Visa fullständig version : promenader med mera
då var det dags att skala av ngra kilon, väger idag morgonvikt 87 kilo på 181cm.
Målet är -7 kilo på ca 10 veckor,
Frågan lyder, då jag inte jobbar längre på dagarna hur mycket motion behövs då, tänkte köra morgonpromenader, sen dagarna jag inte tränar simma eller jogga en stund på kvällen,
Finns det risk att det blir för "mycket" motion då, eller kan man köra på med promenader 5 dagar i veckan + 2 pass simmning.
tränar på gymet 4-5 dagar i veckan då efter passet lägger jag in 20 min cardio med, eller ska jag minska motionen till enbart promenader och jogga/simma?.
hade tidigare rätt fysiskt yrke så förbränningen under en dag där var betydligt bättre än nu när jag inte gör allt för mycket på dagarna längre,
Danny Devito
2009-03-09, 16:32
Man kan promenera varje dag, det är inga problem. Bara du har bra skor så. :thumbup:
Patrik`x
2009-03-09, 16:54
Om du kör dina promenader och simpass tycker jag att du kan skippa cardion efter gymmet. Försök att hålla cardion så långt ifrån gymmningen du kan...
Betsson1
2009-03-09, 17:16
då var det dags att skala av ngra kilon, väger idag morgonvikt 87 kilo på 181cm.
Målet är -7 kilo på ca 10 veckor,
Frågan lyder, då jag inte jobbar längre på dagarna hur mycket motion behövs då, tänkte köra morgonpromenader, sen dagarna jag inte tränar simma eller jogga en stund på kvällen,
Finns det risk att det blir för "mycket" motion då, eller kan man köra på med promenader 5 dagar i veckan + 2 pass simmning.
tränar på gymet 4-5 dagar i veckan då efter passet lägger jag in 20 min cardio med, eller ska jag minska motionen till enbart promenader och jogga/simma?.
hade tidigare rätt fysiskt yrke så förbränningen under en dag där var betydligt bättre än nu när jag inte gör allt för mycket på dagarna längre,
För mycket motion. Mitt mål är också 80kg innan sommarn. Och jag joggar varje morgon, 5 dagar i veckan och styrketränar 3 gånger. Går stadigt ner.
Det beror på kosten. Varför låta cardion göra hela jobbet när du kan äta mindre och därmed minska cardion och slit?
Som du kanske vet så ska man bli av med ca 1000 kalorier/dag i en vecka för att gå ner 1kg. Förbrukar du 500kalorier och äter 500 kalorier mindre/dag så kommer allt ordna sig ska du själv få se, det är mitt råd.
Lycka till!
varför ska man hoppa cardion efter passet?
King Grub
2009-03-10, 11:05
Det sänder signaler som motverkar styrketräningen.
hmm okej, om man kör en stund innan då?
King Grub
2009-03-10, 11:43
Ännu värre.
vicarious
2009-03-10, 18:11
Hur mycket motion som "behövs" beror på hur mycket du vill kunna äta när du deffar. Huvudsaken är att du ligger på kcal underskott och äter tillräckligt med protein. Motion är ingen nödvändighet.
För mycket motion. Mitt mål är också 80kg innan sommarn. Och jag joggar varje morgon, 5 dagar i veckan och styrketränar 3 gånger. Går stadigt ner.
Det beror på kosten. Varför låta cardion göra hela jobbet när du kan äta mindre och därmed minska cardion och slit?
Som du kanske vet så ska man bli av med ca 1000 kalorier/dag i en vecka för att gå ner 1kg. Förbrukar du 500kalorier och äter 500 kalorier mindre/dag så kommer allt ordna sig ska du själv få se, det är mitt råd.
Lycka till!
Om man har gott om tid och kroppen orkar med träningen så finns det väl ingen anledning att börja äta mindre. Han kanske ligger ganska lågt med sitt kcal intag redan.
Själv så tycker jag det är bra mycket roligare att träna lite längre och hårdare än att äta mindre och gå hungrig hela tiden!
Betsson1
2009-03-10, 19:09
Om man har gott om tid och kroppen orkar med träningen så finns det väl ingen anledning att börja äta mindre. Han kanske ligger ganska lågt med sitt kcal intag redan.
Själv så tycker jag det är bra mycket roligare att träna lite längre och hårdare än att äta mindre och gå hungrig hela tiden!
