handdator

Visa fullständig version : Träningsmängd?

JakeShaft
2009-03-08, 10:19
Jag började springa igen i September, började med att jogga 15min 5ggr i veckan för att öka 5 min var 3-4 vecka. Stegvis har jag givetvis minskat tillfälena och samtidigt ökat farten när jag känner att kroppen håller. Nu i början på Mars (5-6 månader senare) springer jag ca 10km relativt kuperad terräng 3-4 ggr/vecka med ett 4½ minuters tempo utan några egentliga svårigheter. Detta har jag gjort i snart 2 månader. Jag har även sporadiskt tränat styrketräning under samma period.

Men så i Tisdags så sprang jag i 75-80minuter på asfalt, enligt mig en betydligt lättare bana än den jag brukar ta i skogen med ett lägre tempo 5min/km +-. Efter passet så stack det en del mellan "den stora vadmuskel egentligen korta antar jag" och hälsenan, vaded blev väldigt stel och det blev en krampliknande känsla vid utsträcking och "ihopdragning" av vaden. Provade i fredags igen, samma runda. Men efter 25-30minuter blev det en oerhört jobbig och störande smärta i vaden så jag sluta och drog hem. När jag väl tar mig in i duschen så ser jag och känner en ordentlig svullnad på vaden, den är öm, kliar som inne helvete, är röd och svullen. Jag förstår att det är någon form av överansträngning. Jag har inte direkt någon aggreiv löpteknik, jag är inte i form för det överhuvudtaget att sätta i tårna första möjligt at tjag klarar det 20 min. SÅ mi löpteknik bör inte slita seciellt mycket på vaderna specifikt. Jag har dock ett par frågor.

1/ Kan det vara så att jag bara inte är van vid attt springa på ett visst underlag i det här fallet asfalt, eller är det bara frågan om att min kropp inte pallar med så "snabb" distansökning?
2/ Är det på tok för optimistiskt att tro att jag pallar att gå från 0 löpning till 15km på knappt ett halvår?
3/ Någon som har tips erfarenhet av hur snabbt man kan öka löpmängden?

Innan jag började nu i September så har jag knappt sprungitpå 2 år. Började med ett trasigt korsband gjorde 3 operationer under ca 1½ sedan råkade jag ut för en olycka och låg inlagd på sjukhus och rörde mig minimalt under 5 månader. Men innan dess sprang jag 10-12 mil en bra veka en dålig låg på 6-8mil. Tog 10km på en väldigt lätt och flack bana på 37:46, har aldrig tävlat men jag har varit i väldigt bra löpform för att vara motionär. Ska jag räkn mig sjlv som en total nybörjare om jag varit borta i princip helt rån löpning under 2 år?

kjell33
2009-03-08, 11:04
1. Titta på vilka skor du har. Min erfarenhet är att skor "tar slut" efter ca ett halvårs löpning med de distanser du talar om.
2. 75 min på hårt underlag med noll tillvänjning är inte bra.
3. Ta en titt på träningsprogrammen på marathon punkt se. Där får du en god blick för hur träningsmängden bör ökas.

Neco
2009-03-08, 11:20
Nu i början på Mars (5-6 månader senare) springer jag ca 10km relativt kuperad terräng 3-4 ggr/vecka med ett 4½ minuters tempo utan några egentliga svårigheter.

Ska jag räkn mig sjlv som en total nybörjare om jag varit borta i princip helt rån löpning under 2 år?

Här du helt tokig. Kan man hålla 4:30 tempo (på asfalt) är man INTE nybörjare utan bra :)

(Jag känner av vänstervaden när jag springer på asfalt när jag varit borta ett tag, samma sida som jag saknar ett korsband på, kan ju ha påverkat löpsteget (??) om det nu bara är i en vad du känner av det, Bara en tanke)

JakeShaft
2009-03-08, 18:01
1. Titta på vilka skor du har. Min erfarenhet är att skor "tar slut" efter ca ett halvårs löpning med de distanser du talar om.
2. 75 min på hårt underlag med noll tillvänjning är inte bra.
3. Ta en titt på träningsprogrammen på marathon punkt se. Där får du en god blick för hur träningsmängden bör ökas.

1. Jag springer med en ASICS GEL-Nimbus 10, jag införskaffade relativt fort. Sprungit på dom 4-5månader kanske så dom borde vara prima. Har inte prungit otaliga mängder högst 4 mil per 7 dagar med dom.
http://img520.imageshack.us/img520/1782/tn840nimbus100141648.th.jpg (http://img520.imageshack.us/my.php?image=tn840nimbus100141648.jpg)

2. Det är lite det jag funderar på, om det är så att det bara är underlaget som gör att vaden spökar och att jag egentligen skulle klara det utan problem på ett mjukare underlag vilket jag springer på i vanliga fall.

3. Jag ska kika in där, låter som ett bra ställe:cool:

JakeShaft
2009-03-08, 18:17
Här du helt tokig. Kan man hålla 4:30 tempo (på asfalt) är man INTE nybörjare utan bra :)

(Jag känner av vänstervaden när jag springer på asfalt när jag varit borta ett tag, samma sida som jag saknar ett korsband på, kan ju ha påverkat löpsteget (??) om det nu bara är i en vad du känner av det, Bara en tanke)

Man tackar, har sprungit ett halvår så helt nybörjare är jag givetvis inte. Men jag har väll tapat 5-6 minuter på milen. Det är inte så lätt att ta igen:smash:

Jo det är isamma ben som jag har haft otaliga skavaker och ett trasigt korsband på. Har en funktionsnedsttning i just vänster knä samma vad som spökar. Kan inte sträka fullt (saknar bara ett par futtiga grader men ändå) och jag kan inte böja det helt heller. Men det är något som jag känner av tydligt, spriner jag mer än vad jag bör (vilket jag gjorde efter alal 3operationer) så märker jag snabbt att knäet börjar ömma samlar lite vätska och blir stelt. Det har hela tiden varit min begränsing, anledningen till att jag fick börja med att jogga 2,5-3km men nu känner jag inte av det alls. Det känns som att jag tar helt normala steg även om jag inte genomgått någon stilstudie direkt.

Men det är intressant att du upplever samma sak eller liknande iaf. Det kommer just när jag springer på asfalt, jag kan springa ordentligt kuperad terräng utan att känna ett piss om det är ute i skogen. Så det är ju inte direkt att vaden är mycket klenare än alla andra muskler och blir överansträngd. Det är väl bara till att inse att man får köra kortare distanser på asfalt för att trän in ett normalt steg där med. Jag har inte en susning, men tråkigt är det:furious:

Vore kul om det var någon som visste eller kunde linka nåot om huruvida det faktiskt är en stor bleastningskilnad beroende på vilket underlag man springer på och hur det skiljer sig

LadyG
2009-03-08, 19:27
Kan det vara så enkelt att asfalt, som är jämt och fint, ger ett monotonare löpsteg än terränglöpning som tvingar dig att anpassa steget hela tiden och därmed ger mer variation?