkt och kostar samhället sjuka summor pengar.

snack utan rökat skulle ni få en fet pålaga på skattsedlen om alla la av.

C h r i s
2009-03-12, 23:04
Jag tror inte att det är så vanligt, heller, men uppenbarligen förekommer det. Min poäng var mest att det inte behöver vara så svårt. Den som besväras säger till, och den som råkat besvära anpassar sig; allt inom rimliga gränser. Problem solved, eller behöver egentligen inte ens uppstå.

Visst, det funkar i ovanligt förekommande fall, men knappast rökning som dagligen besvärar folk i olika grad. Om vi tar en person med svår astma kan Du väl inte personligen begära att han/hon borde ta tillfället i akt och säga till den personen som besvärar denne, flera gånger om dagen, vecka efter vecka?

gnagaren
2009-03-12, 23:06
Visst, det funkar i ovanligt förekommande fall, men knappast rökning som dagligen besvärar folk i olika grad. Om vi tar en person med svår astma kan Du väl inte personligen begära att han/hon borde ta tillfället i akt och säga till den personen som besvärar denne, flera gånger om dagen, vecka efter vecka?

Varför inte? Borde vi göra likt Nazi-Tyskland och stämpla alla astmatiker?

Clarkolofsson
2009-03-13, 00:06
Alltså om vi ska ta det här på en seriös nivå. Sluta whina förihelvete. Har du astma, ja tråkigt för dig. Men att påstå att en grabb som står och röker gör dig mer skada än all annan skit här i världen är bara patetiskt.

Nej jag röker inte, men se fan till att ha lite perspektiv på saker och ting. Livet är så mycket mer värt än att gå och störa sig på småsaker.

Henchman
2009-03-13, 00:34
Inte är rökare så allvarligt. Men visst, blåser man igång en cigg i en kö eller dylikt så är det ju lite respektlöst.

Men hursomhelst så finns det ingen rökare som är lika irriterande som personer(oftast tanter) som går in i en butik och det första de gör är att STANNA MITT I INGÅNGEN!!! Och när man börjar gå runt ladan så börjar de gå frammåt igen!!! och då får man ändå forstsätta bakom dem i snigelfart. Och ja, det är ett problem

Jorpa
2009-03-13, 00:36

Attidyden? Är det en attityd att råka veta att rökning är skadligt på alla sätt och vis? Har han fel ?

Alltså om vi ska ta det här på en seriös nivå. Sluta whina förihelvete. Har du astma, ja tråkigt för dig. Men att påstå att en grabb som står och röker gör dig mer skada än all annan skit här i världen är bara patetiskt.

Nej jag röker inte, men se fan till att ha lite perspektiv på saker och ting. Livet är så mycket mer värt än att gå och störa sig på småsaker.

Som sagt, om vi ska ta det till en seriös nivå, är du rätt man att säga att vi är "oseriösa" när vi förstår personer som har astma och verkligen stör sig på rökning?

Fyfan va irriterande post f.ö

"aa nu e vi FETT SERIÖSA HÄR DÅ, jag ställer den här konversationen till rätta nu, jag tar rodret grabbar..... WHINE INTE FÖR I HELVETE, HAR DU ASTMA SYND"

Om de va ett skämt var de faktiskt kul, men jag antar att du inte fattade det roliga.

En astmatiker stör sig OTROLIGT mycket på rök, men de får stå ut med rökarna. Det är väll som att jämföra att ta bort alla cigaretter och att rökare inte skulle få röka, det ligger väll på samma plan? Om ni förstår vad jag menar

Shakemynuts
2009-03-13, 08:21

Förlåt. Jag ska skaffa lite perspektiv.

Jag "stör mig" aldrig på att någon röker. Det får de göra. Möter jag någon som röker håller jag andan då jag går förbi, inget konstigt för mig. Inte så att jag blänger på personen och visar att jag tycker det är dåligt. Som jag tror du verkar tro att vi alla här gör.

Och vad menar du egentligen ett vagt påstående som:
"Men att påstå att en grabb som står och röker gör dig mer skada än all annan skit här i världen är bara patetiskt."

Det är ju faktiskt så att röken gör mer skada. Det är därför vi är måna om att folk ska skaffa lite hänsyn och försöka tänka på att inte ställa sig i t ex en busskö och tända en cigg.

Du borstar av astma som en liten förkylning eller hosta. Men för vissa personer kan detta fall vara dödligt. Min brorsa är en sån person. Han är igentäppt i näsan och har problem att andas året runt, för att han tar sig fram och tillbaka från skolan och vistas utomhus för att folk har hundar och röker. Om någon skulle röka i hans ansikte eller komma med en hund till honom täpps hans luftrör igen. Läkaren förklarade för mig att jag skulle föreställa mig det genom att springa 4km i väldigt högt tempo och sen andas genom ett vanligt sugrör.

Rökförbud på krogar? Hur fan kan nån klaga över det.
Rökförbud i bussköer?

Snälla..

Vad fan är grejen med att envisas att röka bland folk hela tiden?

Det märks verkligen då en person är mån om sin egen rök. Men påtok för många är det inte tyvärr.

mini
2009-03-13, 08:30
Jag köar nog för sällan, för jag kan inte minnas senast någon rökte i en kö jag stod i.

JJ
2009-03-13, 08:36
Det enda stället jag "störs" av rök nu för tiden är på fotbollsmatcher. Det kan jag leva med, men det måste i stort sätt vara omöjligt om man har astma. Är det inte en cigg så är det en jävla bengal.

Whistler
2009-03-13, 09:43
Stör mig innerligt på en rökare som bor i samma trappuppgång som mig själv. Varje gång han har rökt luktar det i hela trappuppgången, trots att han stått utanför.

Jag röker själv cigarr emellanåt (några gånger om året), så himla svårt är det inte att fråga folk runt omkring om det är okej att man tänder upp. Får man ett nej är det ju bara att flytta på sig.

När jag jobbade i krogdörren var det som taxade tålamodet mest alltid rökarna. De tyckte det var så jävla synd om dem som fick stå ute i kylan och röka. När de påtalade det och jag svarade att det är varmare där inne så blev de bara sura. Det är inte någon jävla rättighet att få förpesta andras omgivning, gå dit ni inte stör någon annan och se till att vara klädda för vädret!

Lellan
2009-03-13, 09:52
Tror inte att jag har astma el nåt, men om jag går bakom en rökare så blir det som ett "lock" och jag får svårt att andas vilket brukar leda till lite småpanik och att jag håller andan och pinnar på förbi personen ifråga.

När jag satt i en busskur gravid med foglossning och ngn tände en cig brukade jag be dem vänligt att gå ut, eftersom det var förjävla ont för mig att gå. Å förresten är det inte ett rökrum..

De få gånger jag går ut blir jag alltid spysjuk om jag följer med till rökrummen/rökuteplatser men jag har inga problem att träffa folk som varit ute och rökt. Verkar vara när jag själv får röken i lungorna jag får problem.

