handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning under deff?

debbe
2009-03-05, 11:46
Ja / nej?
För och nackdelar?

Tack

thick
2009-03-05, 11:47
Ja. För att inte förlora muskelmassa. Eller?

Eddie Vedder
2009-03-05, 12:31
Samma fördelar och nackdelar som annars. Påskyndad glykogeninlgring och förbättrad återhämtning men samtidigt omättande kalorier som inte smakar särskilt gott och som inte ger något mer än enbart närmast helt omättande energi.

joko
2009-03-05, 12:37
Omättande? Inte särskilt gott? Prova kanelbullar.

Civilrätt
2009-03-05, 12:49

vad har du för bra recept om kanelbullarna endast innehåller kolhydrater +ev. protein?........

joko
2009-03-05, 12:56
vad har du för bra recept om kanelbullarna endast innehåller kolhydrater +ev. protein?........

wot? Jag har tyvärr inget recept på kanelbullar, googla.

tenchi
2009-03-05, 13:00
Nej, äter hellre bättre mat då jag kommer hem än svepa en kolhydratdrink eller gainer.

kanelbullar äter man på lördagar.

Eddie Vedder
2009-03-05, 13:01

Vet inte om du bara gör dig till men självklart syftade jag på pulver vilket jag antog att trådskaparen syftar på.

Och även om kanelbullar vore alternativet är det fortfarande omättande och näringsfattigt. Dock gott så det förslår.:)

Civilrätt
2009-03-05, 13:02
wot? Jag har tyvärr inget recept på kanelbullar, googla.

"read between the lines"

joko
2009-03-05, 13:04
Givetvis gör jag mig till. Jag ville belysa det bisarra i att 'kolhydrater efter träning' betyder en mättad lösning malto i vatten när det skrivs här (på forumet).

Det är en indikator på att man behöver relaxa lite.

Cerberus
2009-03-05, 13:05
anser att det inte är särskilt nödvändigt om man tränar främst styrketräning. God mat efter träning funkar minst lika bra. kanske inte optimalt men mkt godare o mättande.

debbe
2009-03-05, 16:08
Men..
Jag vet att gainer inte är speciellt mättande eller gott, eller går att jämföra med en god och bra måltid.
Men frågan är om jag behöver kolhydrater efter hård träning för att behålla muskelmassa, eftersom det är tanken under min deff.
Jag äter riktig mat senare efter träning, då utan kolhydrater.

mvh

Flexipop
2009-03-05, 16:11
Är också nyfiken på det här. Vissa LCHF-förespråkare hävdar ju att kolhydrater är helt oväsentligt för att bygga muskelmassa. Ju mer man läser om det här desto mer förrvirrad blir man...

debbe
2009-03-05, 16:12
Ja.. har svar på mycket. Mycket är självklart för mig inom kost och träning.
Så något vanligt som detta har jag inte en aning om.
Förvirrad... Det har du rätt i :)
Hoppas en vänlig själ kommer med svaret här..

mvh

Ahlner
2009-03-05, 16:12
Men..
Jag vet att gainer inte är speciellt mättande eller gott, eller går att jämföra med en god och bra måltid.
Men frågan är om jag behöver kolhydrater efter hård träning för att behålla muskelmassa, eftersom det är tanken under min deff.
Jag äter riktig mat senare efter träning, då utan kolhydrater.

mvh

kolhydrater i sig är inte essentielt för bibehållen muskelmassa, nej. Det kan ju dock hända att du känner dig lite slö.

Edit: och självklart då inte heller för uppbyggnad av muskelmassa. Byggstenar i muskler är aminosyror.

debbe
2009-03-05, 16:15
Okej. Tack så mycket.
De kolhydrater jag äter ligger före träningspassen just av den anledning att jag inte ska känna mig slö.

Litar på dig nu :)
Kommer äta en måltid med mycket protein och grönsaker efter träningarna och se hur det går.

Mvh

Ahlner
2009-03-05, 16:27
Okej. Tack så mycket.
De kolhydrater jag äter ligger före träningspassen just av den anledning att jag inte ska känna mig slö.

Litar på dig nu :)
Kommer äta en måltid med mycket protein och grönsaker efter träningarna och se hur det går.

Mvh

Annars är det just efter träning som en kolhydratrik måltid kanske gör sig allra bäst då glykogeninlagringen i musklerna är förhöjd. Men om du har en tight kaloribudget anser jag att du i första hand bör tillgodose ditt dagliga protein- och fettbehov :)

jik
2009-03-05, 16:56
Efter träning är det bra med lite kolhydrater även under deff. Jag kör en protein drink med ett par "low-fat" riskakor. Dom mättar faktiskt, så kan du äta riktig mat efteråt utan att stressa.

z_bumbi
2009-03-05, 17:03
Om man ska strypa kolhydratintaget under en deff så är det innan och efter träningen jag tycker man ska placera merparten av de kolhydrater man fortfarande äter. Innan för att få lite mer energi och efter för att ladda om musklerna till nästa träningspass.
Att använda protein för att ersätta muskelglykogenet är mestadels ineffektivt och dyrt.

