Visa fullständig version : Simning eller konditionsträning?? Vad e bäst?
Jag och en kompis hade en diskussion idag om hur/vad det är bäst att träna om man vill gå ned i vikt.
Ena schemat:
Mån - Bodyjam (dans) 50min + Core 30min
Tis - Spinning 50min
Ons - Bodystep 50min + Bodyjam 50 min
Tor - BodyStep 50min + Core 30min
Fre - Bodystep 50min + Bodypump 50min
Eller:
Mån - Samma som första slternativet
Tis - Simning ca 1 h = 1000m (Eller 2h=2000m?)
Ons - Samma som första alternativet
Tor - Simning ca 1 h = 1000m (Eller 2h=2000m?)
Fre - Bodystep 50 min + Bodypump 50min
Hon menade att simning är mycket bättre ut fettförbränningssynvikel och att man tränar HELA kroppen.
Jag tycker ju lätt att det är "bättre" att simma 1 h än att köra bodystep 1h, så vad är egentligen bäst??
Jag vet att det beror på hur intensivt man kör med bodystep, men man blir rejält svettig och trött.
Tacksam för svar:D
Det avgörande när du vill gå ner i vikt är att du ligger på kaloriunderskott. Dessutom skulle jag vilja säga att långa promenader är oslagbara eftersom den låga intensiteten gör att du förbränner förhållandevis stor andel fett vilket du inte gör när du tränar högintensivt. Jag skulle välja simning framför bodystep.
King Grub
2009-03-11, 21:54
Så länge du påverkar kaloribalansen lika mycket, blir resultaten likadana.
It has been suggested, that water exercise is less effective than weight-bearing exercise on land for body fat reduction.
To test this hypothesis 38 middle-aged obese women (25-47% body fat) participated in a 13 week exercise-diet program to compare the effects of aerobic exercise in water versus walking on land on indices of fat reduction and weight loss changes. Subjects were randomly assigned to 1 of 3 exercise groups: 1) walking on land (WL), 2) swimming (SW) at 27 degrees C water temperature and 3) walking in 29 degrees C water (WW) at the shallow end of a declining pool with the water at navel height. Subjects in the SW group alternated breast-, side-, and backstroke swimming without face immersion. Exercise parameters were kept constant for all three groups. Subjects participated in supervised exercise sessions for 40 min, 4 times a week at 70% of age-predicted maximum heart rate. Subjects were tested before and after the 13-week experimental period.
Significant reductions in body weight, (5.9 kg), percent body fat, (3.7%), and skinfold and girth measurements, occurred in all groups. There where no significant differences between groups.
The results of this study indicate that there are no differences in the effect of aerobic activities in the water versus weight-bearing aerobic exercise on land on body composition components as long as similar intensity, duration and frequency are used.
J Sports Med Phys Fitness. 2006 Dec;46(4):564-9. Aerobic exercise in water versus walking on land: effects on indices of fat reduction and weight loss of obese women.
Träning påverkar inte viktnedgång och fettförlust mer än vad den påverkar kaloribalansen. Dygnets fettförbränning ökar inte av träning, jämfört med en vilodag med likvärdig kaloribalans.
Det avgörande när du vill gå ner i vikt är att du ligger på kaloriunderskott. Dessutom skulle jag vilja säga att långa promenader är oslagbara eftersom den låga intensiteten gör att du förbränner förhållandevis stor andel fett vilket du inte gör när du tränar högintensivt. Jag skulle välja simning framför bodystep.
Ja, men alltså, säg att man äter 2000kcal/dag och att viloförbränningen ligger på 2000kcal.
Då blir ju träningen det som gör att man går ned i vikt..?
Ok, men vad menar du med långa promenader? Hur många timmar?
Så länge du påverkar kaloribalansen lika mycket, blir resultaten likadana.
J Sports Med Phys Fitness. 2006 Dec;46(4):564-9. Aerobic exercise in water versus walking on land: effects on indices of fat reduction and weight loss of obese women.
Träning påverkar inte viktnedgång och fettförlust mer än vad den påverkar kaloribalansen. Dygnets fettförbränning ökar inte av träning, jämfört med en vilodag med likvärdig kaloribalans.
Mja, men det måste ju finnas bättre och sämre träningsmetoder för att bränna kalorier? Det är det jag är ute efter.
Är det bättre att simma än att gå på bodystep ur kalori-brännings-synpunkt?
King Grub
2009-03-11, 22:11
Att gå är i sådana fall det sämsta alternativet per tidsenhet.
Den bästa aktiviteten är den du kan hålla en så hög intensitet som möjligt under så lång tid som möjligt.
Å andra sidan är gång skonsamt (men det är simning också) så man kan göra det både länge och ofta.
Att gå är i sådana fall det sämsta alternativet per tidsenhet.
Den bästa aktiviteten är den du kan hålla en så hög intensitet som möjligt under så lång tid som möjligt.
Å andra sidan är gång skonsamt (men det är simning också) så man kan göra det både länge och ofta.
