Visa fullständig version : Byta diet???
Har tänkt på detta ett tag.
Om jag nu skulle byta min diet från det jag kör nu Atkins till tex en vanlig diet med "vanligt" mat.. Så som gröt, frukt, grönt, fisk, kött och mindre fett... ja det vanliga. Ligga kanske på 100g kolhydrat/dag eller vad man nu ligger på när man deffar.
Hur skulle man på bästa sätt gå till väga?
För jag antar själv att man inte kan bara hoppa direkt till ny... Ska man börja trappa upp på kolhydraterna?? Börja byta ut maten lite i taget?
Ligger just nu på 25 kolhydrat/dag
Behöver lite hjälp här för jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga för just nu vet jag att min kropp är ganska tom på glykogen. Så kroppen slipper spara på ALLT direkt.
Ingen alls som vet hur man ska gå till väga? Några admin kanske?
Jag har växlat fram och tillbaka någon gång, inget negativa effekter.
borde väl inte vara några större problem att skifta tycker jag?
kör en klassisk väga/räkna-diet och ät blandat :)
Jag har växlat fram och tillbaka någon gång, inget negativa effekter.
Bara rakt av?
Det är bara att växla rak av om man bara ser till makronutrienterna, särskilt om du bara ska upp till 100g. Men för mycket fiber på en gång kan nog ställa till lite i magen, svårt att se hur det skulle kunna ske på 100g/dag dock.
Det är bara att växla rak av om man bara ser till makronutrienterna, särskilt om du bara ska upp till 100g. Men för mycket fiber på en gång kan nog ställa till lite i magen, svårt att se hur det skulle kunna ske på 100g/dag dock.
Lär inte mina glykogen depåer fyllas på väldigt snabbt eftersom jag är så tom av de? Så jag kommer vara/är som en mänsklig svamp då?
Bara rakt av?
En hel helg med bara vitt bröd, smör och ost.
Lär inte mina glykogen depåer fyllas på väldigt snabbt eftersom jag är så tom av de? Så jag kommer vara/är som en mänsklig svamp då?Varför är det något negativt då? Du äter fortfarande så du ligger i negativ kaloribalans och du skriver själv ungefär 100g/dag så det är knappast något du behöver oroa dig för. De kommer inte att bli fulla.
Lär inte mina glykogen depåer fyllas på väldigt snabbt eftersom jag är så tom av de? Så jag kommer vara/är som en mänsklig svamp då?
varför skulle det vara negativt med att fylla dem om du ligger på samma energiintag?
Mänsklig svamp är väl ganska starkt överdrivet, på samma kaloriunderskott så kommer det troligen att märkas en skillnad men har du kört atkins tillräckligt länge så har du ju inte tomma glykogenförråd som utgångspunkt.
Sen vet jag inte var du får siffran 100 g kolhydrater ifrån när det gäller deff? Det beror på hur mycket man äter och vilken fördelning man har hur mycket kolhydrater det blir.
När det är sagt så är jag inte så pigg på att byta dieter rakt pga andra orsaker och det enklaste är ju bara att du ökar kolhydratsintaget i samma takt som du minskar fettintaget (kalorimässigt). Då vet du vad som händer och det kommer inga större överraskningar pga att kroppen reagerar konstigt på omställningen.
Mänsklig svamp är väl ganska starkt överdrivet, på samma kaloriunderskott så kommer det troligen att märkas en skillnad men har du kört atkins tillräckligt länge så har du ju inte tomma glykogenförråd som utgångspunkt.
Sen vet jag inte var du får siffran 100 g kolhydrater ifrån när det gäller deff? Det beror på hur mycket man äter och vilken fördelning man har hur mycket kolhydrater det blir.
När det är sagt så är jag inte så pigg på att byta dieter rakt pga andra orsaker och det enklaste är ju bara att du ökar kolhydratsintaget i samma takt som du minskar fettintaget (kalorimässigt). Då vet du vad som händer och det kommer inga större överraskningar pga att kroppen reagerar konstigt på omställningen.