(Kanske är psykologiskt, när jag var 9 rökte jag en pack cig om dan i en vecka och blev jävligt dålig..:D)

Lellan
2009-03-13, 09:55
Inte är rökare så allvarligt. Men visst, blåser man igång en cigg i en kö eller dylikt så är det ju lite respektlöst.

Men hursomhelst så finns det ingen rökare som är lika irriterande som personer(oftast tanter) som går in i en butik och det första de gör är att STANNA MITT I INGÅNGEN!!! Och när man börjar gå runt ladan så börjar de gå frammåt igen!!! och då får man ändå forstsätta bakom dem i snigelfart. Och ja, det är ett problem

Men de som åker rulltrappa och sen STANNAR då... :smash: Haha, jag har vänligt tagit tag om axlarna och puttat fram mer än en tant eftersom jag inte vill stå å stampa i en rullande rulltrappa..

elo_
2009-03-13, 10:07
Ja, respekt är verkligen nyckelordet, och respekt handlar inte bara om att andra ska respektera din vilja och dina preferenser. Ska exempelvis en hög med rökare vara tvugna att gå bort bara för att du är överkänslig?

Hade jag rökt i det sammanhanget hade jag antagligen gått bort en bit, om det annars hade kommit rök på de andra människorna. Hade jag varit känslig mot rök och någon annan hade rökt så hade jag antagligen gått bort.

Jag hade i alla fall inte stått kvar och kokat. Framför allt hade jag väl aldrig väntat i 30 minuter på en buss. Vad fan, gå hemifrån senare, om det nu inte är transfer :D

PowPow slår huvudet på spiken. Ömsesidig respekt handlar det om. Dvs +1

Är inte rökare själv men blir halvt illamående av klappjakten på folk som gud förbjude avviker från status quo. Var drar man gränsen för hälsovådligt beteende som inte skall ses med blida ögon av den hälsomedvetna allmänheten? Tjocka människor som äter ohälsosamt får hjärt- och kärlsjukdomar samt - tar mer utrymme på bussen? Människor som äter godis och får vuxendiabetes, gudars skymning, de kan ju få ett anfall när som helst!? Skateare som förpestar stadens gator och torg, som kan skada vem som helst när de ränner omkring - dessutom skadar de sig titt som tätt, det har jag sett på MTV (tm)! Var går gränsen för vad folk får utsätta dig för i det allmänna rummet?

Visa varandra lite mer ömsesidig respekt och medmänsklighet så kanske, bara kanske, blir världen en lite trevligare plats för alla.

Mourten
2009-03-13, 10:10
Dagens I-landsproblem.

enzodiac
2009-03-13, 10:23
snälla försök att inte se alla saker i världen svart och vitt. Rökning är INTE samma sak som att åka skateboard, stanna framför folk i rulltrappor osv. Ska man vara sån kan man lika gärna göra det lagligt att knarka och mörda folk hur man vill. För det är precis vad rökare gör... Knarkar och mördar folk indirekt.

Trance
2009-03-13, 10:26
Dagens I-landsproblem.

Jag tror faktiskt folk i U-länder har liknande problem, speciellt då de med astma förmodligen inte har råd med medicin i samma utsträckning.

MEN DET VAR INNOVATIVT SKRIVIT, DU ÄR ROLIG!

Shakemynuts
2009-03-13, 10:29
Dagens I-landsproblem.

Jag tror du missuppfattat uttrycket.

mini
2009-03-13, 10:29
snälla försök att inte se alla saker i världen svart och vitt. Rökning är INTE samma sak som att åka skateboard, stanna framför folk i rulltrappor osv. Ska man vara sån kan man lika gärna göra det lagligt att knarka och mörda folk hur man vill. För det är precis vad rökare gör... Knarkar och mördar folk indirekt.

Apropå svart och vitt...

enzodiac
2009-03-13, 10:38
Apropå svart och vitt...

Det är väl klart jag måste ta ställning och vara svart eller vit i vissa frågor ellerhur ? Det blir ju ingen diskussion om alla är överrens. Vad jag säger är att man inte kan jämföra vissa saker som många gör i denna tråden.

"om man kan åka skateboard borde man få röka"

Ska man dra det ännu längre kan man säga "får man cykla får man minsann bära vapen"

Daniiiel
2009-03-13, 10:42

Hahaha vafan du är ju helt galen!!

enzodiac
2009-03-13, 10:43
Hahaha vafan du är ju helt galen!!

Eller så vet du inte vad cigaretter innehåller ? Finns flera sätt att se på saken :)

Daniiiel
2009-03-13, 10:52
Eller så vet du inte vad cigaretter innehåller ? Finns flera sätt att se på saken :)

:laugh:

Jag ger upp

Fatcan
2009-03-13, 11:02
För det är precis vad rökare gör... Knarkar och mördar folk indirekt.

Du kan inte vara den saltaste jordnöten i påsen.

enzodiac
2009-03-13, 11:03
Du kan inte vara den saltaste jordnöten i påsen.

Låt mig gissa, människor som accepterar allt i världen och röker är salta som f*n ?

krilleh
2009-03-13, 11:04
Jag sitter bara i bilen hela tiden. Men kan ju påpeka att uppsalaborna är de sämsta i trafiken. Fy fan

C h r i s
2009-03-13, 11:04
En fråga till alla rökare. Varför röker ni inte inne i er/ert lägenhet/hus? Om det vore så milt och gott att röka så borde ni ju älska doften och lukten, och i princip dränka er i denna. Inte? Nej just det, det luktar förjävligt och i direkt kontakt skadligt för hälsan. Vad tror ni vi ickeröckare tycker när rökfabriker kommer vandrandes och vi överrumplas av rök...

"Men bla bla bla doften inomhus är permanent buhuu" Ja, och? Röken i innerstan är i princip permanent på grund av volymen av personer som röker, tänk på det.

krilleh
2009-03-13, 11:21
En fråga till alla rökare. Varför röker ni inte inne i er/ert lägenhet/hus? Om det vore så milt och gott att röka så borde ni ju älska doften och lukten, och i princip dränka er i denna. Inte? Nej just det, det luktar förjävligt och i direkt kontakt skadligt för hälsan. Vad tror ni vi ickeröckare tycker när rökfabriker kommer vandrandes och vi överrumplas av rök...

"Men bla bla bla doften inomhus är permanent buhuu" Ja, och? Röken i innerstan är i princip permanent på grund av volymen av personer som röker, tänk på det.

Nja. Är väl mest att röken sätter sig i möbler och skit. = Drar ner på priset

mattilainen
2009-03-13, 11:48

Tycker du verkligen att de som har astma SKA behöva använda sin medicin bara för att folk är så otroligt egoistiska och inte kan tänka på var de tänder sin cigg? Sjukt vad folk bara tänker på sig själva.

LadyG
2009-03-13, 11:56
tycker du verkligen att de som har astma ska behöva använda sin medicin bara för att folk är så otroligt egoistiska och inte kan tänka på var de tänder sin cigg? Sjukt vad folk bara tänker på sig själva.

+1

Shakemynuts
2009-03-13, 12:01
Tycker du verkligen att de som har astma SKA behöva använda sin medicin bara för att folk är så otroligt egoistiska och inte kan tänka på var de tänder sin cigg? Sjukt vad folk bara tänker på sig själva.

