handdator

Visa fullständig version : Biverkningar vid DEFF!

Phillelicious
2009-03-04, 23:47
Att ha kroppsfett under 10% är inte att rekomendera.
Hjärnan behöver fett för att fungera, och även andra organ och delar av kroppen.
Det fins en hel del biverkningar med även så lågt kroppsfett som 10%.
Jag kan nämna några: Såsom trötthet, dålig konsentrationsförmåga, yrsel, humörsvängningar, hormonförändringar,för killar kan problemet vara i att
få problem med potens och erektion, sämre sexlust,illamående, ätsörningar,
oreglebunden hjärtaktivitet etc etc.
Dem biverkniningar som kanske inte kommer på en gång, och som antingen kan pågå i flera år efteråt eller aldrig går över, är såklart hormonförändringarna, altså för killar kan det bli störningar i
produktionen av hormonet testestoron. Vilket är ett viktigt hormon för att kunna bli med barn. Hormonförändringen kan även störa ämnesomsättningen.
En annan mycket vanlig biverkning som drabbar nästan alla (ca 98%)som
bantar ned sig så mycket är ätstörningar. Man drabbas av bullemi i perioder efter "deffen", och det kan sitta i flera år eller resten av
livet.

Vill inte skrämma upp er men tänk efter.... före!

Excite!
2009-03-04, 23:53
Säger du verkligen att 98% av alla som deffar ned sig till <10% kroppsfett drabbas av ätstörningar?

überstarken
2009-03-05, 00:02
Men herrejävlar du måste skojja... Tidigare studier har väl endå sagt att kroppsfettnivåer på runt 4% inte innebär några komplikationer för män.

Three pigs
2009-03-05, 00:11
Källa på det?

Billybilly
2009-03-05, 00:26
Jag har då inte märkt av några av de biverkningar, (sen vet jag att killar inte kan bli med barn).
Hade du sagt att skaderisken ökar vid ett lägre kaloriintag under längre tid hade jag trott på dig.

Ifall du tokbantar varje dag och ligger på ett väldigt lågt kaloriintag en längre tid, nästan kallat svält, så självklart svarar kroppen på det genom många olika sätt.

Snobbe
2009-03-05, 01:04
Jag har "bantat" i typ 7-8 månader och har fortfarande väldigt hög sex lust!

mattilainen
2009-03-05, 01:05
gillar när du säger "En annan mycket vanlig biverkning som drabbar nästan alla (ca 98%)som
bantar ned sig så mycket är ätstörningar."

Ca 98% alltså? hmm, källa på det.

Hur kan du säga att 98% som bantar ner sig drabbas av ätstörningar och bullemi, bullemi är när du frossar och spyr, kort sagt. Detta händer alltså 98 % av alla deffande. Rolig fakta du kommer med.

Cerberus
2009-03-05, 02:02
ätstörningar bland tränande är vanligt dock, kanske mer åt ortorexi-hållet(även om det inte är en riktig diagnos) här på kolo. Jag har inte ett normalt förhållande till mat, jag kräks inte dock eller svälter mig för den delen, men normalt är det definnitivt inte.

sz0
2009-03-05, 07:50
Troll.

morc
2009-03-05, 09:15
Har du ingen källa och inte kan bevisa det. Håll det till dig själv!

hot_tuna
2009-03-05, 09:36
Vem är du och vad baserar du dina "varningar" på?
Att säga att "alla" (och källa på "98%", tack) drabbas av "bullemi" efter deffning är bara fullständigt befängt.

50cent
2009-03-05, 09:39
tvärtom, lägre bf% ger MER testo pga mindre aromatisering till öströgen

Piranha
2009-03-05, 10:49
Vem är du och vad baserar du dina "varningar" på?
Att säga att "alla" (och källa på "98%", tack) drabbas av "bullemi" efter deffning är bara fullständigt befängt.

