Visa fullständig version : Förlora muskler vid löpning?
Hej allesammans.
Jag hade ett snack med min gymnastiklärare häromdagen då jag hävdade att när man typ sprang i ett högt tempo så skulle man förlora mer muskelmassa än om man promenerade i raskt tempo.
Han hävdade då att det inte skulle ske om man samtidigt tränade hårt..
Hur är det egentligen? Jag hade ju läst att man torskade muskelmassa vid högintensiv träning men han sa att det inte var så och fick många att flina åt mig etc för att jag hade fel men samtidigt argumenterade emot.
Om jag hade rätt finns det då någon sorts undersökning som bevisar det? Bara för att kunna liksom visa honom och flina själv :P .
Tack för svar!
King Grub
2009-03-10, 21:56
Det beror på vilken nivå vi talar om här, både vad gäller muskelmassan man har och vilken mängd och intensitet av löpning det handlar om.
Ju mer muskelmassa, desto större "risk" att den minskar av konditionsträning.
Handlar det om löpning 2-3 gånger i veckan á 30 minuter eller så, är nog risken för muskelförlust liten, även om det fortfarande kan hämma ev tillväxt. Men börjar man springa en timme varje dag eller så, då är risken garanterat större att kroppen början anpassa sig för ett liv som löpare med påverkan på muskelstorlek därefter.
Några exakta dos- och intensitetsmängder som gäller för alla kan du inte få.
ligger man på kcl + förlorar man väl inga muskler :O
vicarious
2009-03-11, 17:44
.. suck.
För det första så är det inte endast kalorierna som är viktigt. Visst, man ska ligga på ett överskott, men man måste se till att man inom ramen för kalorierna får i sig tillräckligt med protein.
För det andra, så jo - man kan visst förlora muskler om man ligger på kaloriöverskott och samtidigt styrketränar hårt - genom att, precis som jag redogjorde ovan - inte får i sig tillräckligt med protein. Bryter ner musklerna vid träning och ger inte kroppen tillräckligt med protein för att bygga upp dom igen.. Sen om man käkar 3000 kalorier i kolhydrater och fett hjälper inte.
Tack för alla svar, speciellt du King Grub, vad vore man utan dig / FLIRT
Eddie Vedder
2009-03-11, 18:31
Även om muskelproteinbalansen må bli positiv så kan man ju optimera mer eller mindre.
Och en överätningsperiod med mer konditionsträning lär ge sämre ratio mellan fettökning/muskelökning än om man enbart riktar in sig på styrketräningen.
.. suck.
För det första så är det inte endast kalorierna som är viktigt. Visst, man ska ligga på ett överskott, men man måste se till att man inom ramen för kalorierna får i sig tillräckligt med protein.
För det andra, så jo - man kan visst förlora muskler om man ligger på kaloriöverskott och samtidigt styrketränar hårt - genom att, precis som jag redogjorde ovan - inte får i sig tillräckligt med protein. Bryter ner musklerna vid träning och ger inte kroppen tillräckligt med protein för att bygga upp dom igen.. Sen om man käkar 3000 kalorier i kolhydrater och fett hjälper inte.
ja men äter du vanlig kost får du i dig tillräckligt me protein om du ligger på kcl + och då kan du fara och köra nåt löppass i veckan utan problem att musklerna skulle brytas ner elller få någon märkbar minskning i muskelbygget
King Grub
2009-03-11, 19:16
Det handlar långt ifrån bara om protein och kalorier här.
Biffmeister!
2009-03-11, 20:44
-edit- my bad, såg inte ditt ovanstående inlägg!
Cerberus
2009-03-11, 21:28
vad är minimum för konditionsträning för att erhålla de positiva hälsoeffekterna?
HIIT kanske kan va nåt? Förbannat jobbigt dock.
BobaFett
2009-03-11, 23:37
Jag kom att tänka på en sak som hände mig för några år sen. Jag brukade köra 30 minuter crosstraining efter gympassen och trodde att det skulle bränna bort fett men det enda jag gjorde var att jag brände bort de kalorier jag skulle ha använt till att bygga muskler så jag fick dåliga resultat (visste inte bättre då). Det fick mig att tro att konditionsträning var dåligt efter gympass. Jag tror att det kan vara det som gjort alla kroppsbyggare så rädda för konditionsträning och den här myten kom till. Jag tror att det kan ha en negativ effekt men tvivlar på att den är märkbar överhuvudtaget. I så fall är det för att kroppen vill göra av sig med onödig vikt och oanvändbara muskler men tror knappast att man behöver tänka på det om man inte ska vara med i Mr. Olympia och det fattas en gram muskler för att få förstaplatsen :P
Eddie Vedder
2009-03-12, 07:06
men det enda jag gjorde var att jag brände bort de kalorier jag skulle ha använt till att bygga muskler så jag fick dåliga resultat (visste inte bättre då).
Som King Grub redan påpekat så är det inte en fråga om kaloribalansen i det här fallet.
Vad handlar det om isåfall? *gah!*
BobaFett
2009-03-12, 10:52
Som King Grub redan påpekat så är det inte en fråga om kaloribalansen i det här fallet.
Så du säger alltså att jag inte fick några muskelökningar för att jag konditionstränade efter styrkepassen :P
Eddie Vedder
2009-03-12, 10:56
Så du säger alltså att jag inte fick några muskelökningar för att jag konditionstränade efter styrkepassen :P
Självklart inte. Hur kan du läsa in det i vad jag skrev?:confused:
Konditionsträning i kombination med styrketräning innebär sämre förutsättningar för maximal tillväxt helt enkelt. Uthållighetsträningen sänder motsatta signaler på cellnivå. Men givetvis omöjliggör det inte ökningar och hur du kunde uppfatta mitt inlägg som att jag menade så övergår mitt förstånd.
King Grub
2009-03-12, 10:56
Vad handlar det om isåfall? *gah!*
Signalmekanismer och substratoxidation, hormonbalans och proteinmetabolism.
En konditionsidrottare får sämre proteinsyntes vid en högproteindiet, jämfört med en låg- eller medelproteindiet, inte bättre.
BobaFett
2009-03-12, 19:39
Självklart inte. Hur kan du läsa in det i vad jag skrev?:confused:
Konditionsträning i kombination med styrketräning innebär sämre förutsättningar för maximal tillväxt helt enkelt. Uthållighetsträningen sänder motsatta signaler på cellnivå. Men givetvis omöjliggör det inte ökningar och hur du kunde uppfatta mitt inlägg som att jag menade så övergår mitt förstånd.
Ok ok, jag missupppfattade :em:
Tack så mycket King Grub!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.