handdator

Visa fullständig version : Tankar kring studier vid högskola/universitet

Dissector
2009-03-10, 22:50
God kväll. Jag är 20 år gammal nu, och tog studenten (från gymnasiet) sommaren 2007. Sedan dess har jag jobbat på lager för att snickra ihop lite pengar och ekonomi. Nu börjar jag känna att det räcker, och är väldigt sugen på att börja studera igen. Mitt stora problem är att jag inte riktigt vet vad. Jag har mängder av intressen, men har svårt att välja vad jag vill rikta in mig på.

Min huvudsakliga frågeställning gäller med vilken inställning man bör ge sig in i högskolestudier. Det är ju allmänt känt att olika utbildningar ger olika karriärmöjligheter, och eftersom jag tillhör de lekfulla och naiva 80-talisterna som framför allt vill ha roligt ställer detta upp en hel del funderingar. Att välja en linje enbart för att den innebär stora karriärmöjligheter känns ganska främmande, samtidigt som jag naturligtvis önskar komma någonstans med mina studier också.

Hur dumt är det egentligen att studera något som verkligen intresserar en, under låt säga ett års tid, utan större tanke på vad detta faktiskt kan ge för jobb? Som exempel kan jag säga att jag är intresserad av olika typer av samhällsvetenskap, humaniora och naturvetenskap, men vet å andra sidan inte om de jobb som finns att tillgå efter avslutade studier passar mig.

Jag ska försöka prata med en studievägledare om det går, men det vore även intressant att höra era åsikter. Jag vill naturligtvis vara seriös i det jag gör, men vill framför allt känna att jag tillfredsställer mina intressen.

Under studietiden kan man säkert få insyn i olika yrkesmöjligheter som man inte hade en tanke på tidigare, men det känns ju samtidigt som någon slags rysk roulette. Det är ju inte direkt gratis att studera, eller rättare sagt att ha råd att leva medan man studerar.

Det är såklart inte helt lätt att ge några raka svar här, utan jag önskar mer lite tankar och reflektioner kring det hela.

Pudzianovski
2009-03-10, 22:56
Du är relativt ung så du behöver kanske inte stressa fram ett beslut. Ta lite tid på dig och gå igenom olika utbildningars innehåll och vad de kan leda till. Jag tror det är oerhört viktigt att välja något man är intresserad av om det ska bära i längden. Uteslutningsmetod är en ganska bras metod jag brukar köra. Vad vill jag INTE göra. Då blir det betydligt mindre saker kvar att välja mellan. Du har åldern för dig så stressa inte fram något du inte vill är mitt tips.

Scratch89
2009-03-10, 23:31
Jag kan ju säga såhär: läs något du verkligen vill, eller något som ger bra jobb och möjligheter. Det är inte kul att slösa bort 3-5 år på något som antingen var aptrist eller som inte gav någonting.

PowPow
2009-03-10, 23:33
Jag kan ju säga såhär: läs något du verkligen vill, eller något som ger bra jobb och möjligheter. Det är inte kul att slösa bort 3-5 år på något som antingen var aptrist eller som inte gav någonting.

Fast jag skulle nog föredra ett "och" istället för ett "eller" i den meningen.
Men mång får nog kompromissa på en eller två av de punkterna. Men det känns ändå som något som ligger bra till på båda punkterna är att föredra.

Torwald
2009-03-10, 23:39
Ha roligt i all ära, men välj också något som kan leda till ett yrke du kan tänka dig hålla på med i mer än 2-3 år. Tyvärr tror jag att många som ägnar för mycket tid åt att göra det som de "brinner för" riskerar att fastna med yrken för vilka deras utbildning inte är relevant.

Dessutom: Innan man har börjat en utbildning tror jag inte att man kan veta om man kommer att gilla det eller inte. Det tillkommer så otroligt många faktorer som inte finns med på VHS beskrivning av utbildningen.

Jag läste 20 poäng litteraturvetenskap (alltså 30 "nya" poäng) och jobbade, precis som trådskaparen, på lager innan jag började plugga igen. Att plugga litteratur var jätteskoj, men det finns helt enkelt inte någon reell framtid efter en sådan utbildning.

Jag tycker att man ser så jäkla ofta att folk verkar vilja ha en framtid med egen villa med hörntomt, sommarstuga, båt och fin bil, gott om fritid och hyfsad lön. För de allra flesta är tyvärr inte en sådan tillvaro resultatet av fem års humaniorastudier. Det kanske man ska tänka på.

Scratch89
2009-03-11, 00:13
Fast jag skulle nog föredra ett "och" istället för ett "eller" i den meningen.
Men mång får nog kompromissa på en eller två av de punkterna. Men det känns ändå som något som ligger bra till på båda punkterna är att föredra.

Självklart är det så. Frågan är dock vad som är viktigast. Att satsa på ett jobb bara för att det är bra lön känns inte hållbart, särskilt om man tycker att det är aptråkig utbildning och att jobbet är lika tråkigt. Jag skulle hellre jobba med något roligt för 20k i månaden, än något hjärndödande för dubbla lönen, troligen.

Dreas
2009-03-11, 00:14
Jag läser just nu på ett program som är ganska intressant. Arbetsmöjligheterna är bra men jag vet inte ifall jag vill hålla på med det hela mitt liv, i mina ögon är det värt skulderna ifall man kommer på vad man vill göra resten av sitt liv. Inte så troligt men man kommer ju inte ångra sig direkt ifall man kan gå upp med ett leende på läpparna till ett jobb man stormtrivs med.