Astmamediciner som bricanyl har bieffekter dessutom.

Inget man tar bara för att det är roligt, om man säger så. Bara för att det är en medicin så betyder inte det att man kan dosera hur man vill. Vilket borde vara ganska uppenbart.

mela
2009-03-13, 12:07

Sedan beror det ju på om man äger lägenheten eller inte också. Inte alltid du FÅR röka inne i din lägenhet.

Lägenheterna i huset där jag bor nu tillåter inte ens att du röker utomhus och har på dig rökiga kläder inne i lägenheterna sedan. Så kräsen är husägaren.

Clarkolofsson
2009-03-13, 12:31

Nej det där var skrivit med glimten i ögat. Grejen jag tycker att ni ska förstår är att man inte kan gå runt o glaga på småskit hela tiden. Står det det en finnig fjortis i en hörnet och röker, gå då 5 meter åt sidan ? Svårare än så är det inte.

C h r i s
2009-03-13, 12:33
Nja. Är väl mest att röken sätter sig i möbler och skit. = Drar ner på priset

Man kan dra parallellen att OM detta är alla rökares argument mot att röka i lägenheten att det är det ekonomiska perspektivet som hindrar er från att röka, och kan liknas till vår obekvämhet och syn ur hälsoperspektiv. Det är lite väl långsökt, men argumentet är att eftersom ni fastnat i beroendet och skiter i hälsoaspekten väljer ni bort den bit som skulle kunna skada er ekonomiskt, men samtidigt skiter "ni"(Ja det finns rökare som bryr sig om andra) även i andras hälsa och välmående när ni är utanför er egna privata egendom. Låter lite väl egoistiskt tycker jag?

Mycket väl att detta inte stämmer, då jag tror att det finns andra, mer uppenbara anledningar... Men det var ett argument till citatet ovan.

Sedan beror det ju på om man äger lägenheten eller inte också. Inte alltid du FÅR röka inne i din lägenhet.

Lägenheterna i huset där jag bor nu tillåter inte ens att du röker utomhus och har på dig rökiga kläder inne i lägenheterna sedan. Så kräsen är husägaren.

Skulle du röka i din lägenhet om det var tillåtet? Jag håller med husägaren i denna punkt.

Vad rökare har svårt att förstå är vad det känns för oss som inte röker, det som faller naturligt för er (röken) är förjävligt för oss. Jag har sympati med de som fastnat i beroendet, men bara för att ni förstör för er själva behöver ni inte dra med fler över kanten.

C h r i s
2009-03-13, 12:36
Nej det där var skrivit med glimten i ögat. Grejen jag tycker att ni ska förstår är att man inte kan gå runt o glaga på småskit hela tiden. Står det det en finnig fjortis i en hörnet och röker, gå då 5 meter åt sidan ? Svårare än så är det inte.

Applicera den metoden till en fullpackad trottoar i innerstan där en person röker var tionde meter.

Shakemynuts
2009-03-13, 12:44

Jävligt bra glimt. :thumbup:

Det är enkelt att föra ett argument på ditt sätt när du sätter det i ett scenario som är väldigt specifikt.

Kischen
2009-03-13, 12:47

Jag hatar när folk skräpar ner :furious:

mini
2009-03-13, 12:58
Applicera den metoden till en fullpackad trottoar i innerstan där en person röker var tionde meter.

Men så är det ju inte i verkligheten.

Betsson1
2009-03-13, 13:01
Nu har jag slutat röka. Men står jag och röker ute och någon kommer och stället sig brevid mig och ber mig och släcka ciggen som jag verkligen har behov av. Skulle jag klappa till den personen.

Ställ dig lite längre bak och håll käften! Men däremot i buss stationen skulle jag respektera dom som står och väntar på bussen. Jag skulle stå lite längre bort. Men fortfarande, varför ska man släcka ciggen bara för det?
"Ställ dig lite längre bort, tack" låter mycket bättre. Cigg är inte gratis!

Betsson1
2009-03-13, 13:03

Så du menar att den som har astma inte tänker på sig själv i detta fall?

Frost
2009-03-13, 13:10
Så du menar att den som har astma inte tänker på sig själv i detta fall?

Den som röker har väl iaf valt att göra det helt själv. Tvivlar på att människor går omkring och är astmatiker bara för att det är roligt? Vilket oerhört dåligt argument.

C h r i s
2009-03-13, 13:14
Men så är det ju inte i verkligheten.

"Nej, ibland kan det faktiskt vara fler än en person som röker var tionde meter." Dryga kommentarer undanbedes hädanefter.

Hans argument var bristfälligt och kan knappast appliceras till varje fall...

Piranha
2009-03-13, 13:15
Nej, ibland kan det faktiskt vara fler än en person som röker var tionde meter.

Isf tycker jag du bör förpassa dig ur folkhavet du står i till annat ställe.

Oavsett där lär vara jävligt trångt.

C h r i s
2009-03-13, 13:20
Isf tycker jag du bör förpassa dig ur folkhavet du står i till annat ställe.

Oavsett där lär vara jävligt trångt.

... min poäng var att jag har tröttnat på dryga kommentarer som inte medför någonting till diskussionen. För övrigt så är det inte speciellt ovanligt att det är en väldans massa som röker på en fullpackad trottoar...

Edit: Jag antar även att de som röker ej märker av detta.

Piranha
2009-03-13, 13:24
... min poäng var att jag har tröttnat på dryga kommentarer som inte medför någonting till diskussionen. För övrigt så är det inte speciellt ovanligt att det är en väldans massa som röker på en fullpackad trottoar...

Jag har tröttnat på dryga icke rökare, en rökare har full rätt att röka loss på allmän plats. Om det nu står 5 rökare inom ett omåde på 10 kvadrat.
Ja då är de du som snällt får maka på dig om det stör, du är uppenbarligen på fel plats.

Vi iaf jag undviker röka ner andra vid busshållplatser och ställer mig gärna vid sidan om, just därför är jag jävligt less på att höra detta eviga jävla knäll ifrån ickerökare när jag sköter mitt snyggt.

Samt jag tycker det är extremt fult att dra alla över samma kant.

Om du i vardagen störs av en person som röker, säg det då till honom/henne.
Det är inte svårare än så, men stå där och inte säga nåt alls, å sen gnälla av sig på
nätet till personer som faktiskt inte rökt ner dig. LÅGT !

C h r i s
2009-03-13, 13:35
Jag har tröttnat på dryga icke rökare, en röka har full rätt att röka loss på allmän plats, om det nu står 5 rökare inom ett omåde på 10 kvadrat.
Ja då är de du som snällt får maka på dig om det stör, du är uppenbarligen på fel plats.

Vi iaf jag undviker röka ner andra vid busshållplatser och ställer mig gärna vid sidan om, just därför är jag jävligt less på att höra detta eviga jävla knäll ifrån ickerökare när jag sköter mitt snyggt.

Samt jag tycker det är extremt fult att dra alla över samma kant.

