handdator

Visa fullständig version : Vad har jag för val?

palmqvist18
2009-03-03, 21:04
Haloj!

Jag är har nog den såkallade typiska datanörds kroppsbyggnaden. Jag är inte särskilt tjock men väldigt klen och har en del fett på kroppen. Jag har nu gymmat i ungefär en månad och har främst koncentrerat mig på att lära mig mer om näringslära framförallt hur jag ska genomföra övningarna för att maximera resultatet. Jag vill givetvis, som så många andra, få en snygg kropp speciellt nu till sommaren. Jag vet att det är för kort tid att hinna med det på ett par månader men jag ska göra så gott jag kan.

Hursomhelst, jag känner att jag har svårt att välja hur jag ska gå tillväga. Jag vill somsagt bli större och starkare men jag vill också få bort underhudsfettet på kroppen, sk deffa? Jag funderar på att nu i cirka 3 månader gymma och äta på bra för att sedan kanske börja springa och motionera mer för att få bort underhudsfettet, är det någon ide dvs kommer jag ens få några resultat på den vägen? Jag vill bli starkare eftersom jag är riktigt klen men jag vill också bli lite smalare, det är knepigt för mig *gah!* Så nu vänder jag mig till er, hur tycker ni jag ska gå tillväga för att optimera resultaten?

Ja, jag är en nybörjare. Och ja, jag gymmar för att få en snyggare kropp till sommaren, är jag en tönt då? *cupid*

EDIT: Jag är 19år, 175cm och väger 67 kilo, är en liten räka :)

ceejay
2009-03-03, 21:09
på 175cm och 67kg skulle jag försöka öka styrkan så mycket jag kunde och en deff är inte på fråga. Du skulle se väldigt smal ut om du gick ned i vikt.

palmqvist18
2009-03-03, 21:11
på 175cm och 67kg skulle jag försöka öka styrkan så mycket jag kunde och en deff är inte på fråga. Du skulle se väldigt smal ut om du gick ned i vikt.

Jo precis, det har du rätt i. Men jag har fortfarande de här fettet på kroppen som gör att jag ser lite "mullig ut" dvs början till chipstuttar samt en liten kagge.

Onigiri
2009-03-03, 21:20
Du kan ju äta och öka litegrann nu och deffa sedan? På 12 veckor kommer du inte så jättelångt hur du än hade velat lägga upp träninge och näringen, du måste tänka långsiktigt!

DSBM
2009-03-03, 22:28
Ät mycket och träna hårt! Nu i början kommer du öka i styrka väldigt snabbt om du tränar rätt, och du kommer även snabbt märka resultat. Sedan kan du börja deffa när du känner att det är dags. Men var inte rädd för att gå upp i vikt!

hoikka poika
2009-03-03, 22:43
Du kan ju äta och öka litegrann nu och deffa sedan? På 12 veckor kommer du inte så jättelångt hur du än hade velat lägga upp träninge och näringen, du måste tänka långsiktigt!

Jag gick upp 8 kg (från 72 kg till 80 kg på 183 cm) på 12 veckor. 2.5 kg av viktökningen var fett.

På tolv veckor hinner rätt mycket hända om du inte är van vid styrketräning. Du kommer inte att få massiva muskler och tvättbräda men du kan få till en ordentlig ökning av muskler (LBM). Tillräckligt för att behöva en ny garderob. Se till att äta mycket och energirikt, håll ett öga på vågen så att vikten inte rusar iväg.

dojjan
2009-03-03, 22:49
Jag gick upp 8 kg (från 72 kg till 80 kg på 183 cm) på 12 veckor. 2.5 kg av viktökningen var fett.

På tolv veckor hinner rätt mycket hända om du inte är van vid styrketräning. Du kommer inte att få massiva muskler och tvättbräda men du kan få till en ordentlig ökning av muskler (LBM). Tillräckligt för att behöva en ny garderob. Se till att äta mycket och energirikt, håll ett öga på vågen så att vikten inte rusar iväg.

Källa?

OnT: Eftersom du är datanörd rör du dig förmodligen inte mycket i övrigt än när du tränar. Om du är stabil i din nuvarande vikt så ät en extra portion mat om dagen och träna på så ska du se att det händer saker.

hoikka poika
2009-03-03, 22:53
Vaddå källa? Det är ju jag som säger det.

Om du undrar hur det mättes så var det DXA-röntgen.

plus
2009-03-03, 23:42
Om du menar att du gick upp 5.5 kg i muskler på 12 veckor så har du nog fel tyvärr. Har för mig att det har postats en studie som kan visa att det inte är möjligt.

saab900
2009-03-03, 23:58
Haloj!

Jag är har nog den såkallade typiska datanörds kroppsbyggnaden. Jag är inte särskilt tjock men väldigt klen och har en del fett på kroppen. Jag har nu gymmat i ungefär en månad och har främst koncentrerat mig på att lära mig mer om näringslära framförallt hur jag ska genomföra övningarna för att maximera resultatet. Jag vill givetvis, som så många andra, få en snygg kropp speciellt nu till sommaren. Jag vet att det är för kort tid att hinna med det på ett par månader men jag ska göra så gott jag kan.

Hursomhelst, jag känner att jag har svårt att välja hur jag ska gå tillväga. Jag vill somsagt bli större och starkare men jag vill också få bort underhudsfettet på kroppen, sk deffa? Jag funderar på att nu i cirka 3 månader gymma och äta på bra för att sedan kanske börja springa och motionera mer för att få bort underhudsfettet, är det någon ide dvs kommer jag ens få några resultat på den vägen? Jag vill bli starkare eftersom jag är riktigt klen men jag vill också bli lite smalare, det är knepigt för mig *gah!* Så nu vänder jag mig till er, hur tycker ni jag ska gå tillväga för att optimera resultaten?

Ja, jag är en nybörjare. Och ja, jag gymmar för att få en snyggare kropp till sommaren, är jag en tönt då? *cupid*

Hej!

Jag håller till fullo med CJ här, och jag har också varit i den situationen att jag vägt åt h*el**te för lite (63kg@183cm) vilket i min egen mening inte var speciellt snyggt, även om ett par tjejer uppenbarligen tyckt det i alla fall ;)
I alla fall, du skriver 67 kg på 175 cm och då inräknat en del fett. Det skulle se allt annat än vältränar ut om du deffade, och kanske kom ned mot 60-strecket. Träna på och bulka, och hoppas på en regnig sommar :)
Du kommer att vara så mycket nöjdare nästa sommar när du hunnit träna hårt ett helt år, gått upp tio-femton kilo varav mycket muskler och deffat ned dig.

Commando1980
2009-03-04, 01:44
Haloj!

satsa på att bygga muskler. deffa inte.

überstarken
2009-03-04, 02:28
Om du menar att du gick upp 5.5 kg i muskler på 12 veckor så har du nog fel tyvärr. Har för mig att det har postats en studie som kan visa att det inte är möjligt.

Det är absolut möjligt då det är fettfri massa han talar om, inte torr muskelmassa.
Riktigt bra ökning förresten Hoikka Poika!

Ont: Palmqvist vi är många som tränar för att få en snygg kropp till sommrarna ;) Sen är ju ökad styrka, bättre välmående och en mer stryktålig kropp mycket välkomna bieffekter.
Även om du inte deffar så kommer du att se "hårdare" ut om du bara börjar träna och lägger på dig lagom mycket, eftersom den fettfria massan nog kommer öka i högre grad än fettmassan ett bra tag i början. Kör hårt!