Så, välj det du tycker verkar intressant, kanske börja med en/några kurser för att se vad som passar dig bäst?

kalle_banan
2009-03-11, 00:40
Mitt tips är att köra så det ryker och att inte vara rädd att byta bana. Jag har börjat på samma program fyra gånger men har bytt inriktning totalt och är helnöjd med mina val, jag har lärt mig en hel del om studier och vad jag vill göra, så det var utan tvekan värt det.

14K
2009-03-11, 01:06

Been there, done that:smash:

Dissector
2009-03-11, 10:22
Vill tacka så mycket för alla svar i tråden. Det hjälper att höra lite åsikter från folk som har erfarenhet.

maaherra
2009-03-11, 11:26
Den här länken kanske kan vara till nytta för dig

http://www.dn.se/polopoly_fs/1.817094!arbetsmarknad.pdf

Mourten
2009-03-11, 11:42
Beror på hur man ser de.
Person A lever för att jobba (dvs tar en rolig och givande utbildning som ger ett skoj jobb)
Person B jobbar för att leva (dvs tar en utbildning som ger bra med cash så man har råd att vara ledig och göra roliga saker)

Pudzianovski
2009-03-11, 11:49
Beror på hur man ser de.
Person A lever för att jobba (dvs tar en rolig och givande utbildning som ger ett skoj jobb)
Person B jobbar för att leva (dvs tar en utbildning som ger bra med cash så man har råd att vara ledig och göra roliga saker)

SÅ kan man se det. Det är dock en förenklad bild av verkligheten som ter sig på ett annorlunda sätt än svart eller vitt.

Dexterity
2009-03-11, 11:49
Beror på hur man ser de.

Eller, som någon tidigare påpekade, tar man en kombination av dessa, d v s en utbildning som både är givande och skoj samt ger bra med cash.

z_bumbi
2009-03-11, 11:56
Så, välj det du tycker verkar intressant, kanske börja med en/några kurser för att se vad som passar dig bäst?

Med 25% på distans så kan de flesta jobba samtidigt och man kan prova roliga/intressanta ämnen som sen kanske leder in på en utbildning, annars har man fått ett antal poäng "gratis" dvs utan studielån och dessutom förhoppningsvis lärt sig något. Det går idag att läsa ganska långt inom vissa ämnesområden så det behöver inte heller bara bli "nybörjarnivå" dvs a-kurser.

Pez
2009-03-11, 14:59
Den här länken kanske kan vara till nytta för dig

http://www.dn.se/polopoly_fs/1.817094!arbetsmarknad.pdf

HSV:s rapport har fått rätt mycket kritik från allehanda håll (utbildare, arbetsgivare, fack etc). Överskott på civilingenjörer, men underskott på högskoleingenjörer? Det är nog bara HSV som tror på överskott på civ.ing överhuvudtaget.

Visst - med reservation för att prognoser är prognoser och detta är måhända den som faktiskt prickar rätt..

egge
2009-03-11, 16:42
Var det Mental jag såg glatt poserande i DN:s Högskolebilaga?

PowPow
2009-03-11, 18:24
Självklart är det så. Frågan är dock vad som är viktigast. Att satsa på ett jobb bara för att det är bra lön känns inte hållbart, särskilt om man tycker att det är aptråkig utbildning och att jobbet är lika tråkigt. Jag skulle hellre jobba med något roligt för 20k i månaden, än något hjärndödande för dubbla lönen, troligen.

Absolut.

aint
2009-03-11, 18:31
Läser nu på högskolan till energi-ingenjör... Det suger om jag ska vara helt ärlig, därför har jag gjort det klart för mig att istället läsa något som jag faktiskt tycker är kul istället för något som ger pengar eller vad man ska säga.. Det är min erfarenhet av 1 år bortkastad tid!

xan
2018-09-08, 17:38
Behöver man fullständiga gymnasiebetyg för att söka till enskilda kurser på universitet? Är det samma ansökningsprocess som till vanliga kandidatprogram?

Vill läsa juridisk introduktionskurs (10,5 hp): https://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Description.aspx?MomentID=2441 för att känna på ämnet lite.

Bob90
2018-09-08, 19:04
Behöver man fullständiga gymnasiebetyg för att söka till enskilda kurser på universitet? Är det samma ansökningsprocess som till vanliga kandidatprogram?

Vill läsa juridisk introduktionskurs (10,5 hp): https://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Description.aspx?MomentID=2441 för att känna på ämnet lite.
I regel krävs alltid "Grundläggande behörighet" https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
Grundläggande behörighet = det du måste ha

Du som har slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har lägst betyget Godkänt i:

• minst 2 250 gymnasiepoäng

• Engelska A/Engelska 5 (eller högre nivå)

• Matematik A/Matematik 1 (eller högre nivå)

• Svenska A/Svenska 1 och Svenska B/Svenska 2. Svenska 3 kan ersätta någon av kurserna i svenska. Samma regler gäller för Svenska som andraspråk.

Om du saknar något av det här kan du komplettera för att uppfylla kraven för grundläggande behörighet. Sen kan det tillkomma särskild behörighet, för juridikkurser kan jag tänka mig att typ någon form av samhällsvetenskap eller historia kanske kan krävas.

I ditt fall för just den här kursen verkar det tyvärr falla på att den endast kan sökas/läsas av studenter antagna till just juristprogrammet vid SU.
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen
För tillträde till undervisning och examination krävs att den studerande är antagen till Juristprogrammet vid
Stockholms universitet.

Leta efter "fristående kurser" eller "Kurser för fristående studenter".

mattilainen
2018-09-08, 22:44
Bara för att jag är intresserad. Hur gick det för trådskaparen? Det har ju gått några år, hur ser det ut idag? Vad blev valet och resultatet?