handdator

Visa fullständig version : Hästmänniskor på Kolo?

magdalenae
2009-03-11, 13:22
Finns det några ryttare här på forumet eller är jag ensam? Vore kul om ni tillkännagav er:) Gärna presentation och bilder!

Jag är en dressyrryttare på hobbynivå får man väl säga. Började rida som sexåring och är nu 22 år gammal. Har haft ett uppehåll bland annat på grund av flytt för studier och sen även pga min anorexia. Men nu har jag tagit upp det igen och det var nog det bästa jag kunde göra!! Funkar lite som terapi tror jag :D

Har haft hästar som jag tränat och tävlat på LA-nivå i dressyr. Den första var ett fuxfärgat danskt halvblodssto, f -84. Avlivades 2006 på grund av ålder.

Den andra hästen var en oldenburgarvalack f -97 som nog egentligen ville hoppa men han var duktigt på dressyrbanan också. Dock kände jag att han nog var något begränsad i utvecklingen till en riktigt bra dressyrhäst så han såldes 2007 när jag började plugga på universitet.

Nu är jag tillbaka i mitt gamla stall och rider för tränare och hjälper till med ridningen av mina stallkompisars hästar, men det vore väldigt skoj att ha en foderhäst igen så jag håller ögonen öppna efter en lämplig hela tiden:)

lectris
2009-03-11, 13:29
Jag är hästtjej, dock utan häst just nu :(

Red mellan 7-19 års ålder och även jobbat heltid med hästar. Men nu när jag har annat jobb och andra saker som stjäl tid och energi så har jag varken råd eller tid med häst... kostar ju så förbannat i Stockholmsområdet. :( Saknar hästarna något otroligt och det gör lite ont i hjärtat när jag tex kör förbi en hage full med glada hästar, haha.

ceejay
2009-03-11, 13:32
är ingen hästmänniska men jag kan väl nämna att jag red när jag var liten ;)

KalleBalik
2009-03-11, 14:01
Har ridit en gång, men hästjäveln sulade av mig. Gillar inte hästar.

spange
2009-03-11, 14:57
Har ridit en gång, men hästjäveln sulade av mig. Gillar inte hästar.

heh:D +1 blev avkastad av en fet liten ponny.

lectris
2009-03-11, 15:00
Vet inte hur många gånger jag blivit avkastad, ramlat av, sparkad i huvudet, på benen, omkullknuffad, blivit biten och trampad på... säkert över 100 ggr sammanlagt. Älskar hästar ändå *cupid*

Manta
2009-03-11, 15:02
Vet inte hur många gånger jag blivit avkastad, ramlat av, sparkad i huvudet, på benen, omkullknuffad, blivit biten och trampad på... säkert över 100 ggr sammanlagt. Älskar hästar ändå *cupid*

Det låter inte som ett sunt förhållande.

lectris
2009-03-11, 15:06
Det låter inte som ett sunt förhållande.

Det har ju oftast varit mitt eget fel att jag råkat ut för dessa saker :) Är man ouppmärksam på hästen, andra hästar, vad som händer runt omkring så kan man lätt hamna i trubbel. Kan man tyda hästens kroppspråk så klarar man sig oftast.

Exdiaq
2009-03-11, 15:07
Kommer aldrig förstå vad min syster ser i hästar. Hon är i stallet i princip varje dag efter skolan och på helgerna brukar hon sova över hos de som har gården. Hon har visserligen en egen häst så det kräver att hon är där i princip varje dag.

Det enda jag ser med hästar är lukten, en jävla massa arbete och framförallt kostar det sanslöst mycket utan att man (för mig i alla fall) får ut något av det.

Exdiaq
2009-03-11, 15:10
http://jmatt.net/ElecEq/ykyahpw.html

lectris
2009-03-11, 15:12
Kommer aldrig förstå vad min syster ser i hästar. Hon är i stallet i princip varje dag efter skolan och på helgerna brukar hon sova över hos de som har gården. Hon har visserligen en egen häst så det kräver att hon är där i princip varje dag.

Det enda jag ser med hästar är lukten, en jävla massa arbete och framförallt kostar det sanslöst mycket utan att man (för mig i alla fall) får ut något av det.

