Visa fullständig version : Att gå ner i vikt till löpning
man brukar ju säga att man ska gå ner 0,5kg i veckan när man deffar för att bibehålla muskelmassa.
men om man ska gå ner i vikt för att bli bättre i löpning, då är det väl egentligen inte så mycket muskler man behöver, utan man "vill" ju liksom bli skinn och ben, alltså kan man gå ner kanske 1 kg/vecka?
young_george
2009-03-06, 02:13
Om du inte bryr dig om muskelförlust kan du ju gå ner hur mycket som helst
Du kan ju gå ner hur mycket som helst. Enda som stoppar dig är hur bra du mår osv antar jag. Men du kommer ju tappa muskler osv och det lär ju försämra hur du springer också antar jag om benmuskler försvinner osv?
Flexipop
2009-03-06, 09:15
Benmuskler behövs väl ändå? Min löpning har blivit otroligt mycket lättare sen jag la på mig lite ben. Det har jag fått för mig iaf.
Eldhroka
2009-03-06, 09:45
Varför skulle man vilja vara skinn och ben om man springer? Måste väl vara bättre om man har muskler som man kan utnyttja i löpningen...
Varför skulle man vilja vara skinn och ben om man springer? Måste väl vara bättre om man har muskler som man kan utnyttja i löpningen...
Håller med. Fråga Fever Hällstorp om inte annat :D
Fast om Fever och Åsa får man nog säga att de är fantasiska löpare trots sin muskelmassa, inte tack vare!
Extravikt är ingen fördel vid långdistanslöpning, vare sig den består av muskler eller fett (jag vet, har själv för mycket av båda för att vara en bra löpare).
Däremot skulle jag varna för en svältdiet av andra skäl. Det är nämligen inget vidare att kombinera hård löpträning med en tuff diet.
Eddie Vedder
2009-03-07, 06:44
En viktnedgång där du förlorar mycket muskler kommer inverka negativt på prestationsförmågan och öka skaderisken.
Så kör din benträning i styrketräningslokalen och variera distanspass med kvalité. Du ställde en fråga på samma tema via PM, är det okej om vi tar upp den här istället?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.