Visa fullständig version : Hur mycket försvinner egentligen?
Om jag nu ätit för ca. 1900 kcal och tränat för ca 1000 kcal, innebär det då att jag då kan räkna på 900 kcal för denna dag eller hinner kroppen lägga på sig det jag hunnit äta innan träningen. Jag läste nämligen någonstans att man inte ska äta upp det man tränat bort även om man nu hamnar på ett lågt kaloriintag om man räknar med träning. Stämmer det?
Luddigt som vanligt kanske men hoppas att någon förstår vad jag menar :)
Eddie Vedder
2009-03-11, 19:41
Din kropp förbrukar ju inte bara den energin som förbrukas av det du väljer att kalla "träning". Du förbrukar energi hela tiden, dels en basalomsättning och sedan varenda liten rörelse utöver det.
Men jag är osäker på om jag förstår hur du faktiskt menar nu. Självklart kommer all mat i stort sett tas upp.
Ja det var väldigt luddigt formulerat. Om du har tränat bort 1000 kcal och ätit 1900 kcal innebär det att du har 900 kcal fördelade på din grundförbrukning och andra aktiviteter den dagen. Något som med allra största säkerhet kommer att få dig att tappa vikt.
ok, gör ett till försök :)
Om jag nu har tränat bort 1000 kcal och då fått i mig 900 kcal så innebär det ett rätt så stort kcal underskott. Vad jag förstått så behöver kroppen runt 1400 bara för att kroppen ska funka, behöver jag då äta så att jag kommer upp till 1400 eller har kroppen ändå lyckats få i sig det den behöver eftersom att jag ändå ätit 1900kcal.
Nu kanske jag lyckats vara lite tydligare :)
Eddie Vedder
2009-03-11, 19:51
Har du ätot 1900kcal så är ditt intag 1900kcal och inget annat. Din totala energiförbrukning lär vara betydligt högre än så om bara träningen i sig förbrukat 1000kcal.
Jag vet inte hur fet du är men kroppen har ju trots allt energidepåer som utnyttjas och inte lär du åstadkomma några direkta skador sålänge du får i sig essentiella näringsämnen i adekvata mängder och såvida inte den hårda bantningen pågår för länge. Och det är som sagt en fråga om utgångsläge också, ju mer fett desto mer "skydd" mot hård bantning.
tntballe
2009-03-11, 19:59
Din totala förbrukning är då 2400kcal(om du nu fått fram att du bara gör av med 1400kcal en dag utan träning). Om du nu äter 1900kcal så kommer du ligga -500kcal dessa dar.
Så det finns egentligen ingen anledning att äta upp det du förbrukat om du ätit ett normalt dagsintag? Eller menar du att detta inte är något man ska göra under en längre tid, utan att man egentligen bör äta upp lite av det man förbrukat. Har jag fattat rätt eller är jag helt ute och cyklar?:smash:
Eddie Vedder
2009-03-11, 20:02
Har jag fattat rätt eller är jag helt ute och cyklar?:smash:
Jag vet inte för jag förstår inte hur du menar.
Du skrev att man inte kan hålla på med denna form av hårdbantning hur länge som helst men att man kan ta av depåerna ett tag. När nu depåerna tar slut, om jag skulle fortsätta att ligga på 1900-1000kcal, så skulle jag behöva äta mer för att det inte finns lika mycket att ta av i depåerna?
tntballe
2009-03-11, 20:07
Äter du inte det du tränat bort så kommer du fortsätta gå ner i vikt.
Äter du inte det du tränat bort så kommer du gå ner i vikt.
Ja, men frågan är hur sunt det är att ligga på 1900-1000kcal under en längre tid?
tntballe
2009-03-11, 20:12
Ja, men frågan är hur sunt det är att ligga på 1900-1000kcal under en längre tid?
Måste bara se om jag förstår.
Du äter 1900kcal.
Din förbrukning är 1400kcal + träning 1000kcal, dvs 2400kcal totalt.