Tränar man inte väldigt mycket så räcker det troligen med en rejäl macka eller en portion pasta etc.

Eddie Vedder
2009-03-05, 19:24
Givetvis gör jag mig till. Jag ville belysa det bisarra i att 'kolhydrater efter träning' betyder en mättad lösning malto i vatten när det skrivs här (på forumet).

Det är en indikator på att man behöver relaxa lite.

Anledningen till mer svar var att jag tog för givet att måltiden fter träning är balanserat sammansatt och kolhydraterna som sagt åsyftade tillskottsform.

Så jag behöver inte "relaxa" utan det är snarare så att jag tog för givet att man har åtminstone en viss andel kolhydrater i sin måltid efter träning.:)

Är också nyfiken på det här. Vissa LCHF-förespråkare hävdar ju att kolhydrater är helt oväsentligt för att bygga muskelmassa. Ju mer man läser om det här desto mer förrvirrad blir man...

Det behöver man inte vara LCHF-anhängare för att påstå. Det är fakta, kolhydrater behövs varken för överlevnad eller muskelbygge. Hur man sedan mår på extremt kolhydratfattig kost och hur bra man presterar är antagligen individuellt. Jag har aldrig testat och kan inte uttala mig. Det enda jag vet är att LCHF-kost verkar sjukt gott.*drool*

snej
2009-04-16, 17:55
Jag har druckit malto direkt innan samt efter träning under hela min bulk, i princip enbart för att det är ett smidigt sätt att få i sej extra kalorier. Jag ska precis inleda min deff, och tänker inte inta några snabba kolisar varken innan eller efter träning. Men jag undrar, hur lång tid efter träning bör man SENAST få i sej en portion mat, om man inte tillfört några kolhydrater innan? Äter i regel 60-80 min efter träning i nuläget.

Eddie Vedder
2009-04-16, 18:00
Äter i regel 60-80 min efter träning i nuläget.

Tar du någon proteindrink? Gör du i alla fall det så tror jag nog 60-80 minuter är helt lugnt. Det är ju förstås ingen "katastrof" utan protein heller men en drink bestående av t.ex. 20g protein är ju inte jättemycket kcal och vore säkert bra.:)

Eller en dos EAA kanske? Blir ju ännu mindre kcal då. Muskelproteinnedbrytningen hämmas inte då men du stimulerar proteinsyntesen desto mer.

snej
2009-04-16, 18:02
Tar du någon proteindrink? Gör du i alla fall det så tror jag nog 60-80 minuter är helt lugnt. Det är ju förstås ingen "katastrof" utan protein heller men en drink bestående av t.ex. 20g protein är ju inte jättemycket kcal och vore säkert bra.:)

Eller en dos EAA kanske? Blir ju ännu mindre kcal då. Muskelproteinnedbrytningen hämmas inte då men du stimulerar proteinsyntesen desto mer.

Ursäkta jag skulle nämnt det såklart. Jag dricker aminosyror direkt innan varje pass! Under bulken så har jag då även druckit malto, ca 10g innan och 50-60g direkt efter.

Eddie Vedder
2009-04-16, 18:18
Ursäkta jag skulle nämnt det såklart. Jag dricker aminosyror direkt innan varje pass! Under bulken så har jag då även druckit malto, ca 10g innan och 50-60g direkt efter.

Då tror i alla fall jag att det inte är några bekymmer. Knappast något krav med kolhydrater direkt efter.:) Ta ditt EAA före passet och försök sedan käka så nära inpå som du kan helt enkelt.

Men att sitta till bords inom en timme kan ju vara ett riktmärke att i alla fall FÖRSÖKA eftersträva.:)

snej
2009-04-16, 18:24
Men att sitta till bords inom en timme kan ju vara ett riktmärke att i alla fall FÖRSÖKA eftersträva.:)

Yes, det är mitt mål. Det låter som en plan detta :)

Tack för svaren!

Baboom
2009-04-16, 18:30
Jag körde kolhydrater innan och efter varje pass under min diet. Mindre om jag kört styrketräning och desto mer om jag kört thaiboxning.
Men det var också ända gången på dygnet som jag intog kolhydrater, utöver det så fick jag i mig ca 60g kolhydrater från min mat under dagen.

Under gympassen i slutet körde jag Amino Rush samtidigt som jag gymma.

Åt ca 1timme efter jag tränat.