Om du i vardagen störs av en person som röker, säg det då till honom.
Det är inte svårare än så, men stå där och inte säga nåt å sen gnälla av sig på
nätet till personer som faktiskt inte rökt ner dig. LÅGT !

Jag tror du har missuppfattat tråden i sådana fall. Jag har INGENTING emot rökare som sköter sig, men är det de som syns? Nej. Har jag i övrigt dragit alla rökare över en kant? Nej (Läs mina inlägg). Denna tråd har uppenbart ett syfte att vädja till DOM SOM SYNS OCH INTE SKÖTER SIG! Att du som "god" rökare kommer in i denna tråd och ser vad vi skrivit och blir halvt galen är inte vårt fel. Du borde istället berömma dig själv för att du är så omtänksam..

Bara för att det är lagligt kan man ha lite vett och respektera omgivningen. Ditt exempel med " om det nu står 5 rökare inom ett omåde på 10 kvadrat.
Ja då är de du som snällt får maka på dig om det stör, du är uppenbarligen på fel plats." är lite roligt. Skulle du exempelvis accepterat en person gåendes bredvid dig med en boombox till och från hela dagen på hög volym? Det skulle troligtvis irriterat dig utav helvete, men enligt dig är du ju på fel plats, eller varför inte köpa hörselskydd? Nu är att spela hög musik på allmän plats ett mer direkt störande moment, men principen är densamma. (Nej, det är inte som att jämföra rökning med mord)

Piranha
2009-03-13, 13:43
Jag tror du har missuppfattat tråden i sådana fall. Jag har INGENTING emot rökare som sköter sig, men är det de som syns? Nej. Har jag i övrigt dragit alla rökare över en kant? Nej (Läs mina inlägg). Denna tråd har uppenbart ett syfte att vädja till DOM SOM SYNS OCH INTE SKÖTER SIG! Att du som "god" rökare kommer in i denna tråd och ser vad vi skrivit och blir halvt galen är inte vårt fel. Du borde istället berömma dig själv för att du är så omtänksam..

Bara för att det är lagligt kan man ha lite vett och respektera omgivningen. Ditt exempel med " om det nu står 5 rökare inom ett omåde på 10 kvadrat.
Ja då är de du som snällt får maka på dig om det stör, du är uppenbarligen på fel plats." är lite roligt. Skulle du exempelvis accepterat en person gåendes bredvid dig med en boombox till och från hela dagen på hög volym? Det skulle troligtvis irriterat dig utav helvete, men enligt dig är du ju på fel plats, eller varför inte köpa hörselskydd? Nu är att spela hög musik på allmän plats ett mer direkt störande moment, men principen är densamma. (Nej, det är inte som att jämföra rökning med mord)

Ja men nu är det inte så att rökarna förföljer dig som du beskriver killen med boomboxen, står det flera personer på ett litet område och röker så förpassa dig en bit bort, hur svårt är det.

Jag förmodar du tycker dessa 5 personer skall fimpa när de befinner sig på allmän plats och mer eller mindre gruppröker när du som ickerökare befinner dig där.

Försök ta ett scenario som faktiskt skulle kunna hända irl istället.

C h r i s
2009-03-13, 13:47
Ja men nu är det inte så att rökarna förföljer dig som du beskriver killen med boomboxen, står det flera personer på ett litet område och röker så förpassa dig en bit bort, hur svårt är det.

Jag förmodar du tycker dessa 5 personer skall fimpa när de befinner sig på allmän plats och mer eller mindre gruppröker när du som ickerökare befinner dig där.

Byt ut personen med boombox till en rökare, så har du ett realistiskt scenario. Och det var precis dit jag ville komma. Dessutom skrev jag aldrig att han förföljer dig, utan gående bredvid/framför/bakom, därav även "till och från".

Står dessa 5 personer ensamma och avskilt från en folkmassa får de röka lungorna av sig för min del. :)

Shakemynuts
2009-03-13, 13:49

Jag tycker det fortfarande har att göra med vem som kom dit först.

Om nån ser 5 rökare som avskyr rök kommer och ställer sig bredvid dom för att efteråt be dom släcka, kan ju skita ner sig.

Men om jag står och sköter mitt varsomhelst på allmän plats och det kommer 5 pers och ställer sig bredvid mig och börjar röka. Då skulle jag flippa.

Piranha
2009-03-13, 13:50
Byt ut personen med boombox till en rökare, så har du ett realistiskt scenario. Och det var precis dit jag ville komma. Dessutom skrev jag aldrig att han förföljer dig, utan gående bredvid/framför/bakom, därav även "till och från".

Står dessa 5 personer ensamma och avskilt från en folkmassa får de röka lungorna av sig för min del. :)

Alltså sunt förnuft kan appliceras på allt detta.

Vad som stör mig är dels att det är en sån hets emot rökare, sen att alla skall konstant få höra samma skit om och om igen, för saker specielt som jag inte skulle göra.

Klart omotiverade att försöka respektera andra när man oavsett får skit för det.

von huff
2009-03-13, 13:54
Att folk röker i bussen/innomhus är jävligt för allas del men utomhus förstås jag inte att man kan störa sig på det.Jag varken känner nån överdriven lukt och kläderna börjar heller inte lukta om jag står över 1 meter ifrån nån som röker, annars på t.ex brukar ju dom flesta rökare samal sig lite avsides

Piranha
2009-03-13, 13:55
Att folk röker i bussen/innomhus är jävligt för allas del men utomhus förstås jag inte att man kan störa sig på det.Jag varken känner nån överdriven lukt och kläderna börjar heller inte lukta om jag står över 1 meter ifrån nån som röker, annars på t.ex brukar ju dom flesta rökare samal sig lite avsides

Jamen att röka inomhus och på bussen då skall personen klassas som idiot i första hand.

C h r i s
2009-03-13, 13:57

Vad som stör mig är dels att det är en sån hets emot rökare, sen att alla skall konstant få höra samma skit om och om igen, för saker specielt som jag inte skulle göra.

Klart omotiverade att försöka respektera andra när man oavsett får skit för det.

Tyvärr är det så det är.
Men visst är det jobbigt att få skit när man nödvändigtvis inte tillhör den "onda" skaran, förstår dig. Men du måste också förstå att den bild folk får av rökare är från just dem som stör... och därför denna reaktion till alla rökare, oavsett skötsam eller inte.

Shakemynuts
2009-03-13, 13:58

Är det någon här som hoppat på just Dig? Tror jag missat det isåfall för du verkar ta det väldigt personligt.

Om jag var rökare och skötte min rökning snyggt skulle jag nog bara be folk ta sig i häcken då de hoppar på en när man förklarat att man faktiskt är en av få som sköter det snyggt.

Oroa dig inte och fortsätta så, det märks direkt för såna som mig när såna som du tänker på sin rökning.

von huff
2009-03-13, 13:58
Jamen att röka inomhus och på bussen då skall personen klassas som idiot i första hand.

Jepp :)

Piranha
2009-03-13, 14:11
Är det någon här som hoppat på just Dig? Tror jag missat det isåfall för du verkar ta det väldigt personligt.