+1 på den

Var hittade du informationen?

roonja
2009-03-05, 10:52
Att ha kroppsfett under 10% är inte att rekomendera.
Hjärnan behöver fett för att fungera, och även andra organ och delar av kroppen.
Det fins en hel del biverkningar med även så lågt kroppsfett som 10%.
Jag kan nämna några: Såsom trötthet, dålig konsentrationsförmåga, yrsel, humörsvängningar, hormonförändringar,för killar kan problemet vara i att
Dem biverkniningar som kanske inte kommer på en gång, och som antingen kan pågå i flera år efteråt eller aldrig går över, är såklart hormonförändringarna, altså för killar kan det bli störningar i
produktionen av hormonet testestoron. Vilket är ett viktigt hormon för att kunna bli med barn. Hormonförändringen kan även störa ämnesomsättningen.
bantar ned sig så mycket är ätstörningar. Man drabbas av bullemi i perioder efter "deffen", och det kan sitta i flera år eller resten av
livet.

Jag såg nyss på en sida att tjejer skall ha runt 20% kroppsfett för att det skall vara "normalt".
Jag gjorde en mätning på mitt gym häromdagen och det visade sig att jag har ca 13%. Min tränare sa att det var för lite och sa att jag skulle äta mer fett (bra fett).

Men jag fattar inte hur det går ihop om man vill bli fastare och få tex platt mage/höfter. Jag vill ju få BORT fett.
Vad är det som är farligt med för lite kroppsfett för kvinnor??
Det finns ju en del tjejer här på forumet som är supertighta och kan INTE ha mycket kroppsfett...How come?
Har ni fortfarande mens?
Tacksam för svar=)*flex*

King Grub
2009-03-05, 11:00
Kvinnor har livsnödvändigt kroppsfett, mannen har sitt livsnödvändiga kring organen. För lite kroppsfett hos en kvinna kan innebära hormon- och reproduktionsstörningar som kan innebära reella hälsoproblem och bli livslånga.

En man däremot kan ligga på 3-4% hela livet.

Kinsei
2009-03-05, 11:17
Jag såg nyss på en sida att tjejer skall ha runt 20% kroppsfett för att det skall vara "normalt".
Jag gjorde en mätning på mitt gym häromdagen och det visade sig att jag har ca 13%. Min tränare sa att det var för lite och sa att jag skulle äta mer fett (bra fett).

Men jag fattar inte hur det går ihop om man vill bli fastare och få tex platt mage/höfter. Jag vill ju få BORT fett.
Det finns ju en del tjejer här på forumet som är supertighta och kan INTE ha mycket kroppsfett...How come?
Har ni fortfarande mens?
Tacksam för svar=)*flex*

För låg andel kroppsfett kan ge hormonella strningar som förutom sänkt fertilitet kan ge bl.a. benskörhet.

Man inte ska ha tävlingsdeffade tjejer som förebilder för sin idealform! Det är faktiskt inte att rekommendera att ha en sådan form året runt (även om det inte är farligt att just tävlingsdeffa).

Om du nu har så låg andel kroppsfett men ändå strävar hårt efter att minska i vikt (som du tidigare skrivit en del om) så tror jag definitvt att du ska fundera över vad du håller på med.

MissTiger
2009-03-05, 11:26

Har ni fortfarande mens?
Tacksam för svar=)*flex*

Jag låg på 11.9% sist jag mätte o 10.8% för ca 6 månader sedan.. och har fortfarande mens. Dock är det väl inte riktigt så regelbundet som det borde vara...men inte helt utebliven heller..
När man pratar om att det inte är bra o ligga på för lågt BF för oss tjejer så har det bla o göra med mensen dvs fertiliteten..

roonja
2009-03-05, 11:27
Kvinnor har livsnödvändigt kroppsfett, mannen har sitt livsnödvändiga kring organen. För lite kroppsfett hos en kvinna kan innebära hormon- och reproduktionsstörningar som kan innebära reella hälsoproblem och bli livslånga.

Fan vad orättvist*screwy*, men är det alltså 20% som gäller för tjejer?? Vad är lägst för tjejer? 13% var tydligen rekommenderat för elitidrottare, då måste det väl va Ok iaf?