Säg att man har en timme då?
Alltså det måste ju va skillnad beroende på vad man utövar. Styrketräning tex är väl inge vidare om man vill ned i vikt (bortsätt från att den eventuellt höjer ämnesomsättningen?)
Men ur förbränningssynpunkt?
Jag tycker bara att det känns som man har jobbat som FAN efter ett bodystep-pass eftersom man e sjösvett och anfådd. Simning därimot är ju ganska "trevligt" och inte speciellt jobbigt för andningen, även om det såklart känns att kroppen har jobbat efteråt...
young_george
2009-03-11, 22:32
Han har ju redan svarat:
Han har ju redan svarat:
Ja, jag är väl seg:smash:, men jag menar ju att jag kanske inte "känner" att det e jobbigt när de e i vatten.
Jag menar, om jag hade stått o gjort simtag med armar och ben på land hade jag nog inte klarat 1h....hehe
Det ALLRA bästa kanske e o springa isåfall, men det pallar jag inte.
Så det står mellan simning/passträning på ett gym
TylerDurden84
2009-03-12, 00:31
Förslag: Testa att simma snabbare om du inte blir så trött!?
Eftersom vattnet är svalt och blött så kan du inte ha "svettning" som en grundstomme för din energiförbrukning.
Man kan ju alltid väga sig före och efter ett pass och därmed få reda på hur mycket man svettats. Men generellt skulle jag säga att simning är tidsinefektivt. Man skall ta sig till simhallen, byta om, simma, dusch, byta om igen och sedan ta sig hem igen. En promenad startar när man går ut genom dörren.
hot_tuna
2009-03-12, 10:43
Den bästa aktiviteten är ju faktiskt den som blir utförd! ;)
Gillar du att simma ska du självklart göra det. Det är inte effektivast per tidsenhet som tidigare sagts, men det är en bra motionsform som tränar hela kroppen utan att man belastar t ex ben och knän hårt, så det är bra för överviktiga eller folk med dålig rygg.
Men ska du bara bränna maximalt med energi på kortast möjliga tid så är det nog svårt att slå HIIT (High intensity interval training). Dvs ut och spring tills du nästan svimmar. Repeat until end. :thumbup:
Förslag: Testa att simma snabbare om du inte blir så trött!?
Eftersom vattnet är svalt och blött så kan du inte ha "svettning" som en grundstomme för din energiförbrukning.
Jo, det är ju det jag menar. Jag känner ju inte att jag blir svettig, anfådd och röd på samma sätt, Men jag kanske förbrukar mycket kalorier ändå?
Jag tänker att det ju ändå måste va bra, för man rör sig ju verkligen hela tiden.
Man kan ju alltid väga sig före och efter ett pass och därmed få reda på hur mycket man svettats. Men generellt skulle jag säga att simning är tidsinefektivt. Man skall ta sig till simhallen, byta om, simma, dusch, byta om igen och sedan ta sig hem igen. En promenad startar när man går ut genom dörren.
Ja, men egentligen är det väl inte hur mycket man svettas som är det betydliga?
Jag kan ju gå ut och gå i 5 timmar utan att svettas, men jag lär ju ha förbrukat en del kalorier ändå?
Och det är sant att det är ett jävla krångel, men man GÖR ju iaf nåt när man går dit, byter om.mm.
Den bästa aktiviteten är ju faktiskt den som blir utförd! ;)
Gillar du att simma ska du självklart göra det. Det är inte effektivast per tidsenhet som tidigare sagts, men det är en bra motionsform som tränar hela kroppen utan att man belastar t ex ben och knän hårt, så det är bra för överviktiga eller folk med dålig rygg.
Men ska du bara bränna maximalt med energi på kortast möjliga tid så är det nog svårt att slå HIIT (High intensity interval training). Dvs ut och spring tills du nästan svimmar. Repeat until end. :thumbup:
Sant. Men om vi utår från att aktiviteten BLIR utförd så är det ju bra att välja rätt;)
Jag är inte ute efter att springa, för det kan jag inte...Men det bästa formen av de alternativen jag HAR att välja på är det jag funderar på=)
machine gun
2009-03-12, 11:32
Man kan simma så att man blir ansträngd och anfådd, tro mig. Däremot är det svårt att åstadkomma om man simmar svansim med huvudet ovanför vattenytan.
vicarious
2009-03-12, 11:34
Jo, det är ju det jag menar. Jag känner ju inte att jag blir svettig, anfådd och röd på samma sätt, Men jag kanske förbrukar mycket kalorier ändå?
Jag tänker att det ju ändå måste va bra, för man rör sig ju verkligen hela tiden.
Ja, men egentligen är det väl inte hur mycket man svettas som är det betydliga?
Jag kan ju gå ut och gå i 5 timmar utan att svettas, men jag lär ju ha förbrukat en del kalorier ändå?
Och det är sant att det är ett jävla krångel, men man GÖR ju iaf nåt när man går dit, byter om.mm.