Stämmer det?
ligga på 1900-1000? Förstår inte vad du menar med detta.
Eddie Vedder
2009-03-11, 20:15
Du skrev att man inte kan hålla på med denna form av hårdbantning hur länge som helst men att man kan ta av depåerna ett tag.
När det inte finns en enda energidepå kvar har du nog hunnit svälta ihjäl långt innan.
Måste bara se om jag förstår.
Du äter 1900kcal.
Din förbrukning är 1400kcal + träning 1000kcal, dvs 2400kcal totalt.
Stämmer det?
Min basala förbrukning är ca 1400, jag äter 1900 och förbrukar sedan 1000 genom träning = 900kcal intag/dag
Det jag undrar är om jag borde äta upp till åtminstone 1400kcal för att kroppen ska "må bra"?
ligga på 1900-1000? Förstår inte vad du menar med detta.
Du kanske förstår av förklaringen ovan :)
När det inte finns en enda energidepå kvar har du nog hunnit svälta ihjäl långt innan.
Aj då :) Nu är det inte något problem i dagsläget som tur är.
Hur vet du att du har "tränat bort" 1000kcal? Hur mäter du det, s.a.s.
Hur vet du att du har "tränat bort" 1000kcal? Hur mäter du det, s.a.s.
Pulsklocka...
Eddie Vedder
2009-03-11, 20:29
Pulsklocka...
Som mäter vaddå?
Är det löpning och en klocka som mäter distans, tempo, tid osv och uträknat utifrån din ålder, kön och vikt så kan siffrorna vara hyfsade.
Men enbart puls ger helt felaktiga siffror.
Som mäter vaddå?
Är det löpning och en klocka som mäter distans, tempo, tid osv och uträknat utifrån din ålder, kön och vikt så kan siffrorna vara hyfsade.
Ja, jag har en Polar F11 så den är rätt så tillförlitlig.
Eddie Vedder
2009-03-11, 20:33
Ja, jag har en Polar F11 så den är rätt så tillförlitlig.
Ja den är nog bra.:) Och det är löpning utomhus du sysslar med och inte typ cross-trainer eller så?
Ja den är nog bra.:) Och det är löpning utomhus du sysslar med och inte typ cross-trainer eller så?
Spinning
Eddie Vedder
2009-03-11, 21:11
Spinning
Om du inte har någon mätning av watt så kan du räkna med felaktiga siffror på energiföbrukning. Huruvida kadensen spelar roll vet jag inte men watt måste du i alla fall ha koll på annars säger inte klockans siffror ett dugg.
Om du inte har någon mätning av watt så kan du räkna med felaktiga siffror på energiföbrukning. Huruvida kadensen spelar roll vet jag inte men watt måste du i alla fall ha koll på annars säger inte klockans siffror ett dugg.
Nej, nu vill jag inte lyssna på dig längre :) Jo, då förresten :) Men menar du att jag inte kan lita på siffrorna på klockan?! Varför finns den isåfall!:smash:
Cerberus
2009-03-11, 21:17
klockan finns för att folk vill ha sånt, precis som snickers.
Eddie Vedder
2009-03-11, 21:20
Nej, nu vill jag inte lyssna på dig längre :) Jo, då förresten :) Men menar du att jag inte kan lita på siffrorna på klockan?! Varför finns den isåfall!:smash:
Pulsklockan vid spinning har du väl för att hålla koll på just pulsen? Men enbart puls räcker inte som mätinstrument för energiförbrukningen.
Pulsklockan vid spinning har du väl för att hålla koll på just pulsen? Men enbart puls räcker inte som mätinstrument för energiförbrukningen.
Jasså..alltid lär man sig något nytt :) Vad är det mer som behövs...och finns det en sån klocka att köpa?
Eddie Vedder
2009-03-11, 21:25
Vad är det mer som behövs...?