För låg andel kroppsfett kan ge hormonella strningar som förutom sänkt fertilitet kan ge bl.a. benskörhet.

Man inte ska ha tävlingsdeffade tjejer som förebilder för sin idealform! Det är faktiskt inte att rekommendera att ha en sådan form året runt (även om det inte är farligt att just tävlingsdeffa).

Om du nu har så låg andel kroppsfett men ändå strävar hårt efter att minska i vikt (som du tidigare skrivit en del om) så tror jag definitvt att du ska fundera över vad du håller på med.

Nje, kanske inte tävlingsdeffade tjejer, men det finns ju även tjejer överallt som är otroligt smala och inte har höfter/mage och lår. Det finns ju faktiskt jättemånnga sådana tjejer. Är det inte jävligt farligt för dom då? Jag e ju större än dem!

Och en dej supersmala tjejer kan ju ha mens, då är det inte farligt eller?

King Grub
2009-03-05, 11:32
Runt 12% är lägsta nivå för kvinnor.

Det finns inte något som säger att en kroppsfettnivå på under 14% ger någon prestationsmässig vinst för idrottskvinnor heller, och om en riktigt låg kroppsfettprocent överhuvudtaget gör det beror på idrotten. Distansidrottare har en fördel om mängden kroppsfett är låg.

Kinsei
2009-03-05, 11:39
Det är klart att det finns extremt smala människor som mår bra. Det finns feta som mår bra också! Men båda sakerna innebär generella risker.

Med en smal kroppsbyggnad och liten muskelmassa kan man vara väldigt smal utan att vara hälsofarligt mager. Det finns säkert också de som konstant ligger på låg fettprocent utan att ta skada av det. Men det är fortfarande inte att rekommendera att svälta sig till en sådan form!

Tänk också på att många tjejer äter p-piller och därför egentligen inte vet om de fortfarande har mens.

Danny Devito
2009-03-05, 11:50
Det finns en hel del biverkningar med även så lågt kroppsfett som 10%.
livet.

Minnesota Starvation Experiment visar ju helt klart att det många av dessa nämnda bieffekter av deffande faktiskt kan inträffa, även hos unga, friska män. Men att det skulle ske vid 10% BF tror jag dock inte.

Among the many conclusions from the study was the confirmation that prolonged semi-starvation produces significant increases in depression, hysteria and hypochondriasis as measured using the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI), a standardized test administered during the experimental period. Indeed, most of the subjects experienced periods of severe emotional distress and depression. There were extreme reactions to the psychological effects during the experiment including self-mutilation (one subject amputated three fingers of his hand with an axe, though the subject was unsure if he had done so intentionally or accidentally).[1] Participants exhibited a preoccupation with food, both during the starvation period and the rehabilitation phase. Sexual interest was drastically reduced and the volunteers showed signs of social withdrawal and isolation. The participants reported a decline in concentration, comprehension and judgment capabilities, although the standardized tests administered showed no actual signs of diminished capacity. There were marked declines in physiological processes indicative of decreases in each subject’s basal metabolic rate (the energy required by the body in a state of rest) and reflected in reduced body temperature, respiration and heart rate. Some of the subjects exhibited edema (swelling) in the extremities, presumably due to the massive quantities of water the participants consumed attempting to fill their stomachs during the starvation period.

http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment

Beror väl lite på hur man definierar "kan". Visst, för överlevnad är det väl en grej. Men testosteronnivåerna kraschar väl rätt ordentligt hos vissa? Iaf enligt Lyle.
Iofs så kommer du säkert säga att låga testosteronnivåer är bra för hälsan. :D

In men not using drugs to maintain their hormone levels, testosterone can approach near-castrate levels as they reach the lower limits of body fat. Complaints of zero sex drive (and not being able to get it up even if the drive were there) are common among natural bodybuilders who get extremely lean.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/body-composition-numbers.html

King Grub
2009-03-05, 12:05
Om man räknar nivån där man lever med fullgod hälsa. Att den nivån året runt sedan är långt från optimalt för muskeltillväxt eller liknande är en helt annan sak.

