Visa fullständig version : Enbart kolhydrater från grönt...
...fungerar det för alla eller är egentligen olika dieter en individuell fråga? Kan alla leva efter denna (http://www.kostdoktorn.se/jamna-matpyramiden-med-marken) diet, eller vilken annan som helst, eller är dieter egentligen något som man får pröva sig fram efter vad som passar?
Lite luddiga funderingar kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Eddie Vedder
2009-03-09, 18:39
Ja så kan du leva. Kolhydrater är inget som behövs överhuvudtaget och vill man få i sig dom via grönsaker är det ju helt okej.
Det är ju ganska extremt men jag ser inga fel i det. Fick jag välja mellan SNR till 100% eller den där kosten skulle jag gå enligt Pauline Nordins lätt. Även om den skulle tillåta havregrynsgröt i mitt fall.:D
Ayla
Jag hoppas att det funkar, annars kommer jag nog ramla av pinn närsomhelst!
Har ätit LCHF (striktare variant av det hon förespråkar, "FD Diet" låter som en klassisk cyklisk ketogen diet) i ett halvår nu, och min fysiska och mentala förmåga är på topp.
Är programmerare både dagtid och som hobby, och har hittils inte märkt att jag itne karlar av såvra ugpifgpter..
Är programmerare både dagtid och som hobby, och har hittils inte märkt att jag itne karlar av såvra ugpifgpter..
Just det, men lätta uppgifter som att skriva bokstäver i rätt ordning kan vara klurigt dock :D
Just det, men lätta uppgifter som att skriva bokstäver i rätt ordning kan vara klurigt dock :D
Jäkla krumelurer att kasta om sig sådär huller om buller! Eller beror det kanske på att mitt tangentbord helt saknar tryck på knapparna?
Jag verkar göra allt fel. :-(
Dubbelironi eller bara korkat? ;)
Dubbelironi eller bara korkat? ;)
Äter du också för lite kolhydrater, lille vän?
Äter du också för lite kolhydrater, lille vän?
nee, mitt upplägg kräver några gram för att gå ihop sig :)
Edit: Vadå liten? :(
Ja så kan du leva. Kolhydrater är inget som behövs överhuvudtaget och vill man få i sig dom via grönsaker är det ju helt okej.
Det är ju ganska extremt men jag ser inga fel i det. Fick jag välja mellan SNR till 100% eller den där kosten skulle jag gå enligt Pauline Nordins lätt. Även om den skulle tillåta havregrynsgröt i mitt fall.:D
Om kolhydrater är inget som behövs varför ska man då äta det efter t ex ett gympass?
Om kolhydrater är inget som behövs varför ska man då äta det efter t ex ett gympass?
För att höja insulinnivåerna för att stimulera proteinsyntes medelst IGF-1; för att sänka kortisolnivåerna (stresshormon) som bryter ned musklerna för att frigöra glukos till (bl.a.) hjärnan, samt att lagra in muskelglykogen till nästa träningspass.
(men det går lika, eller nästan lika, bra med selleri, eh, protein till de första två)
Kommer att börja en deff om drygt tre veckor. Ursäkta om jag borde sökt istället men kan ej finna.
Läste i en intervju med en kroppsbyggare att han endast äter 40g kolhydrater om dagen. Jag tänkte att jag skulle lägga mig i samma nivå, kanske lite mindre.
Jag ska ligga på ett underskott på mellan 800-1000 kcal om dagen utan träning inräknat hade jag tänkt mig. Kommer styrketräna 4 gånger per vecka plus en del cardio.
Jag har tänkt mig följande matupplag:
Frukost: Två stekta ägg och en burk 120 g tonfisk. 385 kcal.
Lunch: Skollunch förutom på helgerna. Ska dock minska på maten och helst skippa kolhydraterna om det går. Räknar med 500 kcal här.
Middag: Här behöver jag tips. Har hittat en del recept som jag kan använda med pasta och liknande som innehåller under 400 kcal. Pasta innehåller bara 25g kolhydrater per 100g så pasta recept uppskattad. Även recept helt utan kolhydrater. Vore önskvärt om era recept ligger i samma nivå kcal-mässigt.