Flexipop
2009-04-17, 08:21
Så då är alltså det som står i den heliga deffguiden felaktigt?

"Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler."

*rolleyes*

mikaelj
2009-04-17, 08:25
Snabba kolhydrater tas upp utan insulin direkt efter träning och lagras in som muskelglykogen. Men du kan lika gärna äta dem senare. Äter du mycket kolhydrater normalt i din kost kommer Svensson ändå ha lagrat muskelglykogen så det räcker & blir över.

Sedan bör du förstås äta något ändå för att minska muskelnedbrytning. Eventuellt är det inte lika viktigt på en lågkolhydratkost: jag blev förr akuthungrig av träning, nu är det tvärtom. Vore intressant att kolla hormonnivåer direkt efter ett träningspass.

Eddie Vedder
2009-04-17, 12:51
Så då är alltså det som står i den heliga deffguiden felaktigt?

Nej hur kan du dra den slutsatsen?

Phillelicious
2009-04-17, 13:53
Jag har förstått det såhär att man tar kolhydrater tillsammans med EAA 15 min innan träning och kolhydrater med vassle eller eaa efter träning för att kroppen ska orka återhämta sig och bygga upp musklerna igen. Rätta mig om jag har fel?

Om man bara tillsätter t.ex vassle så använder kroppen proteinet som energi och då är det mindre protein kvar av att bygga upp musklerna... muskelnedbrytning?

mikaelj
2009-04-17, 14:09
Jag har förstått det såhär att man tar kolhydrater tillsammans med EAA 15 min innan träning och kolhydrater med vassle eller eaa efter träning för att kroppen ska orka återhämta sig och bygga upp musklerna igen. Rätta mig om jag har fel?

Om man bara tillsätter t.ex vassle så använder kroppen proteinet som energi och då är det mindre protein kvar av att bygga upp musklerna... muskelnedbrytning?

Inte enbart, för vassle. EAA t.ex. motverkar inte proteinnedbrytning just för att det inte omvandlas till energi.

King Grub
2009-04-17, 14:13

Vassleprotein eller EAA stimulerar muskeluppbyggnaden helt utan kolhydrat.

Phillelicious
2009-04-17, 14:45
Vassleprotein eller EAA stimulerar muskeluppbyggnaden helt utan kolhydrat.

Men varför tar man kolhydrater efter träning då? är inte det onödigt?

King Grub
2009-04-17, 14:46
Återhämtning och glykogeninlagring.

Flexipop
2009-04-17, 15:16
Nej hur kan du dra den slutsatsen?

Missförstånd. Tror polletten trillade ner nu.

youngpitz
2009-04-19, 07:34
jag har hört såhär, att om man bara dricker eller äter protein efter träningen, så kan proteinet användas som energi och inte byggnadsmaterial för kroppen. Rätta mej om jag har fel.

Så vad man borde göra är att om man t.ex. tar en prottedrink efter träningen så kan man kombinera den med 1-2 bananer oxå. Eller så kan man köpa kolhydratspulver.

Detta är vad jag tror, och vad jag har läst, men det kanske är helt fel.

Eddie Vedder
2009-04-19, 07:37
jag har hört såhär, att om man bara dricker eller äter protein efter träningen, så kan proteinet användas som energi och inte byggnadsmaterial för kroppen. Rätta mej om jag har fel.

Så vad man borde göra är att om man t.ex. tar en prottedrink efter träningen så kan man kombinera den med 1-2 bananer oxå. Eller så kan man köpa kolhydratspulver.

Det där är ju exakt samma fråga som Phillelicious ställer några poster upp.

Och som King Grub svarat på. Inlägg #30 t.o.m. #34

mikaelj
2009-04-19, 08:08

Är det Grubs svar om "återhämtning" som gjorde dig osäker? Återhämtningen av kolhydrat (eller protein, för den delen, fast troligtvis i högre mängd) handlar mer om att ge kroppen energi för att förhindra vidare muskelnedbrytning (via t.ex. stresshormonet kortisol).

Jag tycker att herr Vedder beskrev det bra annorstädes:

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/

Ju hårdare och ju längre tid din träning pågår desto mer energi förbrukas och desto mer protein bryts ner. All träning stimulerar samtidigt proteinsyntesen, ju tyngre desto högre stimulering (jämför styrketräning och distanslöpning t.ex.), och via s.k. superkompensation kan kroppen både återhämta sig samt även öka. Superkompensation är alltså ett begrepp som innebär att du efter dess att den ansträngande fysiska aktiviteten avslutats och du ”ligger på minus” kompenserar detta med kost och vila, inte bara till +-0 utan till den grad att du i slutändan ”hamnar på plus”.