Sedan har vissa en högre setpoint som gör att dom aldrig kommer ner dit, åtminstone inte utan att plåga sig oerhört.

Danny Devito
2009-03-05, 12:09
Sedan har vissa en högre setpoint som gör att dom aldrig kommer ner dit, åtminstone inte utan att plåga sig oerhört.

Precis det jag tänkte komma till; det är ju hormonellt sett väldigt stor skillnad på att vara nedbantat smal och naturligt smal. Den naturligt smala kan ju gå runt med helt normala hormonnivåer trots väldigt lågt kroppsfett. Det kan inte den nebantade smala, iaf inte om vi snackar riktigt lågt BF.

Nelli
2009-03-05, 12:15
Roonja sluta gamfor dig med andra, det ar din kropp som galler. Har du ingen mens har du for lite fett, spelar ingen roll hur du ser ut du MASTE lyssna pa DIN kropp.

Jag har inga hofter eller rumpa men mitt fett samlas runt magen. Jag kommer aldrig kunna ga om kring med tight sex pack hela tiden aven om jag vill. Det ar inte halsosamt och jag vill inte utsatta min kropp for den pafrestningen.
Visst har jag haft rutor men det var 2 dagar innan tavling och det funkar inte att leva sa.

Vad jag forsoker saga ar att det ar genetiskt var fettet samlas och om du har otur och har det ojamt, ie allt pa rumpan kravs det valdigt mycket for att man ska kunna fa en rippad rumpa och det ar inte halsosamt och du kan inte leva sa. Visst har vissa tjejer (kul for dem) sex pack och tight allt men du vet inte hur de lever eller hur de mar. Jag kan saga att ha lag Bf% ar inte alls sa roligt som det ser ut, massa jobb speciellt som tjej.

Satsa pa att bygga muskler sa kroppen ser tajtare och far en fastare form ar mitt rad och jobba pa din egen uppfattning om dig sjalv och hur du mar.

En tajt rumpa ar inte svaret pa alla bekymmer.

Phillelicious
2009-03-05, 13:43
Det var min personliga tränare som skrev det här i ett mail till mig så jag tänkte bara lägga ut informationen... men jag visste inte att sånt här var så känsligt på forumet

Nordenator
2009-03-05, 13:56
Det var min personliga tränare som skrev det här i ett mail till mig så jag tänkte bara lägga ut informationen... men jag visste inte att sånt här var så känsligt på forumet

Känsligt? Det är snarare så att folk värdesätter sanningen framför påståenden dragna ur röven på personliga tränare.

roonja
2009-03-05, 13:58
Roonja sluta gamfor dig med andra, det ar din kropp som galler. Har du ingen mens har du for lite fett, spelar ingen roll hur du ser ut du MASTE lyssna pa DIN kropp.

Jag har inga hofter eller rumpa men mitt fett samlas runt magen. Jag kommer aldrig kunna ga om kring med tight sex pack hela tiden aven om jag vill. Det ar inte halsosamt och jag vill inte utsatta min kropp for den pafrestningen.
Visst har jag haft rutor men det var 2 dagar innan tavling och det funkar inte att leva sa.

Vad jag forsoker saga ar att det ar genetiskt var fettet samlas och om du har otur och har det ojamt, ie allt pa rumpan kravs det valdigt mycket for att man ska kunna fa en rippad rumpa och det ar inte halsosamt och du kan inte leva sa. Visst har vissa tjejer (kul for dem) sex pack och tight allt men du vet inte hur de lever eller hur de mar. Jag kan saga att ha lag Bf% ar inte alls sa roligt som det ser ut, massa jobb speciellt som tjej.

Satsa pa att bygga muskler sa kroppen ser tajtare och far en fastare form ar mitt rad och jobba pa din egen uppfattning om dig sjalv och hur du mar.

En tajt rumpa ar inte svaret pa alla bekymmer.