Kvällsmat: Här hade jag tänkt mig samma upplägg som frukosten. 385 kcal.
Mitt dagsbehov vid en normal dag där jag inte har tränar är runt 2000 kcal om jag inte har räknat fel. Med det som jag har skrivit hamnar jag på 1670. Kan det stämma? Det skulle innebära att jag måste skippa kvällsmaten för att hamna på 1285 vilket är bättre.
Edit: Jag vet att man bara ska ligga på 500. Förresten så är det kanske bättre att räkna underskott med träning? Kör jag rodd och crosstraining hamnar jag på 500 ungefär i ett lugnt tempo på en timme. Hur mycket kan man förbränna på styrketräning i en timme?
WHITEFOLKS
2009-03-09, 22:53
Middag: Här behöver jag tips. Har hittat en del recept som jag kan använda med pasta och liknande som innehåller under 400 kcal. Pasta innehåller bara 25g kolhydrater per 100g så pasta recept uppskattad.
Då antar jag att du menar tillagad vikt och 100g tillagad pasta blir inte "mycket".
Jag har för mig att jag brukar använda 400g pasta när jag ska laga mat till fyra personer.
kalajset
2009-03-09, 23:02
Det är en väldigt stor skillnad på vad som är "optimalt" och vad kroppen verkligen behöver.
Läste i en intervju med en kroppsbyggare att han endast äter 40g kolhydrater om dagen. Jag tänkte att jag skulle lägga mig i samma nivå, kanske lite mindre.
Absolut inget illa menat, men varför planerar du att följa hans spår, och/eller t om äta mindre kolhydrater ändå? - Till vilken nytta, och vad förväntar du dig ska ske?
Ang. artikeln som sådan tycker jag det är synd att hon "vill jämna hela matpyramiden med marken", bara för att hon själv har andra preferenser gällande kost. Äta kilovis med grönsaker dagligen låter inte vidare skoj tycker jag själv, men jag dömer inte ut metoden för det.
WHITEFOLKS
2009-03-09, 23:16
Jag har för mig att jag brukar använda 400g pasta när jag ska laga mat till fyra personer.
100g torrt blir mer än 100g tillagat. 100g torrt innehåller INTE 25g kolhydrater.
Jo det har du rätt i. Men jag tvivlar på att det skulle bli mer än 40g kolhydrater.
Jo jag tycker helt enkelt inte att kolhydrater i stor mängd behövs. Nu vet jag inte om man kan hamna i ketos med ett så högt intag men förbränningen av fett borde teoretiskt öka lite ändå.
Dessutom är kött osv godare!
WHITEFOLKS
2009-03-10, 01:37
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=849&vikt=100
Där har du för 100g torrvikt pasta. 71.8g kolhydrater/100g
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=849&vikt=100
Där har du för 100g torrvikt pasta. 71.8g kolhydrater/100g
Då hade jag fel :smash:
I vilket fall som helst så lär jag väl ändå inte hamna i ketos och tror inte det skulle påverka speciellt mycket ändå. Men kommer åtminstone hålla mig under 100g kolhydrater per dag.
Har du några tips på rätter man kan äta? Tänkte typ på olika kötträtter som innehållet lite kolhydrater och ett lågt kcal-värde.
WHITEFOLKS
2009-03-10, 01:46
Rent kött innehåller ju i princip inga kolhydrater.
Sen kan du ju lägga till diverse grönsaker och rotfrukter för att ge lite mer volym och tuggmaterial (och näringsämnen givetvis).
Jag tipsar dock om att du kollar upp innehållet på maten innan du äter den så att du inte åker på några överraskningar eller att önskad viktnedgång uteblir. SLV är en bra sida för att kolla upp det mesta inom mat.
Jo, det har jag koll på.
Man kan ju alltid steka ett par fläskfilé skivor, ryggbiff, lövbiff osv och äta med lite cocktailtomater osv...Gott och man blir mätt om man tar lite mer kött.
WHITEFOLKS
2009-03-10, 01:56
Ja om man funkar fysiskt på lågkolhydratskost och har råd så är det ett bra alternativ för viktnedgång.