100g kolhydrater/dag drog jag faktiskt ur röven rent ut sagt eftersom jag endast gissa på hur 1 dag kan se ut om man ligger på en "normal" deff.
Jag undrade mest på byta diet eftersom när jag väl når min målvikt så vill jag äta mer normalt och då börja smått äta mer normalt, mer kolhydrater/dag.
Så det du menar med att man inte kommer bli en mänsklig "svamp" angående mina glykogendepåer om jag fortfarande ligger på tex: 1700kcal/dag? För just nu är jag osäker på om de är tomma eller fulla om jag har fett som primär energikälla.
En liten BUMP här.
De som läst min journal vet att jag ska flytta till Japan i Juli. Och då tänkte jag anpassa min diet till själva landet, de äter sjukt mycket sushi, ris osv. Just nu kör jag Atkins/LCHF... kalla det vad som...
Är det fortfarande kalori underskott som gör att jag kommer gå ner? Kommer mitt sötsug tillbaka med vanlig diet?
Antar att då kör man protein + kolhydrater diet? Hur mycket av det. För just nu vet jag bara en sak.. FETT...protein. En liten push åt rätt håll hade vatt skönt så man har nånstans och börja. Bra proteiner vet jag som fisk, ägg, kyckling, kött.
Och kolhydrater under diet?... Hmm kan tänka mig kanske potatis, gröt, grönsaker...
Tackar för hjälp
King Grub
2009-04-25, 20:50
Är det fortfarande kalori underskott som gör att jag kommer gå ner?
Givetvis.
Du går ner (i princip) lika mycket oavsett hur du fördelar fett, protein och kolhydrat.
http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859
Givetvis.
Du går ner (i princip) lika mycket oavsett hur du fördelar fett, protein och kolhydrat.
http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859
Är det snabbare process om man har tex :50%protein 40%kolhydrater 10%fett, 50p 30k 20f eller kvittar så länge kalori in kalori ut.
Är det snabbare process om man har tex :50%protein 40%kolhydrater 10%fett, 50p 30k 20f eller kvittar så länge kalori in kalori ut.
Que? :Virro
Eddie Vedder
2009-04-26, 06:50
Que? :Virro
En extrem diet där man t.ex. äter minimalt med protein kommer ju t.ex. innebära större viktförlust eftersom mer muskler ryker.
Att helt utesluta fett under en lång period lär knappast ha särskilt gynnsam inverkan på kroppen heller. Nu har visserligen riktigt extrema lågfettdieter funkat för byggare genom många år men jag har fortfarande svårt att tro att minimiala fettmängder under en lång tid påverkar kroppen på samma vis som en mer normal fördelning av kosten fast samma kaloriintag.
Fett är essentiellt av en anledning. Med 10E% fett totalt kommer du nästan inte upp i vad du behöver av omega 3 & 6. Sedan finns det många vitamineraler som är fettlösliga.
En extrem diet där man t.ex. äter minimalt med protein kommer ju t.ex. innebära större viktförlust eftersom mer muskler ryker.
Jo självklart, men frågan var om man gick ner snabbare i vikt med en viss fördelning, och det har Grub redan svarat på.
Att helt utesluta fett under en lång period lär knappast ha särskilt gynnsam inverkan på kroppen heller. Nu har visserligen riktigt extrema lågfettdieter funkat för byggare genom många år men jag har fortfarande svårt att tro att minimiala fettmängder under en lång tid påverkar kroppen på samma vis som en mer normal fördelning av kosten fast samma kaloriintag.
Fett är essentiellt av en anledning. Med 10E% fett totalt kommer du nästan inte upp i vad du behöver av omega 3 & 6. Sedan finns det många vitamineraler som är fettlösliga.
Jo självklart, men frågan var om man gick ner snabbare i vikt med en viss fördelning, och det har Grub redan svarat på.