Om jag var rökare och skötte min rökning snyggt skulle jag nog bara be folk ta sig i häcken då de hoppar på en när man förklarat att man faktiskt är en av få som sköter det snyggt.

Oroa dig inte och fortsätta så, det märks direkt för såna som mig när såna som du tänker på sin rökning.

Så här började tråden som en vädjan till rökare:
Snälla rökare kan ni inte skänka en tanke till oss som inte röker och bara ta ett steg ifrån smeten av folk när ni ska röka?

Varav jag sagt fler ggr i samma tråd att gå gärna på personen ifråga som gör felet, fler vill generallisera detta på alla rökare, så absolut det blir personligt.

Edit: bortsett nedanstående talare som inte står för någon typ av norm alls. :D

enzodiac
2009-03-13, 14:12
Precis på samma sätt som man inte spottar inomhus. Ändå finns det vissa begåvade personer som gör detta.

Shakemynuts
2009-03-13, 14:19
Så här började tråden som en vädjan till rökare:

Varav jag sagt fler ggr i samma tråd att gå gärna på personen ifråga som gör felet, fler vill generallisera detta på alla rökare, så absolut det blir personligt.

Förstår absolut att du ledsnar på häxjakten efter rökare.
Men det där är väl mer som en generell vädjan till just de rökare som inte tänker på det. Inte ett påhopp som borde tas personligt av någon alls utom de som faktiskt beter sig på det sättet.

Piranha
2009-03-13, 14:20
Förstår absolut att du ledsnar på häxjakten efter rökare.
Men det där är väl mer som en generell vädjan till just de rökare som inte tänker på det. Inte ett påhopp som borde tas personligt av någon alls utom de som faktiskt beter sig på det sättet.

Därav behöver vi mer civilkurage, att stå upp vid tillfälle.

Ja inte bara gällande rökning, men över lag.

hultman
2009-03-13, 14:21
Jag tror ni inte vet var astma är. Här kan ni läsa mer om ni vill:

http://en.wikipedia.org/wiki/Asthma

Den är tyvärr på engelska. Men om ni vill så kan ni gå in på sökmotorn google.se och söka bara på svenska sidor. Där hittar ni säkert mer information.

Lycka till!

Jag har inte astma. Det verkar inte som att TS har det heller. Varför måste jag ta hänsyn till astmatiker när jag bestämmer vad jag stör mig på och inte?

Fatcan
2009-03-13, 15:59
Låt mig gissa, människor som accepterar allt i världen och röker är salta som f*n ?

Det jag menade var att du överdriver extremt, rökare går runt och mördar folk? Snälla förklara hur du tänker.

Föresten så bildas ju cancerframkallande ämnen när alla typer av växtmaterial bränns eller hur? Sitter ni med gasmask när ni grillar över öppen eld eller?

Jorpa
2009-03-13, 17:25
Det jag menade var att du överdriver extremt, rökare går runt och mördar folk? Snälla förklara hur du tänker.

Föresten så bildas ju cancerframkallande ämnen när alla typer av växtmaterial bränns eller hur? Sitter ni med gasmask när ni grillar över öppen eld eller?

Jag kan bara anta att röken från cigaretter är mer giftig än rök från vedpinnar.

Sen så luktar röken från cigaretter mycket värre, något som jag och min kropp tar som att det är farligare

Fatcan
2009-03-13, 17:38
Jag kan bara anta att röken från cigaretter är mer giftig än rök från vedpinnar.

Jag vet inte säkert, men varför skulle den vara det? Om man inte räknar med nikotinet då, men det är ju inte det skadligaste i röken.

Shakemynuts
2009-03-13, 17:44
Jag vet inte säkert, men varför skulle den vara det? Om man inte räknar med nikotinet då, men det är ju inte det skadligaste i röken.

Du tänker ändå helt fel om det där tror jag.

Person 1: Kan du vara snäll att gå en bit bort när du röker?
Person 2: Men du andas ju in vedeld när du är ute och grillar
Person 1: Ja, men det är min egen vedeld. Det där är din rök, som jag inte gjort valet att andas i mig.

Förstår du? Vill person 1 ha in rök i lungorna, ska det vara sin egen rök, som h*n själv väljer att få i sig.

shut teh face
2009-03-13, 18:08
Du tänker ändå helt fel om det där tror jag.

Person 1: Kan du vara snäll att gå en bit bort när du röker?
Person 2: Men du andas ju in vedeld när du är ute och grillar
Person 1: Ja, men det är min egen vedeld. Det där är din rök, som jag inte gjort valet att andas i mig.

Förstår du? Vill person 1 ha in rök i lungorna, ska det vara sin egen rök, som h*n själv väljer att få i sig.
Ja, håll er borta från rökare då.

Asså det är skitsnack att folk står och röker i busskön, hur troligt är det? Ställ er längst bak eller ta en annan buss då. Jag tror folk bara känner lukten av rök (för de gör man) och tror de ska dö i cancer direkt.

Shakemynuts
2009-03-13, 18:24

Asså det är skitsnack att folk står och röker i busskön, hur troligt är det? Ställ er längst bak eller ta en annan buss då. Jag tror folk bara känner lukten av rök (för de gör man) och tror de ska dö i cancer direkt.

Jag går därifrån om du var på plats före mig och rökte. Men om jag står på plats, väntar på vad fan som helst och nån ställer sig för nära och röker, så kan du fethaja att jag kommer säga till och jag kommer inte ge mig.

BigSpawn
2009-03-13, 19:33

Orkar eg. inte ge mig in i denna diskussionen igen, men vill påpeka att det faktiskt är rökförbud i busskurerna i stockholm, men skulle jag se en rökare stå själv och röka skulle jag inte bry mig.

Lite svårt det där att ni säger att man ska istället för att stå och koka och vara sur ska säga till den som får för sig att röka tex i en busskur när du står där. Jag har gjort det och fått mothugg, vad gör du då? jag lovar att man blir surare och man kan ju inte direkt slå ner nån bara för att han röker även om man skulle känna för det.

Jag säger fortfarande till om det stör mig, men kan lika gärna sluta med att man står där ännu mer förbannad:devil: man kanske borde bära med sig en minibrandsläckare, snacka förvånad han lär bli

enzodiac
2009-03-13, 19:40

Jag håller med om att jag överdriver, men jag skrev faktiskt att rökare mördar indirekt. Förgiftar kanske är ett bättre ord.

enzodiac
2009-03-13, 19:41

En snabb sökning på internet gav mig detta citat "Tobaksröken innehåller cirka 4000 olika ämnen, en del är gaser andra är små partiklar. Minst 40 av dessa ämnen är cancerframkallande."

Och sedan kan vi även läsa detta.

http://www3.lu.se/info/pm/prm.php?pm_id=147

Efter att ni alla läst detta kan ni ju fundera på om det är så himla snällt att röka bland andra människor igen.

joriice
2009-03-13, 19:43
Jag vill inte ha någon äcklig rök-lunga-luft i mig via passiv rökning, som dessutom stinker och fräter i näsan. Håll er borta, rökare! Det är onödigt att låta andra lida för era dåliga vanor.

enzodiac
2009-03-13, 19:45

Känner man lukten så andas man ju också in gifterna *screwy*

Fatcan
2009-03-13, 20:12
En snabb sökning på internet gav mig detta citat "Tobaksröken innehåller cirka 4000 olika ämnen, en del är gaser andra är små partiklar. Minst 40 av dessa ämnen är cancerframkallande."

