Visa fullständig version : frekvens och störningar
Granatgiraffen
2009-03-11, 14:25
Känner att jag är rätt sunko på det här men kan t.ex. en viss strålning störa ut en annan om dom ligger på helt skilda frekvenser?
Kan till exempel ett trådlöst nätverk störas av röntgenstrålning osv? (bra exempel..eh)
Jag är medveten om att t.ex. bluetooth och vanligt trådlöst nätverk kan störa varandra eftersom dom båda ligger på samma frekvens.
Ge mig lite vågteori.
hoikka poika
2009-03-11, 15:41
Superposition!
Det som är "viktigast" är dock antennen. Antennen är ju utformad för att fånga upp frekvenser i ett visst spektrum. Om detta spektrum är fyllt av brus eller irrelevanta "sändningar" så kommer antennen att plocka upp detta och den intressanta sändningen drunknar i störningarna.
hahavaffan
2009-03-11, 15:56
Trådlösa nätverk störs av t.ex. mikrovågsugnar.
Trådlösa nätverk störs av t.ex. mikrovågsugnar.
Jo, men det beror på att störningarna finns i 2.4GHz-bandet. Visste ni att ni ofta kan undviak detta problemet genom att använda någon av de lägre kanalerna, Störningarna är som värst på de högre kanalerna i 802.11g.
Känner att jag är rätt sunko på det här men kan t.ex. en viss strålning störa ut en annan om dom ligger på helt skilda frekvenser?
Kan till exempel ett trådlöst nätverk störas av röntgenstrålning osv? (bra exempel..eh)
Jag är medveten om att t.ex. bluetooth och vanligt trådlöst nätverk kan störa varandra eftersom dom båda ligger på samma frekvens.
Ge mig lite vågteori.
Beror lite på vad som menas med störningar.
Att mikrovågsugnar påverkar hemmanätverket beror på att de konkurrerar om samma frekvensområde. Dvs din router/näverkskort kommer tro att strålningen från ugnen är datainformation, vilket den inte är och detta kommer att leda till att fel introduceras i själva signalen.
Strålning med skild frekvens kommer inte att påverka din utrustning på samma sätt. Ta exempelvis radiobandet(FM), finns ju överallt i princip, men påverkar inte märkbart.
Röntgen och liknande energirik strålning kommer däremot att fysisk störa komponenterna i din utrustning. Tillstånd i kretsar ändras (en etta kan exempelvis bli en nolla), detta pga stråningen tränger in i utrustning och själva materian i kretsarna agerar som antenn.
Däremot kan kan synligt ljus, som också är elektromagnetisk strålning, inte störa ditt nätverk efterson den inte tränger in i materien på samma sätt.
hahavaffan
2009-03-11, 17:25
Jo, men det beror på att störningarna finns i 2.4GHz-bandet. Visste ni att ni ofta kan undviak detta problemet genom att använda någon av de lägre kanalerna, Störningarna är som värst på de högre kanalerna i 802.11g.Haha, dom ligger fan lika. Det visste jag inte, trodde dom låg runt 1Ghz.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.