Tänker på hur JAG ska hitta den balansen på fördelningen, är det fritt val? För jag vill inte förlora muskler, då ska jag ligga högt i protein, men resten kolhydrater, fett är jag väldigt osäker på.
Eddie Vedder
2009-04-26, 11:33
Tänker på hur JAG ska hitta den balansen på fördelningen, är det fritt val?
Ja valet är fritt men det finns ju något som heter sunt förnuft också. Ingen kan ge ett svar på hur 10E% fett kommer påverka din kroppssammansättning. Det ÄR ett väldigt lågt fettintag och det råder ingen tvekan om att fett är livsviktigt, likaså att ett mycket lågt fettintag ökar riskerna för inadekvata mängder essentiella fettsyror, inadekvata mängder fettlösliga vitaminer, och en eventuellt negativ påverkan på hormonbalansen.
Men man kan självklart inte säga med säkrehet att så kommer ske och inte heller vilka konsekvenser det kan tänkas få. Men vill du gambla så är det ju ditt val. Ofattbart för mig dock.
Ja valet är fritt men det finns ju något som heter sunt förnuft också. Ingen kan ge ett svar på hur 10E% fett kommer påverka din kroppssammansättning. Det ÄR ett väldigt lågt fettintag och det råder ingen tvekan om att fett är livsviktigt, likaså att ett mycket lågt fettintag ökar riskerna för inadekvata mängder essentiella fettsyror, inadekvata mängder fettlösliga vitaminer, och en eventuellt negativ påverkan på hormonbalansen.
Men man kan självklart inte säga med säkrehet att så kommer ske och inte heller vilka konsekvenser det kan tänkas få. Men vill du gambla så är det ju ditt val. Ofattbart för mig dock.
Självklart pratar vi sunt förnuft, själva frågan var att jag var osäker på själva uppdelning av protein, kolhydrater, fett för ha en bra balans, och 50 40 10 var endast ett exempel. Vet att vad som funkar för dig inte funkar för mig o vise versa men skulle du kunna rekommendera ett normal intag för minimalt förlust av muskler under en diet?
Eddie Vedder
2009-04-26, 11:52
Vet att vad som funkar för dig inte funkar för mig o vise versa men skulle du kunna rekommendera ett normal intag för minimalt förlust av muskler under en diet?
Så extremt olika tror jag inte vi är faktiskt. Skillnaden mellan dig och mig är att du kan ligga på ett större kaloriunderskott än jag med mindre risk för förlust av FFM om vi båda skulle deffa.
Jag förstår inte varför du la ner lågkolhydratdieten som verkade gå bra. Men vill du absolut byta så kanske ett standardiserat proteinintag på dryga 2g/kg kroppsvikt där ca 50/50 av återstående kcal utgörs av kolhydrater/fett.
Men jag ogillar rent allmänt att "ge rekommendationer". Sånt kan Anna och Olle Skipper ägna sig åt.:D
Så extremt olika tror jag inte vi är faktiskt. Skillnaden mellan dig och mig är att du kan ligga på ett större kaloriunderskott än jag med mindre risk för förlust av FFM om vi båda skulle deffa.
Jag förstår inte varför du la ner lågkolhydratdieten som verkade gå bra. Men vill du absolut byta så kanske ett standardiserat proteinintag på dryga 2g/kg kroppsvikt där ca 50/50 av återstående kcal utgörs av kolhydrater/fett.
Men jag ogillar rent allmänt att "ge rekommendationer". Sånt kan Anna och Olle Skipper ägna sig åt.:D
Har inte alls gett upp det, fortsätter med det till juli tänkte jag, får då begär jag mig till japan, o då måste jag anpassa min diet till standarden där + CSN så klart. Viktig faktor. Här i Sverige vet jag ju var jag hittar kvarg, bär, kött billigt. I japan finns det ju massa ris, fisk o annat. Självklart om jag hittar billigt LCHF varor där. så kör jag på det. Tycker det funkar hur bra som helst. Men som sagt, det viktigaste faktorn här är ju pengarna + deras matvanor.
