handdator

Visa fullständig version : Fallskärms hoppning

Snobbe
2009-03-10, 18:21
Sökt i forumet lite och hittade inget angående detta men om det finns så får ni väl döda mig lr något:)

Iaf så har jag länge velat hoppa fallskärm, och tänkte ta tag i det för en gångs skull och vill höra om någon testat. Och har några tips på företag osv man kan prata med runt stockholm gärna. Samt var det går att läsa angående allt som måste göras osv innan. Pratar om tandemhopp med en "expert" lr något alltså inte en kurs och sen hoppa själv. Har alltid fått för mig att det finns någon max vikt också och hade för mig att jag låg över den när jag vägde 110 men väger 74 nu så borde ju inte vara någon fara får man hoppas.

Luttis
2009-03-10, 18:33
Sökt i forumet lite och hittade inget angående detta men om det finns så får ni väl döda mig lr något:)

Iaf så har jag länge velat hoppa fallskärm, och tänkte ta tag i det för en gångs skull och vill höra om någon testat. Och har några tips på företag osv man kan prata med runt stockholm gärna. Samt var det går att läsa angående allt som måste göras osv innan. Pratar om tandemhopp med en "expert" lr något alltså inte en kurs och sen hoppa själv. Har alltid fått för mig att det finns någon max vikt också och hade för mig att jag låg över den när jag vägde 110 men väger 74 nu så borde ju inte vara någon fara får man hoppas.

Jag gjorde ett tandemhopp för några år sedan och det enda jag kan säga är att du verkligen ska göra det. Det var hur häftigt som helst! Tyvärr kan jag inte ge några tips var man kan göra det eftersom jag gjorde det i Las Vegas. Det var ingenting att läsa på innan. Vi fick se en instruktionsfilm samt skriva på papper om att livförsäkringen inte gäller under hoppet samt att vi inte kan stämma dom om någonting går fel.

m0lle
2009-03-10, 18:40
skriva på papper om att livförsäkringen inte gäller under hoppet samt att vi inte kan stämma dom om någonting går fel.
Dylika "waivers" gäller inte i Sverige. Svenska företag kan inte avskriva sig allt ansvar lika enkelt som amerikanska.

Snobbe
2009-03-10, 18:47
Ne kollade lite och tydligen gällar deras egen försäkring när man hoppar och gränsen låg på 100 enligt ett företag så ligger ju under gränsen iaf. Blir nog att göras i sommar iaf. Dock skulle jag vilja veta om man måste boka långt innan? Skulle gärna ha ett flexibelt datum så man kan välja en me riktigt bra väder så man inte får skit.

Thewind
2009-03-10, 18:50
Jag har hoppat två hopp själv, genom Östersunds Fallskärmsklubb. Vet inte hur det är när man går kursen civilt. Jag fick den kraftigt subventionerad genom fritidsaktivitetprogrammet istället för att åka hem när jag gjorde lumpen. Det var några dagar teori och drillning, sedan ett par hopp från tusen meter.

Kursen kostar såklart, och för att hoppa måste du det året du gör hoppen ha betald medlemsavgift som ligger på en dryg tusing eller vad det var. Sen kostar ett hopp runt tvåhundra spänn har jag för mig.

För mig gick det på runt 4000, men jag antar att man knappast kommer undan så billigt i vanliga fall.

Sjuuuukt frym känsla när kalotten tog luft och lyfte upp en, och man tog ned blicken och tittade på utsikten... :)

Här är ett av de fetare klippen jag har sett på ämnet, det är ett lag som tränar, och här är några ihopklippta misstag. Fullständigt livsfarligt :D
Vi får bland annat se ett par reservdrag, något som vanliga hoppare sällan gör. Minns inte statistiken så någon riktig hoppare får gärna slå mig på fingrarna, men det finns folk som har flera tusen hopp och aldrig har dragit reserven.

http://www.rommerotation.com/inc/movie/kotta_med_kontroll.mov

Snobbe
2009-03-10, 19:56
Jag har hoppat två hopp själv, genom Östersunds Fallskärmsklubb. Vet inte hur det är när man går kursen civilt. Jag fick den kraftigt subventionerad genom fritidsaktivitetprogrammet istället för att åka hem när jag gjorde lumpen. Det var några dagar teori och drillning, sedan ett par hopp från tusen meter.