Och sedan kan vi även läsa detta.

http://www3.lu.se/info/pm/prm.php?pm_id=147

Efter att ni alla läst detta kan ni ju fundera på om det är så himla snällt att röka bland andra människor igen.

Och du är säker på att rök från kvistar och torra blad från träd som eldas inte heller innehåller de ämnena?

sundvall
2009-03-13, 20:19
Jag hatar rökning och har aldrig i mitt liv ens testat en cigarett. Men för i helvete, snacka om att vi har det för "bra" och bekvämt idag, gnälla över sånna små skitsaker? Hur i helvete kan det förstöra "en hel dag" för vissa? Gnälliga jävla fjollmänniskor, annars var det på våra farfars far förfäders fars tid, då fick man minsann konka järnspisar på ryggen genom den kylande vintern med kartongpapper som fotunderlag för att hämta sin mjölk, och här gnäller vissa över att dom får i sig lite jävla röklukt som är "så himla farlig", töntar.

palme
2009-03-13, 20:21
Förstår om nån ber en flytta på sig om man röker där det råder rökförbud, men annars så kan ickerökarna hålla käft. Flytta på er om det stör er eller om ni har astma.

C h r i s
2009-03-13, 20:51
Jag hatar rökning och har aldrig i mitt liv ens testat en cigarett. Men för i helvete, snacka om att vi har det för "bra" och bekvämt idag, gnälla över sånna små skitsaker? Hur i helvete kan det förstöra "en hel dag" för vissa? Gnälliga jävla fjollmänniskor, annars var det på våra farfars far förfäders fars tid, då fick man minsann konka järnspisar på ryggen genom den kylande vintern med kartongpapper som fotunderlag för att hämta sin mjölk, och här gnäller vissa över att dom får i sig lite jävla röklukt som är "så himla farlig", töntar.

Förstår om nån ber en flytta på sig om man röker där det råder rökförbud, men annars så kan ickerökarna hålla käft. Flytta på er om det stör er eller om ni har astma.

Här flödar intelligensen ser jag. Får jag fråga er, finns det någonting på denna jord som stör herrarna i vardagen? Kanske något moment som irriterar er väldigt mycket. Multiplicera irritationen/obekvämligheten mångfaldigt så kanske ni förstår hur en person med allvarlig astma känner sig. Det enda argument ni kan komma med är att flytta på sig, ja, det kanske funkar i en lantort. Men knappast i en större storstad. Blir mörkrädd för hur folk saknar empati för andra människor när problemet inte berör denne...

Sundvall, gå du runt och lev som dina förfäder om det är så himla ballt. Jag är i varje fall glad över att tekniken går framåt.

stridis
2009-03-13, 21:06
Det enda argument ni kan komma med är att flytta på sig, ja, det kanske funkar i en lantort. Men knappast i en större storstad.

Så varför beklaga sig på ett svenskt forum? För större storstäder där du inte kan komma undan tobaksrök har vi inte här i Sverige.

Tom Warrior
2009-03-13, 21:08
Rökare är det läckraste (i form av mest estetiskt och själsligt tilltalande) som finns i svenska städer idag. Varje rökare är ett minne av en svunnen era, en era med mer själ, atmosfär och oerhört mycket mer pondus.

pwnyou
2009-03-13, 21:13
Folk som röker bland folk borde avrättas offentligt.

Nej men, jag hörde att ett bloss förkortar livet med 8 minuter. De som röker har ett filter som gör att de som står omkring får i sig mer rök än de som röker. Samt att de med astma kan få problem och konditionen försämras för folk som står nära er.

Och till er som säger att det är vanligt folk som ska flytta på er så kan ni stoppa upp något. Bebisar i barnvagnar KAN INTE FLYTTA PÅ SIG. De vet inte att det är farligt osv. Att röka nära barn är alltså oerhört omoraliskt.

Avskaffa rökning helt, förbjud dem att röka offentligt eller vad som hellst. Jag hatar rökare.

sundvall
2009-03-13, 21:13
Här flödar intelligensen ser jag. Får jag fråga er, finns det någonting på denna jord som stör herrarna i vardagen? Kanske något moment som irriterar er väldigt mycket. Multiplicera irritationen/obekvämligheten mångfaldigt så kanske ni förstår hur en person med allvarlig astma känner sig. Det enda argument ni kan komma med är att flytta på sig, ja, det kanske funkar i en lantort. Men knappast i en större storstad. Blir mörkrädd för hur folk saknar empati för andra människor när problemet inte berör denne...

Sundvall, gå du runt och lev som dina förfäder om det är så himla ballt. Jag är i varje fall glad över att tekniken går framåt.

Folk gnäller för små skitsaker, det är problemet. Blir flyget försenat några timmar idag blir folk galna, hur lång tid tog det för oss att komma till amerika förut? 3 veckor? och halva besättningen död?

Tror du det hjälper att sitta och beklaga sig över det på ett interenetforum? Nej, saker är som dom är, bit i det sura äpplet och flytta på dig då.

pwnyou
2009-03-13, 21:14
Blir flyget försenat några timmar idag blir folk galna, hur lång tid tog det för oss att komma till amerika förut?Det förämrar ju dock inte hälsan för andra människor på samma sätt som rökning.

Idiotisk jämförelse.

Tror du det hjälper att sitta och beklaga sig över det på ett interenetforum? Nej, saker är som dom är, bit i det sura äpplet och flytta på dig då. Varför har man forum om man inte får diskutera och säga vad man tycker?

C h r i s
2009-03-13, 21:23
Folk gnäller för små skitsaker, det är problemet. Blir flyget försenat några timmar idag blir folk galna, hur lång tid tog det för oss att komma till amerika förut? 3 veckor? och halva besättningen död?

Tror du det hjälper att sitta och beklaga sig över det på ett interenetforum? Nej, saker är som dom är, bit i det sura äpplet och flytta på dig då.

Vad om denna ständiga jämförelse med svunna tider? Var glad att du lever i dagsläget.
"Tror du det hjälper att sitta och beklaga sig över det på ett interenetforum?
Annars kallas det att diskutera och argumentera, behöver jag aktivt motverka det jag argumenterar mot på ett forum?

"Nej, saker är som dom är, bit i det sura äpplet och flytta på dig då" Ja, vi behöver inte ändra någonting alls. För saker är som de är, och de kommer aldrig att förändras!*screwy*

coxie
2009-03-13, 21:31

Nej men, jag hörde att ett bloss förkortar livet med 8 minuter. De som röker har ett filter som gör att de som står omkring får i sig mer rök än de som röker. Samt att de med astma kan få problem och konditionen försämras för folk som står nära er.