Nej, men egentligen jämför jag mej med mej själv också.
Har ju aldrig vägt såhär mycket förr.
Många med ätstörningar har ju börjat äta normalt och gått upp i vikt, för att sedan få tillbaka mensen efter kanske ett halvår med normalt matintag.
Men är det farligt att vara utan mens i flera år? Den kommer väl tillbaka sen?

Vadå vad menar du??

Tolkia
2009-03-05, 14:19
Nej, men egentligen jämför jag mej med mej själv också.
Har ju aldrig vägt såhär mycket förr.
Många med ätstörningar har ju börjat äta normalt och gått upp i vikt, för att sedan få tillbaka mensen efter kanske ett halvår med normalt matintag.
Men är det farligt att vara utan mens i flera år? Den kommer väl tillbaka sen?
Det är inte farligt att vara utan mens i sig (d.v.s. att inte blöda en gång i månaden), men det är ohälsosamt att gå runt med de störda hormonnivåer som gör att mensen uteblir. Bl.a. påverkas ämnesomsättningen och inlagringen av kalk i skelettet. Det senare ger benskörhet, överrisk för frakturer av olika slag (det är väldigt vanligt med stressfrakturer och förslitningsskador bland personer med ätstörningar som tränar mycket) och även för artros och spontana kotkompressioner som äldre. Det är kanske inget du tycker spelar någon roll idag, du är ju ung, men jag vågar lova att du kan tänka annorlunda on drabbas vid 45.

Det är långt ifrån säkert att man får tillbaka mensen bara för att man börjar äta normalt; för många tar det flera år. Det är inte bara undernäringen som spelar in, utan även överträning, stress och den stora påfrestningen på kroppen det faktiskt innebär att ha matångest och nojor konstant. När andra tjejer får tillbaka sin mens (obs. igen detta att många faktiskt inte vet om de har mens eller inte, eftersom de äter p-piller) är egentligen ointressant, eftersom det varierar mycket mellan individer när detta sker. Så länge du inte har mens kan du llugnt utgå från att något i din kropp inte funkar som det skall, oavsett hur andra tjejer ser ut och har det. Min erfarenhet är också att man sällan vet så väl hur så många andra tjejer har det med menstruationscykeln, sexlusten och hormonerna; det är inte direkt det man pratar om i fikarummet varje dag. Man TROR att man vet att "alla andra är smalare än jag men deras kroppar tar inte skada av det", men man VET inte.

King Grub
2009-03-05, 14:20

Det är inget känsligt, bara fel.

Endura
2009-03-05, 14:20

+1 på det Nelli :thumbup:

Jag tror många (inte minst tjejer, men även killar) underskattar hur mycket muskler som faktiskt krävs för att få en så pass fast och tajt kropp.

Smal utan muskler är just bara smal, och mjuk...
Det kanske funkar att se på bild, men oftast är det smala människor med liten muskelmassa som klagar som mest över hur mycket fett de har överallt (även om det inte syns för random beskådare), iom att de är just bara smala, men mjuka.
Utan muskler som fyller upp blir deras BF% högre, än för en mer tränad människa som lagt på sig lite mjukt, men ändå är fastare i kroppen.

Tolkia
2009-03-05, 14:23
Innehållet i texten (att det inte är nyttigt att banta för mycket/ofta och ha väldigt låg andel kroppsfett under lång tid) är inte "känsligt" i sig, däremot är det lite oklart vad du ville säga med ditt inlägg (det är liksom inga nyheter). Eftersom du saxar ett mail från din egen tränare hoppas jag att du tar till dig vad han/hon vill säga till just DIG med den informationen?

roonja
2009-03-05, 14:44
Det är inte farligt att vara utan mens i sig (d.v.s. att inte blöda en gång i månaden), men det är ohälsosamt att gå runt med de störda hormonnivåer som gör att mensen uteblir. Bl.a. påverkas ämnesomsättningen och inlagringen av kalk i skelettet. Det senare ger benskörhet, överrisk för frakturer av olika slag (det är väldigt vanligt med stressfrakturer och förslitningsskador bland personer med ätstörningar som tränar mycket) och även för artros och spontana kotkompressioner som äldre. Det är kanske inget du tycker spelar någon roll idag, du är ju ung, men jag vågar lova att du kan tänka annorlunda on drabbas vid 45.

