handdator

Visa fullständig version : Enkel kaloririk mat

Gustaven
2009-03-11, 23:43
Många kommer väl himla med ögonen och tycka att det är ett lyxproblem och säga "men det är ju bara att äta mer" tack men det hjälper inte.

Jag tycker det är svårt att äta/få i mig tillräckligt mycket kalorier (om jag inte ska sitta och tugga jordnötter varenda dag) för att öka i vikt så har ni några tips på god och väldigt kaloririk mat så tar jag gärna emot recept*kissass*

machine gun
2009-03-11, 23:48
Extra fett i allt är mitt spontana tips. Fett innehåller mer än dubbelt så många kcal per g jämfört med kolhydrat och protein. Använd standardprodukter, häll extra olja/flytande margarin på maten, använd dressing till grönsakerna, ät majonnäs, aioli osv.

Om du söker lite så finns det annars en hel del recept på "bulkdrinkar" här på forumet, dvs shakes av olika slag med högt energiinnehåll. Kan vara ett smidigt alternativ att ta utöver den vanliga maten om man har svårt att få i sig tillräckligt.

Gustaven
2009-03-12, 00:01
Givetvis brukar jag tillsätta olja till allt som passar :) tycker dock inte att rapsoljesmaken är särskilt god så den får inte ta över... Jag tror jag ska försöka göra mer grytor och dyl. där kan man smyga in en hel del olja utan att det förändrar smaken för mycket

machine gun
2009-03-12, 00:03
Givetvis brukar jag tillsätta olja till allt som passar :) tycker dock inte att rapsoljesmaken är särskilt god så den får inte ta över... Jag tror jag ska försöka göra mer grytor och dyl. där kan man smyga in en hel del olja utan att det förändrar smaken för mycket

Jag gillar annars denna:

http://www2.arla.se/Images/ProductImages_200/17305.jpg

Snobbe
2009-03-12, 00:10
Bara gör maten mer fet som machine gun säger. Typ ha mycket smör osv samt om du ska ha i creme freiche och sånt i mat så tar man ju inte light versionerna. vittbröd innehåller bra me kalorier också. Vet inte om det är bra kalorier men mycket är det iaf.

MyungChul
2009-03-12, 01:24
Mörkt bröd innehåller väl ändå i regel mer kcal än vitt bröd då det vita brödets degvätska är vatten i 9/10 fall och mörkt bröd ofta är baserat på filmjölk eller liknande.

Cohen
2009-03-12, 19:41
Många kommer väl himla med ögonen och tycka att det är ett lyxproblem och säga "men det är ju bara att äta mer" tack men det hjälper inte.

Jag tycker det är svårt att äta/få i mig tillräckligt mycket kalorier (om jag inte ska sitta och tugga jordnötter varenda dag) för att öka i vikt så har ni några tips på god och väldigt kaloririk mat så tar jag gärna emot recept*kissass*

Förutom att använda kaloririka produkter kan du alltid försöka undvika sådant som mättar utan att ge speciellt mycket energi. Har du svårt att få i dig tillräckligt är det nog onödigt att äta alltför mycket sallad och liknande.

Annars är ett ganska trevligt tips att äta efterrätt lite oftare. En kula glass, chokladsås och en näve bär är alltid trevligt för att avrunda en middag.

Alfred Nobel
2009-03-12, 20:16
Pasta och ris kan jag äta mycket av och har hjälpt mig att öka i vikt. Samma gällande mackor med pålägg, av typen med smör, ost/kaviar/korv/skinka/mjukost på och gärna med ett glas oboy :) Om du har problem att äta mängder mat så kanske detta kan hjälpa!

z_bumbi
2009-03-12, 20:17
Mörkt bröd innehåller väl ändå i regel mer kcal än vitt bröd då det vita brödets degvätska är vatten i 9/10 fall och mörkt bröd ofta är baserat på filmjölk eller liknande.

Vitt bröd brukar innehålla mer kalorier och det mättar dessutom sämre än mörkt (grövre) bröd

Heppez
2009-03-12, 22:29
Tänk om man hade det problemet att man inte kunde gå upp i vikt :S
Kör min extremt välfungerande metod som jag körde innan jag började gå ner i vikt.

