Visa fullständig version : Vad för mat vid total deff?
biffmeister
2009-03-08, 03:12
Hej jag är en kille på 17år, jag är en hockeyspelare men har för mycket fett.
Vägde 100kg förra vintern, väger nu 82kilo.
Jag vill deffa ner mig till 75kilo till sommarn och sedan bara bygga muskler.
I dagsläget tränar jag ungefär 6-7gånger i veckan på gymmet då hockeysäsongen är slut. Jag älskar att gymma. Ska nog snart börja gå/löpa till och hem från gymmet. Det är 6.5kilometer dit.
Jag undrar nu vilken sorts mat bör jag äta.
Äter i dagsläget detta.
Frukost: Vassleprotein 2skopor + 3dl vatten - 2-3 ägg - 2-3 morötter - 4 omega3 tabletter.
Lunch: Skolmaten (all slags husmanskost) - Vassleprotein 2skopor + 3dl vatten
(gymmar alltid efter skolan)
30min innan gym: Ragex2
10min innan gym: EsaPro
Direkt efter gym: vassleprotein 2skopor + 1dl maltrodexrtrin + 3dl vatten
Middag: Ofta min egna sallad (KESO) + (TONFISK) + (GURKA) + (TOMAT) + (ISBERGS SALLAD) + (PAPRIKA) + 2ägg
Vill nu ha tips på vad jag kan ändra för frukost eller bara variera samma med middag!
MVH Linus
King Grub
2009-03-08, 09:53
Jag undrar nu vilken sorts mat bör jag äta
Samma saker som under uppbyggnadsperioden, fast i mindre mängder.
enzodiac
2009-03-08, 09:56
Samma saker som under uppbyggnadsperioden, fast i mindre mängder.
Vilket förutsätter att man inte äter som en gris under uppbyggnaden :)
Ganymedes
2009-03-08, 10:00
Ett nästan lika enkelt tips är att följa min deffjournal och göra det rakt motsatta mot vad jag gör. :/
biffmeister
2009-03-08, 11:34
Tack för alla svar, men jag är grymt dålig på kombinera mat så snälla skriv all slags mat vid deff så jag har lite att kombinera med och ifall jag äter rätt punkter på dagen osv eller om jag ska äta oftare osv vore fint :)
b3nkpr3zz3n^
2009-03-08, 19:39
Vilket hockeylag spelar du i?
Tack för alla svar, men jag är grymt dålig på kombinera mat så snälla skriv all slags mat vid deff så jag har lite att kombinera med och ifall jag äter rätt punkter på dagen osv eller om jag ska äta oftare osv vore fint :)
Kolla "Matlagning och recept"-delen här på forumet, där hittar du mer inspiration än du behöver för ett år.
Annars tycker jag spontant att du kanske käkar för mycket tillskott av olika slag (vilket tycks vara ganska vanligt), speciellt med tanke på att du tycks hålla dig till relativt kalorisnål mat. Näring från tillskott är inte bättre än näring från mat, snarare tvärt om i många fall. Om jag var du skolla jag alltså minska på pulvren till fördel för mat.
vicarious
2009-03-09, 18:29
Här kommer ett par exempel på bra mat under deff.. eller bara bra mat i allmänt *drool*
Makrillfilé, tonfisk, kyckling, fullkornsvarianter av pasta, ris, bulgur, bröd osv.
Keso, kesella, havregryn, diverse nötter (valnötter är ett bra exempel), mjölk, ägg. Fyll upp med grönsaker för mättnad.
Kort och gott: Relativt mycket protein (detta kan diskuteras men rekommenderat att ligga mellan 1,5-2g per kg fettfri kroppsmassa. Vissa hävdar att mer än 2g är bättre också men minimum ligger vid 1,5-1,8g per kg fettfri kroppsmassa, mycket nyttigt fett (rekommenderat ca 1g per kg/kroppsmassa) och resten av energibehovet fyller du upp med kolhydrater ;)
biffmeister
2009-03-09, 19:05
Tack så grymmt mycket :)
Så det är inga problem att käka fullkorns pasta/ris? eller är det likabra att skita i det om man vill se snabbare resultat?
Eddie Vedder
2009-03-09, 19:06
eller är det likabra att skita i det om man vill se snabbare resultat?
Ja ju mindre du äter desto fortare kommer det gå.
biffmeister
2009-03-09, 19:09
Ok tack så mycket :) klarar av allt möjligt för att gå ner i vikt förutom kvarg provade med sked grymmt nära på spy :P, den flög direkt i papperskorgen. Några tips kanske på hur man ska tillaga kvarg?
Eddie Vedder
2009-03-09, 19:11
Några tips kanske på hur man ska tillaga kvarg?
Sök på "kvarg".
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828
hot_tuna
2009-03-09, 20:25
Så det är inga problem att käka fullkorns pasta/ris? eller är det likabra att skita i det om man vill se snabbare resultat?
Något problem är det väl inte direkt, dock är ju både pasta och ris (fullkorn eller inte) ganska kolhydratrika livsmedel. Så du får passa dig med mängden, så att du inte går över din kaloribudget. Och som Eddie sa, ju minde du stoppar i dig desto fortare går ju deffen.
Ok tack så mycket :) klarar av allt möjligt för att gå ner i vikt förutom kvarg provade med sked grymmt nära på spy :P, den flög direkt i papperskorgen. Några tips kanske på hur man ska tillaga kvarg?
Smaken är något du (kanske) kommer vänja dig vid. Men gillar man det inte som det är funkar det bra att tillsätta lite fun light (gärna wild berries eller raspberry). Smakar nästan bara yoghurt enligt mig.
Testa kör de i mixern tillsammans med isbitar och fun light i valfri smak. Funkar kanon, jag äter inte heller kvarg utan tillsatt smak.
Aldrig förstått idén att äta något som man tycker smakar skit bara för det innehåller lite kalorier? Finns gott om god men kalorisnål mat.
Jag skulle inte tagit Vassleprotein till middag, ta hellre kasein eller varför inte äta lite mer kött bara. Tror du får i dig nog med protein ifrån maten, annars tror jag det ser rätt bra ut. Läs deffguiden och se hur bra det stämmer överens, följer man den kommer man garanterat lyckas gå ner.
vicarious
2009-03-10, 18:03
Aldrig förstått idén att äta något som man tycker smakar skit bara för det innehåller lite kalorier? Finns gott om god men kalorisnål mat.
När man pratar om kvarg handlar det inte om att det ska vara lite kalorier, utan om att det är mycket protein i kvarg. Funlight + kvarg = smaskens yoghurt.
ThisIsTheOne
2009-03-13, 14:42
Det snackas godsaker här och jag passar på att tipsa om ett fantastiskt gott och till på köpet mättande mellanmål som jag med glädje käkar under deffen.
150-200 gram frysta, osockrade jordgubbar (som ska vara frysta vid "tillagning")
40 gram proteinpulver (jordgubb alt. vanilj)
1 dl Fun Light Strawberry
0,5 dl vatten
Ner i en mixer och kör på max en minut eller två. Ät. Det får en konsistens och smak som landar nånstans mellan sorbet och glass.
Min favoritmat under deff är grönsakssoppa. Morötter, persiljerot, kålrötter, palsternacka, lök, purjolök mm. Gott, nyttigt, mättande, kcal-snålt. Komplettera med valfri protein/fett-källa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.