Och till er som säger att det är vanligt folk som ska flytta på er så kan ni stoppa upp något. Bebisar i barnvagnar KAN INTE FLYTTA PÅ SIG. De vet inte att det är farligt osv. Att röka nära barn är alltså oerhört omoraliskt.

Avskaffa rökning helt, förbjud dem att röka offentligt eller vad som hellst. Jag hatar rökare.

Precis barnen kan inte flytta sig själva, de är totalt värdelösa.

Jag tycker att vi borde mörda alla barn under 3 år och tvångssterilisera alla så vi slipper fler skrikande skitungar som stör mig i min vardag. Detta säger jag som en ickerökare.

Eller så kan folk anpassa sig lite och skita i att reta sig på småsaker.

palme
2009-03-13, 21:32

Och till er som säger att det är vanligt folk som ska flytta på er så kan ni stoppa upp något. Bebisar i barnvagnar KAN INTE FLYTTA PÅ SIG.

Flyttar automatiskt undan handen om jag möter en barnvagn, inte blåser jag röken i ansiktet på nån heller. Vi är inga monster.

Fast det kan ju oxå tilläggas att det är ungens föräldrar som har ansvar för barnet så är mest upp till de att se till att ungen inte är nära min rök. Inte sant?

Clarkolofsson
2009-03-13, 21:33

Äntligen nån jävel med lite distans på det hela. :thumbup:

palme
2009-03-13, 21:34

Kan DU tänka dig att utföra dessa avrättningar?

Shakemynuts
2009-03-13, 21:42

Sånt som du gör kan jag dö av. Skaffa respekt för andra människor tack.

coxie
2009-03-13, 21:46
Seriöst den här tråden har fått mig att bestämma mig för att varje gång jag är i Stockholms centrum ska jag köpa ett paket cigg och röka överallt där jag inte borde.

Varje gång jag möter en morsa med en barnvagn ska jag blåsa ett ordentligt bloss rakt ner i vagnen. Varje gång jag möter en som klagar på att jag röker ska jag svara med ett bloss i ansiktet.

Shakemynuts
2009-03-13, 21:48
Ni som tycker att folk med astma ska hålla käften och hålla sig undan, hur tycker ni om rullstolsbundna? Samma sak där? Ska de hålla käften och hålla sig undan då ni kommer, eller flyttar ni på er? Bara ett exempel, applicera på valfri sjukdom man ej kan hjälpa och jämför med eran valfria rökning som är skadlig för andra också.

På många rökare låter det som att ni står på en 3m bred väg, såfort ni tänker "nu vill jag ha en cigg" då ska alla som inte har något emot det där, välja en annan väg och fly från er.

Seriöst folk, skaffa lite sympati.

Shakemynuts
2009-03-13, 21:49
Seriöst den här tråden har fått mig att bestämma mig för att varje gång jag är i Stockholms centrum ska jag köpa ett paket cigg och röka överallt där jag inte borde.

Varje gång jag möter en morsa med en barnvagn ska jag blåsa ett ordentligt bloss rakt ner i vagnen. Varje gång jag möter en som klagar på att jag röker ska jag svara med ett bloss i ansiktet.

Så som jag förstår det som vrider du på orden här.
Det klagas väl inte på att du röker? Utan att du inte respekterar såna som inte tål eller klarar av röken.

Edit: Inte du, som i "du" utan ni, blev fel.

Clarkolofsson
2009-03-13, 21:50

Men folk som kör bil/flygplan/tåg kan du inte dö av antar jag?

coxie
2009-03-13, 21:51
När jag hade fortfarande hade stora problem med min sociala fobi borde folk varje gång jag gick ut på stan flyttats bort ur min åsyn så jag inte led av min sjukdom?

Shakemynuts
2009-03-13, 21:53

Äsch, det finns ju medicin och läkare.

Shakemynuts
2009-03-13, 21:54
När jag hade fortfarande hade stora problem med min sociala fobi borde folk varje gång jag gick ut på stan flyttats bort ur min åsyn så jag inte led av min sjukdom?

Det är ju däremot något som går att bota.

Clarkolofsson
2009-03-13, 22:05
Äsch, det finns ju medicin och läkare.

Skönt det. Det finns ju dessutom en jävla massa ödemark i norra Sverige. Alla astmatiker och cigghatare kan väl ta en plätt uppe i norrland och börja bygga.

Clarkolofsson
2009-03-13, 22:06
Det är ju däremot något som går att bota.

Det gör många former av cancer också.

palme
2009-03-13, 22:06

Vi ska alla dö.

C h r i s
2009-03-13, 22:07

Är det ytterst nödvändigt för mänskligheten att bruka dessa färdmedel? Ja. Är det ytterst nödvändigt för mänskligheten att röka....

Edit: För övrigt ser jag ingen idé att fortsätta denna argumentation, dumma exempel och jämförelser slängs efter varandra. Med spydiga kommentarer och allmänt tråkigt språk..

Shakemynuts
2009-03-13, 22:11
Är det ytterst nödvändigt för mänskligheten att bruka dessa färdmedel? Ja. Är det ytterst nödvändigt för mänskligheten att röka....

Känner du ärligt talat att det fortfarande är värt att tjafsa med nivån på pratet som är av just de här personerna?

Jag orkar iallafall inte. Men jag förstår liksom inte vad problemet med ömsesidig respekt är?

En person som står och röker > Jag som ickerökare och astmatiker (antagligen många andra också) går då inte och ställer sig bredvid bara för att få be dom släcka ciggen.

Medans nivån här i tråden är ungefär: ÖH! JAG SKITER VÄL I VART DU STÅR, VILL JAG RÖKA SKA DU FLYTTA PÅ DIG *********** (lägg till valfria påhopp här, som idiot och tönt t ex)

Och med det avslutar jag det här från min sida, orka.

Jorpa
2009-03-13, 22:42
Vissa argument är bra, samt att de argumenterar en agrumentarbar sak... som att inte ställa sig vid 5 st som röker - och be dom sluta.

Men sen finns det otroligt KORKADE påhopp... "Aaa fan, ställ er i skogen alla astmatiker, inte mer än rätt."

Egentligen kan man inte försvara sitt rökande på något sätt, folk som röker har nästan ingen talan, om just rökning.

Fine dom gjorde sitt val när dom va små, va coola, röka, go with the flow eller vad det än var... men det var deras eget och de på dom sota för. Man kan inte välja bort/till sin astma.

Fattar inte hur man försvarar rökningen. Sen dom som säger "amen jag är såååå beroooende, jag har iiingen självkraft alls att sluta"... tror jag slutar här innan jag går för långt, you get my point.

Clarkolofsson
2009-03-13, 22:59

Edit: För övrigt ser jag ingen idé att fortsätta denna argumentation, dumma exempel och jämförelser slängs efter varandra. Med spydiga kommentarer och allmänt tråkigt språk..