Kursen kostar såklart, och för att hoppa måste du det året du gör hoppen ha betald medlemsavgift som ligger på en dryg tusing eller vad det var. Sen kostar ett hopp runt tvåhundra spänn har jag för mig.

För mig gick det på runt 4000, men jag antar att man knappast kommer undan så billigt i vanliga fall.

Sjuuuukt frym känsla när kalotten tog luft och lyfte upp en, och man tog ned blicken och tittade på utsikten... :)

Här är ett av de fetare klippen jag har sett på ämnet, det är ett lag som tränar, och här är några ihopklippta misstag. Fullständigt livsfarligt :D
Vi får bland annat se ett par reservdrag, något som vanliga hoppare sällan gör. Minns inte statistiken så någon riktig hoppare får gärna slå mig på fingrarna, men det finns folk som har flera tusen hopp och aldrig har dragit reserven.

http://www.rommerotation.com/inc/movie/kotta_med_kontroll.mov

Kollat runt lite och billigaste hitils är tandemhopp för 2000 och en hel kurs för 10k typ. Skulle ju vilja ta en hel kurs men tror inte jag har ekonomin till det just nu och kanske bäst att testa ett tandemhopp först.

Pontus
2009-03-10, 20:11
Jag hoppade förra året på Gotland under sommaren. Då kostade det runt 2200kr har jag för mig. Tänkte först hoppa i Västerås men då det var dåligt väder så ställdes det in samma morgon som det var dags. Man ringde innan och kollade.

Har även för mig att vi skrev på papper angående försäkring osv, är dock osäker på vad jag skrev på, samt att man skulle tala om eventuella fel på kroppen. De talade bara om hur det gick till, sedan stack vi ut. Ibland visar de film innan...

Frantic
2009-03-10, 20:12
När jag hoppade i Arvika så kostade en kurs 4500:- Då fick man 25 hopp och ett A(?)- certifikat

Thewind
2009-03-10, 20:13
När jag hoppade i Arvika så kostade en kurs 4500:- Då fick man 25 hopp och ett A(?)- certifikat

Shit, låter sjukt billigt!

Pontus
2009-03-10, 20:17
Var det tandemhopp?

Frantic
2009-03-10, 20:20
Var det tandemhopp?

Nope, man hoppar själv från det första hoppet. Man är däremot fäst i en lina som utlöser skärmen åt en, så man faller bara fritt i ett par sekunder i de första 5 hoppen

Condemned
2009-03-10, 20:21
Börja med tandemhopp. Jävligt häftig upplevelse om man gör det enbart för hoppets skull. :thumbup:

shadowfire
2009-03-10, 20:27
Shit, låter sjukt billigt!

Det är sjukt billigt, de flesta fallskärmscert är aningen dyrare ;)

Är fd fallskärmshoppare, men jag äger ingen skärm länge och har inte hoppat på flera år nu (satsar på att bli pilot istället för att hoppa ur skiten just nu, lol).

Jag skulle råda alla friska människor att prova ett hopp i livet. Visst, det är en härlig kick och visst kan man bli biten nog för att hoppa mer, men i ärlighetens namn så är det bara ett fåtal personer som blir inbitna hoppare och som fortsätter med det i flera år. Många som har cert leker 1-2 år och hittar sedan på en annan hobby. En rigg (fallskärm) är inte så billig heller om man börjar till att hoppa på allvar.

Däremot är känslan helt underbar, så jag kommer med största sannolikhet att hoppa tandem fler gånger i livet bara för att få tillbaka den underbara känslan av fritt fall i 160-180km/h i dryga minuten, för att sedan njuta av friheten under segel då skärmen löst ut.