Chips + dipp + coca cola i stora mängder, fredag, lördag, sen rester på söndan.. Funkar perfa ;)

agazza
2009-03-12, 22:37
hJPFxjjOVew

Nitritfritt bacon bortskärt fett,
rapsolja,
ägg.
fiberrik grovlimpa.

agazza
2009-03-12, 22:42
EDIT: mackorna ska rostas före stekning, annars blir det degigt, nu blir dom frasiga. :)

Barca
2009-03-12, 23:41
Ät dina vanliga portioner, men ta sedan en efterätt i form av glass eller något annat lättätet?
Du behöver ju inte få i dig dina kalorier via "mat" menar jag :)

Brooklyn
2009-03-13, 10:55
köttfärssås med spaghetti, rör ner minst 1dl olivolja, så har du ett kcalpåslag på 1000kcal bara där, och du kan även blanda i lite jordnötter som bryter av smaken på ett "spännande" sett

billigt, gott & bra
:eating:

hot_tuna
2009-03-13, 10:59
Många säger "öka fettintaget", men det är inte så lätt. Fett mättar ganska bra, jag skulle rekommendera att du får i dig så mycket kolhydrater som möjligt. Se på hur sumobrottare tränar, de äter inte så enormt mycket fet mat, utan däremot ENORMA mängder ris.
Så ät allt vad du kan av ris och pasta och andra kolhydratrika saker. Du kanske inte ska vräka i dig socker i form av glass och läsk dock, om du inte vill att ditt blodsocker ska få totalt frispel.
Och som sagt, nötter! 100 gram per dag borde du ju kunna peta i dig så har du 600 kcal bara där.

Brooklyn
2009-03-13, 11:10
Många säger "öka fettintaget", men det är inte så lätt. Fett mättar ganska bra, jag skulle rekommendera att du får i dig så mycket kolhydrater som möjligt. Se på hur sumobrottare tränar, de äter inte så enormt mycket fet mat, utan däremot ENORMA mängder ris.
Så ät allt vad du kan av ris och pasta och andra kolhydratrika saker. Du kanske inte ska vräka i dig socker i form av glass och läsk dock, om du inte vill att ditt blodsocker ska få totalt frispel.
Och som sagt, nötter! 100 gram per dag borde du ju kunna peta i dig så har du 600 kcal bara där.

se på amerikanare ;) de äter inte så mycket "carbs" utan enorma mängder med fett, se på hur dem ser ut...:Virro

hehe kunde inte hålla mig :)

men I got your point. det är självklart bättre att öka intaget med kolhydrater istället för att överdosera fett! men enligt mina adapter så har det funkat bäst med att helt enkelt öka fettingtaget (och självklart även kolhydratsintaget)

Bahir
2009-03-13, 12:23
Om jag hade samma "problem" som du så skulle jag köpa/laga kladdkakor med hög densitet och basera en stor del av min diet på dem. De är fruktansvärt goda, och innehåller sannolikt en djävulsk mängd energi.

Eddie Vedder
2009-03-13, 13:22
se på amerikanare ;) de äter inte så mycket "carbs" utan enorma mängder med fett, se på hur dem ser ut...:Virro

Nej pommes frites, chips, läsk, hamburgare, donut's, vitt bröd m.m. är ju helt kolhydratfritt.:D

Lellan
2009-03-13, 13:53
Alltså, jag åt upp mig 60 kg en gång (rekommenderas ej) och det gjorde jag på; makrill i tomatsås, nötter och mandlar, köttfärs/kyckling etc rätter med creme fraiche el grädde i, hemlagad kladdkaka var ett stående inslag, en klick majonäs på frukostägget, fet mjölk och söt sylt till havregrynsgröten, bröd med bregott och ost, fet leverpastej el smörgåskorv.

Så nog finns det tusen sätt att kaloritäta maten utan att behöva töja magsäcken.

Cohen
2009-03-13, 22:52

Nja, håller inte riktigt med om vad du skriver. Visserligen mättar fett ganska bra, men samtidigt är det kaloririkare än kolhydrater. Talar man om "rena" fettkällor som smör och olja är de dessutom betydligt energitätare per viktenhet.

Jämför tipset som någon gav om att smyga ned 100 gram olja i köttförsåsen (och toppa med jordnötter) med att äta motsvarande mängd extra pasta eller ris. Grovt räknat skulle ett sådant påslag innebära 300 gram extra okokt pasta (nb. tre normalportioner!); en hel del för en som har svårt att äta tillräckligt.

Edit: 1k posts! Wohoo!

Gustaven
2009-03-14, 23:36
Jordnötter är något som är guld värt (men det får nog bli osaltade i framtiden det kan inte vara helt hälsosamt med 100g saltade jordnötter per dag +annan ev salt mat) jag uppskattar alla tips och begagnar mig (vissa sen tidigare) av så tack tack! Jag tar fortfarande gärna emot recept på maträtter (och självklart bilder det är rätt bra "aptitretare" att titta i en annan tråd här i matdelen av kolo ;))