Om inte jag nu också missförstått texten & annat, tolkar jag det som att kroppen direkt efter träning än mer effektivt lagrar in protein. Däremot kommer alltid en del av proteinet göras om till värme, och det är överlag den högre tillgängligheten på protein i blodet som signalerar till musklerna att byggas.

Om jag spekulerar fritt verkar det rimligt att kroppen gärna anpassar sig till belastningen så det inte blir lika påfrestande för kroppen nästa gång. Finns det gott om mat tillgängligt kommer kroppen börja överkompensera så övningen går enklare nästa gång. Muskler kostar energi, så att ha mycket muskler är inte odelat positivt. Därför är det just "mat tillgänglig" som är den viktiga signalen. Där mat = byggstenarna, dvs protein.

mildanimal
2009-04-20, 15:15
Nej, om du trenar efter din arbetsdag/skola och inte ska trena mer den dagen behover du inte ta( ska inte ta ) carbs (gainer) for att maximera fett forlusten.

King Grub
2009-04-20, 15:25
Nej, om du trenar efter din arbetsdag/skola och inte ska trena mer den dagen behover du inte ta( ska inte ta ) carbs (gainer) for att maximera fett forlusten.

Är det inte bättre att anpassa dagens kaloriintag så man har plats för kolhydrat när det gör som mest nytta (efter träning) och gör minst "skada" (efter träning)? Behöver inte vara i form av gainer, men kolhydrat efter träning är inte dåligt, och att påstå att man inte skall inta kolhydrat efter träning är nog att vara ut på hal is.

Fettförlusten blir varken större eller mindre med kolhydrat efter träning, om dygnets totala intag är lika stort. Men glykogeninlagringen sker som effektivast efter träning, och kolhydrat vid det tillfället kan än mindre lagras som kroppsfett än vid andra tillfällen (och redan då är detta svårt att åstadkomma).

mikaelj
2009-04-20, 15:37
Fettförlusten blir varken större eller mindre med kolhydrat efter träning, om dygnets totala intag är lika stort. Men glykogeninlagringen sker som effektivast efter träning, och kolhydrat vid det tillfället kan än mindre lagras som kroppsfett än vid andra tillfällen (och redan då är detta svårt att åstadkomma).

... jo, indirekt. Eller, upprätthålla en positiv fettbalans.

King Grub
2009-04-20, 15:40
Inte om det totala kaloriintaget är lika stort, oavsett tidpunkt för intag. Och poängen är, varför då inte spara kaloriplats till tillfället då intaget både gör mest nytta och minst skada? Deff eller bulk.

mikaelj
2009-04-20, 15:45
Inte om det totala kaloriintaget är lika stort, oavsett tidpunkt för intag. Och poängen är, varför då inte spara kaloriplats till tillfället då intaget både gör mest nytta och minst skada? Deff eller bulk.

Javisst. Nu pratade jag dock om övriga tillfällen. Vill man bli av med maximal mängd fett från fettcellerna tycker jag att det verkar som en bra idé att hålla insulinnivåerna låga. Riskerar man inte annars att en del av energiunderskottet (som måste kompenseras för) kommer från muskelprotein istället?

King Grub
2009-04-20, 15:46
Insulin är kraftigt antikatabolt.

Och vid energiunderskott har man knappast skadligt förhöjda cirkulerande insulinnivåer, om man inte har någon metabol störning.

mikaelj
2009-04-20, 15:50
Ah, punkt #1 tänkte jag inte på. Då spelar inte #2 särskilt stor roll heller (man kommer dock att ha förhöjda insulinnivåer efter en kolhydratrik måltid -- visst, även protein, men det tenderar att vara mindre i en måltid).

Nå, dåså!

Antonz2
2009-04-20, 17:32
Ni som påstår att omättade kalorier inte är gott. Varför inte prova köra ner 1dl maltodextrin tillsammands med proteinpulvret och 3-4 dl mjölk? märker bara av smaken på pulvret. Gott alltså.

mildanimal
2009-04-20, 19:34
Är det inte bättre att anpassa dagens kaloriintag så man har plats för kolhydrat när det gör som mest nytta (efter träning) och gör minst "skada" (efter träning)? Behöver inte vara i form av gainer, men kolhydrat efter träning är inte dåligt, och att påstå att man inte skall inta kolhydrat efter träning är nog att vara ut på hal is.

absolut, en maltid moste man ha i sig efter en trening. ris, pasta er vanliga kolhydrats kellor, holl det logt bara, och ja, jag holler med dej , ur den synvinkeln att man er som hungigast efter trening oftast, do bor man eta ett mol med kolhydrater som alla andra (men holl det logt!). men, du moste inte ha kolhydrater i form av gainer. Kroppen fyller po depoerna longsammare men du kommer ha energi igen till nesta treningspass nesta dag.