Själv skulle jag inte ha råd att följa en bra lågkolhydratkost och är osäker på hur jag skulle prestera på den. Dock så är det främst kostnaden som är hindrande.
Ja om man funkar fysiskt på lågkolhydratskost och har råd så är det ett bra alternativ för viktnedgång.
Själv skulle jag inte ha råd att följa en bra lågkolhydratkost och är osäker på hur jag skulle prestera på den. Dock så är det främst kostnaden som är hindrande.
Det är inte dyrare.
Ditt proteinbehov är konstant oavsett SNR eller en lågkolhydratkost. Felet många gör är att uttala "lågkolhydrat" som "högprotein"...
Ägg är billigt och den nästan bästa maten du kan äta, energi- och näringsmässigt.
Växla dyra kolhydratkällor (bröd, en del onödiga grönsaker) mot fett (smör, kokosfett, olivolja, talg, ister) så skall du se det går jämnt upp.
WHITEFOLKS
2009-03-10, 05:02
Man man få ihop en vettig LCHF-kost på under 20kr/dag och 3000kcal?
Man man få ihop en vettig LCHF-kost på under 20kr/dag och 3000kcal?
Definiera vettig.
Kan du få ihop valfri kostsammansättning på under 20 kr/dag och 3000 kcal som ger dig tillräckligt med protein samtidigt som den inte ger dig näringsbrist?
WHITEFOLKS
2009-03-10, 05:47
Ja det kan jag om jag får välja fritt mellan matvaror.
Dock har jag ingen direkt erfarenhet av att göra så för LCHF.
Ja det kan jag om jag får välja fritt mellan matvaror.
Dock har jag ingen direkt erfarenhet av att göra så för LCHF.
1,4 kg ägg på ICA Maxi kostar 35 kronor: 168g protein, 147g fett (2000 kcal)
1 kg billig köttfärs kostar 40 kr: 100g fett, 100g protein (1300 kcal)
500g smör kostar 25 kr: 400g fett (3600 kcal)
(500g kokosfett kostar 16 kr och ger ~500g fett, men det går inte att äta lika mycket kokosfett som smör utan att få ont i magen och hjärtklappning)
=> 100 kronor ger 268g protein, 647g protein (6900 kcal).
Jo, det verkar bli dyrare. Det är svårt att tulla på proteinkvalitet på LCHF som man kan göra när proteinintaget baseras på gräs och säd, eftersom det alltid är fullvärdigt och därmed dyrare. Ett alternativ vore att ersätta en del dyrt ägg och kött med billigt vassleproteinpulver och öka energiintaget från smör/kokosfett.
Kan du ge ett kostnadsförslag på din meny?
WHITEFOLKS
2009-03-10, 06:26
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3323357&postcount=184
Länken där är dock paj http://temp.phantor.com/~ll/foodcosts.xls borde funka.
Givetvis ett begränsat exempel men det är ju menat som en konceptsak.
Check. Sojabönor är kanske inte toppen, dock. Annars är det mycket riktigt billigare. Ser ut ungefär som det jag åt när jag pluggade.. fast jag åt delfin istället för sojabönor.
Jag undrar om det den mängden protein från en hel del icke-fullvärdiga källor är ekvivalent med en mindre mängd fullvärdigt protein. Det är ju så vad gäller vassle vs. EAA, borde vara liknande här med.
Eddie Vedder
2009-03-10, 07:11
Det "ska" man inte alls. Men man kan göra det om man vill. Det förefaller ju vara fördelaktigt ur prestations- och återhämtningssynpunkt. Men det finns ingen motsägelse i att kolhydrater är icke-essentiellt och samtidigt positivt för prestationsförmåg. Koffein och kreatin är inte heller essentiellt.
Det "ska" man inte alls. Men man kan göra det om man vill. Det förefaller ju vara fördelaktigt ur prestations- och återhämtningssynpunkt. Men det finns ingen motsägelse i att kolhydrater är icke-essentiellt och samtidigt positivt för prestationsförmåg. Koffein och kreatin är inte heller essentiellt.
Ok tack
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.