Hästar är väldigt personliga djur och att uppleva den samhörigheten och kontakten som man kan få med hästar är underbart. Att kommunicera med ett djur på +-500kg utan ord och uppnå det sammarbetet som krävs för att uföra tex hoppning eller dressyr är jättehäftigt när det väl klickar :)

young_george
2009-03-11, 15:15
Det har ju oftast varit mitt eget fel att jag råkat ut för dessa saker :) Är man ouppmärksam på hästen, andra hästar, vad som händer runt omkring så kan man lätt hamna i trubbel. Kan man tyda hästens kroppspråk så klarar man sig oftast.

Att skuldbelägga sig när din partner slår dig är inte sunt :(

Blir han arg när han inte får vara ute på kvällarna och du inte ger honom havre i tid?

Manta
2009-03-11, 15:16

Jag vill inte låta elak, men det går att dra vissa paralleller mellan din relation till hästar och hustrumisshandel. Inget illa menat utan bara en "observation" :)

lectris
2009-03-11, 15:16
Att skuldbelägga sig när din partner slår dig är inte sunt :(

Blir han arg när han inte får vara ute på kvällarna och du inte ger honom havre i tid?

Så du menar att häst = man? Säger mer om dig än om hästen kanske :cool:

young_george
2009-03-11, 15:17
Så du menar att häst = man? Säger mer om dig än om hästen kanske :cool:

Jag har blivit jämförd med en hingst förut ;)

lectris
2009-03-11, 15:19
Jag vill inte låta elak, men det går att dra vissa paralleller mellan din relation till hästar och hustrumisshandel. Inget illa menat utan bara en "observation" :)

Kan inte hålla med. Det är ju skillnad på en häst och en man, tack och lov. En häst är ett bytesdjur som reagerar efter instinkt, en man är en person som har förmågan att planera och medvetet utföra en ond handling. En häst kan aldrig se konsekvenser av sitt agerande på samma sätt eftersom de inte kan sätta sig in i en annan verklighet än vad som händer just nu.

Så nej, ingen skillnad. Jag skulle aldrig tillåta att en man slår mig, men en häst kan bita mig och sparka pga rädsla eller en situation som jag har satt den i ;)

lectris
2009-03-11, 15:24
förbannade editknapp :( ingen likhet ska det stå såklart.

Nordenator
2009-03-11, 15:30
Känns som hästintresse på något vis är en kvarleva av en värld vi sen länge lämnat. Bilintresset för den som inte riktigt snappat att vi nu har bättre, snabbare och mer pålitliga transportmedel.

Manta
2009-03-11, 15:30
Fast nu var det ju snarare hur du beskrev den här delen av din relation till hästar som liknade hur en kvinna som blir misshandlad beskriver sin relation till sin man, som jag syftade på. Att en häst inte kan stå till svars för sitt handlande på samma sätt som en människa förstår jag ju såklart.

KalleBalik
2009-03-11, 15:49

Det är just det här som gör att jag inte hajjar vad människor ser för tjusning i hästar. Nu är jag ju visserligen hundmänniska men om en hund betett sig sådär hade den nog inte blivit särskilt gammal.

lectris
2009-03-11, 16:17
Det är just det här som gör att jag inte hajjar vad människor ser för tjusning i hästar. Nu är jag ju visserligen hundmänniska men om en hund betett sig sådär hade den nog inte blivit särskilt gammal.

Nej visst är det så att toleransen mot hundar är lägre, men de är olika djur och svårt att jämföra dem dess emellan. Hästar är som sagt flockdjur/bytesdjur och behandlar ofta människor som flockmedlemmar. De biter, sparkas och knuffas mellan individer i flocken för att ordna rangordning bland annat, så det är klart att deras sparkar och bett får effekt när de är menade till en 500kgs-kompis men i stället hamnar hos ryttaren som väger 60kg :)

Hundar är rovdjur och reagerar därefter, stor skillnad.

magdalenae
2009-03-11, 16:36
Haha!! Snacka om urspårad tråd, men det är en intressant diskussion:)

Tolkia
2009-03-11, 16:57
Vet du, det tror jag var precis exakt vad du ville. Åh, så roligt att provocera lite.

Timmi
2009-03-11, 17:03
Att kalla mig hästmänniska är väl att ta i men jag hann bara spendera en månad inne på K1 bland hästarna och lyckades bli frälst :D

Himla mysiga djur och oj så skoj det var att rida även om jag var helt värdelös på det till en början. Väldigt kul när det kändes skillnad från pass till pass eller bara när man lyckades trava utan att slå ihjäl sig ;)