Det är långt ifrån säkert att man får tillbaka mensen bara för att man börjar äta normalt; för många tar det flera år. Det är inte bara undernäringen som spelar in, utan även överträning, stress och den stora påfrestningen på kroppen det faktiskt innebär att ha matångest och nojor konstant. När andra tjejer får tillbaka sin mens (obs. igen detta att många faktiskt inte vet om de har mens eller inte, eftersom de äter p-piller) är egentligen ointressant, eftersom det varierar mycket mellan individer när detta sker. Så länge du inte har mens kan du llugnt utgå från att något i din kropp inte funkar som det skall, oavsett hur andra tjejer ser ut och har det. Min erfarenhet är också att man sällan vet så väl hur så många andra tjejer har det med menstruationscykeln, sexlusten och hormonerna; det är inte direkt det man pratar om i fikarummet varje dag. Man TROR att man vet att "alla andra är smalare än jag men deras kroppar tar inte skada av det", men man VET inte.

Oj, det där lät ju helt fruktansvärt dåligt!!:(
Är regelbunden, nyttig mat det enda botemedlet mot detta då eller?
Jag vet inte om du/ni minns att jag har nedsatt ämnesomsättning och min doktor skulle göra någon behandling mot detta.
Jag har fått utskrivet levaxin 25mg som jag ska ta under 6 veckor för att sedan se om det bättrat sig.
Jag vet att ni skrev att jag skulle säga att jag har underätit under en lång period och sedan överätit ( eller egentligen ätit normalt, skulle jag vilja säga ) och därmed gått upp i vikt. Men han har bara skrivit brev och vi har inte pratat med varann. Jag har dock inte börjat med medecinen än men...

+1 på det Nelli :thumbup:

Jag tror många (inte minst tjejer, men även killar) underskattar hur mycket muskler som faktiskt krävs för att få en så pass fast och tajt kropp.

Smal utan muskler är just bara smal, och mjuk...
Det kanske funkar att se på bild, men oftast är det smala människor med liten muskelmassa som klagar som mest över hur mycket fett de har överallt (även om det inte syns för random beskådare), iom att de är just bara smala, men mjuka.
Utan muskler som fyller upp blir deras BF% högre, än för en mer tränad människa som lagt på sig lite mjukt, men ändå är fastare i kroppen.

Mjo, det är sant..Fast mina vänner vet jag ju sånt om..
Men alltså, du t.e.x. (om det är du på bilderna) är ju väldigt "tight" i kroppen. Är det ohälsosamt eller kan man bli sån tro?

King Grub
2009-03-05, 14:53

Det är i första hand varken regelbunden eller något överdrivet "nyttig" mat det handlar om, utan tillräckligt med mat. Mer mat.

Tolkia
2009-03-05, 14:56
Det är i första hand varken regelbunden eller något överdrivet "nyttig" mat det handlar om, utan tillräckligt med mat. Mer mat.
+123456789.

Jag tror att du mycket väl vet vad som är problemet. Angående din nedsatta ämnesomsättning har du nu fått förklaringen "ja, ämnesomsättningen går ned om man svälter sig, och den går inte upp förrän man börjar äta normalt igen" fler gånger än jag kan räkna. Men om du inte vill ta tag i ditt problem, så kan ingen annan göra särskilt mycket åt det.

roonja
2009-03-05, 15:05
+123456789.

Jag tror att du mycket väl vet vad som är problemet. Angående din nedsatta ämnesomsättning har du nu fått förklaringen "ja, ämnesomsättningen går ned om man svälter sig, och den går inte upp förrän man börjar äta normalt igen" fler gånger än jag kan räkna. Men om du inte vill ta tag i ditt problem, så kan ingen annan göra särskilt mycket åt det.

