Visa fullständig version : Nybörjar effekt på tidigare otränad muskulatur?
Hej,
nu har jag tränat i ett år och börjar bli lite orolig inför sommaren. Just nu deffar jag och ligger således på kaloriunderskott. Siktar på att ha nått en vikt till sommaren då rutorna bör vara synliga men måste erkänna att magträningen har vart nästintill oexisterande under detta träningsår och undrar vad som gäller angående "nybörjareffekten" då man kan både förlora fett och bygga muskler.
Med tanke på att magmuskulaturen för min del ej har blivit direkt tränad utan enbart indirekt då magen kopplas in i de flesta övningar i form av bålstabilitet, är det lönt att börja träna mage trots kcal underskott i förhoppning av ökning i volym(det är detta jag menar med nybörjareffekten)?
Var tidigare för utvecklad i mage i förhållande till ländrygg och det var anledningen till att magen ej har tränats och därefter har jag helt enkelt glömt bort den.
Självklart ska du börja träna mage ;)
Fortsätt att träna hela kroppen under deff, och har du glömt någon kroppsdel så sätt igång o träna den med!
young_george
2009-03-05, 21:44
Är du säker på att magen släpar efter? Jag tränar inte magen som specifik muskelgrupp alls,men det har inte hindrat den att utvecklas i samma takt som resten av kroppen.
Utövar du tung knäböj lär magen få sig en liten omgång, samtidigt som benen.
Så med andra ord bör min magmuskulatur ha fått sig en skjuss av nybörjareffekten trots att jag inte har kört direkta isolationsövningar?
Är inte alls säker på att magen släpar efter då jag för tillfället har för mycket underhållsfritt fett.
vicarious
2009-03-06, 03:10
Om det är magrutor du är ute efter, vilket jag antar, så behöver du inte oroa dig. Man behöver inte ha tränat överhuvudtaget för att man ska ha synliga magrutor. Det handlar mer om att sjunka lågt i kroppsfett så att rutorna syns. Däremot kan man få snyggare magrutor via träning.
Frågan involverade magrutor mer som ett exempel (valde den muskelgruppen då den faktiskt berör mig), frågan gällde egentligen vad som gäller för tidigare otränad muskulatur.
Om vi tänker oss att en person har tränat i 5 år med aldrig tränat biceps. Då personen sedan börjar träna träna biceps, kommer personen då få nybörjareffekten i form av att personen kan ligga på kaloriunderskott samt få den där enorma nybörjarutvecklingen på biceps?
vicarious
2009-03-06, 11:19
Frågan involverade magrutor mer som ett exempel (valde den muskelgruppen då den faktiskt berör mig), frågan gällde egentligen vad som gäller för tidigare otränad muskulatur.
Om vi tänker oss att en person har tränat i 5 år med aldrig tränat biceps. Då personen sedan börjar träna träna biceps, kommer personen då få nybörjareffekten i form av att personen kan ligga på kaloriunderskott samt få den där enorma nybörjarutvecklingen på biceps?
Jag har inget svar jag kan backa upp med fakta direkt.. Men många muskler är ju hjälpmuskler till andra muskler i många övningar eller får träning på annat sätt. Jag har svårt att se att en enskild muskel skulle få särskild nybörjareffekt bara för att den har blivit utelämnad tidigare. Även om den varit utelämnad har den troligtvis blivit tränad ändå, utan att du har kört speficika övningar för den muskeln.
Även om den varit utelämnad har den troligtvis blivit tränad ändå, utan att du har kört speficika övningar för den muskeln.
Givetvis, vilket jag nämnde i första inlägget :)
Borde kanske tagit med det i andra exemplet också.
Om vi vänder lite på det hela då... Vad är det som gör nybörjareffekten?
vicarious
2009-03-06, 14:50
Givetvis, vilket jag nämnde i första inlägget :)
Borde kanske tagit med det i andra exemplet också.
Om vi vänder lite på det hela då... Vad är det som gör nybörjareffekten?
Kraftig övervikt och sen innan väldigt till nästintill otränad muskulatur gissar jag på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.