Det här:
Huruvida kadensen spelar roll vet jag inte men watt måste du i alla fall ha koll på annars säger inte klockans siffror ett dugg.
finns en del sidor man kan kolla på och få en uppskattning av förbrukningen, men man får ju givetvis inte ta det som några absoluta sanningar
jag kollar här ibland iaf http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Ok, tack för alla svar!
Nu ska jag gå och lägga mig, ta in all information och se om jag blir klokare imorgon.
Det känns som att man ska ta allt som har med energiförbrukning, kcal in och ut med en nypa salt, inget är definitivt det finns alltid något annat som påverkar.
Ok, tack för alla svar!
Nu ska jag gå och lägga mig, ta in all information och se om jag blir klokare imorgon.
Det känns som att man ska ta allt som har med energiförbrukning, kcal in och ut med en nypa salt, inget är definitivt det finns alltid något annat som påverkar.
Det är klart att massor av saker påverkar, men kcal in och ut är inget att ta med en nya salt, det är vad det är.
Därimot kan du aldrig veta exakt hur mycket kcal du tar in och hur mycket du tar ut. Endast i kontrollerad labbmiljö kan man med direkt kalometri och intravenös näringslösning veta hur mycket kcal du får in och ut.
Allt annat vi pysslar med är mer eller mindre kvalificerade gissningar.
vicarious
2009-03-12, 11:39
Min basala förbrukning är ca 1400, jag äter 1900 och förbrukar sedan 1000 genom träning = 900kcal intag/dag
Det jag undrar är om jag borde äta upp till åtminstone 1400kcal för att kroppen ska "må bra"?
Du kanske förstår av förklaringen ovan :)
Din basala förbrukning är 1400 kcal. Om du då äter för 1900 kcal så ligger du, UTAN träning eller aktivitet på ett överskott av 500kcal. Om du då tränar och bränner i runda slängar 1000kcal betyder ju detta att du kommer hamna på ett underskott av ca 500kcal, vilket är alldeles lämpligt per dag.
Din basala förbrukning är 1400 kcal. Om du då äter för 1900 kcal så ligger du, UTAN träning eller aktivitet på ett överskott av 500kcal. Om du då tränar och bränner i runda slängar 1000kcal betyder ju detta att du kommer hamna på ett underskott av ca 500kcal, vilket är alldeles lämpligt per dag.
Det är en grov förenkling, men åtminstone något att utgå från.
Läste bara halva tråden men jag uppfattar din frågeställning på ett sätt och svarar nu utefter den:
Ligger du på ett kraftigt kaloriunderskott när du äter 1900 kcal till följd av bl a träning och basalbehov så kommer inte kroppen att klara av att överleva en längre tid (så länge kaloriunderskottet fortsätter råda). Med längre tid menar jag tills du gått ner så mycket i vikt att du svälter ihjäl, dvs inget som händer i en handvändning.
Du oroar dig för att det ska vara osunt att det ska finnas mindre energi (från maten) än vad din kropp behöver (för att upprätthålla vikt och funktion) men det behöver du inte oroa dig för så länge som den mat du får i dig innehåller alla de mikronutrienter och essentiella fetter och aminosyror i den mängd du behöver. Visst det är för lite kalorier men det finns kalorier i kroppen att ta av också, energi från mat + energi från vävnader (fett o dyl.) räcker oftast för att upprätthålla en frisk kropp under begränsad period så länge inte kaloriunderskottet blir superlågt i kombination med näringsbrist pga näringsfattig mat.
Och du har väl inte tänkt att tappa vikt i evighet utan du har väl en målvikt antar jag?
Så om vi tar ett exempel:
Din kropp kräver 1400 kcal för att fungera, och du får i dig 1900 kcal och tränar och "lever" bort 900. Då har du 1000 kcal kvar som ska räcka till 1400, det gör det inte och därför hämtar kroppen energi från vävnader, t ex fett, helt plötsligt har du dina 1400 (men du tappar vikt).
Vill bara tillägga att om styrketräning inte ingår i tränandet blir förlusten även muskler, inte bara fett...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.