Eh lol? Är det nödvändigt att ta flyget ner till kontinenten? Är det nödvändigt att köra sina nya X6 till jobbet? Är det nödvändigt att ta spårvagnen till krogen? osv.. Alla handlar om att göra bedömningar. Folk som röker gör ju uppenbarligen samma bedömning som Nisse 33 gör när han tar flyget till Mallorca. Ae nu stämplar jag ut, men till alla gnällspikar -> Ta en bärs lev livet och träna hårt :thumbup:

fast vänta... ni dricker väl inte sprit? Det är livsfarligt både för dig och din omgivning!!! *whatever*

Tolkia
2009-03-13, 23:40
Lite nivå på inläggen från båda sidor, tack. Det börjar urarta till sandlådekrig.

Betsson1
2009-03-14, 00:20
Den som röker har väl iaf valt att göra det helt själv. Tvivlar på att människor går omkring och är astmatiker bara för att det är roligt? Vilket oerhört dåligt argument.

Låt bli och kommentera om det är ett dåligt argument. Har du hört talas om "Beroende"?. Du som icke-rökare kan inte tro att det är lätt och sluta heller. Javisst, är man astamatiker så kan man väl hålla käften och flytta på sig. Bara för att man har astma har man inte rätt och be folk och släcka ciggen.

pwnyou
2009-03-14, 00:50
Ifall någon spottar på dig, tycker inte du att du ska ha rätten att be honom att sluta då? Jävla idiot. Att utsätta någon för passiv rökning är värre än att spotta på någon i längden.

Om du nu själv är rökare så är det inte så konstigt att du är en idiot.

Det finns ju rökare som respekterar andra, och dem rökarna respekterar även jag, men sånna som tror att dem har rätten att förstöra andra människors hälsa utan att de ska få be rökaren att släcka cigaretten är riktiga idioter.

Clarkolofsson
2009-03-14, 01:23
Passiv rökning av att nån står och blåser ut två bloss på dig i bankomatkön *rolleyes*

Betsson1
2009-03-15, 01:31
Ifall någon spottar på dig, tycker inte du att du ska ha rätten att be honom att sluta då? Jävla idiot. Att utsätta någon för passiv rökning är värre än att spotta på någon i längden.

Om du nu själv är rökare så är det inte så konstigt att du är en idiot.

Det finns ju rökare som respekterar andra, och dem rökarna respekterar även jag, men sånna som tror att dem har rätten att förstöra andra människors hälsa utan att de ska få be rökaren att släcka cigaretten är riktiga idioter.

Det märks att du är mindreårig. Syftar på hur du skriver. Har ju sagt att det är fel att röka vid köer, busstation osv. Men röker man i allmän plats och någon ber mig och släcka ciggen så är det en annan sak. Du jämför saker som inte har med sammanhanget och göra alls. Spottar någon på mig så gör indviden inte det för att han har behov av det. Men rökaren måste verkligen ha ciggen.

Är du en sådan som går runt och lever i andras värld? Och ber dom och släcka ciggen istället för att flytta dig en liten bit bort så kommer du få en smäll på käften nångång. Finns fler som tänker som mig, tro mig! ;)

Shakemynuts
2009-03-15, 06:42
Det märks att du är mindreårig. Syftar på hur du skriver. Har ju sagt att det är fel att röka vid köer, busstation osv. Men röker man i allmän plats och någon ber mig och släcka ciggen så är det en annan sak. Du jämför saker som inte har med sammanhanget och göra alls. Spottar någon på mig så gör indviden inte det för att han har behov av det. Men rökaren måste verkligen ha ciggen.

Är du en sådan som går runt och lever i andras värld? Och ber dom och släcka ciggen istället för att flytta dig en liten bit bort så kommer du få en smäll på käften nångång. Finns fler som tänker som mig, tro mig! ;)

Svårt att hålla sig borta från tråden. :D

Men du missar ett par saker, ja, rökaren behöver verkligen sin cigg. Men det är ju till 100% ett helt eget val att ha börjat röka från första början. Är man beroende, behöver man det man är beroende, men det behöver inte rättfärdiga alla typer av användning av det.

Jag förstår att du tycker du har rätt att röka överallt där det är tillåtet. Står du och röker och jag kommer och ställer mig bredvid dig.

Men skulle du på fullaste allvar ge mig en smäll om jag står och väntar på en kompis, du kommer och ställer dig bredvid mig och tänder en cigg, och jag ber dig gå iväg en bit eller släcka den?
Isåfall behöver du hjälp med agresionsproblem och skulle behöva ta dig en ordentlig tankeställare.

kraftsport
2009-03-15, 09:36
Kan DU tänka dig att utföra dessa avrättningar?

Det där med avrättandet sköter sig väl själv eller?

(cancer) :thumbup:

saab900
2009-11-20, 16:12
Stockholmsrökarna är de värsta nedskräparna

2009-11-19 11:57

Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton har i dag, tillsammans med Joakim Brodahl från Håll Sverige Rent, presenterat resultatet av de faktiska och statistiskt säkerställda skräpmätningar som genomförts i Stockholm under året. Modellen för den skräpmätning som genomförts två gånger under året i Stockholms stad har tagits fram av Statistiska Centralbyrån och stiftelsen Håll Sverige Rent.
- Cigarettfimpen utgör drygt 60 procent av skräpet på Stockholms gator och är det absolut vanligast förekommande skräpslaget i stadsmiljön. Samtidigt som Staden tar sitt ansvar för städningen i Stockholm måste stockholmarna som röker ta ett större ansvar för fimpen, säger Ulla Hamilton, miljö och trafikborgarråd (M).
- Dessa faktiska mätningar är ett mycket bra underlag för de prioriteringar som krävs för att göra Stockholm till en ännu vackrare stad. Inför nästa år planeras stora satsningar för att öka dagstädningen med hjälp av fler Stockholmsvärdar. Vi kommer att erbjuda cirka 200 ungdomar sommarjobb för att städa våra parker och i ytterstaden satsas 20 miljoner kronor extra för att skapa en snygg och trygg stadsmiljö. Det ska bli intressant att se om dessa satsningar ger resultat i 2010 års skräpmätningar, säger Ulla Hamilton, miljö och trafikborgarråd (M).
- Det har saknats fakta kring hur mycket skräp som slängs i stadsmiljön. Nu har vi genomfört de här mätningarna i Stockholm och i sju andra kommuner i landet. Stockholm är först ut med sitt resultat och i början av december presenterar vi den nationella skräprapporten, säger Joakim Brodahl, Håll Sverige Rent.
Mätningen i Stockholms stad har genomförts på 600 punkter, fördelat på ett område i innerstaden, ett i Söderort och ett i Västerort. I staden totalt uppgår skräpmängden till 3,2 per 10 kvm. Fimparna utgör 61 procent av skräpet, tuggummi 9 procent, plast 8 procent och kartong 1 procent. Skräpmängden är större i innerstadsområdet (3,8), jämfört med ytterstaden 2,9 och 3,0)
BIfogat skräprapporter samt presentationen från dagens pressträff.
För mer information: Helena Widegren Pressansvarig finansroteln 08-508 29 878

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/stockholmsroekarna-aer-de-vaersta-nedskraeparna-343761

Bry er inte om den politiska källan, jag läste samma sak i DN idag, men när jag skulle ta fram det på nätet var det bara denna källa jag fick tag på. Jag har inte heller något till övers för riksretarderade Ulla Hamilton.