Haha, ja jag vet att jag har varit otroligt tjatig i frågan, men det är som sagt vissa saker som jag har tyckt varit ologiskt angående detta.
Jag ansåg mej äta normalt under den tiden jag gick upp i vikt, och slutade äta för att jag bara ökade i vikt hela tiden. Det tog lixom inte stopp.
Jo det är väl klart att jag vill ta tag i mitt problem, varför tror du annars jag är så innerligt frågvis? Annars hade jag ju skitit i allt och svält mej!
Jag vill lära mej mer angående allt! Det är dessutom lättare att äta normalt om man vet fördelar och att man kanske inte ökar i vikt hela tiden..

joko
2009-03-05, 15:15
Men eftersom du jämför dig med andra hela tiden och undrar om du kan bli som dem så kanske du ska börja äta som dem och träna som dem, istället för dina egna ihopsnickrade dieter och träningsscheman.

Så om du undrar om du kan bli tight som Endura, så är svaret att det är möjligt om du äter och tränar som hon. Om du äter och tränar som du gör, så ser du ut som du gör.

Endura
2009-03-05, 15:35

Nog för att flera av "de lärda" säger "mer mat!"... och det är säkert rätt.

Men mitt råd är nog mer riktat mot dina egna "hjärnspöken"... Hjärnan har en förmåga att spela ett fult spratt med kroppen och det är där dina hormoner får störst frispel gissar jag... underskatta inte hjärnans förmåga!

Mjo, det är sant..Fast mina vänner vet jag ju sånt om..
Men alltså, du t.e.x. (om det är du på bilderna) är ju väldigt "tight" i kroppen. Är det ohälsosamt eller kan man bli sån tro?

Jodå, det är jag på bilden. Det var inför min tävlingsdebut förra året och journalen jag förde har du här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108809

Jag vet inte hur jag ska svara på din fråga... jag är tex inte "tight" i kroppen just nu, jag vägde ca 55 när jag tävlade och har under vintern varit upp på 62, nu kanske runt 60, så jag är definitivt inte så tight året runt. Det skulle jag nog inte orka faktiskt, jag är alldeles för matglad för det :em:

Det krävde motivation (tävlingen) och ett stort engagemang (tid) för att nå det målet, men jag behövde/ville bevisa för mig själv att jag kunde. Musklerna hade jag byggt på mig under många år (fördelen med att vara matglad och vara "viktkåt" i gymmet), det var tightheten som var "jobbet".

Jag är nog inte friskare än någon annan här när det kommer till maten. Jag var på väg in i väggen pga sänkt motivation och överträning med för stort underskott - vikten stod still och jag kände mig tung/vattnig.
Det kom en dag då kroppen bara vägrade, inget gick, och först då fattade jag. Jag tog det lugnt en hel helg, tränade inget, åt normalt (utan underskott) och bara vilade. Efter det vände det. Jag höjde matintaget och fick ny ork igen, och med det började vikten rasa igen.

Det jag i efterhand insett är att jag dietar bäst med konditionsträning, ett moderat underskott och en slags hög-protein/hög-fett kombinerad kost med långsamma kolhydrater. Jag behöver verkligen de essentiella fettsyrorna och inte bara som tillskott, utan som mat(!) och jag tror vi tjejer har en tendens att underskatta fettets goda förmåga för våra kroppar (läs hormonnivåer).

Slappna av och inse att kroppen behöver tid, minst lika lång tid som du använt på att "trasa sönder" den. Våga äta fettrika livsmedel såsom fet fisk och avokado varje dag, jag åt en avokado om dagen och minst 100g fet fisk då!
Ska du ändå inte tävla finns det ingen anledning att stressa så, utan se din kropp och din hälsa som ett långsiktigt projekt. Ändra nån sak i taget och se hur kroppen reagerar, det kommer du tjäna mer på!

Vill du "babbla mer privat" får du gärna PMa mig.

Ivf, lycka till! :thumbup:

Phillelicious
2009-03-05, 16:10
Innehållet i texten (att det inte är nyttigt att banta för mycket/ofta och ha väldigt låg andel kroppsfett under lång tid) är inte "känsligt" i sig, däremot är det lite oklart vad du ville säga med ditt inlägg (det är liksom inga nyheter). Eftersom du saxar ett mail från din egen tränare hoppas jag att du tar till dig vad han/hon vill säga till just DIG med den informationen?