Sant. Men om vi utår från att aktiviteten BLIR utförd så är det ju bra att välja rätt;)
Jag är inte ute efter att springa, för det kan jag inte...Men det bästa formen av de alternativen jag HAR att välja på är det jag funderar på=)
Gör det du känner för och/eller har tid för. I slutändan är det som sagt hur mycket kalorier du stoppar i dig kontra de kalorier du förbränner som bestämmer om du går ner i vikt eller inte.
Är en övning jobbig så bränner den troligtvis mer än en övning som är lekande lätt.
Ganska logiskt.
Man kan simma så att man blir ansträngd och anfådd, tro mig. Däremot är det svårt att åstadkomma om man simmar svansim med huvudet ovanför vattenytan.
Ok, jag är ingen hejare på olika simstilar, så jag kör vanligt sim. Jag försöker ju ta i, men om jag tar ut mej redan de första minuterna så orkar jag ju inte hålla på i 1-1,5h...
Gör det du känner för och/eller har tid för. I slutändan är det som sagt hur mycket kalorier du stoppar i dig kontra de kalorier du förbränner som bestämmer om du går ner i vikt eller inte.
Jo jag veeet det där med kalorier. Men det var träningsdelen jag var intresserad av. Kosten har jag koll på.
Är en övning jobbig så bränner den troligtvis mer än en övning som är lekande lätt.
Ganska logiskt.
Jo, självklart. Men det var som sagt att det KÄNNS lätt i vattnet, men det skulle ju inte va lika enkelt på land.
Men det tar jag som att det är bättre med step då!?
machine gun
2009-03-12, 11:54
Jag tycker att du ska träna det du tycker är roligast, för där är chansen störst att du 1) Får kontinuitet i träningen och inte tröttnar och 2) Tar i lite extra bara för att det är så kul
EDIT: Sen skadar det såklart inte att variera sig emellanåt.
totalimmortal
2009-03-12, 20:50
Jag och en kompis hade en diskussion idag om hur/vad det är bäst att träna om man vill gå ned i vikt.
Ena schemat:
Mån - Bodyjam (dans) 50min + Core 30min
Tis - Spinning 50min
Ons - Bodystep 50min + Bodyjam 50 min
Tor - BodyStep 50min + Core 30min
Fre - Bodystep 50min + Bodypump 50min
Eller:
Mån - Samma som första slternativet
Tis - Simning ca 1 h = 1000m (Eller 2h=2000m?)
Ons - Samma som första alternativet
Tor - Simning ca 1 h = 1000m (Eller 2h=2000m?)
Fre - Bodystep 50 min + Bodypump 50min
Hon menade att simning är mycket bättre ut fettförbränningssynvikel och att man tränar HELA kroppen.
Jag tycker ju lätt att det är "bättre" att simma 1 h än att köra bodystep 1h, så vad är egentligen bäst??
Jag vet att det beror på hur intensivt man kör med bodystep, men man blir rejält svettig och trött.
Tacksam för svar:D
nog hinner du avverka mer än 1000 m i bassängen på en timme?;)
nog hinner du avverka mer än 1000 m i bassängen på en timme?;)
Mja, kanske? Jag har inte simmat på länge så jag vet inte. Jag e ingen vidare konditions-tränare (alltså jag orkar träna lääääänge om det inte är jättejobbigt, men så fort pulsen går upp för mycket orkar jag inte alls länge)
Jag vet inte riktigt vad som anses som ett "bra" sim-pass heller.
1000meter? 2000Meter?
Jag vet att det beror på vad man vill uppnå, men målet är alltså viktminskning!
bli inte för hungrig, annars minskar din ämnesomsättning och du bränner mindre fett, tappar muskler, och dåligt för återhämtning, stress mm....
du måste äta för att bränna fett....ej äta för lite.... "äta mindre än vad du förbrukar"
sänk kolhydratintaget, mer fibrer, tex gröt, frukt
samtidigt höjer du proteinintaget...
ta tex mer pålägg på mackan, mindre bröd, ris, potatis mm...
va kul att ni kör bodyjam och step, mina favoriter :)
jag skulle nog hellre simma än springa ;) simma är ju lite kul iaf
Simma är skonsammare med, men intensiteten är det ju som avgör i slutändan
kör på det som är kul, annars variera,
bodyjam är oxå bra, då kan du lära dig dansstegen till senaste disco musiken ;P
Billybilly
2009-03-13, 00:23
jag skulle nog hellre simma än springa ;) simma är ju lite kul iaf
Simma är skonsammare med, men intensiteten är det ju som avgör i slutändan
På samma tidsram, ja. ;)
cosmic_dancer
2009-03-13, 14:16
Det viktiga är väl cokså att man tycker att träningen man utövar är rolig, så att man finner mening med att gå och träna. Det är inte så skoj att träna något som på papperet bränner mycket men som en själv avskyr att utöva.
Det är därför jag inte joggar.
studier visar att intensiv konditionsträning ger lägre bmi än dom hoppar över det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.