handdator

Visa fullständig version : Tvingad att ta semester

Sir Anselm
2009-03-06, 13:52
En till mig mycket närstående person jobbar halvtid på ett ställe. De har sagt att hon måste ta 4 veckors semester trots att hon inte har i närheten av betalda dagar för att fylla upp det. Jag har förstått genom sökningar på Google att detta inte är tillåtet. Nu är det dock så att det finns inskrivet i avtalet att hon måste ta denna semester.

Så det jag undrar är om det är lagligt? Är den anställdes rätt att inte bli tvingad att ta semester starkare än avtalet hon skrivit på?

mangs
2009-03-06, 14:21
Bra fråga, ett påskrivet avtal är ju ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare men jag tror att facket och kollektivavtal säkert har sitt att säga om saken.

Normalt sett finns det ju regler för övertid semester mm men dessa kan ju ofta överskridas om båda parter är överens om en "fiffig" lösning.

Tryman
2009-03-06, 14:23
Varför skrev hon på avtalet för om det stod att hon kunde bli tvingad att ta semestern?

Är väldigt osäker på vilket som är starkast, rätten om anställning eller avtalet.

The Draf
2009-03-06, 15:07
Varför skrev hon på avtalet för om det stod att hon kunde bli tvingad att ta semestern?

Är väldigt osäker på vilket som är starkast, rätten om anställning eller avtalet.

Det som står i lagen trumfar avtalet.

Sir Anselm
2009-03-06, 15:12
Bra fråga, ett påskrivet avtal är ju ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare men jag tror att facket och kollektivavtal säkert har sitt att säga om saken.

Normalt sett finns det ju regler för övertid semester mm men dessa kan ju ofta överskridas om båda parter är överens om en "fiffig" lösning.

Jo, det jag tänkte på är att jag vet att vissa fall kan avtal vara ogiltiga ifall innehållet i det bryter mot en lag, att man alltså inte kan "avtala bort" lagstadgade rättigheter.

Jag med, det är därför jag frågar ;)

MasterChief
2009-03-06, 15:16
Påtvingad permission är rätt vanligt. Det händer titt som tätt i fabriker där det helt enkelt inte finns orderingång och lagret är fullt. Då brukar folk få vara lediga med lön, som de senare får jobba igen. I detta fall är det alltså inte någon "semester". Är du säker på att det är "semester" arbetsgivaren vill att hon ska ta ut i detta fall?

Sir Anselm
2009-03-06, 15:25
Påtvingad permission är rätt vanligt. Det händer titt som tätt i fabriker där det helt enkelt inte finns orderingång och lagret är fullt. Då brukar folk få vara lediga med lön, som de senare får jobba igen. I detta fall är det alltså inte någon "semester". Är du säker på att det är "semester" arbetsgivaren vill att hon ska ta ut i detta fall?

Japp, det är semester, obetald.

Får faktiskt nypa mig själv som straff, ytterligare "Googling" frambringar detta:

Semesterlag (1977:480)
[Fakta & Historik]

1 § Arbetstagare har rätt till semesterförmåner enligt denna lag. Sådana förmåner är semesterledighet, semesterlön och semesterersättning.

2 § Avtal är ogiltigt i den mån det innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag upphäves eller inskränkes. Detta gäller dock ej, om annat framgår av lagen.
Avvikelse från 3, 9, 11, 16, 22, 23, 26, 29 och 30 §§ får göras med stöd av kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av organisation som är att anse som central arbetstagar- organisation enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Arbetsgivare, som är bunden av sådant kollektivavtal, av kollektivavtal i fråga som avses i 5 § andra stycket eller av kollektivavtal om avvikelse från 12, 19, 20 eller 21 §, får i angivna hänseenden tillämpa avtalet även på arbetstagare som ej är medlem av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen, under förutsättning att arbetstagaren sysselsättes i arbete som avses med avtalet och ej omfattas av annat tillämpligt kollektivavtal.

3 § Med semesterår avses tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kallas intjänandeår.
Såsom semesterledighet skall anses ledighet enstaka semesterdagar och period av semesterdagar jämte i § angivna arbetsfria dagar, vilken börjar och slutar med semesterdag.

Rätt till semesterledighet och semesterlön

4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.
Under semesterledighet skall arbetstagare ha semesterlön i den mån han har tjänat in sådan under intjänandeåret.
Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön. Lag (1992:1329).

Så det verkar ju onekligen som att avtalet som finns är ogiltigt.

LindaS
2009-03-06, 17:15
Bara om det är ett företag där dom har semesterstängt.

Cilia
2009-03-06, 23:10
Det som står i lagen trumfar avtalet.
inte om kalusulen går att förhandla bort.

shadowfire
2009-03-06, 23:17
Vad menar du med att hon inte har betalda dagar att täcka upp det? Är ju olika för kollektivavtal osv.

Jag har själv precis fått skicka hem en anställd för att denne inte tagit ut någon semester på 3 år. Jag får helt enkelt inte ha honom på heltid, utan han måste ta ut semesterdagar innan sista mars för att ens närma sig ett själigt balanskonto.

Cilia
2009-03-06, 23:21
Vad menar du med att hon inte har betalda dagar att täcka upp det? Är ju olika för kollektivavtal osv.
Jag tolkade det så att hon skrivit på ett avtal där hon var tvungen att ta semester under en viss period på året men nog inte varit anställd tillräckligt länge för att spara ihop dagar.

Sir Anselm
2009-03-06, 23:26
Jag tolkade det så att hon skrivit på ett avtal där hon var tvungen att ta semester under en viss period på året men nog inte varit anställd tillräckligt länge för att spara ihop dagar.

Precis, hon jobbar dessutom 50%, så hur de har tänkt att hon ska klara av den matematiken vet jag inte...

shadowfire
2009-03-06, 23:29
Det låter riktigt galet. En groda någonstans utan tvekan.