Det har du nog rätt i, Men grejen är den att jag ligger redan på ett BF där man ser min revben och jag synliga magmuskler. Men mina gener "kodar" för lågt kroppsfett så jag blir lite orolig att jag kommer komma under 10% när jag ökar mina träningstillfällen.

Phillelicious
2009-03-05, 16:17

Kan man ligga så lågt utan några biverkningar alls?

Det känns som om alla säger olika?

King Grub
2009-03-05, 16:22
American Council on Exercise har nämnt mängden essentiellt kroppsfett hos en man att ligga mellan 2-5%.

Friedl, K. E., R. J. Moore, L. E. Martinez-Lopez, J. A. Vogel, E. W. Askew, L. J. Marchitelli, R. W. Hoyt, and C. C. Gordon. 1994. Lower limit of body fat in healthy active men. J. Appl. Physiol 77:933-940.

Där anges 4% som lägsta siffra, och då är det med full hälsa i behåll, för normala aktiva män. Finns många idrottsmän som ligger lägre, år efter år efter år.

I Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006 anges mätningar på marathonlöpare på absolut elitnivå där dessa ligger på mennal 1-2% kroppsfett. Pate och Williams bland marathonlöparna hade 1.3 resp 1.8% och Crawford och Manley bland medel- och långdistanslöparna hade 1.2 resp 1.5% kroppsfett. Genomsnittet för långdistansare på OS var 2.7%.

ag blir lite orolig att jag kommer komma under 10% när jag ökar mina träningstillfällen.

Den dag jag får tvåsiffrig kroppsfettprocent är dagen jag börjar panikbanta...

Danny Devito
2009-03-05, 16:24
Kan man ligga så lågt utan några biverkningar alls?

Även om mitt svar kanske inte väger lika tungt som Grubs så fick du ju iaf ett svar av mig. Bieffekter får du, speciellt om du är nedbantad, men dom är inte farliga för den fysiska hälsan.

Phillelicious
2009-03-05, 21:39
Det är inget känsligt, bara fel.

Men kan inte du lägga upp en tråd med biverkningar som stämmer för jag vill iallfall veta!
Speciellt när biverkningarna kommer och hur långt ner i BF man måste gå för att de ska komma?
Läste din deffguide förresten... den var skitbra!

Mvh Philip

Danny Devito
2009-03-05, 21:45
Men kan inte du lägga upp en tråd med biverkningar som stämmer för jag vill iallfall veta!
Speciellt när biverkningarna kommer och hur långt ner i BF man måste gå för att de ska komma?
Läste din deffguide förresten... den var skitbra!

Mvh Philip

Vad är syftet med din diet?

Nelli
2009-03-05, 23:47
Men mitt råd är nog mer riktat mot dina egna "hjärnspöken"... Hjärnan har en förmåga att spela ett fult spratt med kroppen och det är där dina hormoner får störst frispel gissar jag... underskatta inte hjärnans förmåga!
Just sa ar det (kan inte papekas tillrackligt)

Jodå, det är jag på bilden. Det var inför min tävlingsdebut förra året och journalen jag förde har du här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108809

Jag vet inte hur jag ska svara på din fråga... jag är tex inte "tight" i kroppen just nu, jag vägde ca 55 när jag tävlade och har under vintern varit upp på 62, nu kanske runt 60, så jag är definitivt inte så tight året runt. Det skulle jag nog inte orka faktiskt, jag är alldeles för matglad för det :em:

+1 Nar jag tavlade var jag 53.5kg nu ar jag 5-6kg tyngre. jag ar aldeles for liten och jobbar pa mer muskler.

Phillelicious
2009-03-05, 23:57
Vad är syftet med din diet?

att gå ner i vikt... skämt och sido så är det att få ännu synligare magrutor och muskler helt enkelt, Har du sett fight club? Den BF looken gillar jag!
Syftet med dieten är förstås att få en bättre självkänsla.