Går man över från godis, chips, läsk vittbröd osv. till grönt, kött och mindre kolhydrater. Så behöver man inte svälta. Slutar man äta skräpmat så ligger man redan på ca 500 minus. Och sedan har du faktist en poäng där, att alla tycker olika. Vissa gillar och träna mer och vissa gillar och skära ner på maten mer. Men det var mer som ett tips som jag delade med mig.
jag äter inte jätte mycket skräpmat direkt, men den e det helt slut på nu för ett tag iallfall, äter vanlig mat som jag gör själv fast lite mer grönt å mycket fisk å fågel istället nu, tycker det är gött att gå ut på morgonen å gå en timma, tycker inte jag är mer eller mindre hungrig nu än tidigare heller, lite på kvällen för då kör jag inga kolhydrater utan bara kött å grönsaker
Ännu värre.
Om man nu verkligen vill konditions- och styrketräna under samma pass och har som mål att gå ner i fett men försöka bibehålla muskelmassa är det då bättre att köra konditionsdelen innan eller efter styrkepasset?
mattilainen
2009-03-11, 12:18
king_grub är uppvärmning på 10 minuter joggning innan ett pass räknat som cardio eller är är det också dåligt för byggandet?
Eddie Vedder
2009-03-11, 12:35
king_grub är uppvärmning på 10 minuter joggning innan ett pass räknat som cardio eller är är det också dåligt för byggandet?
Signalmekanimerna är samma oavsett tid men eftersom det är en dosrelaterad fråga och 10 minuters joggning mer eller mindre är att likställa med ingenting så blir ju "skadan" minimal och obetydlig.
Jag har alltid fått för mig att efter en träning på gym så har man tömt sig på massa energi, och efter träning så kunde man ta en lång promenad eller springa/cykla, vad man nu gillar. För ha en ökad förbränning.
Sen är frågan. Om man promenerar/springer eller cardio på morgonen och sedan senare, 6-7 timmar senare tränar gym är det dåligt?
Ibland kan man ju komma hem från träning ganska sent, säger 8-9 på kvällen och sedan kanske ta en promenad 11 tiden. Påverkas det på nåt sätt?
Betsson1
2009-03-11, 16:01
Jag har alltid fått för mig att efter en träning på gym så har man tömt sig på massa energi, och efter träning så kunde man ta en lång promenad eller springa/cykla, vad man nu gillar. För ha en ökad förbränning.
Sen är frågan. Om man promenerar/springer eller cardio på morgonen och sedan senare, 6-7 timmar senare tränar gym är det dåligt?
Ibland kan man ju komma hem från träning ganska sent, säger 8-9 på kvällen och sedan kanske ta en promenad 11 tiden. Påverkas det på nåt sätt?
En promenad efter styrketräningen skulle inte skada. Bara du äter något efter passet. Det är inte promenaden som bryter ner musklerna, utan det är att man inte äter något efter passet. Väldigt viktigt för återhämtning.
Så det är inga problem, speciellt inte om man tar det på morgonen och styketränar 6-7 timmar efter. Men däremot är det dåligt med t.ex HIIT eller löpning efter styrkepasset. Där har vi en risk när det gäller o bryta ner musklerna.
Och det där med att förbränna mer eller mindre beror ju på hur många KM du springer, går, kryper, rullar spelar ingen roll hur långt tid det tar. Men tar du en promenad på morgonen så förbränner du mer fett, ja. MEN i slutändan räknas kalorierna du har bränt, ätit resten av dagen. Jag tar mina promenader på morgonen eftersom det är då jag har allt energi.
Eddie Vedder
2009-03-11, 16:05
Och det där med att förbränna mer eller mindre beror ju på hur många KM du springer, går, kryper, rullar spelar ingen roll hur långt tid det tar.
Olika aktivitetet förbrukar olika mängd energi vid samma distans. Löpning en mil "kostar" mer kcal än promenad en mil.
Angående det där med intensitet och att bibehålla muskelmassa har du inte svarat i en annan tråd där du påstod att jag hade läst fel fastän jag svarade exakt på det du skrivit.
EDIT: Och här är den:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127532
mattilainen
2009-03-11, 17:03
Tackar för förklaringen :) Finns det någon sida man kan läsa om detta? Du brukar ha en hel del intressanta forskningar
google://calorie+calculator?
Scratch89
2009-03-11, 19:27
Om man nu verkligen vill konditions- och styrketräna under samma pass och har som mål att gå ner i fett men försöka bibehålla muskelmassa är det då bättre att köra konditionsdelen innan eller efter styrkepasset?
Om han säger att det är ännu värre att konditionsträna innan, så är det väl inte så svårt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.