För ska inte va där 1-2 veckor.. Vi pratar år nu :D
Liten bump. Istället för skapa ny tråd.
Har läst lite om Den Termogena Dieten by grandmaster.
Jag har snart kört Atkins i 5 månader och jag tänkte byta till DTD dieten. Frågan är om man kan byta rakt av, eller ska man behöva göra något speciellt.
Har läst lite om den periodisk fasta, inte helt 100% där men man äter 8 timmar av de 24h och resten fasta?
Sen läste jag att äta för mycket protein är inte lönt för kroppen inte tar upp allt eller så gör det slöare process.
Enligt den tabellen så ska jag äta 285g protein och 47g fett. (Väger idag 95kg)
(285gx4g/protein)1140+(47gx9g/fett)423= 1563kcal
Har inte förstått hela detta till 100% men säg gärna till om något låter galet.
En liten edit:
I själva uträkningen ska det vara 4x95kg=380g/protein istället för 285
Så det blir istället
(380gx4g/protein)1520+(47gx9g/fett)423= 1943kcal
Har inte räknat med aktivitesfakotorn heller, ligger idag på ca 1700kcal, de "nya" dieten hamnar jag på över 2000kcal, går jag då fortfarande ner i vikt då. Gissar på att jag ligger 1.4 aktivitesfaktorn
1943*1.4= 2720kcal
Kanske ta 3x95kg istället för 4?
Kan du länka till Atkins?
Nu tror jag är på rätt spår. Läste ytligare 23 sidor
Säger att man börjar inatt med DTD ( Den Termogena Dieten) och man vaknar imorgon bitti, tar en promenad och väntar med äta tills kl 14.00. Där man kan äta 5-600 kcal frukost. sedan har man ytligare xxx/kcal och dela ut till kl 22.00.
Då ska man försöka få in sig 380g protein, 47g fett. Med hjälp av fisk, kyckling, grönsaker, kvar, keso osv.
Försökte lägga upp en kostplan men det såg VÄLDIGT torrt ut, blev bara kvarg, ägg, tonfisk, kyckling, broccoli... jordnötsmör?
På ett ungefär.
Och hur fungerar om man ska dricka kaffe med lite mjölk under "fastan".. är det acceptablet, eller ska man ta bort mjölk. kanske 5g
Viktor_Balck
2009-05-17, 22:10
Är det fortfarande kalori underskott som gör att jag kommer gå ner?
Du startade precis en tråd där du gnällde som tusan på en dietist va?
Du startade precis en tråd där du gnällde som tusan på en dietist va?
Vad vill du ha sagt som har med detta ämnet och göra?
Viktor_Balck
2009-05-17, 22:18
Vad vill du ha sagt som har med detta ämnet och göra?
Att det var lite komiskt att du gnällde på hennes okunskap.
Att det var lite komiskt att du gnällde på hennes okunskap.
OT.
Jag är väl ingen dietist. Jag har väl ingen licens och påstår inte heller HUR folk ska göra. Vet jag inte, då frågar jag. Har jag fel så erkänner jag. Och nu är du väldigt OT. Har du inget viktigt och tillägga på detta tråd så tycker jag du trycker på ditt X i högra hörn (alternativ västar hörn om du har Mac.)
Fearstrike
2009-05-17, 22:25
Eller så slutar du vara så otroligt dryg och inser att du skämmer ut dig inför rätt många pålästa människor. Var har din attityd dykt upp ifrån? --> 14k
Nån moderator kan stänga ner denna tråd. Tack
Vad ni ska bråka. :O jag e bara 10 , ni skrämmer mig. :(
Eller så slutar du vara så otroligt dryg och inser att du skämmer ut dig inför rätt många pålästa människor. Var har din attityd dykt upp ifrån? --> 14k
Håller med, jag var dryg idag, not my day. Ber om ursäkt till alla.
Fearstrike
2009-05-17, 23:47
Lungt för min del, har haft ett par sådana med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.