Bättre än sex? ohyes, inte ens 72 virgins spöar den känslan. :thumbup:

Poxeman
2009-03-10, 21:49
Jag hoppade i vintras nere i Nya Zeeland, sjukt häftigt och helt klart värt pengarna (ca 1500kr). Mitt råd är att köra ett tandemhopp för att testa på, gärna så mkt frifall som möjligt (starta högt!). En sån jäkla känsla att dåna ner i 200 knyck och sen plötsligt bromsas av skärmen till ljudlös glidflygning.

Hobbes
2009-03-10, 22:11
Jag är Sveriges första fallskärmshoppare (A-cert samt gick grundläggande utbildning för att bli instruktör) som fått dispens trotts insulinbehandlad diabeters!

Ja, jag rekommenderar dig att ta ett tandemhopp - men det finns inget som slår att gå ut som första floater i en fyrmanna. Känslan att hänga där utanför flygplanet och se de andra komma ut - ready set goooooooooooooo

http://www.fallskarmscenter.se/

Kostar 1900:-, 2700:- med video (3500:- om du har möjlighet att göra det från 6000 meter).

http://www.skydive.se/

Priser:
Tandemhopp: 2295 kr
Tandemhopp, vardag: 1995 kr
Videofilmning: 995 kr
Fotografering: 995 kr
Följande datum hoppar vi tandem:

April: 30
Maj: 1-3, 9-10, 16-17, 21-31
Juni: 1-14, 22-30
Juli: 1-31
Augusti: 1-16, 19-23, 26-30
September: 2-6, 11-13, 18-20, 25-27
Oktober: 3-4, 10-11, 17-18, 24-25, 31
November: 1

Jag har själv gått av på 4300 meter som högst jag och en kompis, vi gjorde en två manna så vi hann med en hel del innan vi splitade och jag drog på ca. 900 meter.

saml
2009-03-10, 22:37
Jag hoppade tandem i somras och tyckte det var helt fantastiskt! Allt du behöver veta kommer de att berätta för dig på plats. Han jag hoppade med väntade till vi var på ungefär 2000 meters höjd med att berätta för mig hur jag skulle göra. Det enda du behöver veta är vilken hållning du ska ha under det fria fallet, sen är det bara att åka med och njuta! Vill du ändå ha chansen att förbereda dig kan du ju kolla på videon på SFK's hemsida: http://www.frifall.com/index.php?id=tandemfilm&sub=tandemhopp

Jag har nu anmält mig till en intensivkurs som börjar i april. Om det är någon här som planerar att göra samma sak (genom sundsvalls fallskärmsklubb) så hör gärna av dig till mig! :)

shadowfire
2009-03-10, 22:57
...Jag har nu anmält mig till en intensivkurs som börjar i april. Om det är någon här som planerar att göra samma sak (genom sundsvalls fallskärmsklubb) så hör gärna av dig till mig! :)

Sedärja, hälsa Alnön från mig :)
Bli inte rädd då du hoppar av flygplanet och har enbart vatten nedanför dig och så har du alnön bakom dig och hoppfältet långt bakom dig... det är rutin ;) .. grabbarna och tjejerna på klubben är för övrigt ett riktigt härligt gäng. You go turkey! :D

The Swedish Oak
2009-03-10, 23:39
Fan va kul det ser ut, självklart en av dom sakerna man måste göra i livet. Kan bara föreställa mig känslan i magen och hur man blir helt spänd i kroppen före man hoppar ut, trotsa alla instinkter och rädsla.

Knaz
2015-08-02, 19:31
Bumpar denna tråd.

Gjorde mitt första tandemhopp igår och det är det bästa jag gjort. Ska hoppa igen om ca 2 veckor. Planerar även på att ta en kurs nästa sommar.

Några fler som hoppar just nu eller har tankar på att börja?

spoonchest
2015-08-02, 20:56
Jag hoppas få ett hopp gjort i år. Det finns en klubb inom 3 mils avstånd. Vad kostade ditt tandemhopp?

Knaz
2015-08-02, 21:34
Jag hoppade hos borlänge fallskärms klubb och där kostar ett hopp 2500. 1200 extra om man vill ha video och kort på hoppet.